Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pois oravanpyörästä?

Vierailija
13.12.2016 |

Miten päästä pois oravanpyörästä, jossa elämä pyörii työn, kiireen ja suorittamisen ympärillä? Uskaltaako vain irtisanoutua ja hypätä tyhjän päälle? Jostain pitäisi vähän rahaa kuitenkin saada, jotta voi maksaa itselleen katon pään päälle ja syötävää, vaikka tyytyisikin matalaan elintasoon. En innostu tukien varassa elämisestä, eikä te-toimiston niskaanhengittäminen ja kontrolli kuulu mielestäni henkisesti kevyempään elämään. Miten tällaisen elämän keventämisen ja leppoistamisen voisi toteuttaa? Muuttaa maalle ja sitten mitä? Tai alkaa yrittäjäksi mutta mille alalle? Vai voiko jostain löytää osa-aikatyön (omalla alalla sellaista ei ole tarjolla)?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävitä turhat tavarat ja muuta vuodeksi ulkomaille.

Voisin kyllä myydä turhat tavarat, niistä saisi vähän rahaa. Mutta ei se varmaan kattaisi vuoden asumista ulkomailla. Ja mitä sen vuoden jälkeen? Työttömyyskortistoon, koska on irtisanoutunut?

Voithan tehdä ulkomailla jotain hommaa, kuten olla kahvilassa lyhyttä päivää töissä tms. 

Työlupa?

Kielitaito, ammattitaito, työkokems jne työpaikan saamiseksi?

Ei sinne ulkomaiden kahvilaan vaan mennä, että moi mää tulin nyt tänne teille töihin. Ihan kuin niitä työttömiä oman maan kansalaisia ei olisi melkein joka maassa pilvin pimein.

Vierailija
22/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain tavalla kadun, että olen kouluttautunut näin korkealla, ja vielä alalle, mies työprojektit on pitkäjänteisiä ja tietty vastuualue vain yhden ihmisen varassa. Olisinpa lukenut vaikka tradenomiksi, niin voisin ottaa jonkun talouspuolen 6 kk sijaisuuden tms. Tai sairaanhoitajaksi, missä voisi ottaa keikkahommia oman aikataulun mukaan vaikka osa-aikaisesti. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaudut lääkäriks ja töissä pari kk. ja vapaalla sitten pari.

Joo harmittaa että en tätä tajunnut silloin kakskymppisenä. Nyt olen siis nelkyt ja vaikka voin vielä opiskellakin, niin ehkä tuo lääkis ei ole enää realistinen vaihtoehto. Etenkin kun lukiossa luin lyhyen matikan enkä kemiaa tai fysiikkaa tai bilsaa. Ap.

Auttais paljon neuvonannossa kun tietäisi mikä koulutus/mitä taitoja apllä on

Olen valmistunut valtiotieteellisestä, työkokemus vaativista yhteiskunta-alan asiantuntijatöistä. Ap.

No voisiko tuota oman alan hommaasi tehdä vaikka konsulttipalveluna? Perustat oman yrityksen ja alat konsultiksi, silloin voit määrätä työtahdin, otat urakan silloin toisen tällöin ja vietät välissä rokulia kun siltä tuntuu?

Vierailija
24/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jollain tavalla kadun, että olen kouluttautunut näin korkealla, ja vielä alalle, mies työprojektit on pitkäjänteisiä ja tietty vastuualue vain yhden ihmisen varassa. Olisinpa lukenut vaikka tradenomiksi, niin voisin ottaa jonkun talouspuolen 6 kk sijaisuuden tms. Tai sairaanhoitajaksi, missä voisi ottaa keikkahommia oman aikataulun mukaan vaikka osa-aikaisesti. Ap.

Opiskele

Vierailija
25/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin kyllä myydä turhat tavarat, niistä saisi vähän rahaa. Mutta ei se varmaan kattaisi vuoden asumista ulkomailla. Ja mitä sen vuoden jälkeen? Työttömyyskortistoon, koska on irtisanoutunut?

Voithan tehdä ulkomailla jotain hommaa, kuten olla kahvilassa lyhyttä päivää töissä tms. 

Työlupa?

Kielitaito, ammattitaito, työkokems jne työpaikan saamiseksi?

Ei sinne ulkomaiden kahvilaan vaan mennä, että moi mää tulin nyt tänne teille töihin. Ihan kuin niitä työttömiä oman maan kansalaisia ei olisi melkein joka maassa pilvin pimein.

Hyvä, juuri tätä mietin. Työkokemusta on vain omalta alalta kuluneen 20 vuoden ajalta. Kielitaito ok. Mutta esim kahvilaan kai halutaan joku joka on sitä jo tehnyt tai on niin nuori että näppärästi sen nopeasti oppii. Tällainen "aivotyöläinen" voi olla aluksi vähän hidas tekemään käytännön työtä vaikka kahvilan aputyttönä, kun on 20 vuotta tottunut siihen että asiantuntijatyötä tehdään harkiten ja paneutuen, ja ikärasismiakin arvelen olevan. Ap.

Vierailija
26/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta juokseminen.

Vierailija
27/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaudut lääkäriks ja töissä pari kk. ja vapaalla sitten pari.

Joo harmittaa että en tätä tajunnut silloin kakskymppisenä. Nyt olen siis nelkyt ja vaikka voin vielä opiskellakin, niin ehkä tuo lääkis ei ole enää realistinen vaihtoehto. Etenkin kun lukiossa luin lyhyen matikan enkä kemiaa tai fysiikkaa tai bilsaa. Ap.

Auttais paljon neuvonannossa kun tietäisi mikä koulutus/mitä taitoja apllä on

Olen valmistunut valtiotieteellisestä, työkokemus vaativista yhteiskunta-alan asiantuntijatöistä. Ap.

No voisiko tuota oman alan hommaasi tehdä vaikka konsulttipalveluna? Perustat oman yrityksen ja alat konsultiksi, silloin voit määrätä työtahdin, otat urakan silloin toisen tällöin ja vietät välissä rokulia kun siltä tuntuu?

Voisi kai noin teoriassa. Muutama kollega on kokeillut tuota. Mutta juuri nyt ei maksavia asiakkaita tunnu olevan, ainakaan heille ei ole yrittäjinä riittänyt töitä :( . Ap. 

Vierailija
28/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, jotenkin lohduttavaa kuulla.. itse olen myös koulutettu mutta ura ei auennut asiantuntijatehtävissä. Nyt olen osa-aikatöissä kivassa paikassa mutta työ ei kiinnosta minua. Kateellinen olen ollut muille, keille se ura on suotu. Onneksi olen osa-aikaisena niin on kivasti kuitenkin omaa aikaa. 

Että onko kukaan koskaan lopulta onnellinen töiden suhteen?

Vierailija
29/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyörin nyt perus 40h/vk oravanpyörässä, mutta tarkoitus olisi lyhentää päiviä reilun vuoden kuluttua. Tarkoitus olisi ostaa pieni, järkevän hintainen mummon mökki/ rivarin pätkä, kunhan säästötavoite täyttyy. Nyt siis samaan aikaan yritän säästää asuntoon ja maksan samalla vuokraa, mutta järkevän lainamäärän kanssa omassa kodissa pitäisi elon tulla nykyistä halvemmaksi, jolloin ajattelin heittäytyä enemmän osa-aikaiseksi ( olen ollut vuosia vuokratyö firmassa, eli työtehtäviä ja työaikoja on monia) ja käyttää enemmän omaa aikaani itseäni kiinnostaviin projekteihin, joista ajan kanssa saisi toivottavasti myöskin jonkinmoisen tulonlähteen. Joku voi pitää ajatusta hyvin typeränä, mutta noh, yksi elämä, joten miksi en käyttäisi sitä niihin asioihin joista oikeasti pidän.

Eli lyhyesti: Jos haluat olla vapaa etsi mukava vuokratyö firma. Aluksi saat todennäköisesti 0 sopparin ja kaikki ne jämä vuorot, jos niitäkään, mutta ajan kanssa, olettaen että teet työsi hyvin ja olet tunnollinen pääset todennäköisesti vaikuttamaan paremmin siihen millaisia vuoroja haluat tehdä ja minä päivinä.

Vierailija
30/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pyörin nyt perus 40h/vk oravanpyörässä, mutta tarkoitus olisi lyhentää päiviä reilun vuoden kuluttua. Tarkoitus olisi ostaa pieni, järkevän hintainen mummon mökki/ rivarin pätkä, kunhan säästötavoite täyttyy. Nyt siis samaan aikaan yritän säästää asuntoon ja maksan samalla vuokraa, mutta järkevän lainamäärän kanssa omassa kodissa pitäisi elon tulla nykyistä halvemmaksi, jolloin ajattelin heittäytyä enemmän osa-aikaiseksi ( olen ollut vuosia vuokratyö firmassa, eli työtehtäviä ja työaikoja on monia) ja käyttää enemmän omaa aikaani itseäni kiinnostaviin projekteihin, joista ajan kanssa saisi toivottavasti myöskin jonkinmoisen tulonlähteen. Joku voi pitää ajatusta hyvin typeränä, mutta noh, yksi elämä, joten miksi en käyttäisi sitä niihin asioihin joista oikeasti pidän.

