Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jollain perheillä on puhtaita pyykkejä valtavina kasoina?

Vierailija
05.12.2016 |

Kävimme kylässä miehen työkaverilla ja hämmästelin yhtä asiaa. Kiva uusi omakotitalo, mutta kodinhoitohuoneen tasot olivat täynnä puhtaita pyykkejä. Miksi niitä ei viikata ja viedä heti kaappiin? Enpä ole aikaisemmin moiseen törmännyt.

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on todellakin ahdistavaa nuo pyykit. Minä pesen ja huolehdin kuivauksesta, mutta kaapittaminen on vapaapäiville ja niitä on harvoin. Lapset löytävät vaatteensa korista ja liinavaatteet pyrin saamaan kaappiin heti pesun ja kuivauksen jälkeen..sitten on näitä hemmetin vaeltajia, joiden kohtalon päätän aina kaapittaessani, eli kierrätykseen vaiko roskiin.

Ei vain ole mun suosikki hommiani.

a) puhtaiden pyykkien kaappiin laittamiseen menee muutama minuutti. Siihen ei todellakaan tarvitse vapaapäivää!

b) miksi ihmeessä peset roskiin meneviä vaatteita? Jos olet jostain luopumassa, niin päätä jo ennen pyykkiin laittamista, meneekö se roskiin vai kierrätykseen.

En ole se jolle vastasit, mutta todellakin jos 3 koneellista päivässä pese ja laittaa läkuivumaan ja kerää pois välisää pikaa että saa seuraavat kuivumaan, ei niidwn lajitteluun mene muutama mnuutti vaan vähintään tunti. Meillä ei ole kodinhoitohuonetta, joten ne pinkataan sohvan luona, ja sittwn ne miljoona pinoa pitää myös kantaa jokaiswn omaan kaappii/ laatikkoon jotka on eripuolilla taloa.

Sulla taitaa olla max 2 lasta ja ne vaihtaa vaatteet vaan 2 kertaa viikossa?

T. Suurperheen äiti

Miksi et lajittele vaatteita jo siinä vaiheessa, kun ripustat ne kuivumaan? Silloin on kätevä viikata vaatteet suoraan narulta omiin pinoihinsa.

Mä ihmettelen ihan samaa... miksi ne pitää pinota alun perinkään? Tuohan on moninkertainen työ.

Minä kävelen kuivaustelineelle, poimin kaikki omat vaatteeni ja kannan ne samantien kaappiini. SItten menen ja poimin lapsen 1 vaatteet ja vien ne kaappiin jne. Meillä on 5 ihmistä ja minä hoidan kaikkien pyykit, yhteensä tämä vie ehkä 5-10 minuuttia ja teline on tyhjä. Sama juttu kuivurin kanssa.

Työtehon seurantaa työkseni tekevänä pakko nyt puuttua keskusteluunne. Minulle on samantekevää, miten joku arkiset kotityönsä hoitaa, mutta sinä teet kyllä tuon nyt mahdollisimman hankalasti, ja sinun tulee tehtyä tuossa ylimääräistä työtä. Kirmailet pyykkitelineen ja vaatekaappien väliä viisi kertaa sen sijaan, että pinoasit vaatteet yhteen läjään kerralla niin, että vaikkapa alimmaisena on sen perheenjäsenen vaatteet, jonka huone on etäimpänä, sitten toiseksi etäimmällä sijaitsevan pyykit jne. JA veisit sen jälkeen pyykit kaappeihin yhdellä kierroksella.

Huom - sinä kaiketi viikkaat vaatteet kaappeihin joka tapauksessa? Etkä runttaa niitä kaappiin sykkyrässä? Jos viikkaat ne pinoon pyykkitelineellä, voit nostaa ne pinosta suoraan kaappiin.

Huomanet, että tuossa säästää edestakaisin kävelyn vaivan. Pinoamisen teet joka tapauksessa, joko pyykkitelineen luona tai vaatekaappien luona.

