Miten pois oravanpyörästä?
Miten päästä pois oravanpyörästä, jossa elämä pyörii työn, kiireen ja suorittamisen ympärillä? Uskaltaako vain irtisanoutua ja hypätä tyhjän päälle? Jostain pitäisi vähän rahaa kuitenkin saada, jotta voi maksaa itselleen katon pään päälle ja syötävää, vaikka tyytyisikin matalaan elintasoon. En innostu tukien varassa elämisestä, eikä te-toimiston niskaanhengittäminen ja kontrolli kuulu mielestäni henkisesti kevyempään elämään. Miten tällaisen elämän keventämisen ja leppoistamisen voisi toteuttaa? Muuttaa maalle ja sitten mitä? Tai alkaa yrittäjäksi mutta mille alalle? Vai voiko jostain löytää osa-aikatyön (omalla alalla sellaista ei ole tarjolla)?
Kommentit (54)
Miten tienata noin tonni nettona kuukaudessa? Voisiko vaikka perustaa jonkun nettikaupan? Vai mikä olisi takuuvarma tonni? Siten että ei ole sidottuna työaikoihin vaan voisi aika vapaasti tehdä silloin kun tuntuu siltä.
Osa-aikatyö tai tekee osan vuodesta töitä ja osan vuodesta omia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Joo kuulostaa hyvältä! Vinkkaa millä alalla olisi tuollaisia osa-pestejä! Sellainen kriteeri on että pitäisi voida asettua pitkäksi aikaa samalle paikkakunnalle ja asua vähintään kaksiossa (koska perhe). Eli sesonkityö Lapissa kommuunissa viiden vieraan ihmisen kanssa ei onnistu.
Hävitä turhat tavarat ja muuta vuodeksi ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Voisin kyllä myydä turhat tavarat, niistä saisi vähän rahaa. Mutta ei se varmaan kattaisi vuoden asumista ulkomailla. Ja mitä sen vuoden jälkeen? Työttömyyskortistoon, koska on irtisanoutunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin kyllä myydä turhat tavarat, niistä saisi vähän rahaa. Mutta ei se varmaan kattaisi vuoden asumista ulkomailla. Ja mitä sen vuoden jälkeen? Työttömyyskortistoon, koska on irtisanoutunut?
Voithan tehdä ulkomailla jotain hommaa, kuten olla kahvilassa lyhyttä päivää töissä tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan tehdä ulkomailla jotain hommaa, kuten olla kahvilassa lyhyttä päivää töissä tms.
Joo miksi ei. Mutta onko täällä jollain oikeasti kokemusta siitä, että onko töitä oikeasti tarjolla ja saako niitä kun vain hakee? Olen nimittäin nyt 1,5 vuotta hakenut osa-aikatyötä sitä saamatta. Kaikkialla sanotaan, että me edellytetään että teet sitten täyttä työviikkoa ja tarvittaessa ylitöitä. Tarjolla on ollut vain kiireisiä kokopäiväpestejä ja vain sitä oravanpyörää. Kaipaan siis ihan oikeasti realistisia näkymiä tähän. Ja olemme siis mieheni kanssa 40-vuotiaita, koulutettuja, lapsettomia. Ap.
Kouluttaudut lääkäriks ja töissä pari kk. ja vapaalla sitten pari.
No tuskin mihinkään hyvin palkattuun hommaan pääset osa-aikaseks.
Vierailija kirjoitti:
Joo harmittaa että en tätä tajunnut silloin kakskymppisenä. Nyt olen siis nelkyt ja vaikka voin vielä opiskellakin, niin ehkä tuo lääkis ei ole enää realistinen vaihtoehto. Etenkin kun lukiossa luin lyhyen matikan enkä kemiaa tai fysiikkaa tai bilsaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kuulostaa hyvältä! Vinkkaa millä alalla olisi tuollaisia osa-pestejä! Sellainen kriteeri on että pitäisi voida asettua pitkäksi aikaa samalle paikkakunnalle ja asua vähintään kaksiossa (koska perhe). Eli sesonkityö Lapissa kommuunissa viiden vieraan ihmisen kanssa ei onnistu.
Vuokrafirmoilla
Vierailija kirjoitti:
No tuskin mihinkään hyvin palkattuun hommaan pääset osa-aikaseks.
Kelpaa huonomminkin palkattu homma. Mutta olen siis korkeasti koulutettu ja tähän ikään mennessä kertynyt tuota työkokemustakin, niin en varmaan pääse helposti edes kahvila-apulaiseksi, koska niihin on innokkaita nuoria tyrkyllä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo harmittaa että en tätä tajunnut silloin kakskymppisenä. Nyt olen siis nelkyt ja vaikka voin vielä opiskellakin, niin ehkä tuo lääkis ei ole enää realistinen vaihtoehto. Etenkin kun lukiossa luin lyhyen matikan enkä kemiaa tai fysiikkaa tai bilsaa. Ap.
Auttais paljon neuvonannossa kun tietäisi mikä koulutus/mitä taitoja apllä on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmoilla
Olen itse asiassa ollut pari vuotta jo ihan kokeilun vuoksi muutamankin tunnetun vuokrafirman "listoilla" eli sinne cv:ni ja työhakemuksen laittanut toiveena osa-aikatyö. Ei ainuttakaan yhteydenottoa. Voi johtua maisteritutkinnostani, ehkä heillä on listoilla paljon opiskelijoita ym joita ottavat mieluummin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo miksi ei. Mutta onko täällä jollain oikeasti kokemusta siitä, että onko töitä oikeasti tarjolla ja saako niitä kun vain hakee? Olen nimittäin nyt 1,5 vuotta hakenut osa-aikatyötä sitä saamatta. Kaikkialla sanotaan, että me edellytetään että teet sitten täyttä työviikkoa ja tarvittaessa ylitöitä. Tarjolla on ollut vain kiireisiä kokopäiväpestejä ja vain sitä oravanpyörää. Kaipaan siis ihan oikeasti realistisia näkymiä tähän. Ja olemme siis mieheni kanssa 40-vuotiaita, koulutettuja, lapsettomia. Ap.
Kauppa, siivous
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttais paljon neuvonannossa kun tietäisi mikä koulutus/mitä taitoja apllä on
Olen valmistunut valtiotieteellisestä, työkokemus vaativista yhteiskunta-alan asiantuntijatöistä. Ap.
Mulla samoja ajatuksia. Osa-aikatyötä omalta alalta on tosi vaikea löytää, jos ei ole siihen lakisääteistä oikeutta esim. pienet lapset. Muuttokaan ei tule oikein kyseeseen, kun en halua repäistä yläkouluikäisiä lapsia uuteen kouluun ja paikkakunnalle. Eikä mieskään ihan vielä lämpene sille että myydään asunto ja hankitaan velaton kämppä jostain maalta. Pyörittelen koulutusvaihtoehtoja, mikä olisi suht lyhyt koulutus jonka perusteella voisi aloittaa yrityksen ? Nykyinen ala ei oikein tarjoa pienyrittäjyysmahdollisuutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokrafirmoilla
Olen itse asiassa ollut pari vuotta jo ihan kokeilun vuoksi muutamankin tunnetun vuokrafirman "listoilla" eli sinne cv:ni ja työhakemuksen laittanut toiveena osa-aikatyö. Ei ainuttakaan yhteydenottoa. Voi johtua maisteritutkinnostani, ehkä heillä on listoilla paljon opiskelijoita ym joita ottavat mieluummin?
Ole aktiivinen sinne päin, soittele, sano että olet oikeasti kiinnostunut.
Vuokrafirmoilla on siis määräaikaisia ja lyhyitä määräaikaisia ja keikkoja, jos meinasit osan vuodesta töitä ja osan jotain muuta.
Kato infinitewaters / Ralph Smart videoita youtubesta ja vapauta itsesi. For real ::::D