Epäilen että 11 v lintsaa koulusta muttei tiedetä miksi, vinkkejä, kokemuksia?
Jatkuvasti maha kipeä, kerran jalka ja nyt kuumetta.
Väittää että ei kiusata.
Vatsakipuja on ollut aiemmin kyllä, mutta ei nyt oikeesti 3pv vko eri puolin viikkoa usean viikon ajan.
Ja jos olisikin oikeasti, käyu niin että lapsi joko nukkuu muka pommiin, ja huomaa kivun silloin, tai sitten on kipeä vasta just kun pitäsi lähteä kouluun yms. eli ei sellaista oikein järkeä näissä.
Jos jonkun laps on lintsannut näin nuorena tahallaan, mikä on ollut syy? Miten se on selvinnyt?
Mä en enää keksi mitään. Taas koko aamun yrittänyt soittaa sille että laittaisi lupaamansa kuvan kuumemittarista mitä ei ole tullut. Puhelin kiinni. Jos olisi kipeä niin miksei vastaa tai laita luvattua kuvaa mittarista? Mä en pysty käsittää miksi ton ikäinen ei haluaisi nähdä kavereitaan koulussa. Vielä joulun alla kun on löysempää, ei tässä ole mitään järkeä. Lapsi itse ei osaa antaa selitystä. Sanoo vaan että oli oikeasti kipeä. Mutta toi tapa miten nää kipeydet esiintyy ei ole normaaleja. Jos sä olet sairas, sä olet sitä jo herätessä, eikä vasta sitten kun pitäis kengät laittaa jalkaan.
Vinkkejä kokemuksia pliis! Oon ihan hukassa, enkä tiedä mitä teen. Pitääkö mun lopettaa työssäkäynti nyt ja jäädä vahtimaan ja viemään se kouluun? Yhden kerran vein sen sinne pihaan jo taas kun oli maha kipeä. Otettiin lääke, syötiin rauhassa puuro, ei vaikuttanut kipeältä, vein sen autolla koulun pihaan, niin olikin kävellyt sieltä kotiin eikä mennytkään kouluun. Mä en ymmärrä!!! 11 v??? Vatsassa on toiminnallista vikaa kyllä ja sen takia on oikeastikin ollut poissa, mutta nämä vatsakivut ei nyt vakuuta. en ole enää varma onko kipeä vai ei.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mun lasta kiusattiin, siksi alkoi "sairastelemaan"...
tämä kieltää että kiusattaisiin, opettajakin kysynyt.
Aiempaa taustaa kiusaamisesta on hieman, mutta nyt kieltää kaiken eikä mikään ole vikana ollenkaan eikä kukaan kiusaa lainkaan?
Kielsikö teillä kiusaamisen, miten selvisi?
Vie se lääkäriin tai kuraattorille
Ihan pelästyin, kun luulin lukevani omaa tekstiäni vuoden takaa! Meillä oli silloin 11-v ja sama kuvio. Nyt on 12-v ja sama kuvio. Viimeksi eilen ei pystynyt mennä kouluun, kun oli maha sekaisin.
Ollaan käytetty kalliissa vatsatutkimuksissa, keliakiakokeissa eikä niissä ole viitteitä mihinkään. Maidolle / laktoosille herkistyi 1,5 vuotta sitten.
Ollaan oltu kouluterkalla, koulupsykologilla, koulukuraattorilla, erityisopella, opella. Ei mitään merkittävää edistystä. Syy siis ei ole kiusaaminen tai muu vastaava. Kukaan ei tiedä syytä. Hän vaan sattuu olemaan vähän väliä kipeä! Ei vaan pysty lähteä kouluun!
Joskus isänsä on vienyt aamulla koulun pihaan asti, niin ennen tuntien alkua on lähtenyt seuraavalla bussilla kotiin. Usein olen patistanut matkaan kotiovelta, mutta onkin mennyt meidän takapihalle. Pakkohan se sieltä pakkasesta on ollut ottaa sisään.
Olisi kiva saada vertaistukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiempaa taustaa kiusaamisesta on hieman, mutta nyt kieltää kaiken eikä mikään ole vikana ollenkaan eikä kukaan kiusaa lainkaan?
Kyllä alkuun kielsi. Sittemmin hänestä alkoi tulla agressiivisen oloinen ja yhden raivonpuuskan aikana alkoi avautua. Otin opettajaan yhteyttä, mutta hän väitti, että lapseni valehtelee.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiusattiin peruskoulussa ja siksi "sairastelin". Juurikin tuollaisia vatsa on kipeä/ flunssainen olo yms mitä vanhemmat ei voineet valheeksikaan todeta. En halunnut puhua kiusaamisestani, vaan valehtelin ettei sellaista ole. En kai halunnut itsekään uskoa, että on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan pelästyin, kun luulin lukevani omaa tekstiäni vuoden takaa! Meillä oli silloin 11-v ja sama kuvio. Nyt on 12-v ja sama kuvio. Viimeksi eilen ei pystynyt mennä kouluun, kun oli maha sekaisin.
Ollaan käytetty kalliissa vatsatutkimuksissa, keliakiakokeissa eikä niissä ole viitteitä mihinkään. Maidolle / laktoosille herkistyi 1,5 vuotta sitten.
Ollaan oltu kouluterkalla, koulupsykologilla, koulukuraattorilla, erityisopella, opella. Ei mitään merkittävää edistystä. Syy siis ei ole kiusaaminen tai muu vastaava. Kukaan ei tiedä syytä. Hän vaan sattuu olemaan vähän väliä kipeä! Ei vaan pysty lähteä kouluun!
Joskus isänsä on vienyt aamulla koulun pihaan asti, niin ennen tuntien alkua on lähtenyt seuraavalla bussilla kotiin. Usein olen patistanut matkaan kotiovelta, mutta onkin mennyt meidän takapihalle. Pakkohan se sieltä pakkasesta on ollut ottaa sisään.
Olisi kiva saada vertaistukea.
MITÄMITÄ,
Meillä hei ihan sama tarina. Laktoosiherkkyys todettiin joku n. 2v sitten. On tutkittu ja hutkittu, ultrattu ja vaikka mitä. Nyt tää alkoi taas ilman erillistä syytä. Lääkäri joskus sanoi että kyseessä olisi vatsan toiminnallinen vaiva. Että se vaan tulee kipeäksi kun sulattaa ruokaa. Lapsi ei mielellään syö, ainakaan usein ja lääkäri kehoitti lyhentämään ruokailuaikaa että vatsa tottuu sulattamaan ruokaa useammin jottei olisi niin kipeänä niin uesin. Lapsi taas välttelee syuömistä koska vatsa kipeä. Tänäänkin piti syödä aamulla aikaisin jotta pääsisi kouluun että ehtisi laskeutua ruoka vatsassa, sitten tulikin lämpöä jonka todenperäisyyttä en tiedä. Eilenkin hän oli koko pvn peiton alla koska kylmä ja maha kipeä.
Voikohan olla ettei huijaakaan, että mä itse suhtaudun tähän nyt väärin? Aivan samanlainen tarina!!!! Uskomatonta, kirjotinko tuon itse :D
Tavallisimmat syyt:
Stressihäiriö/ahdistuneisuus
kiusaaminen
Peliriippuvuus, eli jää pelaamaan kotiin.
Onko kotona jotain tekemistä, joka viehättää enemmän? Pelaako lapsi paljon?
Itse olin introvertti lapsi, en niinkään kiusattu. Silti välillä "sairastuin", jotta pystyin jäämään kotiin pelaamaan Simsiä ja pleikkaria. Olin juuri 11-12v.
Lisäksi yksinäisyys ja sellainen "itsenäisyyden" tunne oli kiehtovaa. Ja toisekseen oli jännittävää olla kotona ns. "väärään" aikaan. Kun tiesi, että nyt oikeasti olisin koulussa, mutta täälläpä mä olen kotona!
Selvitä, mitä lapsi puuhaa "sairaana". Voi olla, että kyseessä on joku peli tai muu puuha, johon ei koulussa voi keskittyä.
Lintsasin tuon ikäisenä ilman mitään syytä. Siis ihan oikeasti, ei vaan huvittanut mennä kouluun. Myöhemmin olen tajunnut että tuolla oli varmaan jotain tekemistä oppimisvaikeuksien kanssa kun olin aina ihan pihalla kaikesta, mutta ketään ei kiinnostanut. Opettajan vastaus oli huutaa ku en pysynyt muiden tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alkuun kielsi. Sittemmin hänestä alkoi tulla agressiivisen oloinen ja yhden raivonpuuskan aikana alkoi avautua. Otin opettajaan yhteyttä, mutta hän väitti, että lapseni valehtelee.
No jep, olipa ikävästi toimittu opelta. Meillä onneksi ope itse otti puheeksi kiusaamisen mahdollisuuden ja oli siitä ihan varma, kuitenkaan mitään faktaa ei ollut tarjota. Meilläkin samankaltaista käytöstä on ollut kiusaamisen aikoihin, nyt tosin ei saa mitään kohtauksia jotka kielisi kiusaamisesta. Päin vastoin ravaisi iltamyöhät ulkona huitomassa. Yksi uusi kaveri tosin on, jolla on mielestäni vähän omituiset kotiolot. Kotona asuu mummo ja äiti, ja tälle mummolle tämä kaveri aukoo päätään todella siis todella rumasti. Vie laumoja kavereitaan kotiinsa, oma lapseni ollut mukana, kertoo miten huutaa ja kiroilee mummolleen. Se on ainoa sellainen outo asia jonka tiedän varmasti olevan olemassa.
AP
Pelaa kyllä liikaa, tällä hetkellä on kone otettuna pois. Puhelimellakin jatkuvasti. Mietin myös tätä vaihtoehtoa, mutta se jotenkin tuntuu ehkä yliammutulta, voi sitten kuitenkin olla kavereiden kanssa ulkona 7h putkeen ilmaan että sitä syömään saa kotiin. Eli miks just koulupäivä pitäisi pelta kun kykenee muulloinkin olemaan ilman. Jotenkaan en uskoisi, tätäkin olen tosin kysynyt lapselta ihan itseltään. Väittää ettei ole sellaista peliongelmaa olemassa vaan on oikeasti kipeä. Ja siis itkee että oikeasti kipeä, vaikka nää ilmitulot kuullostaa aivan pajunköydeltä.
Muutoin lapsi on 9 keskiarvon oppilas, ei ole mitään vaikeuksia oppimisen suhteen. Hänellä esiintymisissä ramppikuumetta kovaakin, ja esim jos joutuu menemään kesken tunnisn luokkaan niin se ahdistaa. Kerran yksi joulunäytelmä sai lapsen itkemään ja näkemään painajaisia, tällöinkin vatsan kipeäksi.
AP
No onkoa eroa viikonlopuissa ja arjessa? Jos vatsa ei vaivaa viikonloppuna niin kyllähän se kertoo jotain. Tosin voihan se olla että jollain tapaa jännittää koulupäiviä ja se oireilee vatsakipuna, ettei siis kuitenkaan keksitty vaiva ole.
Joko koulussa on kiusaamista (oppilaat tai opettaja) tai sitten kyseessä on oppimisvaikeudet tai masennus.
En halua pelotella mutta omalla lapsellani alkoi juuri tuossa iässä samanlaiset ongelmat jotka pahenivat vuoden sisällä niin, ettei lopulta käynyt ollenkaan koulua. Suosittelen puuttumaan ongelmaan heti, on ehdottoman tärkeää että lapsi menee kouluun ja pysyy koulussa, saattaminen sisälle asti voi olla tarpeen. Ota heti yhteyttä myös koulupsykologiin, kuraattoriin ja terveydenhoitajaan, ei kannata jäädä odottelemaan, koska ongelma ei tule menemään itsestään ohi. Kiusaamisesta lapset harvoin kertovat jos siitä kysytään, moni ei edes tajua olevansa kiusattu, vaan potee vain epämääräistä huonoa oloa koulussa.
Itse lintsasin paljon yläasteella ja lukiossa. Milloin oli mukamast vatsa kipeä tai kuumetta. En vain halunnut mennä kouluun. Opiskelin kyllä kotona ihan mielelläni ja pärjäsin hyvin.
Koulussa oleminen ahdisti. En yhtään pitänyt, kun piti smalltalkata "kavereiden" kanssa ja muutenkin esittää sosiaalista. Ennemmin jäin kotiin ja hoidin hommat siellä.
Onko jotain säännönmukaisuutta? Mun lapsi jännittää päiviä jolloin on englantia, siellä kun on pakko puhua ääneen muiden kuullen. Hän ei koskaan puhu luokassa vapaaehtoisesti koska jännittää niin ryhmätilanteita, muuten kavereiden ja lähipiirin parissa ihan tavallinen puhelias lapsi.
Itsekin olen soimannut itseäni siitä, että suhtaudun väärin. Syyllistän, uhkailen en jaksa aina uskoa. Sympatia loppuu totaalisesti kesken!
Meilläkin oli eilen koko päivän peiton alla.
Meillä myös oppimisvaikeuksia, jonkin asteen lukihäiriö ja muuta vaikeutta esim. matikan kanssa. Siihen kun lisää mitättömän motivaation, niin tiedätte varmaan lopputuleman.
Lapsi kuitenkin luonteeltaan symppis, mukava, kaikkien kaveri, ei häiriköi eikä rettelöi. Ei siis sellainen rebel koulussa, ainoastaan kotona ovet paukkuu.
Mitä me voidaan tehdä?
4
Ap, lapset eivät välttämättä halua/uskalla kertoa kiusaamisesta. Miten kiusaaminen edellisellä kerralla tuli ilmi, kertoiko lapsi itse?
Katso nyt, miten homma sujuu joululomalla. Jos vatsa ei silloin vaivaa, niin homma lienee sillä selvä. Lapsi ei halua syystä tai toisesta mennä kouluun, ja jos kerran koulunkäynti sinällään sujuu hyvin, niin tuskin se voi olla muuta kuin kiusaamista.
Jos lapsi ei kerran kotiin jäätyään voi pelailla (kerroit, että kone takavarikossa), niin unohtaisin saman tien peliriippuvuuden. Muutenkin peliriippuvuus on aika kova termi tuonikäiselle: toki voi tykätä pelaamisesta kovasti, mutta että jäisi sen takia koulusta pois? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen soimannut itseäni siitä, että suhtaudun väärin. Syyllistän, uhkailen en jaksa aina uskoa. Sympatia loppuu totaalisesti kesken!
Meilläkin oli eilen koko päivän peiton alla.
Meillä myös oppimisvaikeuksia, jonkin asteen lukihäiriö ja muuta vaikeutta esim. matikan kanssa. Siihen kun lisää mitättömän motivaation, niin tiedätte varmaan lopputuleman.
Lapsi kuitenkin luonteeltaan symppis, mukava, kaikkien kaveri, ei häiriköi eikä rettelöi. Ei siis sellainen rebel koulussa, ainoastaan kotona ovet paukkuu.
Mitä me voidaan tehdä?
4
Saako lapsi tukea noihin oppimisvaikeuksiin? Joskus erityisopetusryhmään siirtyminen voi auttaa, mutta niitä ei taida olla tarpeeksi tarjolla.
Mä jotenkin ymmärrän ton yläasteella lintsaamisen, kun se voi jotenkin kuulua siihen kapinaan ja tälläiseen. Mutta tää on vielä ihan lapsi. Ei mitään kummempaa hormonaalista muutosta ole.
Olen siis ollut yhteydessä kouluun kyllä. Asiaa seurataan. Mut entä jos se onkin oikeasti vaan usein kipeä? Kiva sit ravata kaiken maailman psykologit? Eihän ihmisen pään sisälle pääse tarkistamaan huijaako se. Mä en tiedä miten tää nyt aukeis, ne mahakivut on varmaan totta johonkin saakka ainakin. Mutta mä veikkaan et joku asia nyt aiheuttaa ne. Kiusaaminen, jännittäminen, en tiedä joku, mut mikä? Ja mikäs sen kuumeen aiheuttaa? Valehtelu? En tiedä että mitä perkelettä tässä pitäis tehdä oikeen.
Meillä on toinen lapsi kipeä ollut ja oon sen kanssa nyt viimeiset kuukaudet juossut lääkäreitä ja sairaaloita ja nyt tämä sitten. Miten ihmeessä voi olla mahdollista? Voiko joku keksiä kaikki kivut ja viedä sen niin pitkälle et niitä oikein lähdettäisiin tutkimaan vaikkei mitään olisikaan? voiko tämä olla mustasukkaisuutta kun toista on viety lääkäriin jatkuvasti? Mä en kyllä kohta pysty pitämään enää työpaikkaa kun kaikki on niin sairaita että tarvitsevat tälläistä erityishuomiota joka päivä.
Viikonloppuisin tilanne on eri kun aamulla ei tarvitse lähteä mihinkään. Menee ulos vasta iltapäivästä yleensä. Ainakin ennen mahakivut jotka oli todellisia, sijoittui nimenomaan eniten aamuun. Silloinkin kun vatsa on kipeä ollut, se paranee iltapäivään mennessä kun on sen välin syömättä. Se aamu on se ongelma.
AP