Miksi Seinäjoen sairaala ei kelpaa ruotsinkielisille?
Suomenruotsalaisten vaatimuksesta koko kansa opiskelee pakkoruotsia, joten Seinäjoen sairaalan kaikki työntekijät ovat pakkoruotsinsa lukeneet ja valmiina nöyrästi palvelemaan ruotsinkielisiä. Mikä on siis ongelma?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Näin se asia vain ei ole. Tulettepa näkemään, että ruotsia pitää oikeasti osata sairaalan joka yksikössä. On se kumma, että ei ymmärretä, että ruotsinkielisillä on perustuslain mukainen oikeus omaan kieleensä.
Ei tämä kieliasia vielä ole loppuun käsitelty. Nyt eivät seinäjokiset uskalla sanoa tai heille ei uskalleta kertoa, mitä perustuslaki edellyttää. Jättävät asoiden hoidon riitelyn ja oikeusjuttujen varaan, sillä molempia on tällä menolla tiedossa. Kyllä se teillä kepun puoluetoimistossakin on tiedossa, ainakin joillakin fiksummilla.
Eihän meillä edellytetä enää edes suomenkielen taitoa kaikilta jokaisella osastolla.
Seinäjoella osataan taatusti jo nyt ruotsia sairaalan jokaisessa yksikössä. En kuitenkaan väitä, että jokaisen yksikön jokainen työntekijä osaa ruotsia, mutta osaajia löytyy varmasti.
Tilanne on tietysti toinen, jos standardi suomenruotsi (esim. televisioissa kuultava) ei riitä, vaan työntekijöiltä ryhdytään vaatimaan lisäksi rannikkoseuden eri murteiden osaamista.
Ja perin merkillistä on nyt se, että jokaiselle suomenkieliselle pakollinen ruotsinkielen taito ei nyt tunnu riittävän, vaikka se olisi osoitettu osallistumalla viralliseen kielikokeeseen.
Kieli asia on varmasti osittain syy siihen miksi Vaasa ei ole yhtä vetovoimainen kuin aikaisemmin. Ei ole montaakaan vuotta kun käytännössä kaikki sydänkirurgiset toimenpiteet tehtiin Seinäjoen alueen potilaille Vaasassa (tai vaativat yliopistollisessa sairaalassa).
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella ei osata riittävän hyvin, jos lainkaan, ruotsia. Suomen ruotsinkielisillä on perustuslaillinen oikeus saada palvelut omalla äidinkielellään eli ruotsiksi. Yksikielisellä Seinäjoella tämä ei onnistu. Näin yksinkertainen on selitys.
Sairaalan muuttaminen kaksikieliseksi, mihin hallitus nyt pakottaa, vaikka toisin yritetään todistaa, on erittäin suuri ja kallis operaatio. Sairaalan joka nurkassa pitää osata ruotsia hyvin ja kaikkien asiakirjojen tulee olla potilaan äidinkielellä ym.
Voitte myös uskoa, että tällaisen kepuloinnin jälkeen näitä etuja tullaan valvomaan viimeistä piirtoa myöden. Helpolla ei Seinäjoki tästä voitosta selviä.
En muuten suomenkielisenäkään halua Seinäjoelle sairaalaan -ei sen puoleen. Ei Seinäjoki-inho koske pelkästään ruotsinkielisiä.
Olisiko halvinta palkata päivystävä tulkki?
Yhtään en ihmettele vaikka Vaasan sairaala ei houkuttelisi erikoislääkäreitä jos sairaalassa on vaatimuksena täydellinen ruotsinkielen taito kaikilla mahdollisilla murteilla.