Eli lyhyesti: Jos haluat olla vapaa etsi mukava vuokratyö firma. Aluksi saat todennäköisesti 0 sopparin ja kaikki ne jämä vuorot, jos niitäkään, mutta ajan kanssa, olettaen että teet työsi hyvin ja olet tunnollinen pääset todennäköisesti vaikuttamaan paremmin siihen millaisia vuoroja haluat tehdä ja minä päivinä.

Minkälaisilla aloilla ja minkälaisissa työtehtävissä näitä vuokrapaikkoja sitten on? Onko mitään, jota voisi koulutuksellani tehdä (VTM) ? Ap.

Vierailija
31/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä paikkoja listattuna heidän sivuillaan. Mun mielestä, jos haluut esim. kahvilaan, niin sun kannattais opiskella tarjoilijaksi tai mitä ne nyt onkaan, jotka niissä työskentelee, parantais huomattavasti mahdollisuuksia.

Vierailija
32/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä paikkoja listattuna heidän sivuillaan. Mun mielestä, jos haluut esim. kahvilaan, niin sun kannattais opiskella tarjoilijaksi tai mitä ne nyt onkaan, jotka niissä työskentelee, parantais huomattavasti mahdollisuuksia.

En varsinaisesti halua juuri kahvilaan. Haluan pois oravanpyörästä ja yritän etsiä keinoja siihen. Kahvilatyö ei ole poissuljettu vaihtoehto jos sen avulla saan vapaan elämän, mutta ei se sellainen haave ole että juuri sitä haluaisin tehdä. Mutta en ole valmis opiskelemaan sitä "turhaan" eli pitäisi olla aika varmat työnäkymät osa-aikatyöhön siihen, jotta opiskelu kannattaisi. Olen jo opiskellut haaveideni alaa, ja jos nyt lähden opiskelemaan niin se olisi käytännön järkiratkaisu. Ap. 

Vierailija
33/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti halua juuri kahvilaan. Haluan pois oravanpyörästä ja yritän etsiä keinoja siihen. Kahvilatyö ei ole poissuljettu vaihtoehto jos sen avulla saan vapaan elämän, mutta ei se sellainen haave ole että juuri sitä haluaisin tehdä. Mutta en ole valmis opiskelemaan sitä "turhaan" eli pitäisi olla aika varmat työnäkymät osa-aikatyöhön siihen, jotta opiskelu kannattaisi. Olen jo opiskellut haaveideni alaa, ja jos nyt lähden opiskelemaan niin se olisi käytännön järkiratkaisu. Ap. 

En tiedä mutta kaikista työpaikoista mistä mitään rahaa jää, tuntuu olevan kova kilpailu. Ilman siihen sopivaa koulutusta tai kokemusta voi olla vaikea saada, tai tietysti suhteilla.

Vierailija
34/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se niin riippuu siitä mitä haluaa ja millainen elämäntilanne on. Onko lapsia, onko sidottu tiettyyn paikkaan jne.

Harvempi meistä pystyy ilman työtä olla ilman todella hyviä säästöjä. Irtisanominen työstä ilman suunnitelmaa on melko hullua. Yrityksen perustaminen ei suurella todennäköisyydellä tuo sitä vapautta ja mitä alkuun mainittu verkkokaupasta, niin sehän se vasta sitookin! Joudut tekemään paljon investointeja ja markkinointityötä. Sun on pakko olla vastaanottamassa tilauksia jotka pitää saada lähtemään samana päivänä...

Alkuun kannattaa miettiä miten pystyisi minimoimaan omat kuukausittaiset menot ja näin ollen saada rahaa säästöön ja sijoittaa ns. niitä munia eri koreihin jotta saisit muita tulonlähteitä... Asumismuoto on yleensä se ensimmäinen joka kannattaa laittaa suurennuslasin alle.

Vierailija
35/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettipokeri toisessa näytössä ja av toisessa. Eiköhän se siitä. Jumiuttaa kyllä kotiin ja tuntuu varmaan työltä.

