Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhemmat, älkää olettako että minulla kummina on varaa ostaa "se parempi lahja"!

Vierailija
09.12.2016 |

Olen yksinäinen pienituloinen nainen jolla ei ole rahaa omaan elämiseenkään juurikaan, saati sitten toteuttaa kummilapsien lahjatoiveita. Molempien vanhemmat kutsuivat minut viime viikolla kahville "ihan muuten vaan" ja hyvä kun olin ehtinyt olemaan viittä minuuttia kylässä, alkaa kummilapsen äiti puhumaan pojalleen: "Noniin Matti, kerroppas nyt rakkaalle kummitädillesi mitä olet toivonut joulupukilta"

Toiveet olivat mm Ryhmä haun vahtitornia, kauko-ohjattavaa helikopteria ja Legoja sekä sun muuta 50-100e hintaista lahjatoivetta. Ne on toki toiveita, mutta ei lähelläkään mun budjettia.

Tuotan taas tänä vuonna pettymyksen antamalla erilaisen Lego paketin kuin mitä on toivottu, sillä olen ostanut lahjan jo yli puoli vuotta sitten alelaarista.

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää käytöstä vanhemmilta tollanen lahjojen kerjääminen.

Vierailija
2/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän täysin... Oletetaan että on hirveät summat käyttää kummilapsen lahjoihin. Mulla on tosi iso suku, n.20 henkinen, joille pitää ostaa vuoden aikana synttärilahjat ja joululahjat. Sitten on vielä tupareita ja konfirmaatioita ja valmistujaisia.. jos joku täyttää pyöreitä niin kerätään satojen eurojen yhteislahja... Huhhuh!! Kolme kummilasta, 2 perheen sisällä ja yksi ystävän lapsi. Ystäväni ei odota multa suuria, ovat itsekin aika pienituloisia ja ymmärtävät. Uskoisin. Mutta nämä muut.... "Se haluaisi sitä ja tätä ja tota" "ootteko jo ostaneet kun se tarvitsisi tätä ja sitä" ahdistaa. Haluaisin luopua koko joulusta.. hirveää rahanmenoa muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kammottavaa toimintaa! Miten oletkaan tuollaisten ihmisten ystäväksi päätynyt. Minulle ei tulisi mieleenkään lasten kummeilta olla vaatimassa yhtään mitään. Meilläkin toisen lapsen kummit hyvin vähävaraisia ja useamman vuoden olen toiminut niin, että olen toimittanut meidän lahjamme heille (olemme ristiin kummeja) hyvissä ajoin ja samalla perheemme joulutoivotuksen kummeille, jossa on ollut jouluruokia ym. ja lahjakortti. En tiedä ovatko ostaneet tuolla lahjakortilla lahjan kummilapselleen, mutta en edes välitä tietää, pääasia etten saata heitä edes vahingossa ikävään tilanteeseen. En voisi olla itse kyllä tuollaisten ihmisten kanssa tekemisissä joille kummin tärkein merkitys on olla lahja-automaatti.

Vierailija
4/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurja jos sul on tollaset kummilapsen vamhemmat. :(

Itse ostan kummilapsille noin 20-30 euron lahjan kullekkin. Ja itse en oleta mitään tiettyä lahjoja omien lasten kummeilta. Ja jos kysyvät niin mietin lahjan joka on ihan max tuo 30 euroa. Välillä olen Ehdottanut 10 euron lahjaa, jos on ollut joku kiva. Itseasiassa kyllä nyt on just ekaakertaa toiveena lapsella hiukan arvokkaampi lahja syntymäpäiville (80e) ja kysyimme jos voivat kimppaan ostaa kummit+isoäiti+isoisoäiti. Ajattelimme että mieluummin yksi mieluinen lahja kun monta vähän sinne päin.

Vierailija
5/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen kummin näkökulmasta ja se on kurjaa. Pidä kuitenkin pääsi ja osta mitä tykkäät tai ole ostamatta.

Mä en pyydä lasten kummeilta ihmeitä. Tänä jouluna yksi tuo kyniä, toinen helppolukuisen pienen kirjan ja kolmas lempikarkkeja. Kaikki siis eri lapsille :) ei yhdelle ja samalle.

Vierailija
6/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kummit aina kyselee lahjatoiveita. Ehdotettiin toisille, Elves-legosarjaa ja toisille lahjakorttia vaatekauppaa, tai siis kummi kysyi, että sopiiko. Kummassakin tapauksessa saavat itse päättää minkä arvoisen lahjan ostavat.

Vierailija
7/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lapsia, mutta mulla periaatteena se kun suku kysyy mitä miehelle voi ostaa, että ehdotan aina kaikkea halvinta mahdollista. Minä hankin sitten jotain mistä pitää tai haluaa tai tarvitsee. Samoin tulen toimimaan jos joskus lapsia saadaan. Mun mielestä vanhempien tehtävä ensisijaisesti on toteuttaa joku isompi toive jos tällainen on... Ei ulkoistaa sitä kummeille ja sukulaisille, joilla on ihan omat ydinperheet ja ystävät jne...

Vierailija
8/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin hyvin kuvitella sun tilanteen. Mun kummilapsen äiti näytti netistä minkälaisen tietyn kummilusikan halusi minun ostavan ristiäisiin vauvalle. Maksoi 150 euroa. Mainittakoon vielä, että lapsella oli neljä muutakin kummia, jotka kaikki tienasivat minua enemmän.

Vierailija
9/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 3 kummilasta, kaikki vielä pieniä. Näistä kaksi joiden kanssa olen paljon tekemisissä ja tapaamisia sovitaan niin minun kuin lasten vanhempien puolesta. Heille mietin kauan lahjaa ja selailin nettiä että mikä olisi kiva, hinnalla ei niin väliä. Sitten tämä kolmas lapsi, olemassa oloni muistetaan jouluisin ja synttäreillä, muuten ei pidetä yhteyttä eikä tavata vaikka itse yrittäisin, muistan lasta korteilla lahjaan en halua rahaa tuhlata.

Siinä vaiheessa kun aletaan toivomalla toivoa lahjoja kysymättä, pääsee jokaikinen lapsi niin tahtoessaan kanssani kirkon penkille, en ole mikään tosiuskovainen mutta tiedän kyllä mitkä kummin "velvollisuudet" ovat ja osaan kristinuskosta puhua

Vierailija
10/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh. Silloin kun olin vielä penska (n. 10 vuotta sitten) sain kummeiltani aina jonkun 20€ arvoisen lahjan ja se oli mun mielestä just hyvä.

Vierailija
11/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän samanlainen ongelma.

Elämäntilanne on muuttunut niin ettemme voi käyttää rahaa tällä hetkellä ihan miten vaan haluamme, kuten ennen, vaan joudumme seuraamaan sen kulutusta.

Laskin tuossa yksi ilta että meillä on mennyt tänä vuonna yhden perheen lapsien lahjoihin jo n. 300 euroa rahaa. Tässä siis kummien hiukan arvokkaampi lahja ja synttärilahjoja, joululahjoja jne.

Mun mielestä todella iso summa kun sitä pohtii.

Vierailija
12/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vanhemmat ostetaan lapsille ne kalliimmat lahjat, kummeille ja muille sukulaisille kerron max. 20e toiveet ja pakko ei ole ostaa mitään.

En ymmärrä muutenkaan tuota käytäntöä että kummeja pidetään lahja-automaatteina ja vaaditaan jopa monien satojen eurojen lahjoja.

Vierailija
13/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kummilapsella on tosi fiksut vanhemmat. Itsekin olen pienituloinen ja viime vuonna toiveena oli liukuri. 5-vuotias lapsi vaikutti myös aidosti ilahtuneelta tuohon toiveeseen.

Vierailija
14/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä. Tällä palstalla on varmaan monia vanhempia, joten muistakaa tänäkin jouluna toiveissanne ihmisten elämäntilanteet!

Vierailija
15/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä annan kummilasten vanhemmille joka joulu lahjakortin halpa-halliin tai s-ryhmään. Arvo on 20e per mukula. Yks hailee mitä ne sillä ostaa ja kääräisee lapselle pakettiin.

Vierailija
16/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan oleta enkä odota yhtään keneltäkään yhtään mitään. Se on nykymaailmassa käynyt selväksi. Näitä kummienkin vinkunoita on täällä harva se päivä. 

Vierailija
17/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsen kummien (kaksi parasta kaveriani) kanssa sopinut, että ostavat yhdessä jotain "vähän isompaa", tänä vuonna ovat luvanneet ostaa leikkikeittiön puoliksi. Olen ihan tietoinen että pienellä palkalla suuressa kaupungissa sinkkuna elävällä ei ole liiemmin ylimääräistä rahaa laittaa kummilapseen. 

Vierailija
18/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain kummeilta pienenä itsetehtyjä karamelleja jossakin nätissä kipossa. Se oli tosi kiva joululahja! Karkit oli laitettu minimuotteihin ja muistoksi jäi pieni suloinen purkki, johon laitoin omia aarteita.

Omien kummilasten toiveet ovat niin kalliita, että en edes yritäkään sen suuntaista ostaa (650 euron iPhone, Michael Korsin laukku(?!!)...), enkä moisiin edes kolehtia anna. Itsellänikään ei olisi tuollaisiin ökytuotteisiin varaa, haloo.

Eli menen täysin sen mukaan, mihin itsellä on varaa enkä aio potea siitä huonoa omaatuntoa. Ovat kyllä nyrpistelleet ennenkin lahjoilleni, joten ei voi mitään. Jos kovin valittavat, niin ensi vuonna tulee pukin kontista infokortti vuohen lahjoittamisesta vähävaraisille.

Vierailija
19/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, älä todellakaan osta mitään toivelistalta. Voisit luopua vaikka leluistakin ja ostaa vaikka sukat ja joulukortin. Kun teet sitä muutaman vuoden, lakkaavat ehkä vinkumasta. Opetat lapsille elämänarvoja siinä, sehän on kummin tehtävä.

Vierailija
20/82 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tulisi aina miettiä et kellä on oikeasti varaa ja kellä ei. Itse en odota meidän pojalle keltään mitään överiä lahjaa koska lapsia on paljon lähipiirissä. Eteenkin kun sattuu 3 kummille tulemaan vauva keväällä nii sanoimme ettei tarvi mitään ostaa et ostaisivat omaa vauvaa varten tarvikkeita. Ja koska hekin ovat meidän lapselle ostanut lahjoja velvollisuuttaan, me ostamme heidän vauvoille tänä vuonna kaikkea tarpeellista (tutteja, tuttipulloja, harsoja, vaippoja jne)