Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ava: Erilaiset perheet: Nuoren lesken perhe

Vierailija
08.12.2016 |

Kolmen pienen lapsen isä teki itsemurhan ja jätti äidin yksin kolmen pienen lapsen kanssa. Lapsista vanhin oli 3v.
Järkyttävän itsekäs teko!!! Nuori leski sanoo jo kokevansa surun lisäksi vihaa. Ymmärrän hyvin.
Osoitus sitä, miten tärkeää on hoitaa masennus kunnolla.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä nyt hyvä mässäilyn aihe? Vai mitä tällä jaksolla haettiin takaa?

Vierailija
22/37 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Törkeintä ehkä oli se, että mies päätti tehdä itsemurhan kotiin. Olisi päättänyt päivänsä jonnekin ihan muualle.

Samaa mieltä. Mä varmaan en pääsisi vihastani ikinä eroon.

Vihan tunteet on normaaleja tunteita minkä tahansa trauman jälkeen - ei ainoastaan itsemurhaan menehtyneen läheisen tunnetila. Kaikenkaikkiaan on hyvin yksilöllistä se, miten asiaa käsittelee ja harvemmin sitä etukäteen pystyy tietämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoreessa haastattelussa kertoo ettei ole käynyt pian vuoteen miehensä haudalla. Onko se nyt hyvä tapa surra, jos sivuttaa koko asian pois elämästään.

Vierailija
24/37 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoreessa haastattelussa kertoo ettei ole käynyt pian vuoteen miehensä haudalla. Onko se nyt hyvä tapa surra, jos sivuttaa koko asian pois elämästään.

Mun isoäiti kuoli 15 vuotta sitten. Olen muistaakseni käynyt haudalla kerran. Ei hän siellä ole. Ei haudalla käyminen tee suremisesta parempaa.

Vierailija
25/37 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ohjelmassaei mitenkään mässäilty , Kerrottiin asiallisesti perheen selviytymisestä , 

Vierailija
26/37 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli masentunut.

Masentunut voi kokea itsensä niin arvottomaksi, että haksahtaa ajattelemaan että olisi lähipiirillekin helpompaa jos häntä ei olisi edes olemassa. Pääsisivät yhdestä kiviriipasta eroon.

Vierailija
27/37 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhottavaa sanoa, ettei ole tainnut olla kotona kaikki hyvin kun itsemurhaan päätyy.

Mä olen ollut tilanteessa, jossa pidin itsemurhaa parhaana vaihtoehtona, mutta jouduin onneksi sairaalaan suljetuksi itseni parhaaksi, enkä voinut tehdä sitä.

Muistan, että niihin aikoihin en nähnyt itselläni minkäänlaista tulevaisuutta ja näin koko siihenastisen elämäni todella epäonnistuneena ja itseni syypäänä siihen, uskoin olevani paha.

Uskoin kaikkien (myös perheeni) parhaaksi olevan, että kuolisin, ettei minua enää olisi.

Uskoin, että elossa olemalla pilaan koko perheen elämän ja itsemurhalla "pelastaisin" perheeni, läheiseni ja jopa yhteiskunnan hirveältä taakalta ja kärsimykseltä, jos paha eli minä poistuisin elämästä.

Oikeasti uskoin niin, uskoin siihen todella syvästi ja rauhallisestikin.

Henkisen kärsimyksen lisäksi olo oli fyysisestikin tukala - lopussa tuntui, että iho kiristää ja hengityskin sattui.

Eikä minun oloani juuri kukaan huomannut, loppuun saakka esitin kaiken olevan normaalisti, hymyilin ja nauroin paljon, viihdytin ihmisiä, hassuttelin ja olin sosiaalinen.

Kunnes vaan tuli se hetki, kun ämpäri oli jo niin täynnä, että se läikkyi yli ja kaikki romahti.

Pitkä taival takana ja edessäkin vielä on, mutta enää en usko minun kuoleman olevan helpottava asia kenellekään enkä myöskään itse halua kuolla.

Tässä yhden ex-itsemurhakandidaatin kokemuksia, eli kykenen ymmärtämään itsemurhan tehnyttä täysin, vaikka ei sitä voi varsinaisesti "hyväksyäkään" - tarviiko edes?