Jännä, ettei sinua kiinnostanut tarttua siihen viestiin, jonka kirjoittaja kertoi tekevänsä 12h työpäivää ja pesevänsä 2-3 koneellista pyykkiä töissä. Siinä, jos missä, olisi työtehon seuranta paikallaan.

Jännää, että tulin ketjuun vasta tälle sivulle, enkä ole ehtinyt lukea koko ketjua.

Mitä puututtavaa tuollaisessa tilanteessa oli? Joku pesee töissä pyykkiä osana työtään? Nyt en ymmärrä.

Pesee töissä omia pyykkejään.

Ottipas sulle koville, kun sun osoitettiin olevan väärässä.

Ohis

Vierailija
82/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silitän petivaatteetkin. Tämä vie aikaa, varsinkin parisängyn lakanat. Lopputulos on kyllä vaivan arvoinen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on todellakin ahdistavaa nuo pyykit. Minä pesen ja huolehdin kuivauksesta, mutta kaapittaminen on vapaapäiville ja niitä on harvoin. Lapset löytävät vaatteensa korista ja liinavaatteet pyrin saamaan kaappiin heti pesun ja kuivauksen jälkeen..sitten on näitä hemmetin vaeltajia, joiden kohtalon päätän aina kaapittaessani, eli kierrätykseen vaiko roskiin.

a) puhtaiden pyykkien kaappiin laittamiseen menee muutama minuutti. Siihen ei todellakaan tarvitse vapaapäivää!

b) miksi ihmeessä peset roskiin meneviä vaatteita? Jos olet jostain luopumassa, niin päätä jo ennen pyykkiin laittamista, meneekö se roskiin vai kierrätykseen.

En ole se jolle vastasit, mutta todellakin jos 3 koneellista päivässä pese ja laittaa läkuivumaan ja kerää pois välisää pikaa että saa seuraavat kuivumaan, ei niidwn lajitteluun mene muutama mnuutti vaan vähintään tunti. Meillä ei ole kodinhoitohuonetta, joten ne pinkataan sohvan luona, ja sittwn ne miljoona pinoa pitää myös kantaa jokaiswn omaan kaappii/ laatikkoon jotka on eripuolilla taloa.

T. Suurperheen äiti

Miksi et lajittele vaatteita jo siinä vaiheessa, kun ripustat ne kuivumaan? Silloin on kätevä viikata vaatteet suoraan narulta omiin pinoihinsa.

Mä ihmettelen ihan samaa... miksi ne pitää pinota alun perinkään? Tuohan on moninkertainen työ.

Minä kävelen kuivaustelineelle, poimin kaikki omat vaatteeni ja kannan ne samantien kaappiini. SItten menen ja poimin lapsen 1 vaatteet ja vien ne kaappiin jne. Meillä on 5 ihmistä ja minä hoidan kaikkien pyykit, yhteensä tämä vie ehkä 5-10 minuuttia ja teline on tyhjä. Sama juttu kuivurin kanssa.

Työtehon seurantaa työkseni tekevänä pakko nyt puuttua keskusteluunne. Minulle on samantekevää, miten joku arkiset kotityönsä hoitaa, mutta sinä teet kyllä tuon nyt mahdollisimman hankalasti, ja sinun tulee tehtyä tuossa ylimääräistä työtä. Kirmailet pyykkitelineen ja vaatekaappien väliä viisi kertaa sen sijaan, että pinoasit vaatteet yhteen läjään kerralla niin, että vaikkapa alimmaisena on sen perheenjäsenen vaatteet, jonka huone on etäimpänä, sitten toiseksi etäimmällä sijaitsevan pyykit jne. JA veisit sen jälkeen pyykit kaappeihin yhdellä kierroksella.

Huom - sinä kaiketi viikkaat vaatteet kaappeihin joka tapauksessa? Etkä runttaa niitä kaappiin sykkyrässä? Jos viikkaat ne pinoon pyykkitelineellä, voit nostaa ne pinosta suoraan kaappiin.

Huomanet, että tuossa säästää edestakaisin kävelyn vaivan. Pinoamisen teet joka tapauksessa, joko pyykkitelineen luona tai vaatekaappien luona.

Niin, ehkä tässä on se että nautin kävelystä ja kerään mielelläni näin askeleita arkeeni :) Toki usein otan useammat pyykit, jotka sijaitsevat samalla suunnalla. Tottakai viikkaan vaatteet syliini ja nostan siitä suoraan kaappeihin. Omat vaatteeni konmaritaittelen kaappiini.

Niin kuin sanoin, evvk. Kunhan nyt pisti silmään, että äimistelet jonkun tekemää "turhaa työtä", ja kumminkin juuri sinä teet sitä turhaa työtä eniten.

Niin, ehkä tässä voisi pohtia sitä, että ihmiset tekevät mielellään sitä, mikä on heille luontevaa ja helppoa. Minulle se on kävely, mennessäni vien vaatteet kaappiin ja takaisin kävellessäni kerään esim. roskia, keittiöön meneviä astioita yms. jolloin saan näin helposti pidettyä järjestystä yllä huomaamattomasti. Jos minulla olisi hirveä pyykkikasa odottamassa jossain, voin kuvitella kuinka masentavaa ja vastenmielistä se olisi, ja mielelläni välttelisin sen hoitamista entisestäänkin. Itse pyrin tekemään asioita niin, että ne olisivat minulle mielekkäitä.

Juu. Ja silti se olit JUURI sinä, joka otit asiaksesi äimistellä muiden tapoja ja julistaa, miten turhaa työtä ne ovat. Väännä nyt asiaa ihan miten päin tahansa, olit asiaton ja väärässä.

Sorry, mutta tässä keskustelussa on todellakin yksi asiaton vänkääjä ja riidanhaluinen kirjoittaja eikä se ole tuo ketä lainasit. Ohis.

Vierailija
84/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avuttomat konmarittajat taas asialla... 

Meillä neljä urheilijaa perheessä eikä mitään ongelmaa pitää pyykkejä pois lojumasta. Koneellisen ripustamiseen ja kuivien kaappiin viemiseen on vaikeaa saada paljon yli 10min kulumaan. Ja minullakin on ura ja pitkiä päiviä ja blaablaablaa. Vitsi että ihmiset on avuttomia nykyään.

Vierailija
85/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Suurperheen äiti

Jännä, ettei sinua kiinnostanut tarttua siihen viestiin, jonka kirjoittaja kertoi tekevänsä 12h työpäivää ja pesevänsä 2-3 koneellista pyykkiä töissä. Siinä, jos missä, olisi työtehon seuranta paikallaan.

Jännää, että tulin ketjuun vasta tälle sivulle, enkä ole ehtinyt lukea koko ketjua.

Mitä puututtavaa tuollaisessa tilanteessa oli? Joku pesee töissä pyykkiä osana työtään? Nyt en ymmärrä.

Pesee töissä omia pyykkejään.

Jos joku tekee alvariinsa 12-tuntisia työpäiviä, hän mitä ilmeisimmin on yksityisyrittäjä. Kais nyt sen tajuat? Ihan hyvä idea silloin panna samalla pyykkikone päälle, sen vahtiminen ei sido työaikaa, mutta konetta ei saa jättää kotiin pyörimään yksinään.

"Kun on töissä molemmat 12 h oer päivä niin ihan joka pyykkiä ei aina ehdi heti viikata tai pestä. Itse laitan aamulla kotona koneen käytiin ja sen lisäksi ehdin töissä pesemään 2-3 koneellista ja silti pyykkivuoret on mahtavat kun vähän isompi oerhe. Jos töissä ei olis pesumahdollisuutta niin olisin pulassa."

Vierailija
86/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Vaatii vain vähän organisoimista. Itse en vain pysty ottamaan kuivausrummusta siten että ryttään ne kasaan. Viikkaan ne aina. Ja jokaiselle perheenjäsenelle oma pino.

Sitten pyydän lapsia ottamaan oman pinonsa. Aviomies on meillä se suurin laiskuri.

Ystäväperheellä on uskomaton kaaos kodinhoitohuoneessa kun vain nostavat vaatteet yhteen kasaan kuivausrummusta. Heiltä puuttuu se viikkaaja :)

Vierailija
87/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avuttomat konmarittajat taas asialla... 

Meillä neljä urheilijaa perheessä eikä mitään ongelmaa pitää pyykkejä pois lojumasta. Koneellisen ripustamiseen ja kuivien kaappiin viemiseen on vaikeaa saada paljon yli 10min kulumaan. Ja minullakin on ura ja pitkiä päiviä ja blaablaablaa. Vitsi että ihmiset on avuttomia nykyään.

Minä olen tosi laiska tekemään kotitöitä ja kaikenlaista hommaa kasaantuu, mutta en ole koskaan pyykeistä sitä ongelmaa saanut. Pyykit koneeseen, pyykit telineelle kuivumaan ja siitä sitten kääritään pinoihin ja kukin kuljettaa kaappeihinsa. Uutta koneellista ei ripusteta kuivumaan ennen kuin vanhat on telineeltä kaapeissa. Ei ole tullut mieleenikään jättää niitä lojumaan. Mikä järki siinä olisi? Koneellisen/telineellisen pyykkiä viikkaa todellakin siinä 10 minuutissa ja kaappeihin vieminen vie max minuutin. Kai siihen viikkaamiseen meneekin tunti, jos monen viikon pyykit heitetään vain röykkiöiksi. Ja silittäminen on ihan turhaa, kun niitä pyykkejä ei säilytetä rypistymässä siinä röykkiössä, vaan ne viikataan kuivaustelineeltä suoraan.

Vierailija
88/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vihasin puhtaiden pyykkien viikkaamista, mutta elämäni helpottui kummasti, kun lopetin miehen vaatteiden kaapittamisen! Ja nyt lopetin jopa hänen sukkien parittamisen! Kiskon kuivat pyykit rummusta koriin ja telineestä ne, joita ei voi rummutttaa ja pyrin viikkaamaan ne mahdollisimman pian. Jos kori on aivan täynnä, niin kyllä siihen voi mennä lähemmäs puoli tuntia kun ne on viikattu ja kaapitettu. En ymmärrä miten joku selviää tästä muutamassa minuutissa?! Pinoja tulee vaikka kuinka monta, ainakin seuraavat: housut, pitkähihaiset, lyhythihaiset, yöpuvut, ripustettavat, sukat ja alushousut. Miehen vaatteet laitan yhteen kasaan, lajitelkoot itse omansa, mutta pinoja tulee ihan riittämiin jo minun ja kolmen lapsen vaatteista. Kun pinot on valmiit, vien ne kaappeihin. Lapset saavat yleensä viedä esim.sukkansa laatikkoon.

Vierailija
89/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vihasin puhtaiden pyykkien viikkaamista, mutta elämäni helpottui kummasti, kun lopetin miehen vaatteiden kaapittamisen! Ja nyt lopetin jopa hänen sukkien parittamisen! Kiskon kuivat pyykit rummusta koriin ja telineestä ne, joita ei voi rummutttaa ja pyrin viikkaamaan ne mahdollisimman pian. Jos kori on aivan täynnä, niin kyllä siihen voi mennä lähemmäs puoli tuntia kun ne on viikattu ja kaapitettu. En ymmärrä miten joku selviää tästä muutamassa minuutissa?! Pinoja tulee vaikka kuinka monta, ainakin seuraavat: housut, pitkähihaiset, lyhythihaiset, yöpuvut, ripustettavat, sukat ja alushousut. Miehen vaatteet laitan yhteen kasaan, lajitelkoot itse omansa, mutta pinoja tulee ihan riittämiin jo minun ja kolmen lapsen vaatteista. Kun pinot on valmiit, vien ne kaappeihin. Lapset saavat yleensä viedä esim.sukkansa laatikkoon.

Eihän se pinojen määrä sitä koneellista muuta yhtään isommaksi.

Vierailija
90/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vaihdetaan petivaatteet ja pyyhkeet kerran viikossa lauantaina. Pyykit eivät mahdu koreihin joten nostan ne kodinhoitohuoneen pöydälle. Pyykit eivät myöskään mahdu koneeseen kerralla. Kasa on pöydällä koska kodinhoitohuone on kapea kulkukäytävä. Pyykkit päätyvät heti pesukoneeseen ja kuivausrummun kautta kaappiin. Valitettavasti pyykit pitää pestä kolmessa erässä ja likapyykki kasa on pöydällä lauantai päivän.

Pitää näköjään lopettaa vieraiden kutsuminen kun pesen pyykkiä. ;)

Vierailija
91/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksikään vaate ei mene silittämättä kaappiin, sukista paitoihin ja paidoista alushousuihin menee silitysraudan kautta. Aina ei kerkeä heti silittämään

Vierailija
92/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten kodit suunnitellaan sitä unelmaelämää varten, jossa on loputtomasti aikaa harrastaa, viettää laatuaikaa perheen kanssa ja tavata ystäviä. Houkuttelevampia mielikuvia markkinointiin kuin kotitöiden sujuminen...

Itse haluaisin nelihenkisen perheen, noin 80 neliöisen kerros- tai rivitalokodin, jossa olisi 3 pientä makuuhuonetta, kompakti kylppäri, tilava keittiö, joka olisi yhteydessä tilavaan olohuoneeseen. Jos mennää utopian puolelle, niin eteisen, kylppärin tai keittiön yhteydessä voisi olla myös kodinhoitotila (pesutorni, silityspiste, pyykkikaappi, vähän pöytä ja kaappitilaa kodinhoitotarvikkeille sekä tilava pesuallas) liukuovien takana.

Vierailija
93/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään ap aika yleinen tämä "ongelma" josta olet nostanut numeron itsellesi. Mietin että mitä ihmettä tämä asia sinun persettäsi kutittaa? Olet ilmeisesti itse omasta mielestäsi täydellinen kun olet niin hyvä huomaamaan toisten virheet? Ärsyttää juuri sun kaltaiset ihmiset jotka nostavat itseään muita kauhistelemalla ja oikeasti heillä vielä vaikuttaa olevan vähiten varaa siihen.

Vierailija
94/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan tosiaan enää silitä pyykkejä ennen kaappiin viikkaamista?

Kun ne pyykit ottaa lämpimänä kuivurista, viikkaaminen riittää. Hullu paljon  (turhaa) työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä. En minä ainakaan halua vanhainkodissa surra kuinka monta vuotta elämästäni tuhlasin moiseen asiaan.

Niinno. Kuka nyt haluaa näyttää siistiltä, se on ihan hullua semmoinen...

Ps. Silittämisen voi aivan hyvin yhdistää muuhun tekemiseen, jos haluaa. Minä silitän katsoessani televisiota. Ihan vastaavaa kuin joillain on käsitöiden tekeminen televisiota katsoessa. Joskus olen samalla kuulustellut lapsen englannin tai ruotsin sanoja samalla. Mitä milloinkin. Mutta hei, sinä et vissiin sitten katso telkkaria tai auta lapsia läksyissä?

En katso  telkkaria enkä auta lapsia läksyissä, jep.Ei onneksi tarvitse . Tingin perfektionismistani vuosikausia sitten ja aloin nauttia elämästä huomattavasti enemmän. Kukaan ei taivaan portilla tsekkaa mistään montako henkilötyövuotta kukin tarpeettomiin kotihommiin käytti elämänsä aikana.Ihan vaan tiedoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi