Miksi jollain perheillä on puhtaita pyykkejä valtavina kasoina?
Kävimme kylässä miehen työkaverilla ja hämmästelin yhtä asiaa. Kiva uusi omakotitalo, mutta kodinhoitohuoneen tasot olivat täynnä puhtaita pyykkejä. Miksi niitä ei viikata ja viedä heti kaappiin? Enpä ole aikaisemmin moiseen törmännyt.
Kommentit (94)
Prkl, kun ne ei mahdu mihinkään kaappeihin, kun ne on ihan täysiä... Tarvis kai alkaa konmarittaa kans... :-/
Mulla ne odottaa silitystä. En laita silittämättömiä vaatteita kaappiin.
Meillä on nykyään suht usein viikattuja pyykkejä kasoissa. Viikkaan ne usein lapsen mentyä sänkyyn ja kun nukutaan kaikki samassa huoneessa, ei niitä voi heti viedä paikalleen. Sitten ne jää työhuoneen pöydälle, kunnes muistan siirtää ne kaappiin. Mies jostain syystä ei rekisteröi niitä ja siirrä kaappiin juuri koskaan, vaikka nyt kotona ollessaan vastaakin pyykkihuollosta.
Meillä on todellakin ahdistavaa nuo pyykit. Minä pesen ja huolehdin kuivauksesta, mutta kaapittaminen on vapaapäiville ja niitä on harvoin. Lapset löytävät vaatteensa korista ja liinavaatteet pyrin saamaan kaappiin heti pesun ja kuivauksen jälkeen..sitten on näitä hemmetin vaeltajia, joiden kohtalon päätän aina kaapittaessani, eli kierrätykseen vaiko roskiin.
Ei vain ole mun suosikki hommiani.
Kun on töissä molemmat 12 h oer päivä niin ihan joka pyykkiä ei aina ehdi heti viikata tai pestä. Itse laitan aamulla kotona koneen käytiin ja sen lisäksi ehdin töissä pesemään 2-3 koneellista ja silti pyykkivuoret on mahtavat kun vähän isompi oerhe. Jos töissä ei olis pesumahdollisuutta niin olisin pulassa. Mut nytkin kodinhoutohuone ihan täynnä pyykkiä. Lakanoita, pyyhkeitä, vaatteita tulee niin ettei millään ehdi pestä vaikka aina pyörii koneellinen missä sitten olenkaan...
Vierailija kirjoitti:
Täytyy olla paljon ylimääräistä aikaa et ehtii silittämään. Hetkeksi kun laittaa kuivausrumpuun niin tulee oyykeistä ihan sileät, pari min. Riittää. T: 6.
Kuulostaa mt-ongelmilta. Eihän ne pyykit ole enää puhtaita jos ne paskaisilla tasoilla pyörii päiväkausia.
Meillä lapset osaa itse oma-alotteisesti viikata puhtaat vaatteet vaatekaappeihin.
Vierailija kirjoitti:
T. Martta, herraskaisen perheen taloudenhoitaja vuonna 1886
Lakanat aamulla sängystä koneeseen, sitten kuivuriin ja takaisin sänkyyn. Sama homma pyyhkeille. Ei synny mitään liinavaatekasoja.
Ja kaapeissa on paljon tilaa, kun jokaisella on vain kahdet lakanat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on todellakin ahdistavaa nuo pyykit. Minä pesen ja huolehdin kuivauksesta, mutta kaapittaminen on vapaapäiville ja niitä on harvoin. Lapset löytävät vaatteensa korista ja liinavaatteet pyrin saamaan kaappiin heti pesun ja kuivauksen jälkeen..sitten on näitä hemmetin vaeltajia, joiden kohtalon päätän aina kaapittaessani, eli kierrätykseen vaiko roskiin.
a) puhtaiden pyykkien kaappiin laittamiseen menee muutama minuutti. Siihen ei todellakaan tarvitse vapaapäivää!
b) miksi ihmeessä peset roskiin meneviä vaatteita? Jos olet jostain luopumassa, niin päätä jo ennen pyykkiin laittamista, meneekö se roskiin vai kierrätykseen.
