Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulumenu - maistuisiko?

Vierailija
06.12.2016 |

Tämä ei ole vielä kiveen hakattu, haluaisin kuulla mielipiteitä, kun mies ei osaa juuta eikä jaata sanoa (eikä mitään kokata, joten kaikki jää minun vastuulle)

-graavilohi (kalakauppiaalta valmiina)
-savusiika (kalakauppiaalta valmiina)
-saaristolaisleipäpalaset, joissa osassa mätitahnaa, osassa katkarapupateeta (lapsi luvannut ''kasata'' aattona, patee tehdään pakkaseen valmiiksi)

-bataattilaatikko, siemenrouheella kuorrutettu (valmiiksi tehty pakkaseen)
-porkkanalaatikko, perinteinen (valmiiksi tehty pakkaseen)
-makea makaronilaatikko (lapsille)
-paahdetut punajuuret
-sokeriherneitä

-kasvispullat (pakkasessa valmiina)
-sinappihunnutettu joulukinkku

-kastike kinkun liemestä
-sipulichutney

-hedelmäinen vihersalaatti
-kasvistikkuja (lapsille)
-sienisalaatti (kauppahallista tilattu)
-perunasalaatti (vieras tuo)

Jälkiruoaksi tyrnivaahto piparimuruilla. Kahvin kanssa valkosuklaa-vadelmakakku (tämänkin teen jo pakkaseen), lisäksi katan pöytään illaksi joulutorttuja, pipareita, suklaata ja juustotarjottimen + hedelmiä ja hilloa.

Haluan valmistaa mahd. paljon ajoissa, enkä stressata koko aattoa köökissä.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makea makaronilaatikko on kuulunut joulupöytään jo mun lapsuudessani, lapsia varten sitä tehdään mutta oikeasti myös valtaosa aikuisista sitä joka aatto maistaa :) Vaaleasta makaronista lihaton laatikko, maustetaan muskottipähkinällä ja parilla ruokalusikallisella sokeria.

Rosolli ei meidän väkeen oikein uppoa, sen tilalla siis nuo paahdetut punajuuret. Lasimestarin silli on meillä uudenvuoden ruoka, toki se sopisi myös tähän kattaukseen :) 

-ap

Makaronilaatikko ilman lihaa oli mun ex-miehen mummon joulupöydässä aina. Sopi maut oikein hyvin kinkun ja sen kastikkeen kanssa. Minun mielestäni se on maultaan sama kuin brittien Yorkshire Pudding.

Vierailija
22/28 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole vielä kiveen hakattu, haluaisin kuulla mielipiteitä, kun mies ei osaa juuta eikä jaata sanoa (eikä mitään kokata, joten kaikki jää minun vastuulle)

-saaristolaisleipäpalaset, joissa osassa mätitahnaa, osassa katkarapupateeta (lapsi luvannut ''kasata'' aattona, patee tehdään pakkaseen valmiiksi)

-paahdetut punajuuret

-sokeriherneitä

-kastike kinkun liemestä

-sipulichutney

Jälkiruoaksi tyrnivaahto piparimuruilla. Kahvin kanssa valkosuklaa-vadelmakakku (tämänkin teen jo pakkaseen), lisäksi katan pöytään illaksi joulutorttuja, pipareita, suklaata ja juustotarjottimen + hedelmiä ja hilloa.

Tummennettuja söisin, osittain. Kinkussa ei saisi olla sinappihuntua (yööhh) ja salaatti salaattina, eikä jtn. hedelmiä siihen. Kaikki muut ruoat ovat ehdoton EI. En tykkäisi. Mutta onneksi en ole tulossa teille jouluna, saan syödä niitä mistä tykkään. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää on.

Laatikot voisi pakastaa raakana? Pakastettu ruoka on aina pahaa. Itse teen aatonaattona uunivalmiiksi bataattiperunalaatikon, maksalaatikon ja porkkanalaatikon. Samalla esikeitän aamun riisipuuroon riisit.

Tuore on aina parasta.

Teen surajuustopunajuurilaatikkoa myös

Kaloja, juustoja ym

Jälkkäriksi karpalojääfyke ja kinuskikastike. Ehkä vasta joulupäivänä. Suklaakakku aattona. Oikeasta suklaasta

Aattoaamuna leivon pähkinäleipää

Vierailija
24/28 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa täydellistä! Voi että, kun itselläkin olisi tuollaiset herkut. Varmasti kaikki tyytyväisiä!

Vierailija
25/28 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten kelpaisi, mutta sienisalaatti ja tyrnivaahto jäisi syömättä - sienet ei sovi mun vatsalle, ja tyrni vaan on niin pahaa, sori :/

Vierailija
26/28 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, kuulostaa hyvältä!

Vierailija
27/28 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pitkään ollut tämmöinen menu:

*Kinkku (paistetaan kinkkupussissa ylikypsäksi niin tulee mureaa)

*Kastike (kinkun paistoliemi, omenamarmeladi,sinappi ja kerma)

*Itsetehty perinteisesti vehnäjauholla lämpimässä imellytetty perunalaatikkoa

*Bataattilaatikko

*Porkkanalaatikko

*Lanttulaatikko

*Graavilohi

*Loimulohi

*Mäti

*Joululimppu

*Saaristolaisleipä

*Karpalohyytelö,mustaherukkahyytelö

*Luumuchutney

*Punaviini

*Jälkiruokaviini

*Marjainen jogurttijäädyke ja kondensoidusta maidosta keitetty kinuski tai luumupiparirahkaa

Kahvin kanssa Sacher tai suklaamoussekakku ja suklaata, joulutorttuja, pipareita marmeladeja

Ei ole oikeastaan mitään erikoisuuksia vaan aika tavallista ja sellaista, joka kelpaa kaikille, myös lapsille. Aina ennen joulua miettii, että voisi tehdä jotain erikoisuuksia mutta sitten kuitenkin mennään ennestään tutulla linjalla.

Vierailija
28/28 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-paahdetut punajuuret

-sokeriherneitä

-kastike kinkun liemestä

-sipulichutney

Katkarapupateeta jäin miettimään, minkälaista se on. Pateehan on perinteisesti taikinakuoressa oleva ja siksi vaikuttaa oudolta että sitä laitettaisiin leipien päälle. Terriini olisiko oikeampi nimitys. Tässä on se ongelma että äyriäiset sitkistyy helposti ja saaka patesta tai terriinistä maittavaa sillä kypsennysaika kuitenkin aika pitkä.  Makuasioita tietty.

Kaloille ehdottomasti jotain kastiketta, graavilohi suorastaan huutaa seurakseen kylmää sinappikastiketta tillillä tai ilman, voisi maustaa myös konjakilla. Savusiika, sille ehkäpä munakokkelia seuraksi.

Kaloja kaipaisin lisää, silliä kuuluu olla joulupöydässä tai silakoita. Maksapasteija lisäisin vielä alkurukiin.

Sienisalaatti ok mutta miksi et valmista sitä itse, helppo homma. Tuoreista herkkusienistä. 

Itse haluan aina rosollia joulupöydässä, sellaista puolen sentin kuutioiksi leikattua ja sille tietysti punajuurikermaa. Hedelmät jättäisin pois vihersalaatista sillä niitä tarjotaan juustojen seurana lopuksi. Perunasalaattia en tarjoasisi jouluaterialla. vaan keitettyjä perunoita alkuruoan kanssa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä