Lapsi sai kokeesta 5 1/2. Menetin malttini :(
Lapsella oli siis pari viikkoa sitten 8lk kemian koe ja hän sai 5 puolen siitä. Olin järkyttynyt sillä lapsi on aiemmin saanut kaikista kokeista ysiä, kasia ja jopa kymppiäkin. Olin vaan niin pettyynyt lapseen ja tuli huudettua. Lapsi perusteli ettei ehtinyt lukea kun isovanhemmat oli kylässä ja hän oli kuulemma lukenut koealueen kerran mutta siltikin osasi vain vähän kokeesta. Huusin hieman lapselle ja annoin kritiikkiä mutta mietin että olinko kohtuuton kun muuten saa todella hyviä numeroita ikäisiinsä verrattuna. Miten olisitte itse reagoineet tuollaiseen suoritukseen?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Virtahepo kirjoitti:
No huutaminen yhden koenumeron takia on kyllä aika kohtuutonta. Jos lapsesi saa muuten tasaisen hyviä arvosanoja, ei liene syytä huoleen. Nyt opetat lapsellesi vain, että pienikin epäonnistuminen on aivan hirveän iso juttu. Kaikilla tulee joskus vastaan tilanne, jossa kokeeseen ei vaan ehdi lukea, tai vaikka ehtisikin, kysymykset ovat vaikeita tai epäselviä.
Ps. kannattaa vähän miettiä uudelleen arvostuksiasi, jos olet pettynyt lapseesi yhden huonon koenumeron takia (joka on vieläpä hyvin perusteltavissa)...
Pienikin epäonnistuminen väärässä paikalla on huono asia. Parempi olisi koittaa huononkin valmistautumisen jälkeen edes liki keskivertoa kuin antaa mennä täysin läskiksi.
Muutenkin tuollainen hälläväliä asenne opettaa lapsen laiskaksi. Itäisissä maissa lapset opetetaan tekemään kaikkensa nuoresta lähtien koska kilpailu on kovaa ja muuten ei saavuta mitään. Suomalaislapset on alisuoriutujia. Sen huomaa siitä että pisa kokeen jälkeisissä vertailuissa suomen asema tippuu kuin lehmän häntä eli ollaan tyytyväisiä tulokseen jo siinä vaiheessa kun muut vasta painavat kaasun pohjaan.
Sellaset fantasiat sieltä. Missä tämä kaasu pohjaan maa tarkalleen ottaen sijaitsee?
Kiitos kaikille kommenteista ja mielipiteistänne! Päädyin juttelemaan lapsen kanssa, pyysin anteeksi ja sovimme että jatkossa en ole vihainen jos hän saa tuollaisen numeron. Lupasin myös pikku palkinnon hänelle jos hän saisi hyvän keskiarvon. Tänään oli koulussa ollut kemiassa arviointikeskustelu ja lapsi oli saanut 7 todistukseen. Olen ihan ylpeä hänestä kun muuten tulee hyvä todistus vaikka tuollainen ilonpilaaja numero joukossakin.
- Ap ☺️
Palkinnosta lisää että teimme lapsen kanssa sopimuksen että jos on 9 tai 10 koenumero lapsi saa 5 euroa 9-9,5 ja sitten jos on 9,75-10,25 niin lapsi saa 10 euroa. Jos tulee 8 niin lapsi ei saa mitään mutta jos tulee 7 niin lapselta otetaan 5 euroa pois. Jos on 6 tai 5 niin 10 euron rangaistus ja jos on 4 niin kotiarestia lapselle.Kätevä tapa tienata itsekin vähän. Toivottavasti tämä motivoi lasta saamaan hyviä numeroita koska rangaistushan on aika kova jos tulee alle 8. Toivon sydämeni pohjasta että lapsi menestyy nyt koulussa. Opettajan kanssa juttelin myös tänään puhelimessa ja hän sanoi että mahdollisuudet nostaa numeroa ensi vuonna.
- Ap
Kyllä viitonen peruskoulussa kertoo myös siitä ettei ole kauheasti seurannut opetusta. Varsinkin jos on muuten fiksu lapsi niin kokeisiin yleensä riittää lähinnä kertaus jos tunnilla on keskittynyt.
Hänen pitäisi saada todella kovat huudot kun olin 13 vuotia (olen nyt 23 vuotias) sain ruotsin kokeesta 6,5 ja iskä hakkasi minua koska sain normaalisti todella hyviä numeroita
Hänen pitäisi saada todella kovat huudot kun olin 13 vuotia (olen nyt 23 vuotias) sain ruotsin kokeesta 6,5 ja iskä hakkasi minua koska sain normaalisti todella hyviä numeroita
Huutaminen on turhaa. Miksi lapsi muuten ei ole kuunnellut tunnilla tai tehnyt läksyjä? Ei kokeisiin kannata alkaa valmistautua edellisenä iltana vaan se on pitkäjänteistä työtä, valmistautuminen alkaa ihan keskittymällä siihen ensimmäiseen kemian tuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen epäonnistuu joskus. En ole ikinä huutanut lapselle huonoista numeroista.
Mutta oletko epäonnistunut kenties jossain muussa tilanteessa vanhempana?
Ap luulee, että lapsella on paska tulevaisuus, koska yksi huono koe :DDDDD järki käteen.
Totta kai huutaminen on kohtuutonta. Pelottelu lisälukemisella tyyliin "Jos et saa ensi kokeesta kasia, et saa asiaa X" olisi myös nipottamista mutta voisiko toimia paremmin?
Aina on riski, jos opettaa lasta suoriutumaan ulkoisen mielipiteen tai rangaistuksen vuoksi. Sitten jos oppii pelkäämään, ei välttämättä yritä parastaan oman tulevaisuutensa vuoksi, vaan vain, jos arvioi, että joku huomaa jotain.