Henk.kohtaisen avustajan työstä: mitä täytyisi huomioida (osata kysyä), jos avustajaa etsivä
on itse työnantajana? Palkkauksessakaan ei mainita, että esim. kunta maksaa palkan tms., (onkohan kuitenkin yleensä näin, vaikka ei erikseen mainita)?
En ole koskaan toiminut avustajana, mitkä asiat olisi hyvä tietää, jos aloittaa avustajana tällä systeemillä? Olen siis vasta kysymässä lisätietoja paikasta..
Kiitos.
Kommentit (22)
Työajat, -tehtävät, tauot, onko niitä? Kunta varmaan maksaa kun harvemmalla ihmisellä on varaa palvelijaan.
Jos teet työsopimuksen avustettavan kanssa ilman, että avustajakeskus on välissä, työsopimukseen pitää kirjata pikkutarkasti ihan kaikki. Palkka, lisät, työajat - tuntimäärät, millä aikavälillä, jne., työtehtävät pikkutarkasti. Muuten olet lirissä ja teet ympäripyöreitä päiviä, peset hammasharjalla lattioita, et saa pitää taukoja tai ruokatuntia, ja palkankin kanssa on niin ja näin. Varminta ryhtyä avustajaksi avustajakeskuksen kautta, on edes jokin tuki ja turva.
Toimin itse työnantajana useille avustajille.
Vinkkejä: ota selvää millaisesta avusta on kyse. On fyysisesti raskaita avustettavia, joutuu nostamaan tms. On myös henkisesti raskaita avustettavia.
Avustajan työtä ei kannata lähteä kokeilemaan huvin vuoksi, palkkaus on surkea, noin kympin tunti.
Työajat, lomat, oletko ainoa avustaja, työtehtävät kandee selvittää.
Itse työnantajana olen joustava ja pystyn itse liikkumaan, on myös avustettavia, jotka eivät kestä muutoksia.
Työ voi olla mukavaa ja antoisaakin, henkilökemialla suuri vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Jos teet työsopimuksen avustettavan kanssa ilman, että avustajakeskus on välissä, työsopimukseen pitää kirjata pikkutarkasti ihan kaikki. Palkka, lisät, työajat - tuntimäärät, millä aikavälillä, jne., työtehtävät pikkutarkasti. Muuten olet lirissä ja teet ympäripyöreitä päiviä, peset hammasharjalla lattioita, et saa pitää taukoja tai ruokatuntia, ja palkankin kanssa on niin ja näin. Varminta ryhtyä avustajaksi avustajakeskuksen kautta, on edes jokin tuki ja turva.
No ei kyllä mene ihan näin! Harmi jos jollakulla on käynyt näin. Mulla on ollut avustajia töissä molemmilla tavoilla eli olen itse toiminut työnantajana tai sitten avustajat ovat tulleet 'välitysfirman' kautta. Jos joku avustettava kyykyttää avustajaa, on vika kyllä luonteessa eikä systeemissä. Molemmat toimii kun henkilökemiat toimii.
Meillä tulee kaupungin kautta palkat, mutta avustettava on kuitenkin virallisesti työnantaja. Tämä malli on yleistä. Kannattaa kysyä ehdottomasti myös mitä työnantaja odottaa avustajalta, mitä työtehtäviin ihan tarkalleen kuuluu, onko mahdollisia apuvälineitä, miten tauot on järjestetty, miten työterveyspalvelut, tarviiko omaa autoa, korvataanko kulut, yms, yms. Mielestäni avustettavasta paljon kertoo se millaiseen sävyyn hän puhuu aikaisemmista avustajistaan, kannattaa ehdottomasti kysyä onko hänellä ollut avustajia aikaisemmin ja miksi hän nyt tarvitsee työntekijän.
Ole varovainen, jos olet työtön valmiiksi ja et kestä karenssia. Nämä pahimmat psykot tietää tilanteen ja maanittelee sinut ensin töihin hunajalla. Sitten alkaa ilkeys ja kiusaaminen, kun tietävät, ettet voi irtisanoutua. Itse en ole toiminut avustajana, mutta työni puolesta näen paljon avustettavia avustajineen. Joukossa on yllättävän paljon luonnehäiriöisiä ihmisiä. Sellaisia uhmaikäisen kiukuttelijan tasolla olevia, joille kukaan ei ole elämässä vetänyt rajoja käytökselle. Nämä on niitä samoja, jotka hakee koko ajan uusia avustajia, koska kukaan ei kestä niitä. Jos näet jonkun jatkuvasti hakevan avustajaa, vältä semmoista. Osa on sitten oikein mukavia ja sitten on niitä tavallisia, joilla saattaa olla joskus huono päivä ja on kipuja tmv., mutta eivät ole pohjimmiltaan sadisteja.
Täytyy myöntää, että avustajissa on kanssa kaikenlaisia. Suurin osa hyviä, mutta alalle on monesti liian helppo päästä ja sitten joukkoon tulee ongelmatapauksia.
Kiitos paljon teille kaikille. Onkohan jossain valmista työsopimusmallia tällaiseen? Avustajaa hakeva kaiketi maksaa työnantajalle kuuluvat kulut minusta, mistä tiedän, että hän hoitaa nämä?
Hyviä neuvoja sain, ei olisi itselle tullut noita kaikkia mieleen.
ap
Itse olin avustajana 16-19 vuotiaana kolmelle eri henkilölle. En tehnyt pikkutarkkoja soppareita tai muutenkaan hirveästi osannut ajatella mitä työ tuo mukanaan. Oli kuitenkin huippua ja hommat toimi!
Oikeasti tärkeintä oli, että kemiat kohtasivat.
Oon kuullut kyllä ihan mahdottomia kauhukirjallisuus mun kaverilta joka toimi avustajana hetken.. Kerkes puolen vuoden aikana olla kolmella eri tyypillä töissä ja kaikki oli ihan kauheita kiukuttelijoita. Yksi esim koitti hakata ystävääni kävelykepillään aina kun ystäväni teki mielestään väärin tai jos oli vaikka väärä ilme kasvoilla.
Ehkä hänellä kävi vain huono tuuri mutta sanoi ettei enää koskaan avustajaksi!
Muista laittaa myös minimityöaika sopimukseen jos on 0-soppari (enintään x -tuntia), koska muuten saatat joutua tekemään alle tunnin työvuoroja koska avustajilla ei ole minimityövuoroja määritelty laissa. Saatat muuten joutua tekemään töitä ilmaiseksi jos avustettava asuu kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Ole varovainen, jos olet työtön valmiiksi ja et kestä karenssia. Nämä pahimmat psykot tietää tilanteen ja maanittelee sinut ensin töihin hunajalla. Sitten alkaa ilkeys ja kiusaaminen, kun tietävät, ettet voi irtisanoutua. Itse en ole toiminut avustajana, mutta työni puolesta näen paljon avustettavia avustajineen. Joukossa on yllättävän paljon luonnehäiriöisiä ihmisiä. Sellaisia uhmaikäisen kiukuttelijan tasolla olevia, joille kukaan ei ole elämässä vetänyt rajoja käytökselle. Nämä on niitä samoja, jotka hakee koko ajan uusia avustajia, koska kukaan ei kestä niitä. Jos näet jonkun jatkuvasti hakevan avustajaa, vältä semmoista. Osa on sitten oikein mukavia ja sitten on niitä tavallisia, joilla saattaa olla joskus huono päivä ja on kipuja tmv., mutta eivät ole pohjimmiltaan sadisteja.
Täytyy myöntää, että avustajissa on kanssa kaikenlaisia. Suurin osa hyviä, mutta alalle on monesti liian helppo päästä ja sitten joukkoon tulee ongelmatapauksia.
Mitä tarkoitat..? Olen nimittäin työnhakija, mutta en hae hoitoalan työtä. Haluaisin kuitenkin hakea avustajan työtä, kun muutakaan ei ole tarjolla. Jos "en pärjää" avustajan työssä ja irtisanoutuisin, seuraako karenssi?
#12: Tätäkään en tajunnut, eikö esim. tunnin työvuorosta saisi palkkaa ollenkaan..?
Jelppikääs, en pysy nyt mukana. Onko avustettavalla itsellään työsopimus, jonka me kumpainenkin allekirjoitamme?
Luulen vastaajan 12 tarkoittaneen, että tunnin töistä jää käteen vähemmän kuin työmatkakulut sulta vie, jos avustettava asuu kaukana. Tällöinhän oot tavallaan ilmaiseksi töissä, kun sulle ei verojen ja matkakulujen jälkeen jää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat..? Olen nimittäin työnhakija, mutta en hae hoitoalan työtä. Haluaisin kuitenkin hakea avustajan työtä, kun muutakaan ei ole tarjolla. Jos "en pärjää" avustajan työssä ja irtisanoutuisin, seuraako karenssi?
#12: Tätäkään en tajunnut, eikö esim. tunnin työvuorosta saisi palkkaa ollenkaan..?
Jelppikääs, en pysy nyt mukana. Onko avustettavalla itsellään työsopimus, jonka me kumpainenkin allekirjoitamme?
Tunnin työstä saat palkan mutta eri asia kannattaako kulkea töihin tunniksi jos esimerkiksi avustettava asuu eri vyöhykkeellä (bussilipuissa alueet jaettu vyöhykkeisiin) jos töihin meno maksaa jo tunnin palkan verran. Jos töitä on kerran viikossa tai kahdessa niin kuukausilippu saattaa maksaa jo enemmän kuin saat palkkaa kuukaudessa.
Jotkut avustettavat saattavat myös tarvita työntekijää vaikka vain 15 minuutiksi päivässä. Omalla kohdalla piti liiton kanssa selvitellä palkka-asioita tällaisessa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Luulen vastaajan 12 tarkoittaneen, että tunnin töistä jää käteen vähemmän kuin työmatkakulut sulta vie, jos avustettava asuu kaukana. Tällöinhän oot tavallaan ilmaiseksi töissä, kun sulle ei verojen ja matkakulujen jälkeen jää mitään.
Tämähän ei sitten ole mikään irtisanoutumisperuste eli karenssia tulee jos lopetat. Karenssia tulee jos olet työtön, hankkiudut töihin ja irtisanot itsesi.
Kiitos vastauksista, nyt ymmärsin. ap
ups