Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jollain perheillä on puhtaita pyykkejä valtavina kasoina?

Vierailija
05.12.2016 |

Kävimme kylässä miehen työkaverilla ja hämmästelin yhtä asiaa. Kiva uusi omakotitalo, mutta kodinhoitohuoneen tasot olivat täynnä puhtaita pyykkejä. Miksi niitä ei viikata ja viedä heti kaappiin? Enpä ole aikaisemmin moiseen törmännyt.

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vaan aina jaa kasoiksi silityslaudalle ja makuuhuoneen nojatuoliin. On parempaa tekemista ja olen laiska eika miestakaan kotitoista kiinnosta muut kuin pakolliset. Silityslautaakaan muuten kumpikaan ei koskaan vaivaudu taittelemaan pois. Tamakin on varmaan jonkun mielesta tosi outoa ja vaarin.

Vierailija
42/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me lapset hoidettiin pitkälti meidän 5hengen vaatehuolto. Pyykkihuonees oli hyllykkö kohon vaatteet viikattiin. Siitä jokainen sai hakea omansa kaappiin tai pitää siel. Pyykkikori oli yläkerras. Lakanat yms jokainen toi itse alakerran pyykkihuoneeseen. Eikä ollut kuivuria vaan narulla kuivatus. Hyvin toimi. Ei se pyykin pistäminen koneeseen narulle ja hyllyyn viikkaus mitään rakettitiedettä ole.

Nyt kotona toimii sama homma. Eli viikkaan pinoihin jokaisen omat vaatteet ja siitä joainen hoitaa ne kaappiinsa. Liinavaatteet säilytetään pyykkikoneen vieres. Mitään en silitä. Siis arkivaatet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tuntuvat nykyään olevan aika monessa asiassa laiskoja tai avuttomia. Tämäkin ketju täynnä selitystä selityksen perään.

Vierailija
44/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku, enkä ikinä viikkaa pyykkejä kaappiin. Ne saa kätevästi käyttöön siitä kasasta.

Joskus siirrän kasan tuolille tai sohvalle, jotta Roomba ei tukehdu niihin.

Joo, olen ehkä vähän laiska. Mutta kuljen kuitenkin puhtaissa vaatteissa.

Vierailija
45/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea ketjua, vastaan omasta puolestani miksi meillä on _välillä_ puhtaat vaatteet röykkiöissä.

Esimerkiksi viime viikolla, mies teki työpäivää 03-16, itse 7-15 ja osan viikosta olin 40 asteen kuumeessa lasten kanssa kotona (mies ei luonnollisesti voinut viedä aamukolmelta niitä päiväkotiin enkä itse aamulla kyennyt). Oli viimeinen asia mielessä saada puhtaat vaatteet kaappiin, vielä terveenä pyykkäsin pari konetta mutta kun sairastuin piti saada lapsille kuitenkin ruokaa yms, muuta ei pystynyt. Joten ne puhtaat jäi laittamatta, laitettiin kun tervehdyin ja mieskin oli kotona. Kukaan ei kuollut.

Vuorotyö+talon lämmitys+ruuan laitto+harrastukset. Tunnit ei riitä, lasten mentyä nukkumaan ei kumpikaan tee kotitöitä vaan menee nukkumaan myös.

Miksi ihmeessä kurkit kenenkään kodinhoitohuoneeseen edes? Tarkistitko oliko pyykkiä paljon pesemättäkin?

Vierailija
46/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkilakanat säilytetään mökillä. Ihan raikkaina ne säilyvät mökin kaapissa. Vuodevaatteet nostetaan orrelle aittaan. Ikinä ei ole ollut mitään tunkkaista tuoksua vaan päin vastoin.

Vierailija
47/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on myös vaikea ymmärtää AP:n kaltaista kontrollifriikkiyttä. Itse en paheksu yhtään esim. himoviikkaajia, vaikka oma pyykkisuhteeni on erilainen.

t. 44

Vierailija
48/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on että ne röykkiöt on puhdasta eikä likaista pyykkiä :).

Itse laskostan narulta puhtaan pyykin koriin mun ja miehen vaatteet. Menee kolmisen viikkoa että kori on kukkuroillaan täynnä, välistä on voitu joku paita hakea käyttöön. Sitten kun ei enempää mahdu, kannan yläkertaan, lajittelen sängylle ja kumpikin laittaa omansa kappiin.

Lapsen vaatteet ja liinavaatteet menee narulta suoraan kaappiin, ne kun on siinä khh vieressä.

Vaivalloisin vaihe on ottaa kuivat narulta, usein vasta sitten kun seuraavat on jo pesty.

Vierailija
49/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yksi lapsi, mutta silti meillä lojuu välillä puhtaat pyykit lipaston päällä. Aina ei jaksa tai ehdi. Pyykkiä tulee kolmihenkisessäkin perheessä naurettavan paljon, kun lapsen lisäksi molemmat vanhemmat urheilevat.

Vierailija
50/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on todellakin ahdistavaa nuo pyykit. Minä pesen ja huolehdin kuivauksesta, mutta kaapittaminen on vapaapäiville ja niitä on harvoin. Lapset löytävät vaatteensa korista ja liinavaatteet pyrin saamaan kaappiin heti pesun ja kuivauksen jälkeen..sitten on näitä hemmetin vaeltajia, joiden kohtalon päätän aina kaapittaessani, eli kierrätykseen vaiko roskiin.

Ei vain ole mun suosikki hommiani.

a) puhtaiden pyykkien kaappiin laittamiseen menee muutama minuutti. Siihen ei todellakaan tarvitse vapaapäivää!

b) miksi ihmeessä peset roskiin meneviä vaatteita? Jos olet jostain luopumassa, niin päätä jo ennen pyykkiin laittamista, meneekö se roskiin vai kierrätykseen.

En ole se jolle vastasit, mutta todellakin jos 3 koneellista päivässä pese ja laittaa läkuivumaan ja kerää pois välisää pikaa että saa seuraavat kuivumaan, ei niidwn lajitteluun mene muutama mnuutti vaan vähintään tunti. Meillä ei ole kodinhoitohuonetta, joten ne pinkataan sohvan luona, ja sittwn ne miljoona pinoa pitää myös kantaa jokaiswn omaan kaappii/ laatikkoon jotka on eripuolilla taloa.

Sulla taitaa olla max 2 lasta ja ne vaihtaa vaatteet vaan 2 kertaa viikossa?

T. Suurperheen äiti

Miksi et lajittele vaatteita jo siinä vaiheessa, kun ripustat ne kuivumaan? Silloin on kätevä viikata vaatteet suoraan narulta omiin pinoihinsa.

Vierailija
51/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille äidille, joka ei jaksa tyhjentää astianpesukonetta, annan helpon vinkin. Hanki kaksi astianpesukonetta, ei tarvitse hyllyttää juuri mitään välillä.

En kyllä haluaisi vuonna 2017 lukea enää yhtään valitusta pyykin kuivaamisesta. Pakollinen jouluostos niille, joilla sitä ei vielä ole - pesutorni!

Jotenkin huvittavaa lukea näitä "hanki kaksi astianpesukonetta ja pesutorni, niin ongelma ratkaistu!" -viestejä, kun asuu kerrostaloasunnossa, johon mahtuu häthätää kapea päältätäytettävä pesukone ja apk:kin on normaalia kapeampi. 

Vierailija
52/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiden ihmisen pyykit ja ainoa joka niitä vie paikoilleen kaappeihin olen minä. Kaapit sijaitsevat toisistaan n 20 metrin päässä, osa yläkerrassa, jonne nousu on 5 m. En yksinkertaisesti jaksa olla koko ajan viemässä jotain sukkaparia jonnekin kaappiin. Vien sitten kun motivoidun :) Enkä jaksa olla vihainen muiden viitsimättömyydestä.

Olen monesti miettinyt, että kodinhoitohuoneessa tai sen välittömässä yhteudessä pitäisi olla pukeutumishuone, jossa sijaitsisi kaikkien perheenjäsenten vaatekaapit esim kaksi kaappia per pää Ja siellä kävisi jokainen riisumassa ja pukemassa. Eli makkareissa ei säilyteltäisi vaatteita ollenkaan. Olisi helppo aina puhtaat pyykit laittaa kaappeihin, kun ne kaapit olisi ihan vieressä.

Pukeutumishuoneessa (ainakin 15m2 huone) olisi siis ainakin 10 vaatekaappia ja iso määrä naulakoita puolipitoisille vaatteille. Yksi seinä olisi pelkkää peiliä ja yhdellä seinällä kampaus/meikkauspöytä lavuaareineen. Sauna ja suihku ja khh olisivat vieressä. Ja jos joku alkaa puhumaan turhista neliöistä, niin osa noista neliöistä tulisi makkareista säästetyistä neliöistä, kun joka makkarista puuttuisi ne vaatekaapit, jotka vie tilaa ainakin 1,5 m2 / huone. Pukeutumishuone sijaitsisi lähellä keittiötä, eikä missään talon peräpersauksessa, jolloin sinne olisi nopeaa mennä, ei pelkästään pyykkärin vaan kaikkien muidenkin. Viimeisenä illalla siellä vaihdettaisiin yökamat päälle ja ensimmäisenä aamulla sinne hiippailtaisiin pukeutumaan. Makuuhuoneissa ei olisi ainakaan niin paljoa vaatteita lojumassa ja likapyykkikin löytäisi tiensä paremmin pyykkikoreihin, joita olisi tietenkin neljä: tummalle, valkoiselle, vaalealle värilliselle ja värikkäälle. Ikkunoita siellä ei välttis tarvittaisi, koska kaihtimet olisivat kuitenkin kiinni. Tila voisi siis sijaita talon keskisessä osassa.

Toimii niin kauan, kun talossa ei ole teinejä.

Vierailija
53/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on todellakin ahdistavaa nuo pyykit. Minä pesen ja huolehdin kuivauksesta, mutta kaapittaminen on vapaapäiville ja niitä on harvoin. Lapset löytävät vaatteensa korista ja liinavaatteet pyrin saamaan kaappiin heti pesun ja kuivauksen jälkeen..sitten on näitä hemmetin vaeltajia, joiden kohtalon päätän aina kaapittaessani, eli kierrätykseen vaiko roskiin.

a) puhtaiden pyykkien kaappiin laittamiseen menee muutama minuutti. Siihen ei todellakaan tarvitse vapaapäivää!

b) miksi ihmeessä peset roskiin meneviä vaatteita? Jos olet jostain luopumassa, niin päätä jo ennen pyykkiin laittamista, meneekö se roskiin vai kierrätykseen.

En ole se jolle vastasit, mutta todellakin jos 3 koneellista päivässä pese ja laittaa läkuivumaan ja kerää pois välisää pikaa että saa seuraavat kuivumaan, ei niidwn lajitteluun mene muutama mnuutti vaan vähintään tunti. Meillä ei ole kodinhoitohuonetta, joten ne pinkataan sohvan luona, ja sittwn ne miljoona pinoa pitää myös kantaa jokaiswn omaan kaappii/ laatikkoon jotka on eripuolilla taloa.

T. Suurperheen äiti

Miksi et lajittele vaatteita jo siinä vaiheessa, kun ripustat ne kuivumaan? Silloin on kätevä viikata vaatteet suoraan narulta omiin pinoihinsa.

Mä ihmettelen ihan samaa... miksi ne pitää pinota alun perinkään? Tuohan on moninkertainen työ.

Minä kävelen kuivaustelineelle, poimin kaikki omat vaatteeni ja kannan ne samantien kaappiini. SItten menen ja poimin lapsen 1 vaatteet ja vien ne kaappiin jne. Meillä on 5 ihmistä ja minä hoidan kaikkien pyykit, yhteensä tämä vie ehkä 5-10 minuuttia ja teline on tyhjä. Sama juttu kuivurin kanssa.

54/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan niiden viikkailua, onneksi kotiapulainen tuhoaa tuon kasan kerran viikossa. Mielelläni maksan siitä, ettei tarvitse hengailla pyykkihuoneessa viikkailemassa viiden ja kohta kuuden hengen pyykkejä.

Meillä on khh ja sen yhteydessä kuivatushuonekin niin eivät ne paljoa häiritse silmään.

Vierailija
55/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Suurperheen äiti

Anna kun arvaan: isommat lapsesi ovat poikia, jotka eivät voi osallistua pyykkihuoltoon, koska se on "naisten hommaa"? Vai mikä on selityksesi sille, etteivät lapsenne osaa viikata omia vaatteitaan, saati kantaa valmista pinoa sohvalta omaan kaappiinsa?

Vierailija
56/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ne odottaa silitystä. En laita silittämättömiä vaatteita kaappiin.

Täytyy olla paljon ylimääräistä aikaa et ehtii silittämään. Hetkeksi kun laittaa kuivausrumpuun niin tulee oyykeistä ihan sileät, pari min. Riittää. T: 6.

Makuasia. Minusta pyykki EI ole sileää rummun jäljiltä, eron näkee heti silitettyyn pyykkiin. Ja minä siis kuivaan melkein kaiken pyykin kuivausrummussa.

Silitän katsoessani televisiota. Isokin pyykkivuori tulee silitellyksi kätsysti vaikkapa Sorjosen tai Poldarkin jakson aikana....

Teen tuon kahdesti viikossa, mutta toki sitä pyykkiä nelihenkisen perheen jäljiltä ehtii kerääntyä ennen silityshetkeä aika pino.

Ikävää, jos joku ystävistämme käy meillä tupatarkastuksen tekeminen mielessäänja katselee tuolla lailla arvostelevasti kuten ap. Ei luulisi aikuisten ihmisten olevan noin mölöjä, että kuvittelevat itse olevansa täydellisiä ja omaavansa aseman, josta tarkastella halveksuen muiden tapoja.

Tällaisia ketjuja lukiessa ei oikeastaan enää ihmettele, miksi suomalaiset eivät siedä enää yllätysvierailuja ja sosiaalisuus vähenee kaiken aikaa. Ystävyyssuhteista taitaa olla kadonnut spontaani hauskanpito ja kyläilyt tulkitaan kyttäämiseksi?

Vierailija
57/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä multa usein jää illalla viikatut pyykit odottamaan, kun en halua herättää ketään. En ole ajatellut sen olevan paheksuttavaa!

Vierailija
58/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Suurperheen äiti

Mä ihmettelen ihan samaa... miksi ne pitää pinota alun perinkään? Tuohan on moninkertainen työ.

Minä kävelen kuivaustelineelle, poimin kaikki omat vaatteeni ja kannan ne samantien kaappiini. SItten menen ja poimin lapsen 1 vaatteet ja vien ne kaappiin jne. Meillä on 5 ihmistä ja minä hoidan kaikkien pyykit, yhteensä tämä vie ehkä 5-10 minuuttia ja teline on tyhjä. Sama juttu kuivurin kanssa.

Minullakin on tapana suorittaa lajittelu jo ripustusvaiheessa. Jokaisen perheenjäsenen vaatteet "omille" naruille/telineen rimoille ja vieläpä niin, että kaikki saman lajin vaatteet ovat lähekkäin. Siinä ne viikkaa ilmassa kun nostaa kuivumasta, saa saman tien paidat, housut, alusvaatteet, sukat, jne. järjestykseen, eikä tarvitse kuin kantaa paikoilleen.

Ihmettelen suuresti, miksi ihmiset, jotka vihaavat kotitöitä, tuntuvat myös tekevän kaiken mahdollisimman hankalan kautta, vaikka helpompiakin keinoja olisi?

Vierailija
59/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Suurperheen äiti

Työtehon seurantaa työkseni tekevänä pakko nyt puuttua keskusteluunne. Minulle on samantekevää, miten joku arkiset kotityönsä hoitaa, mutta sinä teet kyllä tuon nyt mahdollisimman hankalasti, ja sinun tulee tehtyä tuossa ylimääräistä työtä. Kirmailet pyykkitelineen ja vaatekaappien väliä viisi kertaa sen sijaan, että pinoasit vaatteet yhteen läjään kerralla niin, että vaikkapa alimmaisena on sen perheenjäsenen vaatteet, jonka huone on etäimpänä, sitten toiseksi etäimmällä sijaitsevan pyykit jne. JA veisit sen jälkeen pyykit kaappeihin yhdellä kierroksella.

Huom - sinä kaiketi viikkaat vaatteet kaappeihin joka tapauksessa? Etkä runttaa niitä kaappiin sykkyrässä? Jos viikkaat ne pinoon pyykkitelineellä, voit nostaa ne pinosta suoraan kaappiin.

Huomanet, että tuossa säästää edestakaisin kävelyn vaivan. Pinoamisen teet joka tapauksessa, joko pyykkitelineen luona tai vaatekaappien luona.

Vierailija
60/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lojuvat tavarat tai vaatepinot eivät haittaa, antakaa olla. Mutta jos kaaos stressaa, niin siihen täällä on tullut jo hyviä neuvoja.

Kun hoitaa kuntoon kaksi tärkeintä asiaa, pääsee jo pitkälle. Eli vähentää pestävien määrää ja hankkii pesukoneen lisäksi kuivurin. Kun vielä tekee päätöksen, että kuivurin piippauksen kuultuaan viikkaa vaatteet heti ja vie ne paikoilleen niin kasat ovatkin kadonneet ja stressi helpottanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan