Henk.kohtaisen avustajan työstä: mitä täytyisi huomioida (osata kysyä), jos avustajaa etsivä
on itse työnantajana? Palkkauksessakaan ei mainita, että esim. kunta maksaa palkan tms., (onkohan kuitenkin yleensä näin, vaikka ei erikseen mainita)?
En ole koskaan toiminut avustajana, mitkä asiat olisi hyvä tietää, jos aloittaa avustajana tällä systeemillä? Olen siis vasta kysymässä lisätietoja paikasta..
Kiitos.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen vastaajan 12 tarkoittaneen, että tunnin töistä jää käteen vähemmän kuin työmatkakulut sulta vie, jos avustettava asuu kaukana. Tällöinhän oot tavallaan ilmaiseksi töissä, kun sulle ei verojen ja matkakulujen jälkeen jää mitään.
Tämähän ei sitten ole mikään irtisanoutumisperuste eli karenssia tulee jos lopetat. Karenssia tulee jos olet työtön, hankkiudut töihin ja irtisanot itsesi.
Minuakin kiinnostaa. Oikeastiko karenssia, jos ei hae avustajan töitä kokopäiväisesti, vaan haluaa kokeilla, pystyisikö kokopäivätyön puuttumisen vuoksi tekemään osa-aikaisena avustajan töitä? Itse en esim. pystyisi, mutta muutaman tunnin kyllä, jos sattuu avustettava, jota ei tarvitse nostella tai esim. nostella raskaita tavaroita/tampata isoja painavia mattoja tms.
Kunta maksaa palkan mutta jos tunnit ylittyy viikkotuntipäätöksessä on talkootyötä. Helppoa hommaa fyysisesti henkisesti paskaa välillä. Tuntuu kuin vetäisi toista perhettä perässä. Puoliso ihan typerä tyyppi. Nolla sopimus niin olet juoksupoika. Jos sopimuksessa sana max niin et saa tehdä lisätunteja joita voi saada esim avustettavan matkan vuoksi. Kokki siivooja talonmies ym. Jos et osaa rajata pois asioita jotka kuuluvat puolisolle. Yleensä nämä puolisot ovat niitä ongelmia eivät halua itse tehdä mitään enää.