Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jollain perheillä on puhtaita pyykkejä valtavina kasoina?

Vierailija
05.12.2016 |

Kävimme kylässä miehen työkaverilla ja hämmästelin yhtä asiaa. Kiva uusi omakotitalo, mutta kodinhoitohuoneen tasot olivat täynnä puhtaita pyykkejä. Miksi niitä ei viikata ja viedä heti kaappiin? Enpä ole aikaisemmin moiseen törmännyt.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat aamulla sängystä koneeseen, sitten kuivuriin ja takaisin sänkyyn. Sama homma pyyhkeille. Ei synny mitään liinavaatekasoja.

Ja kaapeissa on paljon tilaa, kun jokaisella on vain kahdet lakanat.

Meillä iso oerhe ja sen lisäksi mökki jonne pitää olla kaikille lakanat ja varalakanat ja tietty vieraslakanat jne. Väkisinkin niitä on monta kaapillista talvisin kun ei olla mökillä.

On meilläkin mökki, mutta mökkilajanat söilytetään siellä mökillä, eikä meillä sielläkään ole mitään vieraslakanoita. Meidän mökkivieraat tietävät tämän ja tuovat omat lakanat tullessaan.

Eniten ihmettelen näitä, joilla ei ole kuivuria. Hankkikaa sellainen ja ihme tapahtuu!

Talvisinkin pidätte mökillä? Kyllä mä otin syksyllä pois lakanat sängyistä ja varalakanatkin otin mukaan niin saa taas laitettua puhtaan raikkaat ku menee mökille. Myös peitot, tyynyt kaikki kotona pesussa, vievät nekin pari kolme kaappia tilaa. Lisäksi sohvaryhmien päälliset jne. (3 isoa sohvaa).

Vierailija
22/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pyykkikoneen ja kuivausrummun käyttäminen on todella helppoa verrattuna viikaamiseen.

Harvoin kuivausrummun piipatessa on luppoaikaa alkaa heti viikkaus. Ja sitten kun koneellisia kertyy 3, aloittaminen tuntuu työläältä.

Töissäkäynti, lasten harrastaminen ja omat luottamustehtävät vievät paljon aikaa. Loppuaika on pakko jyvittää joko kodinhoitoon tai lapsille (uimahalli, tapahtumat, pulkkamäki). Usein päädyn viettämään lasten kanssa aikaa, pyykit on siellä listan häntäpäässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille äidille, joka ei jaksa tyhjentää astianpesukonetta, annan helpon vinkin. Hanki kaksi astianpesukonetta, ei tarvitse hyllyttää juuri mitään välillä.

En kyllä haluaisi vuonna 2017 lukea enää yhtään valitusta pyykin kuivaamisesta. Pakollinen jouluostos niille, joilla sitä ei vielä ole - pesutorni!

Vierailija
24/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on todellakin ahdistavaa nuo pyykit. Minä pesen ja huolehdin kuivauksesta, mutta kaapittaminen on vapaapäiville ja niitä on harvoin. Lapset löytävät vaatteensa korista ja liinavaatteet pyrin saamaan kaappiin heti pesun ja kuivauksen jälkeen..sitten on näitä hemmetin vaeltajia, joiden kohtalon päätän aina kaapittaessani, eli kierrätykseen vaiko roskiin.

Ei vain ole mun suosikki hommiani.

a) puhtaiden pyykkien kaappiin laittamiseen menee muutama minuutti. Siihen ei todellakaan tarvitse vapaapäivää!

b) miksi ihmeessä peset roskiin meneviä vaatteita? Jos olet jostain luopumassa, niin päätä jo ennen pyykkiin laittamista, meneekö se roskiin vai kierrätykseen.

En ole se jolle vastasit, mutta todellakin jos 3 koneellista päivässä pese ja laittaa läkuivumaan ja kerää pois välisää pikaa että saa seuraavat kuivumaan, ei niidwn lajitteluun mene muutama mnuutti vaan vähintään tunti. Meillä ei ole kodinhoitohuonetta, joten ne pinkataan sohvan luona, ja sittwn ne miljoona pinoa pitää myös kantaa jokaiswn omaan kaappii/ laatikkoon jotka on eripuolilla taloa.

Sulla taitaa olla max 2 lasta ja ne vaihtaa vaatteet vaan 2 kertaa viikossa?

T. Suurperheen äiti

Jos sinulla on suurperhe, on iso osa lapsista jo varmasti sen ikäisiä, että osaavat itsekin lajitella, viikata ja viedä vaatteensa kaappiin. On ihan oma valinta, jos haluat toimia koko perheen orjana, mutta järkevää se ei ole.

Asioiden tehokkaasti tekemisellä säästää myös hirveästi aikaa - siinä kun keräät pois kuivuneet pyykit, laita ne jokaisen henkilökohtaiseen koriin sen sijaan että pinoaisit sohvan viereen. Aikaa ei kulu sekuntiakaan enempää, mutta tämän jälkeen vaatteet ovat valmiiksi korissa jonka viemiseen paikalleen ei kulu kuin minuutti. Tuollainen välisäilytys on ihan turhaa ajanhukkaa.

Vierailija
25/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysynyt, ap? Kodinhoitohuoneessahan ne ovat poissa silmistä, ihan niin kuin kaapissakin. En voi uskoa, että kahvittelitte kodinhoitohuoneessa, joten kauheaa haittaa pyhtaista pyykkikasoista ei voinut sinulle olla. 

Jos mulla olisi kodinhoitohuone säilyttäisin silitettävät ja mankeloitavat pyykit siellä kunnes ne on hoidettu loppuun ja voidaan viikata kaappiin. 

Kirjoitit otsikkoon "joillain perheillä". Kuinka monta tällaista pöyristyttävää perhettä olet elämässäsi kohdannut? Minusta avaus osoittaa pikkumaisuutta. Eikö tässä maailmadsa ihan oikeasti ole muuta ihmeteltävää kuin muiden pyykit? 

Vierailija
26/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sille äidille, joka ei jaksa tyhjentää astianpesukonetta, annan helpon vinkin. Hanki kaksi astianpesukonetta, ei tarvitse hyllyttää juuri mitään välillä.

En kyllä haluaisi vuonna 2017 lukea enää yhtään valitusta pyykin kuivaamisesta. Pakollinen jouluostos niille, joilla sitä ei vielä ole - pesutorni!

Just näin. Miten jollain isolla perheellä VOI olla siisti keittiö ilman kahta astianpesukonetta???

Vierailija
27/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää suurempi asia itsenäisyyspäivänä, puhtaan pyykin kasa..hienoa naiset, te ylitätte itsenne kerta toisensa jälkeen.. Ei voi olla suurempaa ongelmaa kuin tuo ja vielä jonkun toisen kotona. 

Vierailija
28/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole enää vuosiin viikannut puhtaita pyykkejä. Ostin Sini tuuletustelineen (google) ja muutaman kymmenen ripustinta (henkaria). Ei tarvitse kuin ripustaa (märät) vaatteet riviin ja tämä toimii siis "vaatekaappinani".

Keväisin ja syksyisin viikkaan kaappiin ne vaatteet joita en enää käytä ja kaivan taas esiin kun tarvitsen. Telineestä näkee kätevästi koko valikoiman ja on nopeaa päättää mitä pukee päälleen.

Vie kyllä enemmän tilaa kuin perinteiset menetelmät mutta sopii hyvin yksin asuvalle.

(Silitysraudan annoin ystävälleni kun sai vanhasta romustaan sähköiskun. Oli vielä raskaana ja aikoi rahatilanteen vuoksi "pärjäillä" vanhalla. Itselläni ei ollut käyttöä tuolle joten annoin pois ettei ystävä vaan grillaa itseään saatika lastaan.)

Vierailija
29/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen palstalta oppinut, että pyykinpesuprosessi on todella helppo: painetaan vain nappia. Siksi en nyt teekään mitään muuta kuin painan nappia. Odottelen vielä, että nuo pyykit itsestään vaeltaisivat kaappiin, kuten palstalla annettiin ymmärtää niiden tekevän.

Vierailija
30/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prkl, kun ne ei mahdu mihinkään kaappeihin, kun ne on ihan täysiä... Tarvis kai alkaa konmarittaa kans... :-/

Tarkoittaako tuo kommarittaminen, että aletaan elämään niukkuudessa ja fanitetaan entisen neuvostoliiton elämäntyyliä, jossa kaikesta (paitsi vodkasta ja naisista) oli puutetta ja niitä vähiäkin tarpeellisia joutui jonottamaan kaikissa mahdollisissa paikoissa.

Vierailija
31/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munulla yhden kuivurin viikkaukseen mene kuin viisi minuuttia. Ja kolmen kuivurin viikkaukseen 15 minuuttia.

Tämä hänelle, jolla menee tunti.

Vierailija
32/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ihmetellyt tätä! Meitä on kuusi henkeä perheessä: 2 aikuista, 2 teiniä ja 2 lasta eikä meillä ole mitään pyykkikasoja koskaan missään. Olemme kummatkin työelämässä sekä mies että minä mutta aina riittää aika kodin huoltoon. Kaikki on aina tiptop ja teinit sekä pienemmät lapset huolehtii omasta osastaan. 

Sellaisen huomionolen tehnyt että näillä joilla on  iost pyykkikasat niin on muitakin kasoja eli siistiminen ei vaan luonnistu. 

Vierailija
33/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tajua. Minä vien kaappiin heti kun ovat kuivia, vaikka sukkapari kerrallaan. Aina kun kävelen ohi, otan jotain. Haluan ne telineet äkkiä pois.

Vierailija
34/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt sellaisen huomion, että isojen pyykkikasojen ihmisillä on perfektionistinen piirre. Toinen tuntemani on niin töydellisyyttä tavoittelija, ettei ehdi mitään, töissäkin työt kasautuu. Toinen taas haluaa silittää ne pyykit, ja siksi kasa odottaa, vaikka hänellä on tuhat muutakin hommaa.

Vierailija
35/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suurperhe,pyykkiä pestään 2 konetta päivässä,viikkaamisesta en pitänyt aiemmin yhtään,sit vein kodinhoitohuoneeseen radion ja viikkaan kolmesti viikossa vaatteet ja nautin siitä,kaikki muut kotihommat tekee kuka ehtii mut viikkaus on vain minun homma,lapset kyllä vie omansa kaappeihin

Vierailija
36/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on todellakin ahdistavaa nuo pyykit. Minä pesen ja huolehdin kuivauksesta, mutta kaapittaminen on vapaapäiville ja niitä on harvoin. Lapset löytävät vaatteensa korista ja liinavaatteet pyrin saamaan kaappiin heti pesun ja kuivauksen jälkeen..sitten on näitä hemmetin vaeltajia, joiden kohtalon päätän aina kaapittaessani, eli kierrätykseen vaiko roskiin.

a) puhtaiden pyykkien kaappiin laittamiseen menee muutama minuutti. Siihen ei todellakaan tarvitse vapaapäivää!

b) miksi ihmeessä peset roskiin meneviä vaatteita? Jos olet jostain luopumassa, niin päätä jo ennen pyykkiin laittamista, meneekö se roskiin vai kierrätykseen.

En ole se jolle vastasit, mutta todellakin jos 3 koneellista päivässä pese ja laittaa läkuivumaan ja kerää pois välisää pikaa että saa seuraavat kuivumaan, ei niidwn lajitteluun mene muutama mnuutti vaan vähintään tunti. Meillä ei ole kodinhoitohuonetta, joten ne pinkataan sohvan luona, ja sittwn ne miljoona pinoa pitää myös kantaa jokaiswn omaan kaappii/ laatikkoon jotka on eripuolilla taloa.

T. Suurperheen äiti

Vierailija
37/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Suurperheen äiti

Kuinka iso kone sulla on, jos kolmen koneelisen lajitteluun menee tunti?

Minulla menee koneellisen viikkaamiseen 2 min, jos pyyhkeitä. 3 min, jos paitoja ja housuja. Jos kaikki pestyt on mustia sukkia, niin sitten menee enemmän...

Vierailija
38/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on tämä palsta! Kun mekin siirryttiin tuohon systeemiin, että lakanat koneeseen, kuivuriin, takaisin sänkyyn ja sama pyyhkeille, niin järjestys palasi taloon.

Sama tehdään nykyään perheen housupöivänä. Kaikkien farkut koneeseen illalla, sitten kuivuriin ja nukkumaan mennessä housut ovat valmiina aamua varten.

Vierailija
39/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5- ja 6- v lapset viikkaavat omat vaatteensa. Olen opettanut 3 vuotiaasta lähtien ja nyt sujuu ja tekevät nopeasti, kun on kiire leikkeihin.

Vierailija
40/94 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

N

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakanat aamulla sängystä koneeseen, sitten kuivuriin ja takaisin sänkyyn. Sama homma pyyhkeille. Ei synny mitään liinavaatekasoja.

Ja kaapeissa on paljon tilaa, kun jokaisella on vain kahdet lakanat.

Meillä iso oerhe ja sen lisäksi mökki jonne pitää olla kaikille lakanat ja varalakanat ja tietty vieraslakanat jne. Väkisinkin niitä on monta kaapillista talvisin kun ei olla mökillä.

Niin meilläkin. Mökin lakanat säilytetään mökillä ja pestyt odottavat ns. Mökkikamahyllyllä seuraavaa mökkikeikkaa. Kotona viikkaan kaikki pyykit heti kun ovat kuivuneet. Isossa perheessä ei tarvitse kaikille sitäpaitsi vaihtaa lakanoita samana päivänä vaan esim. joka toinen lauantai puolelle porukasta ja joka toinen lauantai lopuille. Toki on näitä kenopäitä jotka laittavat kaiken pyykkiin yhden käyttökerran jälkeen mutta he ovat avun saavutamattomissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi