Lapsen lahjoihin menee 600 euroa
Vaikka miten vaan laskisi? Onko mielestäsi iso vai pieni summa?
Kommentit (32)
Mulle iso summa. Ei mene noin paljon edes kahden lapsen lahjoihin.
Riippuu tosiaan lahjoista. Jos ostetaan sukset, luistimet, toppapuku ym. niin ihan tarpeellista tavaraa, jota me ainakin on ostetaan muuten kuin joululahjaksi. Jos taas tuolla summalla ostetaan lelua ja viihdettä niiniso summa on.
Jos toi kattaisi koko suvun antamat lahjat niin sitten ehkä ymmärrettävä summa. Pelkiltä vanhemmilta/vanhemmalta tosi paljon.
Meillä samaa summaa. Sukulaiset eivät osallistu. Pitkin vuotta ei saa leluja. Vaatteet ostamme kyllä ja tarpeellista. Leluja voi saada kirppikseltä.
Panostetaan sitten jouluna kalliisiin leluihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä samaa summaa. Sukulaiset eivät osallistu. Pitkin vuotta ei saa leluja. Vaatteet ostamme kyllä ja tarpeellista. Leluja voi saada kirppikseltä.
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä mutta jokainen tekee miten parhaaksi näkee..
Meillä lapsi saa leluja tasaisin väliajoin ja jouluna saa toivoa yhtä kalliimpaa lelua ja me vanhemmat sitten valikoimme pari pienempää..
Tuohon summaan ostamme pleikkari nelosen ja pelin, action kamera,jääkiekkopeli ja suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole ikinä ymmärtänyt tätä mutta jokainen tekee miten parhaaksi näkee..
Meillä lapsi saa leluja tasaisin väliajoin ja jouluna saa toivoa yhtä kalliimpaa lelua ja me vanhemmat sitten valikoimme pari pienempää..
"Jouluna saa toivoa yhtä kalliimpaa lahjaa..." meilläkin menee samaa luokkaa, muttei kyllä yhtään lelua eli lapset isompia kuin päiväkoti ikäisiä. Esim. Läppärit, tabletit yms. maksaa jo satoja.
Meillä vain pari sataa. Sai juuri Caterpillarit, puhelimen ja Svean rotsin.
Olen aina ihmetellyt sitä, kun uutisoidaan, että 'näin ja näin paljon' käytetään rahaa joululahjoihin. Ja se summa on jotain 250-300e. Oikeasti? Itse olen lapseton ja siitä huolimatta menee vähintään tuplasti tuo summa ihan pelkkiin lahjoihin. Siitäkin huolimatta, että lahjottavia on 'vain' oma mies, vanhemmat, yksi sisar ja hänen lapsensa. Ja en osta 'kalliita' lahjoja - ehkä jollekin kirjan ja suklaata, toiselle liput johonkin tapahtumaan, kokoan pienen herkkukorin, lapsille dvd- tai peli... Mutta aina, vaikka miten yrittäisi säästellä, ei tuo 300e riitä millään...
Että jos on lapsia ja sitten vielä sukulaisia, joita haluaa muistaa... Mitä ihmettä ja kenelle nämä 'keskiverto-suomalaiset' ostavat?
Eli en ihmettele lainkaan ap:n rahasummaa muutamaankin lapseen.
No, tuo mielestäni riippuu siitä, miten vuoden aikana muuten hankitaan. Meillä esim. 10-vuotias toivoo hupparia, yökkäriä, aamutakkia ja käsityötarvikkeita. En saa millään menemään noihin 600 euroa, vaikka ostan jotain muutakin, mutta en myöskään osta esimerkiksi elektroniikkaa pelkän ostamisen ilosta. Uuden kännykän ostaminen on kohta ajankohtaista, mutta se katsotaan sitten keväällä, kun pikkusiskokin tarvitsee. Moni tässä tilanteessa varmasti hankkisi sen nyt lahjaksi. Samaten sukset ja muut harrastusvälineet hankitaan sitten aina tarpeen mukaan, ei lahjaksi.
Kaikki riippuu siitä mitä ostaa ja minkäikäisille lapsille. Ostin itselleni uuden tietokonetuolin ja yhden uuden konsolipelin ja rahaa meni 350e, samaa se olisi kai teinin kanssa.
Veljen lahjaan 30e, äidille ostan jotain 30-50e. Siinäpä ne.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt sitä, kun uutisoidaan, että 'näin ja näin paljon' käytetään rahaa joululahjoihin. Ja se summa on jotain 250-300e. Oikeasti? Itse olen lapseton ja siitä huolimatta menee vähintään tuplasti tuo summa ihan pelkkiin lahjoihin. Siitäkin huolimatta, että lahjottavia on 'vain' oma mies, vanhemmat, yksi sisar ja hänen lapsensa. Ja en osta 'kalliita' lahjoja - ehkä jollekin kirjan ja suklaata, toiselle liput johonkin tapahtumaan, kokoan pienen herkkukorin, lapsille dvd- tai peli... Mutta aina, vaikka miten yrittäisi säästellä, ei tuo 300e riitä millään...
Että jos on lapsia ja sitten vielä sukulaisia, joita haluaa muistaa... Mitä ihmettä ja kenelle nämä 'keskiverto-suomalaiset' ostavat?
Kyllä mä saan alle 50 eurolla ostettua lahjat mun läheisille. Laitan sulle mitä itse olen ostanut niin ehkä osaat ajatella toisin:
Miehelleni: kirja ja punaviinipullo 40e
Miehen vanhemmille ja omille vanhemmille: paikallinen laulaja käy jouluaattona laulamassa (säestää kiraralla) varpunen jouluaamuna ja toivottaa hyvää joulua meiltä koska emme itse pääse paikalle ja he eivät halua materiaa. Hinta 50e yhteensä
Kummilapselle: leffaliput ja lupaus mennä leffaan häne kanssaan 28e
Siskolleni: nahkahanskat 40e
Miehen siskolle: laadukasta suklaata 25e
Miehen veljelle: itsetehtyä saaristolaisleipää ja itse loimutettu lohi 35e
Ystävälleni: juustotarjotin ja hillo, keksi ja viinipullo 34e
Mummolleni: suolattuja sieniä (itsekeräämiäni) ja vesa-matti Loirin joulu cd 20e
Siinähän ne mun ostamat, ei lähellekkään 300e ja lahjottaviakin on 11 ja tiedän että kaikki ovat iloisia lahjastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä saan alle 50 eurolla ostettua lahjat mun läheisille. Laitan sulle mitä itse olen ostanut niin ehkä osaat ajatella toisin:
Miehen vanhemmille ja omille vanhemmille: paikallinen laulaja käy jouluaattona laulamassa (säestää kiraralla) varpunen jouluaamuna ja toivottaa hyvää joulua meiltä koska emme itse pääse paikalle ja he eivät halua materiaa. Hinta 50e yhteensä
Mummolleni: suolattuja sieniä (itsekeräämiäni) ja vesa-matti Loirin joulu cd 20eSiinähän ne mun ostamat, ei lähellekkään 300e ja lahjottaviakin on 11 ja tiedän että kaikki ovat iloisia lahjastaan.
Näin ohiksena muutama kysymys - ostatko miehellesi 'käytetyn' kirjan - uudet kirjathan maksaa sen 30-40e vai onko viini alahyllyltä (en itse kehtaisi ikinä lahjoa ketään alle 15e viinillä)?
Ja minkä merkkistä/mistä maasta on ostettu laadukas suklaa 25e hintaan?
Mitä keräät juustotarjottimelle ja mikä on sen kanssa lahjoitettu viini? Ja vielä hillokin tuohon hintaan... Ööh mistä ja mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummolleni: suolattuja sieniä (itsekeräämiäni) ja vesa-matti Loirin joulu cd 20eSiinähän ne mun ostamat, ei lähellekkään 300e ja lahjottaviakin on 11 ja tiedän että kaikki ovat iloisia lahjastaan.
Näin ohiksena muutama kysymys - ostatko miehellesi 'käytetyn' kirjan - uudet kirjathan maksaa sen 30-40e vai onko viini alahyllyltä (en itse kehtaisi ikinä lahjoa ketään alle 15e viinillä)?
Ja minkä merkkistä/mistä maasta on ostettu laadukas suklaa 25e hintaan?
Mitä keräät juustotarjottimelle ja mikä on sen kanssa lahjoitettu viini? Ja vielä hillokin tuohon hintaan... Ööh mistä ja mitä?
miehelleni kirja on ostettu jo syksyllä kun sattui olemaan tarjouksessa, ja viini on sitä mitstä hänpitää muutenkin.
itse ne suklaata syö tai tiedä niistä mitään, mutta toive oli esitetty ja kun kävin katsomassa suklaapuodista hinnan oli se tuo 25e mielestäni se on aika arvokas niin pieneksi rasiaksi mutta voihan sitä kalliimpaakin olla olemassa.
Juustotarjottimelle tulee: emmental-juustopala, tuhkajuusto, brie, agur-sinihomejuusto palat maksaa 3-4 euroa, mustakirsikka-hillo 4 ja viini 14 euroa
Ole hyvä.
Meillä hankitaan vaatteita, leluja urheiluvälineitä,elektroniikkaa ympäri vuoden. Tarpeeseen ja hyvien tarjousten sattuessa kohdalle. Eipä sitten oikein jää jäljelle mitään mitä erityisemmin jouluna toivoisi lapset tai aikuiset. Yhä enemmän siirrytty siihen, että kaikki saamiset ei painotu jouluun ja yhteen päivään. Jos kerralla tulee hirveä tavaraähky ei sitä arvosta eikä ehdi nauttia mistään. Yhtenä joinain vuosina, kun jouluna on ollut paljon paketteja jouluna ei lapset ole jaksaneet edes avata kaikkia kerralla ja esim legopaketteja ja askartelujuttuja on jätetty aloittamatta ja koottu joskus helmikuussa.
Meillä isovanhemmat käyttävät lasten lahjoihin varmaan tuon verran. Emme osta itse mitään, kun paketteja tulee muutenkin hirveä läjä.
Ihan näin ohimennen...mikä se on Joulun sanoma,tarkoitus?
meillä meni 90 euroa lapsen lahjoihin,kyseessä 5-vuotias.Onnellinen lapsi,vaatimaton.No ehkä ostaisin kalliimpiakin lahjoja,mutta ne lahjat ei ole meille se päätarkoitus.
Teillä on eri politiikka kuin monilla muilla. Joko elätte aika runsaasti tai sitten joululahjaksi annetaan asioita, joita muut saavat pitkin vuotta.