Useimmiten itsemurha taitaa olla inhimillinen ja kauhea tragedia, jolle selvää syyllistä ei ole.

Minulla on muuten itsellänikin yksi läheinen tehnyt itsemurhan 7 vuotta sitten, enkä ole käynyt haudalla hautajaisten jälkeen ikinä.

Nyt jouluna on tarkoitus ensimmäistä kertaa mahdollisesti käydä.

Ei haudalla käyminen tai käymättömyys kerro mitään, surua käsitellään niin monin tavoin.

Vierailija
28/37 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kolme lasta ja vanhin kolme, niin ei ihme, että masentuu

Vierailija
29/37 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasitteko muut, kuinka Lauran ja sairaanhoitaja-miehen välillä kipinöi?! Söpöä! :)

Vierailija
30/37 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tämä kuollut mies ollut joskus Hervannan Duolla vartijana? Tutun näköinen mies!

Vierailija
31/37 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä ettei kotona kaikki ollut hyvin..

Huoh. Meidän entinen päällikkö teki itsarin, kun ei kestänyt työpaineita. Se oli hyvin selkeä, ampui itsensä työpaikalle. Tämä laman aikaan, jolloin tätä tapahtui. Ei pystynyt irtisanomaan ihmisiä, huhuttiin. 

Kuinka surullista. Kun työasiat on kuitenkin vaan työasioita. Että päästää ne tuollaisiin mittasuhteisiin. Kannattaisi vaan ottaa lopputili työstä eikä koko elämästä tuollaisessa tilanteessa. No, helppo tietysti sivusta sanoa.

Vierailija
32/37 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika paha kierre, jos masennustaan lääkitsee alkoholilla. Miten paha tilanne sitten mahtoi olla, alkoholinkäytön lisääntymisestähän leski ohjelmassa kertoi (tämä huomautuksena niille, jotka luulevat, että tässä spekuloin jotain ilkeämielistä)

Toisaalta alkoholin aiheuttama nousuhumala voi tuntua auttavan masennukseen, mutta se on vain hetken helpotus ja lopputulema on kuitenkin entistä masentuneempi.

Vierailija
33/37 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ohjelma ole Erilaiset perheet?

Tämä perhe on erilainen,nuori leski ja pienet lapset.

Mielestäni on hyvä kun aiheesta puhutaan,tällaisia perheitä on paljon ja aihe on aina ollut tabu,mikä on väärin.Mielipiteitä jakava mutta tätä päivää.Mielestäni on ikävää kun näillä palstoilla on aina niitä kommentaattoreita jotka tuomitsevat tietämättä todellisia syitä.

Vierailija
34/37 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä ettei kotona kaikki ollut hyvin..

Huoh. Meidän entinen päällikkö teki itsarin, kun ei kestänyt työpaineita. Se oli hyvin selkeä, ampui itsensä työpaikalle. Tämä laman aikaan, jolloin tätä tapahtui. Ei pystynyt irtisanomaan ihmisiä, huhuttiin. 

Kuinka surullista. Kun työasiat on kuitenkin vaan työasioita. Että päästää ne tuollaisiin mittasuhteisiin. Kannattaisi vaan ottaa lopputili työstä eikä koko elämästä tuollaisessa tilanteessa. No, helppo tietysti sivusta sanoa.

Toihan oli yrittäjän lopputili.

Vierailija
35/37 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän todella hyvin vihan tuntemisen tuollaisessa tilanteessa, mutta kyllä se viha aikaa myöden hellittää. Ihan oikeasti. 

Tunsin perheellisen miehen, joka sairasti alkoholismia ja masennusta. Hän teki itsemurhan humalassa. En usko, että hän olisi ns. täydessä ymmärryksessä koskaan päätynyt moiseen ratkaisuun, tai halunnut koskaan satuttaa läheisiään. En jaksa uskoa, että hän olisi masennuksestaan huolimatta edes tehnyt sitä, jos ei olisi ollut humalassa. Ja olihan se valtavan traumaattista sekä leskelle että lapselle, sitä en halua vähätellä.

Tuon perheen elämä on kuitenkin jatkunut. Lapset ovat jo aikuisia, ja ovat antaneet anteeksi isälleen. Uskon, että anteeksianto on helpottanut heidän oloaan merkittävästi. Mielen sairaudet ovat valtava tragedia, oli kyseessä sitten vaikkapa anoreksia, jonka myötä ihminen näännyttää itsensä kuoliaaksi, tai vaikkapa alkoholismi, joka saa elimet pettämään. Tai masennus, joka saa ihmisen ottamaan yliannostuksen. Ei sairas mieli ymmärrä, mitä tekee. Sairas mieli ei ymmärrä, mitä seurauksia teolla on läheisille. Oma, vinoutunut, sairas näkökulma ylikorostuu - kokemus siitä, että itse on paska ihminen ja tuottaa pelkkää pahaa oloa ja surua läheisilleen.

Vierailija
36/37 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhottavaa sanoa, ettei ole tainnut olla kotona kaikki hyvin kun itsemurhaan päätyy.

Mä olen ollut tilanteessa, jossa pidin itsemurhaa parhaana vaihtoehtona, mutta jouduin onneksi sairaalaan suljetuksi itseni parhaaksi, enkä voinut tehdä sitä.

Muistan, että niihin aikoihin en nähnyt itselläni minkäänlaista tulevaisuutta ja näin koko siihenastisen elämäni todella epäonnistuneena ja itseni syypäänä siihen, uskoin olevani paha.

Uskoin kaikkien (myös perheeni) parhaaksi olevan, että kuolisin, ettei minua enää olisi.

Uskoin, että elossa olemalla pilaan koko perheen elämän ja itsemurhalla "pelastaisin" perheeni, läheiseni ja jopa yhteiskunnan hirveältä taakalta ja kärsimykseltä, jos paha eli minä poistuisin elämästä.

Oikeasti uskoin niin, uskoin siihen todella syvästi ja rauhallisestikin.

Henkisen kärsimyksen lisäksi olo oli fyysisestikin tukala - lopussa tuntui, että iho kiristää ja hengityskin sattui.

Eikä minun oloani juuri kukaan huomannut, loppuun saakka esitin kaiken olevan normaalisti, hymyilin ja nauroin paljon, viihdytin ihmisiä, hassuttelin ja olin sosiaalinen.

Kunnes vaan tuli se hetki, kun ämpäri oli jo niin täynnä, että se läikkyi yli ja kaikki romahti.

Pitkä taival takana ja edessäkin vielä on, mutta enää en usko minun kuoleman olevan helpottava asia kenellekään enkä myöskään itse halua kuolla.

Tässä yhden ex-itsemurhakandidaatin kokemuksia, eli kykenen ymmärtämään itsemurhan tehnyttä täysin, vaikka ei sitä voi varsinaisesti "hyväksyäkään" - tarviiko edes?

Useimmiten itsemurha taitaa olla inhimillinen ja kauhea tragedia, jolle selvää syyllistä ei ole.

Minulla on muuten itsellänikin yksi läheinen tehnyt itsemurhan 7 vuotta sitten, enkä ole käynyt haudalla hautajaisten jälkeen ikinä.

Nyt jouluna on tarkoitus ensimmäistä kertaa mahdollisesti käydä.

Ei haudalla käyminen tai käymättömyys kerro mitään, surua käsitellään niin monin tavoin.

Aivan kuin minä! Itsemurhaa yrittävän mieltä on vaikea "normaalin" ihmisen ymmärtää. Kun on tarpeeksi syvällä masennuksessa, koko maailmankuva vääristyy kunnes lopulta ei näe muuta ratkaisua kun kuoleman. Minäkin jouduin teholta suljetulle, ja takana on terapiaa yli kymmenen vuotta. Nykyään ajatus itsensä tappamisesta lähinnä kuvottaa ja pelottaa - ehkä "normaalit" ihmiset kokevat sen aina niin. Mutta kun on kokenut sen toisellakin tavalla, ei pysty tuomitsemaan ketään itsemurhaan päätynyttä.

Vierailija
37/37 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vahva ja fiksu nainen, paras mahdollinen äiti lapsillee. ❤