Vierailija
36/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulunkäyntiavustajia on kait osa-aikaisena

Vierailija
37/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo miksi ei. Mutta onko täällä jollain oikeasti kokemusta siitä, että onko töitä oikeasti tarjolla ja saako niitä kun vain hakee? Olen nimittäin nyt 1,5 vuotta hakenut osa-aikatyötä sitä saamatta. Kaikkialla sanotaan, että me edellytetään että teet sitten täyttä työviikkoa ja tarvittaessa ylitöitä. Tarjolla on ollut vain kiireisiä kokopäiväpestejä ja vain sitä oravanpyörää. Kaipaan siis ihan oikeasti realistisia näkymiä tähän. Ja olemme siis mieheni kanssa 40-vuotiaita, koulutettuja, lapsettomia. Ap. 

Käy lomamatkalla ja kysele. Sillähän se selviää. 

Vierailija
38/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se niin riippuu siitä mitä haluaa ja millainen elämäntilanne on. Onko lapsia, onko sidottu tiettyyn paikkaan jne.

Harvempi meistä pystyy ilman työtä olla ilman todella hyviä säästöjä. Irtisanominen työstä ilman suunnitelmaa on melko hullua. Yrityksen perustaminen ei suurella todennäköisyydellä tuo sitä vapautta ja mitä alkuun mainittu verkkokaupasta, niin sehän se vasta sitookin! Joudut tekemään paljon investointeja ja markkinointityötä. Sun on pakko olla vastaanottamassa tilauksia jotka pitää saada lähtemään samana päivänä...

Alkuun kannattaa miettiä miten pystyisi minimoimaan omat kuukausittaiset menot ja näin ollen saada rahaa säästöön ja sijoittaa ns. niitä munia eri koreihin jotta saisit muita tulonlähteitä... Asumismuoto on yleensä se ensimmäinen joka kannattaa laittaa suurennuslasin alle.

Elämäntilanne on siis sellainen, että lapsia ei ole ja voimme muuttaa toisellekin paikkakunnalle ihan hyvin. Nyt asutaan vuokralla, joten asunnosta päästään helposti eroon. Mutta toisaalta vuokralla on kallista asua, ehkä pitäisi ostaa oma jotta kuukausikulut olisi matalemmat. Ap.

Vierailija
39/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tuo oravanpyörässä olemisen kokemus tarkemmin ottaen sinulle syntyy?

Yksi vaihtoehto olisi vain pyrkiä tekemään nykyisistä olosuhteista vähemmän oravanpyörämäisiä. Joko muuttamalla omaa asennoitumista työhön (laskemalla rimaa) tai vähittäisillä konkreettisilla muutoksilla vastuisiin, ajankäyttöön jne., riippuen tietenkin siitä, millaista työtä teet. Mitä tapahtuisi, jos vain kieltäytyisit liiasta työstä? Ja onko mitenkään taattua, ettei osa-aikainen työ olisi lopulta samaa oravanpyörää?

Sori, jos kuulostan tylsältä, mutta oman kokemukseni mukaan pienet konkreettiset askeleet nykytilan parantamiseksi ovat usein toimivampi ratkaisu kuin radikaalit hyppäykset tuntemattomaan. Ja työstä stressaantuvalla tyypillä on usein taipumus tehdä niin melko lailla riippumatta työn laadusta ja määrästä.

Vierailija
40/54 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuo oravanpyörässä olemisen kokemus tarkemmin ottaen sinulle syntyy?

Yksi vaihtoehto olisi vain pyrkiä tekemään nykyisistä olosuhteista vähemmän oravanpyörämäisiä. Joko muuttamalla omaa asennoitumista työhön (laskemalla rimaa) tai vähittäisillä konkreettisilla muutoksilla vastuisiin, ajankäyttöön jne., riippuen tietenkin siitä, millaista työtä teet. Mitä tapahtuisi, jos vain kieltäytyisit liiasta työstä? Ja onko mitenkään taattua, ettei osa-aikainen työ olisi lopulta samaa oravanpyörää?

Sori, jos kuulostan tylsältä, mutta oman kokemukseni mukaan pienet konkreettiset askeleet nykytilan parantamiseksi ovat usein toimivampi ratkaisu kuin radikaalit hyppäykset tuntemattomaan. Ja työstä stressaantuvalla tyypillä on usein taipumus tehdä niin melko lailla riippumatta työn laadusta ja määrästä.

Oravanpyörä olo tulee siitä, että on sidottu työaikoihin, joka arkipäivä klo 8-16 tai 9-17. Ja työmatkat aina päälle. Lomaa ei saa, paitsi kesällä. Ei mitään joustoa arjessa noiden työaikojen vuoksi. Ja työmäärä on niin suuri, että työpäivät on pelkkää juoksemista ja kiirettä vaikka mitä tekisi. En ole niinkään stressaantunut työstä vaan siitä että työajat ei jousta yhtään ja olen sidottu muiden määräämiin aikatauluihin. Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän