Jos valtiolla on pohjaton kassa, miksi pitää säästää?
Olen ymmärtänyt, että aina sieltä löytyy rahaa tarvittaessa. Miksi siis pitäisi säästää, kun ei ne rahat kesken voi kuitenkaan loppua? Toisin kuin yksityishenkilöllä.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Otas nyt ap ämpäristä pohja pois, niin ymmärrät mitä pohjattomalla tarkoitetaan.
Ämpäri on kuvitteellinen sen merkitys on luotto ihmisiin.
Siksi velkaa voi ottaa loputtomasti jos olet luotettava. Luotettavuus on sitten muuttuva juttu ja jos sitä epäilee niin siitäkin voi syntyä heilahtelua kokonaisuuteen.
Nyt tässä tilanteessa olisi tärkeää vaihtaa hallitus ja ottaa vitusti velkaa, koska muut maat tekee ihan samaa ja pian velkaa ei enää voi ottaa.
Minä itse ottaisin velkaa ja ostaisin parhaimmat mahdolliset hävittäjät ja tankit.
Itse en ymmärrä sitä, että me kaikki kuollaan kuitenkin, niin miksi helvetissä meillä on niin hirveä määrä byrokratiaa ja sääntöjä ihan kaikkeen hilavitkuttimien siirtelyyn ja perseenpyyhintään laitosolosuhteissa, vaikka kotona jokainen osaa nämä hommat? Ei ole ihme, että valtion rahat loppuu kun valvovia viranomaisia on niin perkeleesti, eikä heidän pelossaan kukaan enää uskalla tehdä mitään.
Ei valtion kassa pohjaton ole, mutta ei se "pohja" nykyään likikään ole näkyvissä. Kannattaisi olla säästämättä työn teettämisessä nyt, ottaa vaikka lisää lainaa jotta saadaan ihmiset töihin, jolloin ei tarvitse ottaa niin paljon lainaa sosiaalitukia varten. Tekemätöntä työtä kyllä olisi, ja jos ei yksityispuoli saa sitä teetettyä niin kai se on valtion järjestettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa rahaa on loputtomasti vaikka olemme jo käyttäneet maapallon luonnonvarat ennenkuin vuosi meni loppuun. Maapallon luonnonvarojakin voi ottaa periaatteessa velkaan.
Siksi ihmettelen tätä ihme jatkuvaa leikkaamista. Rahaa voi painaa miten paljon haluaa.
Et ole sitten koskaan inflaatiosta kuullut? Toki rahaa voi painaa miten paljon haluaa, mutta koska tarjolla olevan tavaran ja palvelujen määrä ei kuitenkaan lisäänny samassa tahdissa rahan painamisen kanssa, alkavat hinnat nousta eli rahan arvo laskea saman tien.
No sitten lisätään sitä tarjolla olevan tavaran ja palvelujen määrää jollain yhteiskunnallisella järjestelmällä.
Tai itse asiassa, kun raha lisääntyy, se palvelujen määrä kasvaa ihan itsestään luonnollisena seurauksena.
Etenkin Zimbabwe on hyvä esimerkki siitä, että olet aivan oikeassa. Siellä kävi juuri noin. Heillä on triljoonan dollarin seteleitä ja talous kukoistaa
Poliittisia valintoja nämä on. Kantiksilta säästetään kaikesta koska "ei saa jättää velkaa tulevien sukupolvien maksettavaksi" mutta samaan aikaan lapioidaan ylimääräiset 2mrd/vuosi moniosaajiin koska sillä saa kavereille hyvän bisneksen.
Kreikan esimerkkiä taas voi pitää jonkin sortin ennakkotapauksena siitä mikä on "liikaa velkaa". BKT on lähes täsmälleen sama kuin suomella, mutta velkaa on aika tarkalleen kolminkertainen määrä.
Jostain syystä silti täällä ollaan niin kovin huolissaan velkaantumisesta. No oikeastihan siinä on kyse kansan kurjistamisesta siihen pisteeseen että leipäjonoista tulee uusi s-market johon kaikki sitten jonottavat orjatyöpäivän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä silti täällä ollaan niin kovin huolissaan velkaantumisesta. No oikeastihan siinä on kyse kansan kurjistamisesta siihen pisteeseen että leipäjonoista tulee uusi s-market johon kaikki sitten jonottavat orjatyöpäivän jälkeen.
Käytännössä systeemi olisi siis aika lailla sama kuin sosialismissa. Jonottaminen oli suosittua sielläkin. Ja oli myös ylellisyydessä elävä eliitti.
Otas nyt ap ämpäristä pohja pois, niin ymmärrät mitä pohjattomalla tarkoitetaan.