Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi sai kokeesta 5 1/2. Menetin malttini :(

Vierailija
07.12.2016 |

Lapsella oli siis pari viikkoa sitten 8lk kemian koe ja hän sai 5 puolen siitä. Olin järkyttynyt sillä lapsi on aiemmin saanut kaikista kokeista ysiä, kasia ja jopa kymppiäkin. Olin vaan niin pettyynyt lapseen ja tuli huudettua. Lapsi perusteli ettei ehtinyt lukea kun isovanhemmat oli kylässä ja hän oli kuulemma lukenut koealueen kerran mutta siltikin osasi vain vähän kokeesta. Huusin hieman lapselle ja annoin kritiikkiä mutta mietin että olinko kohtuuton kun muuten saa todella hyviä numeroita ikäisiinsä verrattuna. Miten olisitte itse reagoineet tuollaiseen suoritukseen?

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vastaavassa tilanteessa harmitellut lapsen kanssa yhteen ääneen, että kävipä kurjasti. Ja todettu yhdessä että seuraavaan valmistaudutaan kunnolla niin varmasti menee paremmin.

Vierailija
2/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huutaminen yhden koenumeron takia on kyllä aika kohtuutonta. Jos lapsesi saa muuten tasaisen hyviä arvosanoja, ei liene syytä huoleen. Nyt opetat lapsellesi vain, että pienikin epäonnistuminen on aivan hirveän iso juttu. Kaikilla tulee joskus vastaan tilanne, jossa kokeeseen ei vaan ehdi lukea, tai vaikka ehtisikin, kysymykset ovat vaikeita tai epäselviä. 

Ps. kannattaa vähän miettiä uudelleen arvostuksiasi, jos olet pettynyt lapseesi yhden huonon koenumeron takia (joka on vieläpä hyvin perusteltavissa)...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit kohtuuton. Ei kai kukaan voi aina onnistua. Olet kamala vanhempia, kun et hyväksy lapsen epäonnistumista jossain kemian kokeessa vaan reagoit siihen huutamalla. Epäonnistumisen hetkellä lasta pitää tukea ja rakastaa, ei huutaa pää punaisena. Oletko itse täydellinen?

Vierailija
4/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on menoa nyt, lapsi syrjäytyy ja tippuu maailman menosta.

Vierailija
5/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinko kohtuuton?

- Ap

Vierailija
6/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen epäonnistuu joskus. En ole ikinä huutanut lapselle huonoista numeroista.

Vierailija
7/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olinko kohtuuton?

- Ap

Johan sulle on sanottu, että olit. 

Vierailija
8/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis osaa reflektoida omaa käytöstäsi?

Huono.

Vierailija
9/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olinko kohtuuton?

- Ap

No todellakin olit. Lapsella varmaan hieno fiilis kun äiti vielä lyö lyötyä.

Vierailija
10/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... 5 1/2 peruskoulun kemiasta ei ole selitettävissä pelkällä lukemattomuudella. Jos opettaja osaa hommansa (ei kyllä välttämättä osaa) ja oppilas on mukana tunneilla (ei välttämättä ole), niin noin ysin oppilaan pitäisi pystyä kokeeseen lukemattakin parempaan arvosanaan.

Jokin tässä haisee...

Vierailija
11/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olit kohtuuton. Ei kai kukaan voi aina onnistua. Olet kamala vanhempia, kun et hyväksy lapsen epäonnistumista jossain kemian kokeessa vaan reagoit siihen huutamalla. Epäonnistumisen hetkellä lasta pitää tukea ja rakastaa, ei huutaa pää punaisena. Oletko itse täydellinen?

En ole täydellinen mutta en ole ikinä noin huonoa kokeesta saanut.

- Ap

Vierailija
12/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huutaminen oli toki vähän liioiteltua, mutta minusta on ihan ok näyttää lapselle oma pettymyksensä ja oma kantansa koulutyön tärkeydestä. Päähän silittely ja ei se mitään -asenne tuottaa pidemmän päälle just tätä Pisa-tulosten romahtamista ja alisuoriutumista.

Vierailija
13/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm... 5 1/2 peruskoulun kemiasta ei ole selitettävissä pelkällä lukemattomuudella. Jos opettaja osaa hommansa (ei kyllä välttämättä osaa) ja oppilas on mukana tunneilla (ei välttämättä ole), niin noin ysin oppilaan pitäisi pystyä kokeeseen lukemattakin parempaan arvosanaan.

Jokin tässä haisee...

Lapsi on kertonut että opettaja ei osaa opettaa

- ap

Vierailija
14/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuu kun oletkin saanut lapseksesi syrjäytyneen luuserin etkä itsesi kalataista menestyjää?

Vierailija
15/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokin tässä haisee...

Lapsi on kertonut että opettaja ei osaa opettaa

Vissii yhtäkkiä lakannut osaamasta?

Vierailija
16/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole täydellinen mutta en ole ikinä noin huonoa kokeesta saanut.

- Ap

En ole muistaakseni minäkään, mutta entä sitten? Lapsesi on yksilö. Huonoja koenumeroita sattuu välillä itse kunkin kohdalle. 

Vierailija
17/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No seuraavasta huonosta numerosta voi lapsi sitten vetää itsensä kiikkuun. Onhan se niin iso pettymys äidille

Vierailija
18/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsi kyllä ihan fiksu ole jos noin huonon numeron saa kemiasta.

Vierailija
19/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylireagoit, pyydä anteeksi heti.

Ei kukaan onnistu aina, jokaisella on huonot hetkensä.

Jos lapsella pääsääntöisesti menee hyvin niin ei maailma tuohon kaadu. Tsemppaat valmistautumaan seuraavaan kokeeseen. Jos lapselle iskee kovasti suorituspaineita niin miten hän selviää jatkossa haastavimmista kokeista ja tenteistä. Opiskelu alkaa vasta lukiossa.

opettaja

Vierailija
20/94 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huutaminen oli toki vähän liioiteltua, mutta minusta on ihan ok näyttää lapselle oma pettymyksensä ja oma kantansa koulutyön tärkeydestä. Päähän silittely ja ei se mitään -asenne tuottaa pidemmän päälle just tätä Pisa-tulosten romahtamista ja alisuoriutumista.

Siitä pettymyksestä voi kertoa rakentavammin kuin huutamalla.

Yhtäkkisessä numeroiden laskussa itse miettisin myös, että onko lapsella jotain huolia joista ei ole kertonut, esimerkiksi kiusaamista.