!!!!!!!! Helsingissä on tosiaan NÄIN erilaista !!!!!!!!!!!
Kaupunkilaiset haluavat, että kaikki olisi mahdollisimman lähellä. Nyt tiedän että tämä johtuu siitä, että kaupungissa liikkuminen on niin hidasta. Maaseudulla liikkumiseen kului paljon vähemmän aikaa eikä ruuhkat määrää menemisiä.
Helsingissä on paljon enemmän ihmisiä, mutta ei juuri koskaan kuule ihmisten juttelevan kasvotusten. Ehkä kaupunkilaiset eivät vain ole niin sosiaalisia ihmisiä kuin ihmiset maaseudulla.
Ihmetyttää myös, että kaupunkilaiset eivät kutsu toisiaan kylään, vaan tapaavat kahvilassa tai ravintolassa. Tulee sellainen fiilis, että monet kaupunkilaiset vetävät jotain roolia ja pitävät kulisseja yllä.
Kaupunkilaiset eivät tarvitse autoa, mutta toisaalta asumiskustannuksista johtuen siihen ei olisi useimmilla varaakaan. Vähän hankala juttu, jos on tarve käydä maaseudulla esim. kesämökillä.
Aika kaupunkilaisilla on vissiin loppunut kokonaan, koska kaikilla on aina niin "kiire". :) Tietysti kaupungissa aikaa kuluu kaikenlaiseen turhaan.
Sitten ihmetyttää miten vähän kaupunkilaiset ovat ulkona varsinkin talviaikaan. Ja onhan Helsingin talvi todella vetinen, likainen ja tuulinen - hyi!
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
voihan toi roolitus pitää paikkansa, mut kyllä se kaupungilla tapaaminen on paljon helpompaa. ja sitä paitsi en ole nähnyt enkä kuullut maaseudun ihmistenkään juuri toistensa kanssa juttelevan, missään tilanteessa. autolla porhaltavat kukin minnekkin. välimatkat pitkät eikä julkisia juuri kulje, ainakaan vartin välein.
Juttelevatko maaseudulla ihan ventovieraat keskenään joka paikassa? Eikö siellä ole kyse siitä, että he tuntevat toisensa edes naamasta pikkupaikkakunnalla? Kyllä mäkin moikkaan tuttuja ja puhun heidän kanssaan, mutta eihän kukaan pysäytä kadulla ihan tuikituntematonta ja ala udella, että millainen päivä on ollut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muakin kyllä huvittaa niin aitohelsinkiläinen "kiire". Sori nyt vaan, mutta se on todella tekemällä tehdyn näköistä kun suomalainen pukumies kiilaa liukuportaissa ohi. :)
Mutta tuo on kyllä totta, että kaupungissa liikkumiseen menee ihan hirveästi aikaa! Maalla ajetaan autolla paikasta toiseen nopeasti, kaikki sujuu ihan ilman stressiä ja kaikkialle ehtii max. vartissa. Kaupungissa mennään kolmella jatkoyhteydellä sama matka puolessatoista tunnissa.
Helsingissä musta on tullut entistä ahkerampi romaanien lukija. Koska julkisessa liikenteessä tuhraantuu muuten niin järkyttäviä määriä aikaa.
Jos ei oo suomalaisen näköinen, saako sitten olla kiire? Vai oisko uskottavampaa, jos sillä miehellä olisi vaikka työhaalari päällä? Kun käydään mökillä, meillä menee kyllä lähimpään kauppaankin autolla 30min (se on sellainen pikku-siwa), kunnon kauppaan on sit jo autollakin 40min matkaa. Täällä kaupungissa kauppa on tuossa 5min kävelymatkan päässä (S-market).
Me asutaan ihan korvessa, ja kyläkauppa on tuossa kivenheiton päässä, cittariin menee 15min autolla.
Olkaa pöljäkkeet niin kilttejä, että pysytte siellä kaupungissa. Älkää tulko tänne muitten nurkkiin mökkeilemään. Pliis.Ota nyt huomioon, että Helsingissä sentään ON paikkoja joihin mennä....
Kansallisteatteri, liikuntapaikat, pienet teatterit, tapahtumia, usea kauppakeskus, nätti keskusta, jossa putiikkeja, ravintoloita, museoita ja kirkkoja.
Mitäs teidän korvessa on? Cittari ja uimahalli? Kesäteatteri ja urheilukenttä? Kaikkia 1 kappale ja pari kebabbipaikkaa?
Ja suurin hupi on töllöttää mökkiläisiä s-marketin pihassa suu auki, tuulipuku pinkeänä.
Kyllä, kaupunkiliikenteessä kuluu aikaa, koska nopeusrajoitus on 40-50 km tunnissa, liikkeellä on paljon enemmän ihmisiä kuin maalla/pikkukaupungeissa, on liikennevaloja... ja parkkipaikkaakin joutuu keskustassa etsimään.
Mutta toisaalta täällä stadin lähiössä ei autoillessa mene juurikaan aikaa, parkkipaikat löytyvät helposti.
Keskustassa taas tilannetta tasoittaa maaseutuun verrattuna se, että moni asia on ihan likellä, pienen kävelymatkan päässä. Ei tarvitse ajaa autolla tai mennä edes julkisilla liikennevälineillä mihinkään!
Toinen tosiasia on, että stadissa asumiskustannukset ovat kovat. Näin on. Ihmiset katsos tykkäävät asua täälöä, niin outoa kuin se sinusta onkin - ja siksi tänne on muuttopainetta, mikä nostaa asuntojen hintoja. Simple as that. Juu, saisin kerrostaloneliömme hinnalla hulppean uuden omakotitalon maaseutukaupungista, mutta kun en sellaiseen enää takaisin halua sen jälkeen, kin sieltä 18-vuotiaana pois muutin.
Se, miten ihmiset kyläilevät tai tapaavat toisiaan on hyvin yksilöllistä. Jos haluaa istua iltaa työkaverin kanssa, on ihan tyypillistä mennä baariin. Meillä kun on tarjontaa sillä rintamalla toisin kuin maalla, jossa voi olla vain se ABC, ja sinnekin oluselle mennäkseen pitää jonkun olla kuskina. Lisäksi tuo on kätevää, koska se työkaveri todennäköisesti asuu toisella puolella pk-seutua. Keskustan baari on molemmille ehkä kotimatkan varrella tai ainakin vain pienen poikkeaman päässä.
Eikä tuo suinkaan ap hyvä tarkoita, etteikö kotonakin tavattaisi! Kyllä kotiinkin kutsutaan, ainakin minä tykkään hyvinkin tehdä ruokaa kavereille ja istua iltaa. Tuo töiden jälkeen kahville tai yhdelle oluelle meno on vaan ikään kuin lisänä sille, mitä kotona tehdään!
Isossa kaupungissa tuttuihin törmätään harvemmin kuin pienellä paikkakunnalla. Ihan silkkaa todennäköisyyslaskentaa tämä, ap hyvä. Mutta kyllä niiden ihmisten kanssa jutellaan, kun tuttuun törmätään. Esimerkiksi minä olen asunut samassa stadin lähiössä jo 25 vuotta ja tunnen ulkonäöltä ja nimeltäkin ison osan täkäläisistä. Meno on aika lailla kuin pikkukaupungissa, jutellaan naapurien ja tuttujen kanssa - minkä ohella keskustassa on sitten helppo jutella vaikka kaupassa myyjälle. Jos sinua ujostuttaa, etkä kehtaa, se on sinun yksilöllinen ominaisuutesi, ei mitenkään yleistettävissä.
Mitä vielä... ai juu, ulkoilu. Kuinkas kauan olet stadissa asunuy, vai onko todellisuudessa kenties niin, että et ole täällä kuin käynyt? Jos pyörähtää keskikaupungilla, jää näkemättä se, missä ihmiset ulkoilevat. Esimerkiksi täällä Pohjois-Helsingissä on hienot maastot ihan likellä Paloheinässä, Pitkäkoskella ja Haltialassa. Oman kotini ulko-ovelta on sata metriä lenkkipolulle, valaistulle sellaiselle.
Mites sinulla siellä maalla? Mun kokemukseni maaseudusta on, että siellä ajetaan autolla ihan joka paikkaan, läskiä kertyy... ja hölkkäävään tai sauvakävelevään ihmiseen suhtaudutaan kuin ulkoavaruuden olioon. Katsos kun maaseudulla on se illuusio, että arkiliikunta - mutta todellisuudessa monella on elämä koneistumisen myötä muuttunut hyvinkin liikkumattomaksi.
Kiire... voi olla, että keskimäärin stadilaisella on työn ja perheen ohella enemmän harrastuksia, kulttuuririentoja, sosiaalista elämää. Ja siksi kiire enemmän kuin maalla. Mutta se on sitten makuasia, kummasta tykkää. Itse tykkään siitä, että minulla on tekemistä ja virikkeitä.
Helsinki on kiistämättä paskin kaupunki Suomessa. Meno paranee jo pelkästään tikkurilan kohilla kymmenkertaiseksi. Eihän täällä perseessä muuten asuis, jos ei ois pakko. Pitkät matkat muualle Suomea ja saa olla sen 2h vähintään, että pääsee edes johonkin. Kämpät kalliita ja huonokuntoisia, jossa renonttivelkaa tulee olemaan ihan hitosti, jos ei ole jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka mulla olisi mökki ni en kyllä vaan sen takia ajaisi ajokorttia ja ostaisi autoa. Arkena en autoa tarvitse.
Saaristoon onnistuu teltan jne roudaaminen joka kesä mainiosti ilman autoa.
Kokeilepa tuota kolmen lapsen kamppeiden kanssa. Mökille pitää myös hankkia korjaustarvikkeita aika usein, multaa, betonia, lautoja yms. Mutta toki ne bussissakin kulkevat sinne 5km päähän pysäkille.
Ei ole mökkiä, mutta varmasti roudaan tulevaisuudessa lapset (kun sellaisia saan) sinne telttailemaan. Toki siinä vaiheessa varmaan on auto, mutta saaressa ei autolla ajella ja paatille saa kyllä kyydin, samaten bussiasemalle.
Olen tullut junalla Helsinkiin 45v sitten. En muuta pois. Minäkin kuljen kaupungilla kiireisesti, koska on kiva päästä nopeasti eteenpäin. Toisaalta minun ei tarvitse silmät ympyröinä katsella muita ihmisiä tai ympäristöä, koska olen jo nähnyt ne. Kävelyvauhdissa on tosiaan ero, jos menee vaikka Lahteen. Siellä riittää hitaita hämäläisiä tien tukkeeksi asti. Vauhtia töppösiin ap, se on kivaa.
Sen 10 vuoden aikana mitä olen pääkaupunkiseudulla asunut jaksaa aina ihmetellä kuinka välinpitämättömiä, epäkohteliasta ja itsekkäitä iso osa ihmisistä on.
- ihmiset etuilevat
- ihmiset jaksavat valittaa siitä kenellä on oikeus käyttää mitäkin julkista liikennevälineitä ja kuinka monta pysäkinväliä ja olla istua/seistä milläkin paikalla
-parkkipaikoilla ei kunnioiteta toisten omaisuutta vaan huoletta annetaan lasten availla ovia viereisen auton kylkeen tai omilla kasseilla naarmutetaan viereistä autoa. Ja anna olla, kun huomautat jotain parin tonnin ruostekasalla ajavaa kolhijaa joka rysäyttää ovella jäljen autoosi niin vittua saatanaa haistattelevat.
- kaupungilla liikut lastenvaunuilta niin vahingossakaan ei kukaan avaa ovea vaan turkiksiin pukeutunut ulkoisesti tyylikäs rouva tulee aukomaan päätään, että miksi sinä siinä tukit kaikkien tien. (Esim lentokentillä ja Chicagossa ja New Yorkissa liikuttu paljon pienten lasten kanssa ja vaikka miten on ruuhkaa niin ihmiset ovat silti avuliaita, kun näkevät jonkun liikkeellä pienten lasten kanssa. Ulkomaalaiset pukumiehet niin nuoret kuin vanhat pysähtyvät avaaman ovia ja auttavat rattaiden kanssa.
- rulaliuskoissa lastenrattailla pikkulasten kanssa ei voi mennä reunaan ettei renkaat kiilaudu väliin ja jumita. Sitten sieltä takaa tulee joku muka kiireinen spurgun näköinen,joka alkaa riehumaan, että mene toiseen reunaan. En muuten mene. Mikset itse käytä niitä vieressä olevia rappusia niissä on tilaa juosta vaikka kuinka.
Jos ei töiden takia pitäisi asua täällä niin mieluusti asuisimme jossain muualla. Elämä olisi niin paljon yksinkertaisempaa ja halvempaakin. Hyviä puolia tänäänällä ovat kuitenkin monipuoliset harrastusmahdollisuudet, maan parhaat terveydenhuoltopalvelut helposti saatavilla. Yritäpä päästä lääkäriin iltaisin, viikonloppuna tai juhlapyhinä jossain tuppukylässä. Täällä voi milloin vaan viedä lapsen yksityiselle jonottamatta. Kaikki tarvittavat kaupat ja palvelut saatavilla. Helppo lähteä ulkomaille,kun ei tarvitse matkustaa ensin autolla/junalla tuntikausia lentokentälle.
Oletitko sä, että täällä on ihan samanlaista kuin maaseudulla?
Helsingissä on paljon enemmän ihmisiä, mutta ei juuri koskaan kuule ihmisten juttelevan kasvotusten. Ehkä kaupunkilaiset eivät vain ole niin sosiaalisia ihmisiä kuin ihmiset maaseudulla.
- Jos on vaikka työmatkalla, niin kenelle siinä pitäis alkaa juttelemaan? Sinne töihin mennään yksin. Ei kaverin kanssa.
Ihmetyttää myös, että kaupunkilaiset eivät kutsu toisiaan kylään, vaan tapaavat kahvilassa tai ravintolassa. Tulee sellainen fiilis, että monet kaupunkilaiset vetävät jotain roolia ja pitävät kulisseja yllä.
- Mistä sä tonkin tiedät? Stalkkaatko ihmisiä? Jos on pikainen näkeminen vaikka lounastauolla, niin ei siinä kodissa ehdi käydä. Ja jos tapaan vaikka työkaveria tai sokkotreffideittiä ekaa kertaa, niin en kyllä kutsu sitä kotiini. Ystävien kanssa sitten harvoin muualla nähdäänkään. Paitsi jos tarkoitus on vaikka käydä illalla parilla, niin mieluummin baariin, ettei veny liian myöhäiseksi. Itse juuri valitit välimatkoja ja nyt ihmettelet, miksi ihmiset ei sahaa edes takas kaupunkia päästä toiseen.
Aika kaupunkilaisilla on vissiin loppunut kokonaan, koska kaikilla on aina niin "kiire". :) Tietysti kaupungissa aikaa kuluu kaikenlaiseen turhaan.
- Mihin turhaan? Haluisitko eritellä? Onko maaseudulla kaikki meno elintärkeää sitten? Unohditko taas ne välimatkat? Täällä pakostakin on kiire, jos ei halua käyttää työmatkoihin 1,5 tuntia/suunta.
Sitten ihmetyttää miten vähän kaupunkilaiset ovat ulkona varsinkin talviaikaan. Ja onhan Helsingin talvi todella vetinen, likainen ja tuulinen - hyi!
- No justhan sä vastasit omaan ihmettelyysi. Tossa syy.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni muuten hämmästytti pääkaupunkiseudulle muutettuani ihmisten totaalinen junttius käytöstapojen suhteen. Toista ei osata ottaa huomioon melkein ollenkaan, melkeinpä aina ns. junantuomat ovat kohteliaampia.
Asuin aikani maalla ja oli todella helpottavaa kun pääsin muuttamaan takaisin Helsinkiin. Helsinkiläisenä koen ihmiset Helsingissä järkevämpinä, rationaalisempina, mukavampina ja ... kohteliaampina. Maalla oli jatkuvasti hankaluuksia. Kukaan ei väistä kaupassa, kadulla eikä liikenteessä. Tieliikennesääntöjen osaaminen oli heikkoa. Esim. liikennenympyrä oli maalaisille ihan käsittämättömän vaikea.
Kaupassa jämähdettiin just niille sijoille missä oltiin jos tuttu tuli vastaan. Niille ei tullut mieleen, että ovat pahasti keskellä käytävää muiden tiellä tai vaikka maitohyllyn edessä estämässä muiden ihmisten ostamisia. Kaikissa virastoissa oli hidasta ja hankalaa. Ne ei yhdellä sanomisella tajunneet mitään. Asioita piti vatvoa vaikka kuinka kauan.
Onneksi pääsin pois. Helsingin sokoksellakin myyjät tervehtivät iloisesti ja palvelu on nopeaa ja ystävällistä. Kaupoissa keskelle kulkuväylää jumittamaan jääminen on harvinaista. Ihmiset osaavat väistää toisiaan niin, että vaikka on ruuhkaakin, toisia ei juuri kosketa tönimisestä puhumattakaan. Mä niin tykkään tämmösestä sujuvuudesta!
Vierailija kirjoitti:
Muakin kyllä huvittaa niin aitohelsinkiläinen "kiire". Sori nyt vaan, mutta se on todella tekemällä tehdyn näköistä kun suomalainen pukumies kiilaa liukuportaissa ohi. :)
Mutta tuo on kyllä totta, että kaupungissa liikkumiseen menee ihan hirveästi aikaa! Maalla ajetaan autolla paikasta toiseen nopeasti, kaikki sujuu ihan ilman stressiä ja kaikkialle ehtii max. vartissa. Kaupungissa mennään kolmella jatkoyhteydellä sama matka puolessatoista tunnissa.
Helsingissä musta on tullut entistä ahkerampi romaanien lukija. Koska julkisessa liikenteessä tuhraantuu muuten niin järkyttäviä määriä aikaa.
Niin, ehkä se on leppoisaan tahtiin tottuneen vaikea käsittää, että jotkut on töissä ja töissä voi olla myös kiire mööttestä toiseen. Vaikea kuvitella että jossain Kyrvätperän keskustassa joku juoksisi pää kainalossa Kelasta Siwaan ja sitten kaupungintalolle.
Älä missään nimessä vieraile missään oikeasti isossa ja kiireisessä kaupungissa tuolla maailmalla.
Helsinki-hullu vauhdissa taas. :D Ilman internettiä en edes tietäisi, miten pakkomielteisesti osa maalaisista vihaa kotikaupunkiani. Minulla ei yleensä ole kiire, mutta tykkään kävellä nopeasti. Ja minäkin moikkaan aina bussikuskia, jos vain saan häneen katsekontaktin. :)
Mä en oo koskaan ymmärtänyt taas sitä, miksi terve, nuori ihminen seisoo metron liukuportaissa.. Kyllä mä aina kävelen ne ylös ja alas, menee nopeammin, enkä tykkää seistä vaan paikoillani, ei se oo mikään hupiajelu.
Helsingissä ihmiset on myös selkeästi ystävällisempiä kuin muualla Suomessa. Varsinkin ulkopaikkakuntalaisille.
Olen asunut 25 vuotta Helsingissä enkä ole landelle tai mökkeilemään kaivannut. Sehän on eläkeläisharrastus. Ei ole tarvetta autoon. Nykyisinhän ihmiset eivät enää muuta Stadista pois edes lasten myötä. On se ilmeisen vaikeaa maalaisille käsittää ettei heillä ole mitään mitä kaupunkilainen kaipaisi saati kadehtisi.
Jos olette sitä mieltä,että maalla ollaan lupsakoita ja jutellaan mukavia vastaan tuleville,niin käykääs vaikka etelä-Pohjanmaalla...ei siellä voi jutella jossain kauppajonossa kuten esim.Helsingissä.Ei vaan kuulu tapoihin,mutta se ei tarkoita,että ei oltaisi kiinnostuneita.Jos käyt alkosta viiniä hakemassa arkena,niin juttu leviää takuulla,mutta viinapullo viikonloppuna on ok...
Helsinki on pieni kaupunki.Jos ruuhkaa haluaa nähdä,niin suosittelen Bangkokia,Pekingiä tai Pariisia.
Olen asunut kahteen otteeseen Helsingissä ja lisäksi maaseudulla. Nyt tarjoutui työ Helsingistä, mutta en ota sitä vastaan. Syynä: liikaa ihmisiä, liikaa melua, pinnallisuutta, gallupeja, kerjäläisiä. Mitään noista ei ole täällä maalla.
Kyllä teillä maalaisillakin on kiire töihin, muita autoja ohitellaan ja ylinopeutta ajaa useampikin kuski :) Ette tekään pysähdy työmatkalla mihinkään maisemia ihailemaan. Siitäpä nämä pukumiesten reippaat kävelytahdit johtuvat. Itsellänikin saattaa olla työpäivänä useampikin palaveri ympäri pk-seutua ja ei autoa, kiirehän siinä tulee koska kuten sanoitte, kaupungissa se liikkuminen julkisilla kestää...
En osaa sanoa. Tapaan kavereita töiden jälkeen keskustan kahviloissa, koska sinne jokainen pääsee helposti. Tapaan myös kotona, mutta silloin yleensä pitkän kaavan kautta. Ulkoilen on sää mikä tahansa. Ihan kova pakkanen on minulle vähän vaikea. Puhun ihmisille, kun on tarve. En oikein ymmärrä, miksi alkaisin puhumaan ventovieraille. Vastaan kyllä jopa spurguillekin, jos joku näkee tarvetta minulle puhua. Ei ole autoa ja ruuhkatkin rasittaa. Onneksi Helsingin ruuhkat on aika helpot. Lapsissa sesonkitöitä tehneenä, en huomannut että kukaan olisi alkanut puhumaan, ilman mitään asiaa. Siellä talvi oli tosi kova minulle, sään puolesta. Vähän pelotti aamulla klo 5.00 ajaa töihin, kun tuuli oli puhaltanut tiet lumen peittoon ja ulkona oli yli -30. Jos auto jäisi kiinni, niin ongelmat olisi isoja. Muistan pikkupaikkakunnalla kaupan kassajonossa, kun kassa tervehti iloisesti kaikkia ja vaihtoi kuulumisisa. Minun kohdalla hän ei tervehtinytkään. Hän oli ystävällinen vain tutuille ja ei noteerannut ollenkaan tuntemattomia vaikka oli palvelutilanteessa. Olen siinä luulossa, että pikkupaikkakunnilla jutellaan kuitenkin vain tutuille, niin kuin enimmäkseen Helsingissäkin.
Kannattaa aina yrittää katsoa niitä hyviä puolia, eikä keskittyä vain negatiivisiin.
Kokeilepa tuota kolmen lapsen kamppeiden kanssa. Mökille pitää myös hankkia korjaustarvikkeita aika usein, multaa, betonia, lautoja yms. Mutta toki ne bussissakin kulkevat sinne 5km päähän pysäkille.