Paikalla ketään jolla tietoa ärtyvän suolen oireyhtymästä? Tarvitsen pikaista apua :(
Molemmat päät on tähystetty ja lääkäri epäilee tuota IBS.Sain ohjeeksi fodmapruokavalion ja olen pärjännyt nyt hetken ihan ok.
Viime viikonloppuna join neljä olutta ja siitä saakka olen ripuloinut kaiken mitä syön.
Tänään olen syönyt appelsiinin,kauraleivän ja kiivin.Aamupäivällä piti käydä vain 3 kertaa vessassa ja iltaa myöten rauhottui kunnes..Söin kanaa ja keitin qvinoaa.Nyt on taas helvetti irti.
Soitan heti aamusta lääkäriin ja toivon saaavani puhelimitse jonkun reseseptilääkkeen tähän.(En pääse käymään tk:ssa vaikka saisinkin akuuttiajan)
Onko ehdotuksia mitä kannattaa pyytää?En ole saanut mitään lääkettä ja lääkäri käski vain noudattamaan fodmapia.Nyt vatsa ei kestä yhtään mitään joten jotain lääkettä on saatava.
Mulla on ainoana oireena järjetön vatsan turvotus ja ripulointi jokaisen syömiskerran jälkeen.Vatsa tuntuu olevan todella tulehtunut(?)Mitään älytöntä kipua ei ole.
Lauantaina olisi tärkeät juhlat enkä pääse tällaisessa kunnossa lähtemään.Auttaisiko Imodiuma yhtään vai pahentaako se tilannetta entisestää?Nyt neuvoja kiitos :(
Kommentit (24)
Sanko arvata, että lihaa on tullut mussuteltua jokaisena elämänne päivänä.
T. Tervesuolinen kasvissyöjä
Googlaa histamiini-intoleranssi. Ja miten sitä hoidetaan. Voi olla että kohtaus on joskus tosi raju, on hyvä tietää miten hoidetaan. Suomalainen lääketiede pitää mielikuvituksena, mutta esim saksassa ja ruotsissa se tunnustetaan.
Mä meen oireiden alkaessa dieetille, jossa syön vain seuraavia:
Kaurapuuro
100% kauraleipä
Riisi
Maitotuotteet (laktoosi ei tee mulle pahaa, onnes)
Tuoreet lihat
Munakoiso, kesäkurpitsa, paprika
Näitä kunnes 2 vko menny edellisestä kipukohtauksesta, sitten pikkuhiljaa takaisin normaaliin ruokavalioon, jossa en tosiaan välttele muuta kuin omenaa ja sipulia, jota en käytä kotona ruokaa laittaessa mutta syön kyllä valmisruuissa ja ravintoloissa. Palkokasveja syön silloin tällöin.
Toivottavasti saat vatsasi kuntoon. Mulla kesti pitkään ennen kun tajusin että IBS:stä on kyse. En käynyt siitä lääkärissä koskaan, vaan kokeilemalla tajusin. Kun vatsa rauhoittui lähes välittömästi täysin fodmapittomalle ruokavaliolle siirtyessä niin ei tarvinnut paljoa pohtia että olisiko ongelma niissä.
Oletko harkinnut ruoansuolatusentsyymejä?
Mutta kuulostaa siltä, että etsit vielä polkua ruokavalioosi. Leipä pois:) Auttaisiko vaihtoehtoisesti laktoositon luonnonjogurtti tai puuro?