Kerronpa oman kokemukseni aiheesta..olen suomenkielinen ja myös pakkoruotsinkin aikoinaan opiskellut. Olin sydänoperaatiossa Vaaasan keskussairaalassa. Minua henkilökunta palveli hyvin, tosin heikolla suomenkielellä välillä. Itse operaation aikana minua ei ollut mahdollista nukuttaa, vaan olin hereillä lääkärien ja eri hoitajien ympäröimänä. Kaikki tiedonvaihto jota he kävivät keskenään käytiin ruotsiksi. Varmaan siellä yleensäkin niin, oli potilas suomen- tai ruotsinkielinen. Tuskin olemme me enemmistö suomenkieliset tästä pahemmin marisseet. Olihan toki häiritsevää kun minusta puhuttiin ympärilläni ja sen verran olin peloissani operaatiosta etten juurikaan pystynyt heitä ymmärtämään sillä hetkellä. Yllätti itseäni silloin heidän ruotsinkielisyytensä suomenkielisen potilaan kyseessä ollessa. Muuten olen oikein tyytyväinen heidän ammattitaitoonsa ja operaation tulokseen.
Kerronpa oman kokemukseni aiheesta..olen suomenkielinen ja myös pakkoruotsinkin aikoinaan opiskellut. Olin sydänoperaatiossa Vaaasan keskussairaalassa. Minua henkilökunta palveli hyvin, tosin heikolla suomenkielellä välillä. Itse operaation aikana minua ei ollut mahdollista nukuttaa, vaan olin hereillä lääkärien ja eri hoitajien ympäröimänä. Kaikki tiedonvaihto jota he kävivät keskenään käytiin ruotsiksi. Varmaan siellä yleensäkin niin, oli potilas suomen- tai ruotsinkielinen. Tuskin olemme me enemmistö suomenkieliset tästä pahemmin marisseet. Olihan toki häiritsevää kun minusta puhuttiin ympärilläni ja sen verran olin peloissani operaatiosta etten juurikaan pystynyt heitä ymmärtämään sillä hetkellä. Yllätti itseäni silloin heidän ruotsinkielisyytensä suomenkielisen potilaan kyseessä ollessa. Muuten olen oikein tyytyväinen heidän ammattitaitoonsa ja operaation tulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaapa saako suomenkielinen kunnollista palvelua omalla äidinkielellään Vaasassa terveydenhuollossa? No ei saa. Ihan hyvin voisin pistää täälläkin ranttaliksi kun epikriisi tulee aina ruotsiksi. Ymmärrän kyllä, että on ruotsinkielisten on ikävä käydä paikoissa, joissa ei puhuta omaa äidinkieltä, mutta samoin se täällä Pohjanmaalla meillä suomenkielisilläkin menee.
Onko tämä mahdollista???
Vaasan asukkaistahan vain 22% on rantahurreja. Pystyykö ne jo tuollaisella vähemmistöllä pompottamaan suomenkielisiä mennen tullen? Ootte te Vaasan suomenkieliset melkoisia lampaita jos tuon hyväksytte.
Selvästikin pystyvät pompottelemaan. Olen asunut Vaasassa noin vuoden ja olen edelleen järkyttynyt tästä ruotsinkielen korostuneisuudesta. Yleensä siis saa suomenkielistä palvelua kyllä esim. kaupoissa ja apteekeissa, mutta ei niin sujuvasti. Monilla esim. apteekin työntekijöillä on hankaluuksia suomenkielen kanssa. Eivätkä ilmiselvästikkään halua edes puhua, joka näkyy kyllä naamasta.
Vittuako mariset ? Olet uusavuton joka ei vuodenkaan jälkeen ole oppinut ketkä työntekijät on suomenkielisiä ja puhuvat sulle suomea
Eihän olisi yhtään kiva joutua hengenhädässä sairaalaan, jossa et pystykään kertomaan vaivoistasi omalla äidinkielellä? Totaalisen hölmö päätös.
Eikä se auta, että olet "pakkoruotsia" opiskellut, jos et ole sitä tosielämässä koulun jälkeen päässyt käyttämään...
Vierailija kirjoitti:
Eihän olisi yhtään kiva joutua hengenhädässä sairaalaan, jossa et pystykään kertomaan vaivoistasi omalla äidinkielellä? Totaalisen hölmö päätös.
Eikä se auta, että olet "pakkoruotsia" opiskellut, jos et ole sitä tosielämässä koulun jälkeen päässyt käyttämään...
Ehkä tuota asiaa olisi kannattanut miettiä siinä vaiheessa, kun eristää lapsensa ruotsinkielisiin päiväkoteihin, kouluihin, varuskuntiin ja yliopistoihin, ettei vaan oppisi yhtään maan pääkieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse suomenkielinen ja syntyjäni siitä täysin suomenkieliseltä Etelä-Pohjanmaalta. Olen käynyt Seinäjoen sairaalassa useita kertoja.
Sittemmin olen asunut myös kaksikielisillä paikkakunnilla, joista osalla kaksikielisyys on ollut aitoa eli useampi kymmenen prosenttia asukkaista kaksikielisiä. Osalla taas kaksikielisyys on vain virallista eli ruotsinkielisiä on muutama prosentti.
Olen asunut myös Ahvenanmaalla.
Tunnen terveydenhuoltoalan ja sen haasteet vain virallisesti kaksikielisessä kunnassa.
Osaan ruotsia mutta olen vierestä kuullut, millaista on Vaasan rannikkoalueen ruotsi. Tiedän myös, että siellä on oikeasti ummikkoruotsinkielisiä vanhoja ihmisiä. Niitäkin, jotka ovat käyneet kansakoulunsa jo ennen sotia. Niitä, jotka ovat menettäneet suomen kielen taitonsa muistisairauden takia.
Minulla riittää empatiaa kuvitella, miten huonosti itse selviytyisi järkyttyneenä päivystykseen joutumisestani toisella kielellä kuin oma äidinkieleni.
Näillä perusteilla totean, että hallituksen tavoitteena on ilmeisestikin harventaa ruotsinkielisten määrää Vaasan seuduilta radikaalisti "potilasvahingoilla". Seinäjoki ei tule selviämään tästä tehtävästä millään. Valviraan tulee pukkaamaan ilmoituksia kuolemaan johtaneista kommunikaatiovaikeuksista.
Joka inhoaa koulun pakkoruotsia niin paljon, että toivoo jonkun täysin syyttömän ruotsinkielisen mamman saaristolaiskunnasta kuolevan sydänkohtaukseen Seinäjoen päivystyksessä, kun ei saa asiaansa selville, saisi tutkituttaa oman päänsä.
Kieliasiaa olisi tervettä katsella välillä siitäkin näkökulmasta, mikä on kielivähemmistön oma velvollisuus. Muualla sivistyneessä maailmassa lähdetään siitä, että vähemmistöt oppivat maansa pääkielen mahdollisimman hyvin. Ummikkojen kohdalla käytetään tarvittaessa tulkkeja. Ei sitä, että koko muu kansa opettelee vähemmistön kielen.
Tässä tapauksessa minulle riittäisikin se, että päivystys säilytettäisiin Vaasassa. Ei tarvitsisi kenenkään opetella lisää ruotsia, ei Seinäjoellakaan.
Muuten olen sitä mieltä, että ähäkutti-asenne suomea taitamattomia tai sen unohtaneita vanhoja ihmisiä ja lapsia kohtaan on osoitus henkilön omasta mielisairaasta vihasta. Nyt ei puhuta jostain kaupasta tai kahvilasta vaan sairaalasta eli hädässä olevista, sairaista ihmisistä.
Yllättääkö sinua empatian puute? No voi vittu mene takaisin sinne pumpuliisi itkemään pahaa mailmaa. Ei paljoa kiinnosta kuolevat tai sairaat. Ei edes omat läheiset. Joten jos vaikka tota vittua haistisit?
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Pohjanmaa on Suomen juntein mesta ja Seinäjoella on ruotsinkielisiä 0.2% - saman verran kuin esimerkiksi Lappeenrannassa. Onkohan E-P joku Suomen inhottavin alue olla suomenruotsalainen?
Just näin. Seinäjoki sai sairaalan, kun siellä suunnalla noi kaikki kepulaiset asuu . Traktorille ei löydy parkkitilaa sieltä Vaasan keskustasta..
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sinänsä ihan peruspalvelua mutta ruotsinkieliselle se ei riitä. Koko helvetin hoitohenkilökunnan ja muun henkilökunnan eli siivoojien, laitosmiesten, kokkien ja toimistovirkailijoide yms. on puhuttava sujuvaa syntyperäistä ruotsia että ruotsinkielinen voi käydä puhkaisuttamassa paiseen takapuolestaan sairaalassa. Jos kuuluu sanakin suomea jossain vaiheessa prosessia niin ruvetaan raivoamaan perustuslaista tai perustuslakivaliokunnasta ja pohjoismaisesta yhteistyöstä ja suomalaisesta kulttuurista (joka siis tarkoittaa pakkoruotsia).
Vierailija kirjoitti:
Näin se asia vain ei ole. Tulettepa näkemään, että ruotsia pitää oikeasti osata sairaalan joka yksikössä. On se kumma, että ei ymmärretä, että ruotsinkielisillä on perustuslain mukainen oikeus omaan kieleensä.
Ei tämä kieliasia vielä ole loppuun käsitelty. Nyt eivät seinäjokiset uskalla sanoa tai heille ei uskalleta kertoa, mitä perustuslaki edellyttää. Jättävät asoiden hoidon riitelyn ja oikeusjuttujen varaan, sillä molempia on tällä menolla tiedossa. Kyllä se teillä kepun puoluetoimistossakin on tiedossa, ainakin joillakin fiksummilla.
Lopeta nyt jo se nillitys. Saanko minä satavarmasti Närpiön terveyskeskuksessa palvelua Suomen kielellä, jos satun ensi kesän lomareissullani vaikka jalkani niillä kulmilla murtamaan? Epäilen vahvasti, että vähissä on Närpiön terkkarissa suomekieliset, tai edes suomen kieltä jotenkuten taitavat lääkärit.
Jos lähdetään ehdointahdoin tekemään asiat vaikeaksi, niin tehdään se sitten joka kunnassa. Eli jokainen suomenkielinen vaatimaan ehdottoman tarkat perusoikeuden vaatimat liput ja laput aina suomenkielellä, sekä aina ehdottoman tarkkaa suomen kieltä hallitsevat lääkärit. Kumma, että meiltä suomenkielisiltä sitä joustoa on aina löytynyt näissä kieliasioissa, mutta ruotsinkielisiltä ei piiruakaan, vaan tehdään asiat tahallaa vaikeiksi, vaikka kuitenkin hallitaan suomen kieli kokolailla täydellisesti muutamaa närpiön mummoa lukuunottamatta.
On suorastaan surkuhupaisaa, että esimerkiksi Vaasan sairaalassa et välttämättä saa aina palvelua Suomeksi, vaikka Vaasan asukkaista 78% on suomenkielisiä. Minkähänlainen älämölö VKS:ssa nousisikaan, jos heidän ruotsinkielisille ei sattuisikaan löytymään ruotsinkielistä lääkäriä? Kuitenkin on niin, että Vaasan ruotsinkielisistä valtaosa osaa ihan sujuvaa suomea, kun taas suomenkielisistä vain pieni osa edes kohtuullista ruotsia.
Voi pikkuisia ruotsitaladeja. On se kauheaa kun ei vääränkieliset kumarra ja ota lakkia päästä ohi kulkiessa.
Milloin RKP esittää raivokkaan vastalauseensa pakkoruotsista kerran se ei kanna minkäänlaista tulosta?
Ruotsinkieliset haluavat siis apartheidin Suomeen. Eri alueet ja eri palvelut eri kielisille, heidän silmissään eri rotuisille.
Eikö natsismi ollutkaan paheksuttua Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Kieli asia on varmasti osittain syy siihen miksi Vaasa ei ole yhtä vetovoimainen kuin aikaisemmin. Ei ole montaakaan vuotta kun käytännössä kaikki sydänkirurgiset toimenpiteet tehtiin Seinäjoen alueen potilaille Vaasassa (tai vaativat yliopistollisessa sairaalassa).
Vaasahan kuuluu Tyksin Ervaan että se siitä vetovoimaisuudesta...