Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat vinkit IKUISEN väsymyksen ja energiattomuuden karkoittamiseen.

Vierailija
12.03.2006 |

Olen ollut jo pitkään aivan järkyttävän väsynyt. Nuorimmainen jo yli 2v, ja vaikka hänen kanssaan ensimmäinen vuosi olikin järkyttävää tahkoamista nukkumisen kanssa, niin kyllä mä jo nyt mielestäni nukun ihan suht normaaleja, 6-8 tunnin yöunia. Välillä tietenkin tulee vielä yöheräilyjä kuten kaikilla pikkulapsien äideillä, mutta sitten välillä nukun vierashuoneessa viikonloppuna oikein kunnon pitkät 10 h unetkin, joten en usko, että unenpuutteesta on kysymys. Mutta olen siis aina aivan järkyttävän, uskomattoman väsynyt. En jaksaisi yhtään mitään, energiaa ei olisi tehdä yhtään mitään. Liikun lähes päivittäin (koiralenkkejä), syön normaalisti ja olen muuten ihan terve. Mikä ihme avuksi tähän jatkuvaan väsymykseen??

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hänellä on ollut vuosikausia oma yksityisvastaanotto ym. ja on toiminut mm. neuvolalääkärinä ja luulisin että hänellä on aika hyvä käsitys just näistä asioista, joten hän ei ehkä ole ihan keskivertoterveyskeskuslääkäri.

Mutta kyllä mielestäni kenen tahansa lääkärin pitää ottaa krooninen väsymys vakavasti, se voi olla oire monesta vakavastakin sairaudesta kuten tästäkin ketjusta käy ilmi. Kannattaa pyytää suorilla ottamaan nimenomaan nämä kilpirauhaskokeet ja esim. veren " rautavarastot" , pelkkä hemoglobiini ei riitä.

ap

Vierailija
2/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin auttoi viime keväänä kun tuntui että olin ihan lopussa. Ja tosiaan säännöllistä liikuntaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttoi jonkin verran väsymykseen se, kun rupesin syömään multitabsia.. Ei väsytä enää iltapäivisin ja jaksan hyvin koko päivän..

Vierailija
4/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti vaiva taitaa olla aika yleinen, koska niin monella on hyviä vinkkejä siihen.

Olen 99% varma, että lääkärini tsekkasi kilpirauhasarvot, koska hän puhui vastaanotolla juuri näistä arvoista, kun selitti mitä eri mahdollisuuksia voi olla väsymyksen aiheuttajissa. (Kävin tosiaan nimenomaan tämän väsymyksen takia vastaanotolla, ja lääkäri otti kyllä sen ihan vakavasti.) Olen syönyt koko talven kalaöljyvalmistetta taaperon kanssa, joten omegat ja d-vitamiini ovat varmasti kunnossa. Pari kuukautta sitten ostin monivitamiinitabletteja, ja niillä oli kyllä lievä positiivinen vaikutus ihoon, mutta väsymykselle ne eivät tehneet mitään :-( E-pillereitä tai muutakaan hormonaalista ehkäisyä en käytä tällä hetkellä.

No joka tapauksessa, ajattelin kokeilla pientä terveyskuuria tässä nyt ainakin parin viikon ajan; kevyttä ruokavaliota josta kaikki ylimääräiset sokerit ja mussutukset karsittu pois, lisää liikuntaa ym.

Vierailija
5/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkki omasta elämästäni: Minulla on aina ollut todella korkea hemoglobiini (>145, jopa 155 joskus). Kun se raskauksien myötä laski jonnekin 120 tuntumaan, olin aivan sekaisin väsymyksestä. 120 on vielä ihan hyvä arvo yleensä naisille, joten tuohon ei millään puututtu.

Omavaltaisesti aloitettu rautatablettikuuri auttoi kovasti asiaan. Samaa suosittelen sinulle ja lisävitamiineja, sillä se on todella pieni kustannus eikä siitä ainakaan haittaa ole, jos ei sinulla toimisikaan. Multitabseja, Beroccaa jne vaikka ruokavalio olisikin monipuolinen ja terveellinen.

Paljon ulkoilua auringonvalossa, nukkuminen viileässä pölyttömässä tilassa jne. Oletko kokeillut q10- tai gerimax-valmisteita? Nekin voivat auttaa.

Vierailija
6/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös ongelmana järjetön väsymys ja lääkärissä pitäis käydä mutta epäilyttää josko tk-lääkäri ottaa ongelmani tosissaan.

Vierailija
7/24 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki normaaleissa rajoissa.

Vierailija
8/24 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

VÄSYMYKSEEN VOI OLLA MONIA SYITÄ. JOKU PUUTOSTILA, MASENNUS TAI JOKU ELIMELLINEN SAIRAUS

Vierailija
9/24 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käypä ottamassa verinäyte varmuuden vuoksi. Pyydä että tarkistavat saatko kaikki vitamiinit ja kivennäisaineet, raudat jne tarpeeksi. Ettei ole puutosta!

Moni sairaus myös oireilee ennenkaikkea järkyttävänä väsymyksenä, ja verinäyte ja pissanäytö tuo niihinkin valotusta asiaan.

Ja jos kaikki on OK, niin aloitat jonkun kuntoharrastuksen, esim. pitkät kävelylenkit ulkona, vesijumppa, kuntosali jne..

Ja sitten vielä toinen harrastus mikä pitää Sinun mielesi virkeänä! Mikä saa sinut piristymään? Leffassa käynti, shoppailu, lukeminen, rauhassa oleminen (että saat olla välillä ihan rauhassa yksin), siivoaminen, hyvästä ruuasta nauttiminen?? Käsityöt? Sisustus? Eläimet? Mikä tahansa mikä kiinnostaa sinua ja piristää sinua!

Vierailija
10/24 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tunne oloani erityisen masentuneeksi, mutta ehkä vähän puuroista ja tappavaa tämä arki tietenkin on, mutta eiköhän niin ole kaikilla joskus. Kummastuttaa vain kun olen aina niin energiaton ja väsynyt, enkä jaksaisi oikein yhtään mitään.

Olen miettinyt että pitäisikö lopettaa kahvinjuonti, en tosin juo niin kamalasti, ehkä 3 kuppia päivässä mutta muistelen lukeneeni että joillakin ihmisillä kofeiini vaikuttaa noin, eli siis silloin kun sitä ei ole veressä. Sitten mietin että pitäisikö kokeilla jonkinasteista karppaamista. En syö kovin paljon makeaa, mutta perunaa ja leipää on tullut viime aikoina syötyä liikaa osittain senkin takia, että olen aina niin ryytynyt etten jaksa keittiössäkään loihtia mitään sen erityisempää.

ap

Vierailija
11/24 |
12.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisällä, mutta alakanttiin.

T4V:n mediaaniarvo on noin 15 normaaliväestöllä.

t. 8

Vierailija
12/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin joskus alkutalvesta lääkärillä nimenomaan väsymyksen takia, selitin kaikki oireet ja lääkäri määräsi labraan ja otatti paljon verikokeita. Voisiko olla, ettei lääkäri jotenkin tajuaisi tätä seikkaa? ap

Vierailija
13/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle ne toi virtaa rutkasti lisää kun meinas kans väsyttää koko ajan.

Vierailija
14/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ainakaan verensokerit surffaa edestakas. Ehkä se voisi auttaa.

Karppauksen huono (ainoa) puoli on sen hankaluus. Ruokailun helppous katoaa.

t:2

Vierailija
15/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman väsymykseni syy oli siinä, että olin vaihtanut maidon luomumaitoon viime keväänä, enkä syksyn tullen muistanut enää mitään D-vitamiineja. Kun lopulta tajusin missä mättää, olin parissa päivässä taas voimissani.

Vierailija
16/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile jotain Omega3 valmistetta.

Ja jätä e-pillerit pois, ne voivat aiheuttaa masennusta.

Vierailija
17/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vältät sokeria ja valkoisia jauhoja. Sokeri vie energiaa, uskokaa pois.

Vierailija
18/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiän diabetes ilmoittelee itsestään näin.

Vierailija
19/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ihan tolkuttoman väsynyt ja muutenkin tilanteeni oli vähän niin kuin sinulla. Luulin että kaikki äidit on " yhtä" väsyneitä mutta totuus oli se että minulla oli kilpirauhasarvot ihan päin seinää. Sain siihen lääkityksen ja oloni koheni muutamassa päivässä. Jos verikokeet on katsottu niin eihän sinne tarvitsis kuin soittaa ja varmistaa että ne kilpirauhasarvot ON katsottu. Voihan se olla että lääkäri ei ole sitä muistanut, minunkin piti nimenomaan asiasta kysyä ja pyytää että lääkäri sen katsoo (minulla oli kilpirauhanen laajentunut, mutta sitä se ei kaikilla ole). Varsinkin jos kunnallisella käyt niin ne tuskin mitään " ylimääräisiä" kustannuksia haluaa ja sanoo sitten että ei sussa mitään vikaa ole! Kilpirauhasen vajaatoiminnan muita oireita ovat mm. palelu ja alhainen verenpaine. Todella salakavala sairaus joka tulee hiljaa hiipien...

Vierailija
20/24 |
13.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-4 viikkoa ruokavaliona vain kasvikset, kana ja vaalea kala, rautalisä päivittäin, mahdollisimman vähän sokereita ja rasvaa, paljon liikuntaa ulkona (jos mahdollista niin myös ilman lapsia ja eläimiä), perusteellinen petivaatteiden ja makuuhuoneen tuuletus joka ilta ennen nukkumaanmenoa.

Erilaisilla elämäntavoilla ja niiden kokeilemisella et voi menettää mitään. Käy vaikka läpi kaikki tässä ketjussa mainitut vinkit ja katso onko jostain apua tilanteeseesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän