Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö Maamme-laulun sana "synnyinmaa" korvata sanalla "kotimaa"?

Vierailija
07.12.2016 |

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/koski%20maamme-58632

Muun muassa Aamulehti kertoi itsenäisyyspäivänä kirjailija Roman Schatzin ehdotuksesta korvata Maamme-laulussa sana synnyinmaa sanalla kotimaa.

Siis: nykyisin lauletaan Oi maamme, Suomi, synnyinmaa/ soi, sana kultainen. Tämän jälkeen laulettaisiin Oi maamme, Suomi, kotimaa, soi, sana kultainen.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Deutchland kirjoitti:

Roman Schaccerkakku taas.... globalismin ja pakko suvaitsevuuden saksansuomalainen ritari... Muutetaa kaikki kansallislaulut samantien niin et, lauletaan vaan kaikesta mikä ei viittaa maan noin 90% ettei sille 10% tule mielenpaha ja pahamieli, ku fasisimi jyllää... voi jeesus mitä JEESUSTELUA!  

Kansallislaulun vaihtaminen on saksalainen perinne, toimii tehokkaasti kun vanhan laulun laulajat laitetaan vankilaan samoin kun perinne lipulla liputtavat, sitä vuosiksi putkaan, joka vanhoja muistelee/tonkii. Historoitsijoita, jotka tutkivat historiaa virallisen totuuden vastaisesti on vankiloissa parasta aikaa.

Vierailija
42/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt raiskata Mamme-laulua

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa asuva voi olla Suomen kansalainen mutta kyllä kunnolla suomalaisena olemiseen vaaditaan täällä syntyminen ja suomalaisuuteen lapsesta asti kasvaminen suomalaisessa perheessä suomalaisiin arvoihin.

Minut on adoptoitu viiden kuukauden ikäisenä Suomeen. En ole siis täällä syntynyt, mutta olen täällä suomalaisessa perheessä, suomalaisten vanhempien lapsena kasvanut. Koen kyllä olevani ihan täysin suomalainen syntyperästäni huolimatta.

Minua ei ole milloinkaan häirinnyt Maamme-laulun synnyinmaa termi. Sopii siihen ihan hyvin eikä sitä mielestäni tarvitse muuttaa. Olen tosin sitä mieltä, että kansallishymniksi voisi ottaa Finlandia-hymnin. Se on kauniimpi kappale niin sanoiltaan kuin säveleeltäänkin, eikä olisi sama toisen maan kansallislaulun kanssa.

Vierailija
44/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi. Ei pitäisi muuttaa mitään muutakaan suomalaista sen vuoksi, että kaikenlaiset schatzit ja muut ovat tunkeneet tänne oleskelemaan.

Et varmaan ole huomannut, että Maamme-laulun säveltäjä Fredrik Pacius on myös näitä kaikenlaisia schatzeja, eli saksalainen maahantunkeutuja? 

Sanatkin ovat alun perin ruotsinkieliset, joten miksei käännöstä voisi paikoin vähän rukata?

Suomessa myös syödään pizzaa ja sushia, mutta ei se tee italialaisista ja japanilaisista suomalaisia. Ei Paciuksestakaan suomalaista tullut.

Vierailija
45/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maamme laulu saattaa loukata vähemmistöjä ja ehkäisee yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Sen tilalle täytyy saada jokin modernimpi sävellys ilman sanoja.

Vierailija
46/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maamme laulu saattaa loukata vähemmistöjä ja ehkäisee yhteenkuuluvaisuuden tunnetta. Sen tilalle täytyy saada jokin modernimpi sävellys ilman sanoja.

Espanian kansallislaulussa on useampikin sanoitus, mutta ei virallista. No Espania ei juuri voita kisoissa, mutta eipä voi laulaa mukana, jos näin kävisi.

Kymmenen vuotta sitten kansallislaulustamme haluttiin uusi suomennos ja sanoista olisi jätetty pois Suomi, koska alkuperäistekstissäkään sanaa ei ollut.

Vierailija
47/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen muuttanut Suomeen miehen perässä viitisentoista vuotta sitten ja koen kyllä olevani ihan suomalainen. Minua ei haittaa, vaikka Maamme-laulussa lauletaan synnyinmaasta. Se ei vie minun suomalaisuuttani pois millään tavalla, ei kaikkea tarvitse aina ottaa niin henkilökohtaisesti. Voi laulaa Maamme-laulua tunteella, vaikka Suomi ei olisikaan synnyinmaa.

Voi toki laulaa, jos on syntyjään virolainen, muuten se ei kyllä ole synnyinmaan sävel.

Ei olekaan synnyinmaan sävel, mutta miksi pitäisi? 

Vierailija
48/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just uutisoitiin että   80-luvulla syntyneissä on jo 15 % muualla kuin Suomessa syntyneitä. Onhan tuo hassua että suomalaisista vain 85 % voi yhtyä laulun sanoihin.

Kyllä voi yhtyä, aivan hyvin. Jos ei pysty, ei ole sisäistänyt suomalaisuutta ja pitää sitten vaan olla laulamatta. Olisiko suurikin puutos elämänlaadussa?

Vierailija
49/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa se ristikin siitä lipusta niin teillä on antautumisliput valmiina kun Putin tulee kylään.

Onneksi olen syntynyt USA:ssa.

Kotimaassani ohjuskin Patriot eikä mikään rauhan varpunen.

Vierailija
50/50 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/koski%20maamme-58632

Muun muassa Aamulehti kertoi itsenäisyyspäivänä kirjailija Roman Schatzin ehdotuksesta korvata Maamme-laulussa sana synnyinmaa sanalla kotimaa.

Siis: nykyisin lauletaan Oi maamme, Suomi, synnyinmaa/ soi, sana kultainen. Tämän jälkeen laulettaisiin Oi maamme, Suomi, kotimaa, soi, sana kultainen.

No tuota...

Jos säveltäjä oli saksalainen ja tämän asian ehdottaja on saksalainen ... Niin mitä pirua sille sitten pitäis sanoa? Muuta kuin että tää on ihan meiän oma asia!

Ymmärrän Romanin pointin. Ymmärrän, että kaikki Suomessa syntyneet ovat suomalaisia - jos he vain omaksuvat ne arvot, jotka ovat ominaisia meille synnyinsuomalaisille. Jos he oikeasti hyväksyvät ne melko maallistuneet, tasa-arvoiset ja demokraattiset sääntömme niin he varmasti voivat laulaa myös "synnyinmaasta" ilman hämmennystä...

Jos he ovat vain "kotonaan" täällä, niin siitä voidaankin olla sitten montaa mieltä...

Tämä oli taas sellaista ylimääräistä höpsötystä, jolla meidät uneliaat suomalaiset säpsähdytetään hereille.

Roman on hyvä siinä :)

Terveiset täältä kumpulalaisesta punaviherkuplasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan