Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ihmeen takia päiväkodissa järkätään myös vanhemmille ohjelmaa aamuisin???

Vierailija
06.12.2016 |

Meidän lapset olivat pitkään kotihoidossa ja sittemmin ovat/olivat päiväkodissa aina n.6-7h, pitkät lomat ja aina vapaalla kun mahdollista. Olen ihan kiitettävästi "osallistunut" lasteni hoitoon, olenhan heidän äitinsä.

Joten minkä h*lvetin takia pitää järkätä näitä "tule aamupalalle lapsesi kanssa" -hetkiä päiväkodissa??? Mun on oikeasti PAKKO mennä töihin. Pääsääntöisesti aina joko minä tai isä tai mummu ollaan päästy paikalle, mutta nyt on kertakaikkiaan ihan mahdotonta saada aamua vapaaksi. Eikö se jo riitä, että järjestää elämänsä/työnsä niin että lapsi on klo 8-15 välillä hoidossa??? Ja yrität sopia hammaslääkärit, neuvolat ja vanhempainvartit niin että kaikki ovat tyytyväisiä.

Tajutkaa nyt päikyntädit, että se on TEIDÄN työtänne hoitaa lapsia eikä osallistaa meitä vanhempia näihin päiväkodin juttuihin!!! Joulu- ja kevätjuhlat on asia erikseen, mutta koko ajan on kerjättävä vapaata töistä näiden juttujen takia.

Mä rakastan lapsiani ja haluan heille pelkkää hyvää, mutta onko se nyt sitten edes reilua järkätä näitä juttuja aamuisin kun ihmisten on pakko mennä sinne töihin ja jonkun isä tai äiti ei pääse paikalle??? Siksihän se hoitopaikkakin on lapselle haluttu!!!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö ei tuollaiset 1-2 krt vuodessa järjestettävät aamiaiset vanhemmille pakollisia ole, menee kuka pääsee/haluaa. Täytyykö vetää herne nenään joka asiasta?

Vierailija
2/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan uusi valtakunnan vasu velvoittaa osallistamaan myös vanhempia 😁

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pystyn tosi hyvin vaihtamaan työvuoroja mutta meillä nämä kutsut tulevat 2 pv ennen. Ja sitten laitetaan edellisenä päivänä viesti on harmi kun et pääse. Nyt kun oli tämä kehityskeskustelu , kysyin milloin ko aamiainen oli päätetty ? Meillä työvuorot annetaan reilu viikko ennen kuin kk vaihtuu. Mielestäni on aika kohtuutonta että kutsut tulevat näin viime tipassa. Ja sitten taas luvataan ilmoittaa aikaisemmin, kunnes taas tulee joku 2 pv aikaisemmin.

Vierailija
4/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska varhaiskasvatussuunnitelma käskee panostamaan myös vanhempien osallisuuteen. Toteutamme vain sitä, mitä ylemmät tahot näissä suunnitelmisssa käskevät tekemään. Eivät ole mitenkään pakollisia joten jos et saa töistä vapaata, niin tietenkään ei tarvitse osallistua mihinkään. Meillä kyllä mahdolliset aamupuurot alkavat vähän enemmin, että vanhemmat pääsevät osallistumaan töistä huolimatta. Varmasti jokaisessa päiväkodissa on myös kyselyitä mitä haluatte meidän päiväkodissa tekevän lasten kanssa, minkä muuttuvan jne. Vastatkaa niihin. Meillä oli juuri kyselyt ja ehkä puolet jos sitäkään vastasi.

Vierailija
5/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä järkätään aamiainen vanhemmille kahdesti vuodessa. Osallistumispakkoa ei ole ja hyvin ymmärretään, että ei ehdi osallistumaan. Kyllä lapsesi aamupalan saa ilman sinuakin. Kokemukseni mukaan suurin osa vanhemmista tykkää kuitenkin näistä aamupaloista ja lapset ovat ainakin yleensä tohkeissaan.

- lto

Vierailija
6/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Se on hoitopaikka, ei koko perheen yhteinen harrastus. Sama koulun kanssa. On vanhempainiltaa syksyllä ja keväällä, vanhempainvarttia, arviointikeskustelua, kodin ja koulun päivää ja iltaa, joulu- ja kevätjuhlaa, lauantaikoulupäivä jonne vanhemmat toivotaan paikalle, isänpäivä- ja äitienpäiväkahvit, luokan iltamat jossa lasten teatteriesitys, vanhempainyhdistyksen sitä ja tätä... Ja nämä sitten kerrotaan vielä lasten lukumäärällä.

Minulle riittäisi ihan infokirje luokan/opettajan tavoista ja ohjeistuksista elokuussa ja arviointikeskustelu talvella + joulujuhla ja kevätjuhla jos lapsi esiintyy. Vanhempainvartti on aivan turha, se riittää jos ei mitään ihmeellistä ole ja miksi se pitää mennä kouluun kuulemaan? Jos jotain erityistä on, kuitenkin palaveerattaisiin pidemmän kaavan kautta toisella kertaa. Äitienpäivää ja isänpäivää voivat perheet viettää hauamallaan tavalla kotona. Lauantai on vanhemman ainoa kunnollinen vapaapäivä, ei kiinnosta joku unicef-kävely silloin. Ja luokan iltamat, äh. Sinnekin on pakko raahautua kun ei halua, että oma lapsi on ainoa yksin.

PIINAAVIA nämä yhteistyövaatimukset joka taholta. Päiväkodista, koulusta, lasten harrastuksista...

Vierailija
7/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä järkätään aamiainen vanhemmille kahdesti vuodessa. Osallistumispakkoa ei ole ja hyvin ymmärretään, että ei ehdi osallistumaan. Kyllä lapsesi aamupalan saa ilman sinuakin. Kokemukseni mukaan suurin osa vanhemmista tykkää kuitenkin näistä aamupaloista ja lapset ovat ainakin yleensä tohkeissaan.

- lto

Kyse onkin nimenomaan siitä, että tottakai haluaisin mennä koska se on lapselleni tärkeää - mutta en saa vapaata! Ymmärrätkö lastetarhanopettaja tällaista? Ap

Vierailija
8/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pystyn tosi hyvin vaihtamaan työvuoroja mutta meillä nämä kutsut tulevat 2 pv ennen. Ja sitten laitetaan edellisenä päivänä viesti on harmi kun et pääse. Nyt kun oli tämä kehityskeskustelu , kysyin milloin ko aamiainen oli päätetty ? Meillä työvuorot annetaan reilu viikko ennen kuin kk vaihtuu. Mielestäni on aika kohtuutonta että kutsut tulevat näin viime tipassa. Ja sitten taas luvataan ilmoittaa aikaisemmin, kunnes taas tulee joku 2 pv aikaisemmin.

Olen melko varma, että tuo 2pv aikaisemmin tuleva "kutsu" on ennemmin muistutus ja tieto tapahtumasta on jaettu esim. ilmoitustaululla paljon aikaisemmin...

Vierailija
9/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten usein teillä noita nyt sitten on, jos se on isokin ongelma?

Meillä on kolme lasta ollut päiväkodissa yhteensä kuusi vuotta ja noita oli max. kaksi kertaa vuodessa, äitienpäivän ja isänpäivän alla. Minusta ei edes joka vuosi ollut, en muista, eli ei todellakaan kauhean usein ollut.

Mun mielestä ne oli tosi kivoja, kumpikin kyllä pystyttiin yleensä se yksi aamu vuodessa järkkäämään, ei aina, mutta yleensä.

Tietty jos teillä nyt on joka kuukausi tuollaisia niin se on liikaa. Mutta silloin ei varmaan oletetekaan kaikkien olevan aina paikalla vaan niitä on useita siksi, että useampi pääsisi edes kerran.

Vierailija
10/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai koska sinä et pääse, niin näitä ei saisi ollenkaan järjestää?

Onhan se oikeasti lapsista hauskaa päästä näyttämään vanhemmille "omaa reviiriä" ja kyllä varhaiskasvatuksessa pitää järjestää lastenkin näkökulmasta erikoisia kodin yhdistäviä juttuja. Siinä tavallaan lapsen kaksi maailmaa kohtaavat, ja se tuntuu hyvältä lapsesta.

Aina on vanhempia jotka ei pääse. Ei ne siellä sitä ihmettele.

Vierailija
11/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Se on hoitopaikka, ei koko perheen yhteinen harrastus. Sama koulun kanssa. On vanhempainiltaa syksyllä ja keväällä, vanhempainvarttia, arviointikeskustelua, kodin ja koulun päivää ja iltaa, joulu- ja kevätjuhlaa, lauantaikoulupäivä jonne vanhemmat toivotaan paikalle, isänpäivä- ja äitienpäiväkahvit, luokan iltamat jossa lasten teatteriesitys, vanhempainyhdistyksen sitä ja tätä... Ja nämä sitten kerrotaan vielä lasten lukumäärällä.

Minulle riittäisi ihan infokirje luokan/opettajan tavoista ja ohjeistuksista elokuussa ja arviointikeskustelu talvella + joulujuhla ja kevätjuhla jos lapsi esiintyy. Vanhempainvartti on aivan turha, se riittää jos ei mitään ihmeellistä ole ja miksi se pitää mennä kouluun kuulemaan? Jos jotain erityistä on, kuitenkin palaveerattaisiin pidemmän kaavan kautta toisella kertaa. Äitienpäivää ja isänpäivää voivat perheet viettää hauamallaan tavalla kotona. Lauantai on vanhemman ainoa kunnollinen vapaapäivä, ei kiinnosta joku unicef-kävely silloin. Ja luokan iltamat, äh. Sinnekin on pakko raahautua kun ei halua, että oma lapsi on ainoa yksin.

PIINAAVIA nämä yhteistyövaatimukset joka taholta. Päiväkodista, koulusta, lasten harrastuksista...

Missä on tämmönen määrä osallistumista? Meillä on tosi vanhempainilta, yksi arviointikeskustelu ja joulujuhla ja kevätjuhla. Mikään noista ei ole edes pakollinen mutta sen verran voin panostaa. Vanhempainyhdistys ei todellakaan ole pakollinen, ihan vinkkinä vaan.

Vierailija
12/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se lasten kanssa on, pitää osallistua niiden elämän tärkeisiin juttuihin, niin kuin vaikka päiväkotielämään. Aamiaisen ideana on päästä mukaan lapsen päiväkotiarkeen.

Toisaalta ne ovat lapsille pieniä Juhlahetkiä. Kannattaa ottaa niistä kiinni, mahdollisuuksien mukaan, myöhemmin sitä kaipaa, kun sai juhlat aikaan pienellä muutoksella arkeen ja parilla keksillä.

Vierailija
13/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lto

Kyse onkin nimenomaan siitä, että tottakai haluaisin mennä koska se on lapselleni tärkeää - mutta en saa vapaata! Ymmärrätkö lastetarhanopettaja tällaista? Ap

Juurihan se sanoi että ymmärtää. Vai vihjaatko nyt, että tällainen tuottaa pahaa mieltä lapsellesi ja siksi ei ole ok? Eli haluat että muilta lapsilta ja vanhemmilta viedään hauska, harvoin tehtävä, toiminnan muoto, jotta sun lapsesi ei joudu kohtaamaan pettymystä?

Vierailija
14/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla todellista että tuollasia aamiaisia järkkäillään?! Meidän päiväkodissa ei ole (vielä) mutta en todellakaan tiedä kuinka sen järjestäisin kaiken muun järjestelyn lisäksi (4 lasta) ja töissäkin pitäis keretä käymään. Väsyn tällaisiin ylimääräisiin vouhotuksiin.

Vierailija
15/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen rukousaamiainen on kaunis kristillinen perinne. Toivoisin niitä järjestettävän useammin. Kyllä sinne töihin ehtii ajoissa niin monena muuna arkiasmuna.

Vierailija
16/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä meillä on todellakin kerran kuussa näitä vanhempia osallistavia hetkiä! On touhurataa, taulunmaalausta, lasten esityksiä, juhlapäivien aamukahvit jonne lapset ovat leiponeet ym. Tämä kaikki myös koululaisilla myyjäisineen ym.

Epäreilua väittää, että jokin klo 9 olisi helppo järjestää vapaaksi töistä.

En halunnut vajota näin alas, mutta toista se on työttömillä ja kotiäideillä, jotka lykkäävät lapsensa hoitoon kun ovat itse kotona yksin tai vauvan kanssa. Eivät nämä ole heille mikään ongelma, ei edes järjestelykysymys!

Ja joo, olen tietoinen että vanhempia on lain mukaan osallistettava, mutta minä olen äiti joka HALUAN olla paikalla aina kun näitä lapselleni tärkeitä hetkiä tulee. Mutta mikä työpaikka antaa periksi loputtoman määrän näitä aamuvapaita? Kuka tekee mun työt sillä välin?

Ja on vapaaehtoisia juu ja joku jankutti näistä pettymyksistä: mitä hittoa?? Näinkö opetetaan lapselle pettymistä? :D Voi tsiisus

Vierailija
17/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lto

Lastentarhanopettajat ymmärtävät oikein hyvin semmoista, että töistä ei saa vapaata kaiken maailman kissanristijäisiin. Ymmärrätkö sinä, että nämä ohjelmanumerot on pakko järkätä lastentarhanopettajan työajalla, koska pääsääntöisesti kunnat kieltävät ylitöistä maksamisen lastentarhanopettajille? Koska ylitöitä on kuitenkin välillä pakko tehdä, pyritään kaikki  mahdolliset tapahtumat järjestämään niin, ettei niitä ylitöitä tulisi vieläkin lisää. Ja miten sitten ne pakolliset ylityöt hoidetaan? Suunnittelemalla lyhyitä työvuoroja, mikä tarkoittaa yleensä vajaamiehitystä ryhmään. Tämä on lainvastaista toimintaa tietenkin, mutta kuntien lakimiehet ovat päättäneet, että niin kauan kuin vanhemmat eivät asiasta valita, näin on toimittava.

Vierailija
18/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se lasten kanssa on, pitää osallistua niiden elämän tärkeisiin juttuihin, niin kuin vaikka päiväkotielämään. Aamiaisen ideana on päästä mukaan lapsen päiväkotiarkeen.

Toisaalta ne ovat lapsille pieniä Juhlahetkiä. Kannattaa ottaa niistä kiinni, mahdollisuuksien mukaan, myöhemmin sitä kaipaa, kun sai juhlat aikaan pienellä muutoksella arkeen ja parilla keksillä.

Tässä ihan mahtava esimerkki. :'D

Mitä ihmettä? Kyse on juuri siitä, että mun on mentävä töihin ja sen aikaa lapseni on hoidossa. Lapselleni ei tulisi mieleenkään, että äitikin jää aamupalalle ellei päiväkoti keksisi näitä juttuja päästään!

Sulla on varmaan yksi lapsi, joku alle 1-vuotiaana hoitoon lykätty ja tulet tänne pätemään mitä elämä on lasten kanssa. :'D

Mä vietän aikaa lasteni kanssa KUN PÄÄSEN TÖISTÄ. Ap

Vierailija
19/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä meillä on todellakin kerran kuussa näitä vanhempia osallistavia hetkiä! On touhurataa, taulunmaalausta, lasten esityksiä, juhlapäivien aamukahvit jonne lapset ovat leiponeet ym. Tämä kaikki myös koululaisilla myyjäisineen ym.

Epäreilua väittää, että jokin klo 9 olisi helppo järjestää vapaaksi töistä.

En halunnut vajota näin alas, mutta toista se on työttömillä ja kotiäideillä, jotka lykkäävät lapsensa hoitoon kun ovat itse kotona yksin tai vauvan kanssa. Eivät nämä ole heille mikään ongelma, ei edes järjestelykysymys!

Ja joo, olen tietoinen että vanhempia on lain mukaan osallistettava, mutta minä olen äiti joka HALUAN olla paikalla aina kun näitä lapselleni tärkeitä hetkiä tulee. Mutta mikä työpaikka antaa periksi loputtoman määrän näitä aamuvapaita? Kuka tekee mun työt sillä välin?

Ja on vapaaehtoisia juu ja joku jankutti näistä pettymyksistä: mitä hittoa?? Näinkö opetetaan lapselle pettymistä? :D Voi tsiisus

Mikäli haluat, että vanhempia osallistava ohjelma järjestetään päiväkodilla esim. ilta-aikaan, niin ryhdypäs vaikuttamaan kuntapolitiikassa varhaiskasvatuksen rahoitukseen. Ehkä saat ajettua lisähenkilökunnan tms. palkkauksesta päiväkoteihin.

Vierailija
20/26 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- lto

Lastentarhanopettajat ymmärtävät oikein hyvin semmoista, että töistä ei saa vapaata kaiken maailman kissanristijäisiin. Ymmärrätkö sinä, että nämä ohjelmanumerot on pakko järkätä lastentarhanopettajan työajalla, koska pääsääntöisesti kunnat kieltävät ylitöistä maksamisen lastentarhanopettajille? Koska ylitöitä on kuitenkin välillä pakko tehdä, pyritään kaikki  mahdolliset tapahtumat järjestämään niin, ettei niitä ylitöitä tulisi vieläkin lisää. Ja miten sitten ne pakolliset ylityöt hoidetaan? Suunnittelemalla lyhyitä työvuoroja, mikä tarkoittaa yleensä vajaamiehitystä ryhmään. Tämä on lainvastaista toimintaa tietenkin, mutta kuntien lakimiehet ovat päättäneet, että niin kauan kuin vanhemmat eivät asiasta valita, näin on toimittava.

Eli niitä on pakko järjestää? Luojan kiitos noita ei ollut kun mun lapset olivat pieniä. Mulla kun oli sellainen työ, että joskus ilmoitettiin edellisenä iltana, että seuraavana päivänä on tultava seitsemään tekemään joku juttu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän