Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pois oravanpyörästä?

Vierailija
13.12.2016 |

Miten päästä pois oravanpyörästä, jossa elämä pyörii työn, kiireen ja suorittamisen ympärillä? Uskaltaako vain irtisanoutua ja hypätä tyhjän päälle? Jostain pitäisi vähän rahaa kuitenkin saada, jotta voi maksaa itselleen katon pään päälle ja syötävää, vaikka tyytyisikin matalaan elintasoon. En innostu tukien varassa elämisestä, eikä te-toimiston niskaanhengittäminen ja kontrolli kuulu mielestäni henkisesti kevyempään elämään. Miten tällaisen elämän keventämisen ja leppoistamisen voisi toteuttaa? Muuttaa maalle ja sitten mitä? Tai alkaa yrittäjäksi mutta mille alalle? Vai voiko jostain löytää osa-aikatyön (omalla alalla sellaista ei ole tarjolla)?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestakin työstä saa tonnin kuussa, mutta saa painaa silti melkein täyttä työaikaa. 8-10€ tunti on melko tavallinen palkka nykyään.

Vierailija
42/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päästä pois oravanpyörästä, jossa elämä pyörii työn, kiireen ja suorittamisen ympärillä? Uskaltaako vain irtisanoutua ja hypätä tyhjän päälle? Jostain pitäisi vähän rahaa kuitenkin saada, jotta voi maksaa itselleen katon pään päälle ja syötävää, vaikka tyytyisikin matalaan elintasoon. En innostu tukien varassa elämisestä, eikä te-toimiston niskaanhengittäminen ja kontrolli kuulu mielestäni henkisesti kevyempään elämään. Miten tällaisen elämän keventämisen ja leppoistamisen voisi toteuttaa? Muuttaa maalle ja sitten mitä? Tai alkaa yrittäjäksi mutta mille alalle? Vai voiko jostain löytää osa-aikatyön (omalla alalla sellaista ei ole tarjolla)?

Pyydät vain seuraavissa YTeissä potkut. Minä tein niin. Elelen ansiosidonnaisella ja opiskelen tutkintoon. Aivan mahtavaa kun saa määrätä itse omasta elämästään. Ehdin liikkua ja elää terveellisesti. Painokin pudonnut melekin 10 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos lähinnä stressaa työajat ja toisten määräysten mukaan juokseminen niin sitten yrittäjänä työskentely kuulostaisi fiksulta. Noin muuten en oikein ymmärrä, onko tilanne oikeasti paha, jos normityöaika sinänsä kaiketi kivassa työssä ajaa stressiin? Äh, en haluaisi sanoa sinua turhan valittajaksi, kai sinulla aidosti syysi on, mutta en tiedä, onko mikään työ nyt sitten tuota parempi... En oikein usko, että matalamman koulutuksen osa-aikatöissä jossain kahviloissa tai siivoustyömailla tai hoitajana on juuri sen "rennompaa".

Vierailija
44/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Seuren listoille hakeutumista. Töitä loma-aikojen ulkopuolella hyvin saataville itselle sopivina ajankohtina. Palkka ilman pätevyyttä päiväkotityöstä n. 11 € / h.

Vierailija
45/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos lähinnä stressaa työajat ja toisten määräysten mukaan juokseminen niin sitten yrittäjänä työskentely kuulostaisi fiksulta. Noin muuten en oikein ymmärrä, onko tilanne oikeasti paha, jos normityöaika sinänsä kaiketi kivassa työssä ajaa stressiin? Äh, en haluaisi sanoa sinua turhan valittajaksi, kai sinulla aidosti syysi on, mutta en tiedä, onko mikään työ nyt sitten tuota parempi... En oikein usko, että matalamman koulutuksen osa-aikatöissä jossain kahviloissa tai siivoustyömailla tai hoitajana on juuri sen "rennompaa".

Kyllä se on rennompaa. Olen lastentarhanopettaja ja kun teen Seuren kautta lähihoitajan keikan, niin eipä siinä päivän aikana paljoa tarvitse huolta kantaa, kunhan juuri sen yhden yksittäisen päivän hoitaa kunnialla. Yleensä oikein mukavaa hommaa, paitsi silloin, kun henkilökunta on huonolla tuulella. Täytyy oikein pinnistellä, ettei se tartu itseenkin.

Vierailija
46/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko vielä muutaman vuoden tehdä töitä ja kartuttaa varallisuutta. Sitten ostan jonkin sijoitusasunnon ja sitä kautta ainakin jossain vaiheessa saisin pääomatuloa joka kuukausi.

Vierailija
47/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa Seurea meinasin myös ehdottaa. Ihan huippua kun voi itse ottaa mitä keikkoja haluaa ja pitää vapaata miten vain...toki tutkinnosta on apua jos on esim lähihoitaja voi hakeutua vaikka mihin sairaalaan, kotihoitoon, päiväakotiin ym. Jos joku paikka ihan karsea sinne ei tarvi mennä uudelleen. Ei tarvi ahdistua siitä että seuraava loma on vasta ensi kesänä...

Vierailija
48/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pyörin nyt perus 40h/vk oravanpyörässä, mutta tarkoitus olisi lyhentää päiviä reilun vuoden kuluttua. Tarkoitus olisi ostaa pieni, järkevän hintainen mummon mökki/ rivarin pätkä, kunhan säästötavoite täyttyy. Nyt siis samaan aikaan yritän säästää asuntoon ja maksan samalla vuokraa, mutta järkevän lainamäärän kanssa omassa kodissa pitäisi elon tulla nykyistä halvemmaksi, jolloin ajattelin heittäytyä enemmän osa-aikaiseksi ( olen ollut vuosia vuokratyö firmassa, eli työtehtäviä ja työaikoja on monia) ja käyttää enemmän omaa aikaani itseäni kiinnostaviin projekteihin, joista ajan kanssa saisi toivottavasti myöskin jonkinmoisen tulonlähteen. Joku voi pitää ajatusta hyvin typeränä, mutta noh, yksi elämä, joten miksi en käyttäisi sitä niihin asioihin joista oikeasti pidän.

Eli lyhyesti: Jos haluat olla vapaa etsi mukava vuokratyö firma. Aluksi saat todennäköisesti 0 sopparin ja kaikki ne jämä vuorot, jos niitäkään, mutta ajan kanssa, olettaen että teet työsi hyvin ja olet tunnollinen pääset todennäköisesti vaikuttamaan paremmin siihen millaisia vuoroja haluat tehdä ja minä päivinä.

Minkälaisilla aloilla ja minkälaisissa työtehtävissä näitä vuokrapaikkoja sitten on? Onko mitään, jota voisi koulutuksellani tehdä (VTM) ? Ap.

Varatuomarin koulutuksella voi tehdä lakipuolen hommia. Kysy sieltä

Vierailija
49/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurelle kai otetaan keitä tahansa. Päiväkotiin ainakin ilmestyy porukkaa joka heti kättelyssä ilmoittaa että mä en muuten sitten oikein tykkää lapsista. Jos siis löytyy yhteinen kieli, mikä sekään ei ole taattua.

Suosittelisin tutustumista Kaarina Davisin kirjaan "Irti oravanpyörästä". Todella inspiroiva, ja myös ihan käytännön ohjeita löytyy.

Vierailija
50/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa repäisyä ei varmasti ole. Tee töitä muutama vuosi niin, että säästät kaiken ylimääräisen irtiottoa varten ja hyppää sitten pyörästä pois, kun kassaa on kertynyt. Se ei kestä loputtomiin, mutta hetkellinen irtiotto saattaa joskus riittää.

Entä, puuttuuko omalta ammattialaltasi kirja, jonka juuri sinä voisit kirjoittaa? Hae siihen apurahaa ja elä sen turvin. Vaatii tietenkin sen, että se kirjakin syntyy sinä aikana, kun rahoitus on voimassa. Tai taideapuraha esim. piirtämiselle?

Yrittäjyys on varmasti myös keino, mutta idea? Mitä tarjoaisit? Onko se sellainen mistä maksettaisiin? Vaihtoehto: esim. Etsy. Osaatko tehdä käsitöitä, koruja, vaatteita, printtejä? Myy siellä. Ilman toiminimeä voi myydä jotakin, toiminimellä hiukan enemmän ja yrittäjästatuksella vaikka kuin. 

Jos mieli mielii ulkomaille, niin meidän suomalaisten on vaikea antaa osviittaa siitä miten heidän työmarkkinat toimivat. Käy lomalla ja yritä hakea töitä. Jos onnistuu, jää pidemmäksi aikaa. 

Tsemppiä! Itse toteutan nyt ensimmäistä vaihtoehtoa. Pian taas töihin... 

Vierailija
51/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pyörin nyt perus 40h/vk oravanpyörässä, mutta tarkoitus olisi lyhentää päiviä reilun vuoden kuluttua. Tarkoitus olisi ostaa pieni, järkevän hintainen mummon mökki/ rivarin pätkä, kunhan säästötavoite täyttyy. Nyt siis samaan aikaan yritän säästää asuntoon ja maksan samalla vuokraa, mutta järkevän lainamäärän kanssa omassa kodissa pitäisi elon tulla nykyistä halvemmaksi, jolloin ajattelin heittäytyä enemmän osa-aikaiseksi ( olen ollut vuosia vuokratyö firmassa, eli työtehtäviä ja työaikoja on monia) ja käyttää enemmän omaa aikaani itseäni kiinnostaviin projekteihin, joista ajan kanssa saisi toivottavasti myöskin jonkinmoisen tulonlähteen. Joku voi pitää ajatusta hyvin typeränä, mutta noh, yksi elämä, joten miksi en käyttäisi sitä niihin asioihin joista oikeasti pidän.

Eli lyhyesti: Jos haluat olla vapaa etsi mukava vuokratyö firma. Aluksi saat todennäköisesti 0 sopparin ja kaikki ne jämä vuorot, jos niitäkään, mutta ajan kanssa, olettaen että teet työsi hyvin ja olet tunnollinen pääset todennäköisesti vaikuttamaan paremmin siihen millaisia vuoroja haluat tehdä ja minä päivinä.

Minkälaisilla aloilla ja minkälaisissa työtehtävissä näitä vuokrapaikkoja sitten on? Onko mitään, jota voisi koulutuksellani tehdä (VTM) ? Ap.

Varatuomarin koulutuksella voi tehdä lakipuolen hommia. Kysy sieltä

Joo itse kyselisin kanssa asianajotoimistoista, syyttäjänvirastosta harjoittelupaikkoja varatuomarin papereilla.

Vierailija
52/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ten sairaanhoitajana 50% työaikaa nyt kun on pienet lapset. Ihan luksusta! Käyn pari kertaa viikossa töissä tai sitten muutaman tiukemman viikon ja sitten parin viikon vapaat. Tuskin onnistuu kun lapset lähtee kouluun mutta siihen asti nautin.

Vierailija
53/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on tehnyt todella paljon töitä siitä asti kun täytti 20v ja maksellut asuntolainoja pois sijoitusasunnoistaan. Nyt on 43 v ja pääsee jäämään eläkkeelle (on yrittäjä) kun täyttää 46 v. Asuntoja on kasassa nyt 15 joita vuokraa. Aikoo keskittyä koti-isänä olemiseen lapsillemme. :)

Vierailija
54/54 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaudut lääkäriks ja töissä pari kk. ja vapaalla sitten pari.

Joo harmittaa että en tätä tajunnut silloin kakskymppisenä. Nyt olen siis nelkyt ja vaikka voin vielä opiskellakin, niin ehkä tuo lääkis ei ole enää realistinen vaihtoehto. Etenkin kun lukiossa luin lyhyen matikan enkä kemiaa tai fysiikkaa tai bilsaa. Ap.

Auttais paljon neuvonannossa kun tietäisi mikä koulutus/mitä taitoja apllä on

Olen valmistunut valtiotieteellisestä, työkokemus vaativista yhteiskunta-alan asiantuntijatöistä. Ap.

mäkin ytm. Elämän (laman) mukana päädyin perusaspaan töihin, aluksi harmittelin vaikka ylipäätään työstä olinkin tyytyväinen. Nykyään oon miettinyt ilman happamuutta että ehkä onkin hyvä näin. Hienot hommat, mutta pätkissä ja ilman osismahdollisuutta ei houkuta niinkuin mukava ja rento työ, jota saa tehdä sen verran kuin haluaa ja joka jää ovelle, aina. Toki parempi palkka olisi aina kiva. Säästän ja sijoitan kyllä nytkin, mutta ennenaikaista eläkettä helpottaisi kun saisi isomman siivun sivuun. Palkka voi nyt tuntua sivuseikalta, mutta monesti rahaa aikaa kaivata sit kun sitä ei enää olekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi