Mikä on riittävä määrä joululaatikoita per henkilö?
Enpä taaskaan muistanut viime jouluna laittaa muistiin paljonko joululaatikoita meni. Kaikissa ohjeissa neuvotaan jotenkin hirveen pienet määrät varaamaan laatikoita. Osassa on, että 50g/hlö. Kuulostaa järkyn pieneltä määrältä, sehän on ruokalusikallinen. Paljonko teillä on ollut laatikoita 6 aikuiselle? Tuntuu että sellainen 1,5 litran foliovuoka aina yhtä lajia olisi hirveen vähän tommoselle porukalle. Teen pakkaseen puolivalmiiksi ja joka päivälle mielellään paistan uudet laatikot enkä ala lämmittelemään edellisen päivän jämiä.
Kommentit (35)
Riippuu tosiaan syöjästä ja laatikosta. Tuommoista vähän tukevampaa "Äityliinin laatikkoa" tarjoaisin reilut 100 grammaa/syöjä/laatikko. Jos laatikossa ei ole yhtään voita, niin sitten vähän enemmän.
Aikamoisia nälistelijöitä te ootte. Kyllä jouluna pitää olla kunnon annos sekä kinkkua että laatikoita. Ja voita pitää laatikoissa olla, se on takuus.
En kannata tuollaista tyydyttyneillä rasvoilla läträämistä, eivätkä kannata asiantuntijatkaan, joiden sanaan luotan aika vahvasti. Muistatteko kun kesällä Hesarissa ravitsemusterapeutti Hanna Partanen muistutti siitä, että einekset eivät ole lainkaan huono vaihtoehto, koska annokset ovat valmiiksi oikean kokoisia. Varaan siis tietenkin yhden annoksen eli yhden laatikon jokaista lajia per ruokailija. Lapset ovat välillä huonoja syömään, enkä tietenkään pakota kun kasvatusalan ammattilaisetkaan eivät pidä sellaista viisaana. Mutta olen kyllä 3- ja 6-vuotiailleni sanonut, että annokset on laskettu oikean kokoisiksi, ja on tärkeää syödä siitä niin paljon kuin vain jaksaa, ettei kasvu vaarannu ja turhaan jää lyhyeksi tms.
Camoon, joulu on vain kerran vuodessa. Kyllä laatikoissa pitää voita olla.
"Vähän rajaa" taitaa olla melkoinen laatittifriikki. Laatikko ruokailijaa kohti päivässä tekee 1,2 kg päivää kohti, jos pöydässä on peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa.
Itse tyytyisin ehkä kolmannekseen tuosta annoksesta. Mutta voita pitää olla höysteenä. Voita ja kermaa !
1 rkl lanttulaatikkoa riittää mulle ja sekin on melkein liikaa. Hyi hele, tee jotain hyvää mieluummin.
Minä taas söisin koko joulun vaikka pelkkää lanttulaatikkoa. Varsinkin Äityliinin laatikkoa. Makuja on erilaisia..
Minullekaan ei joulu tule, ellei ole lanttulaatikkoa. Voisitko Äityliini vähän tarkentaa ohjettasi. Kuinka pitkään laatikon pitää olla uunissa ja mittä lämpötilassa ?
Riippuu syöjistä, onko iso- vai pieniruokaisia ja miten laatikot ylipäänsä maistuu, meneekö kaikki yhtä paljon vai jotain reilusti jotain vaan vähän?
Meillä syödään perunalaatikkoa yli kaksinkertainen määrä lanttulaatikkoon verrattuna. Suurin piirtein 200 grammaa ruokailijaa ja ateriaa kohti. Muita sitten vastaavasti vähemmän.
Voita ei laatikoiden höystämiseen mene ihan Äityliinin käyttämiä määriä, mutta yli puoli kiloa joulun mittaan kumminkin.
Tässä on kyllä parasta se, ettei laatikoita paisteta ja lämmitetä vaan paistetaan jokapäivä pöytään
Mä syön paljon imellettyä perunalaatikkoa ja maksalaatikkoa. :D viime jouluna isoäitini teki mulle oman maksalaatikon ja kun poikaystäväni meni sitä ottamaan omin lupineen, niin suutuin pahasti :'D
Riittoisia ja täyttäviä ovat,ei montaa lusikallista kerralla jaksa syödä. Oon joskus miettiny että mihin tuo mahdoton syöminen jouluna perustuu
Meillä menee lanttulaatikkoa muiden ruokien ohessa n 2-3 rkl per nuppi. Ei vaan jaksa enempää kun on kinkkua ja uunijuureksia alkupalojen lisäksi. Tilaa pitää jättää jälkkärille ja kakullekin.
No riippuu tosi paljon syöjistä ja laatikosta. Esim. Lanttu on meillä sellainen, jota lähes kaikki ottavat ja aika paljon, arvioisin noin 80-150g/hlö/ruokailu, maksalaatikkoa ei sitten taas mene välttämättä koko jouluna kuin tuon verran yhteensä kaikilta ja porkkana- ja perunalaatikkoa siltä väliltä.
Riippuu tietysti myös muiden tarjottavien määrästä.