Yhteisöpedagogeja paikalla?
Mitä mieltä olette ko. tutkinnosta? Millaista opiskelu oli? Entä työllistyminen?
Tutkinto vaikuttaa mielenkiintoiselta, mietin pitäisikö hakea keväällä...
Kommentit (24)
YP kirjoitti:
Itse olen toisen vuoden yp-opiskelija Humakissa. Koulutus ollut näin uudelleenkouluttautujan näkökulmasta ihan mielenkiintoista. Yhteisöllisyys ja ryhmäyttäminen kiteyttävät musta aika hyvin tätä tutkintoa.
Paljon on projekteja ja toki riippuu koulusta, millaisia juttuja teette. "Erikoistumiset" tietty oma lukunsa. Ite pääsin heti tokasta harkasta sijaisuuksia tekemään. Sanoisin, että kilpaillaan osittain samoista paikoista kuin sosionomit. Yp on vaan kasvatusalan tutkinto, ei sosiaali- ja terveysalan.
Kannattaa hakea! :)
Kiitos vastauksestasi!
Kyllä taidan hakupaperit laittaa yhteisöpedagogiksi ja ehkä myös sosionomiksi.
Jos jollain on vielä kokemuksia, lukisin mielelläni!
Ap
Moi,
Tämä on uusin viestiketju, mitä tästä aiheesta löysin, joten kirjoitan omat kokemukseni koulutuksesta tänne. Kun niitä välillä kysytään tästä koulutuksesta.
Olen valmistunut yp. Pakko sanoa rehellisesti, että humakin koulutus on todella huono ja turhauttava. Opiskelijat ympäri Suomen allekirjoittaa tämän, mutta ei asialle mitään tehdä.
Itselleni koulutus oli tuskaa, että olis jo ohi. Aika kuitenkin yleensä kultaa muistot. :D
Koulutus on humanistitutkinto (huuhaa-humanismia). Työllistyminen on aika kiinnostava haaste, koska tämä ei ole sote-alan koulutus, joten yypeenä et ole pätevä niihin töihin. Tosin lastensuojeluun on pätevyys. Kouluun eksyy kaikenmaailman huuhaa hippiä ja jengi on aika mielenkiintoista.
Ekana vuonna on koulua, ryhmäytymistä jne. Tokasta vuodesta lähtien teet opinnot yksin ja itsenäisesti. Koulua on muutamia päiviä per lukukausi. Eli päiväopinnot ei oikeasti ole päiväopintoja vaan vastaavat monimuoto-opiskelua. Kannattaa hankkia töitä, että on elämässä jotain tekemistä, koska koulua ei tule olemaan.
Mut kyllähän tälle tutkinnolle joku tarve on. Ypt työllistyy hankkeisiin, projekteihin ja nuorisotyöhön. Koulu antaa jotain eväitä noihin töihin, mutta työ itsessään opettaa paremmin. Suosittelen nuoriso-ja vapaa-ajanohjaajan tai lähihoitajan koulutuksia, mikäli työ nuoriso-ohjaajana tai lastenhoitajana kiinnostaa. Yp EI ole pätevä lastenhoitaja, vaikka kuinka olisi kokemusta. Eli niihin töihin ei pääse vakituiseksi muuta kuin lähihoitajan pätevyydellä.
Humakin koulunkäynti on helppoa ja melko läppä. Osa sisällöistä ihan ok. Humak on ensisijaisesti hankeorganisaatio ja vasta toissijaisesti oppilaitos. Ja se näkyy opetuksessa. Itse en suosittele koulua kellekään, mutta jospa joku tykkää.
Itse olen toisen vuoden yp-opiskelija Humakissa. Koulutus ollut näin uudelleenkouluttautujan näkökulmasta ihan mielenkiintoista. Yhteisöllisyys ja ryhmäyttäminen kiteyttävät musta aika hyvin tätä tutkintoa.
Paljon on projekteja ja toki riippuu koulusta, millaisia juttuja teette. "Erikoistumiset" tietty oma lukunsa. Ite pääsin heti tokasta harkasta sijaisuuksia tekemään. Sanoisin, että kilpaillaan osittain samoista paikoista kuin sosionomit. Yp on vaan kasvatusalan tutkinto, ei sosiaali- ja terveysalan.
Kannattaa hakea! :)