Vierailija kirjoitti:
Lakanat aamulla sängystä koneeseen, sitten kuivuriin ja takaisin sänkyyn. Sama homma pyyhkeille. Ei synny mitään liinavaatekasoja.
Ja kaapeissa on paljon tilaa, kun jokaisella on vain kahdet lakanat.
Meillä iso oerhe ja sen lisäksi mökki jonne pitää olla kaikille lakanat ja varalakanat ja tietty vieraslakanat jne. Väkisinkin niitä on monta kaapillista talvisin kun ei olla mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
a) puhtaiden pyykkien kaappiin laittamiseen menee muutama minuutti. Siihen ei todellakaan tarvitse vapaapäivää!
b) miksi ihmeessä peset roskiin meneviä vaatteita? Jos olet jostain luopumassa, niin päätä jo ennen pyykkiin laittamista, meneekö se roskiin vai kierrätykseen.
En ole se jolle vastasit, mutta todellakin jos 3 koneellista päivässä pese ja laittaa läkuivumaan ja kerää pois välisää pikaa että saa seuraavat kuivumaan, ei niidwn lajitteluun mene muutama mnuutti vaan vähintään tunti. Meillä ei ole kodinhoitohuonetta, joten ne pinkataan sohvan luona, ja sittwn ne miljoona pinoa pitää myös kantaa jokaiswn omaan kaappii/ laatikkoon jotka on eripuolilla taloa.
Sulla taitaa olla max 2 lasta ja ne vaihtaa vaatteet vaan 2 kertaa viikossa?
T. Suurperheen äiti
Viiden ihmisen pyykit ja ainoa joka niitä vie paikoilleen kaappeihin olen minä. Kaapit sijaitsevat toisistaan n 20 metrin päässä, osa yläkerrassa, jonne nousu on 5 m. En yksinkertaisesti jaksa olla koko ajan viemässä jotain sukkaparia jonnekin kaappiin. Vien sitten kun motivoidun :) Enkä jaksa olla vihainen muiden viitsimättömyydestä.
Olen monesti miettinyt, että kodinhoitohuoneessa tai sen välittömässä yhteudessä pitäisi olla pukeutumishuone, jossa sijaitsisi kaikkien perheenjäsenten vaatekaapit esim kaksi kaappia per pää Ja siellä kävisi jokainen riisumassa ja pukemassa. Eli makkareissa ei säilyteltäisi vaatteita ollenkaan. Olisi helppo aina puhtaat pyykit laittaa kaappeihin, kun ne kaapit olisi ihan vieressä.
Pukeutumishuoneessa (ainakin 15m2 huone) olisi siis ainakin 10 vaatekaappia ja iso määrä naulakoita puolipitoisille vaatteille. Yksi seinä olisi pelkkää peiliä ja yhdellä seinällä kampaus/meikkauspöytä lavuaareineen. Sauna ja suihku ja khh olisivat vieressä. Ja jos joku alkaa puhumaan turhista neliöistä, niin osa noista neliöistä tulisi makkareista säästetyistä neliöistä, kun joka makkarista puuttuisi ne vaatekaapit, jotka vie tilaa ainakin 1,5 m2 / huone. Pukeutumishuone sijaitsisi lähellä keittiötä, eikä missään talon peräpersauksessa, jolloin sinne olisi nopeaa mennä, ei pelkästään pyykkärin vaan kaikkien muidenkin. Viimeisenä illalla siellä vaihdettaisiin yökamat päälle ja ensimmäisenä aamulla sinne hiippailtaisiin pukeutumaan. Makuuhuoneissa ei olisi ainakaan niin paljoa vaatteita lojumassa ja likapyykkikin löytäisi tiensä paremmin pyykkikoreihin, joita olisi tietenkin neljä: tummalle, valkoiselle, vaalealle värilliselle ja värikkäälle. Ikkunoita siellä ei välttis tarvittaisi, koska kaihtimet olisivat kuitenkin kiinni. Tila voisi siis sijaita talon keskisessä osassa.
Nykyään pyykkääminen on niin helppoa, kun on koneet. Kun on lasten lakananvaihtopäivä, niin he piatvät lakanat koneeseen. Sitten on kuivaajan vuoro ja kun se piippaa, hakevat lapset lakanansa ja laittavat takaisin sänkyyn. Isommat auttaa pienempiä.
Pyykin lajittelu ja pesu on vielä ihan ok hommaa. Mutta puhaiden pyykkien viikkaaminen ja etenkin kaappiin vieminen jotenkin tympii. En tiedä, miksi. Meillä on lähes aina pyykkejä puhtaina joko valmiissa kasoissa tai pyykkitelineillä odottamassa jatkokäsittelyä. Useinmiten aamuisin otetaankin vaatteet suoraan telineeltä. Tylsää, mutta koska tässä perheessä on vain yksi aikuinen, ei tilanne muutu. En jaksa potkia tseäni persuksille riittävän lujaa.
Sama juttu tiskien kanssa. Tiskikoneen täyttö menee vielä, mutta puhtaidem tiskien kaappiin laittaminem tympii. Niinpä meillä on usein lavuaari täynnä likasia tiskejä ja tiskikone täynnä puhtaita.
Lapset on sen verran pieniä, ettei niitä voi vastuuseen tällaisista laittaa. Joskus osallistuvat toki, mutta hyvin harvoin omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole se jolle vastasit, mutta todellakin jos 3 koneellista päivässä pese ja laittaa läkuivumaan ja kerää pois välisää pikaa että saa seuraavat kuivumaan, ei niidwn lajitteluun mene muutama mnuutti vaan vähintään tunti. Meillä ei ole kodinhoitohuonetta, joten ne pinkataan sohvan luona, ja sittwn ne miljoona pinoa pitää myös kantaa jokaiswn omaan kaappii/ laatikkoon jotka on eripuolilla taloa.
Sulla taitaa olla max 2 lasta ja ne vaihtaa vaatteet vaan 2 kertaa viikossa?
T. Suurperheen äiti
Aamen!! T. Nro 14, vaikka mulla on vaan kolme lasta.....
Oon muuten monesti miettinyt, miksi usein taloissa on järjettömän kokoisia autotalle ja olohuoneita, mutta muutamaa neliötä ei ole löytynyt pyykkihuollolle?! Varmaan siksi, että talon on suunnitellut mies, joka ei pyykkihommia ole ikinä tehnyt :)
Meillä on kodinhoitohuoneen vieressä 30 neliöinen huone jossa on ison perheen kaikkien vaatekaapit ja lakanakaapit. Helpottaa ainakin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kaapeissa on paljon tilaa, kun jokaisella on vain kahdet lakanat.Meillä iso oerhe ja sen lisäksi mökki jonne pitää olla kaikille lakanat ja varalakanat ja tietty vieraslakanat jne. Väkisinkin niitä on monta kaapillista talvisin kun ei olla mökillä.
On meilläkin mökki, mutta mökkilajanat söilytetään siellä mökillä, eikä meillä sielläkään ole mitään vieraslakanoita. Meidän mökkivieraat tietävät tämän ja tuovat omat lakanat tullessaan.
Eniten ihmettelen näitä, joilla ei ole kuivuria. Hankkikaa sellainen ja ihme tapahtuu!
Tekosyitä löytyy mutta syy on laiskuus. Siinäkin ajassa mitä jotkut käyttää tällä palstalla, saisi laitettua kaappiin aikamoisen pyykkivuoren.
Nostettu rummusta ja tullut jotain muuta väliin?