Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

15 v ja raskaana

Vierailija
05.12.2016 |

Pieni tyttöni plussasi tänään raskaustestin ja olen järkyttynyt. Tytär on lapsen pitämisen kannalla. Minä tietenkään en voi päätöstä tehdä vaan päätös on täysin tyttäreni, mutta olen yrittänyt puhua, että vielä ei kannata äidiksi ryhtyä, koulukin vielä kesken ja tyttäreni muutenkin ihan teini-iän tiimellyksessä vielä.

Mitä tekisitte äitinä tässä tilanteessa? :(

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maapallo tukehtuu ihmisiin. Ei tietenkään pieni lapsi sitä ymmärrä ja pitää kakaran.

Vierailija
2/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa voi muuta tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka elättää? Onko tarpeeksi kypsä huolehtimaan kakarasta itse eli omalla työllään sen ilman aikuisia elättämään?

Vierailija
4/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsen isä mukana kuvioissa? Tytön oma päätös tietysti, mutta yrittäisin jutella ihan asiallisesti, että miten hän aikoo huolehtia lapsesta, omasta opiskelustaan ja toimeentulostaan jne. Tieto raskaudesta on vielä tuore, joten pyytäisin tyttöä harkitsemaan tarkkaan, eikä tekemään päätöstä hetken mielijohteesta.

Vierailija
5/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä pitää rauhassa miettiä kaikilta kannoilta. Minun tyttöni oli aluksi ehdottomasti vauvan pitämisen kannalla ja kuitenkin lopulta päätti toisin. Yksin nuori ikä ei ollut hänellä motiiina. Siinä oli paljon muitakin tekijöitä. Tärkeintä minusta on, että lupaat olla tukena vaikka mihin päätyy. Vaikka se itseä kuinka kirpaisee. Tytöllesi on tärkeä saada tietää, ettet hylkää. He saattavat sitäkin pelätä. Tämä siksi, että uskaltaa tehdä sen oman päätöksen. 

Vierailija
6/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö maksaa lapsensa kulut ja miettii mistä saa rahat siihen, elämän realiteetit tulee hyvin äkkiä tutuksi.

Vierailija
7/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka elättää? Onko tarpeeksi kypsä huolehtimaan kakarasta itse eli omalla työllään sen ilman aikuisia elättämään?

No kuten sanoin, on ihan teini-iän tiimellyksessä vielä tyttäreni. En osaa kuvitella häntä vielä huolehtimassa omasta lapsesta, mutta toisaalta, kyllähän ne äidin vaistot herää oli ikä mikä tahansa.

Ja kyllähän tukia tuonkin ikäinen äiti saa. Tottakai myös minä ja hänen isänsä autettaisiin tarvittaessa.. Jos siis lapsen päätyy pitämään

Ap

Vierailija
8/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsen isä mukana kuvioissa? Tytön oma päätös tietysti, mutta yrittäisin jutella ihan asiallisesti, että miten hän aikoo huolehtia lapsesta, omasta opiskelustaan ja toimeentulostaan jne. Tieto raskaudesta on vielä tuore, joten pyytäisin tyttöä harkitsemaan tarkkaan, eikä tekemään päätöstä hetken mielijohteesta.

Tyttö ei ainakaan seurustele. Joten siitä en tiedä, tuleeko tämä poika olemaan kuvioissa. Täytyy puhua tytön kanssa huomenna.

Olen vain koko päivän miettinyt, miten tähän on tultu ja olenko nyt epäonnistunut äitinä, vaikka ties kuinka monta kertaa olen paasannut ehkäisyn tärkeydestä. :(

Ap

Vierailija
9/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuten sanoin, on ihan teini-iän tiimellyksessä vielä tyttäreni. En osaa kuvitella häntä vielä huolehtimassa omasta lapsesta, mutta toisaalta, kyllähän ne äidin vaistot herää oli ikä mikä tahansa.

Ja kyllähän tukia tuonkin ikäinen äiti saa. Tottakai myös minä ja hänen isänsä autettaisiin tarvittaessa.. Jos siis lapsen päätyy pitämään

Ap

Vanhemmat + vieraat aikuiset elättää = ei pysty huolehtimaan vielä itse

Tästä voi jokainen päätellä mikä se oikea vaihtoehto silloin on.

Vierailija
10/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh, tyttö taitaakin olla isoäiti jo kolmeenkymppiin mennessä :D

Vierailija
11/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vanhemmat + vieraat aikuiset elättää = ei pysty huolehtimaan vielä itse

Tästä voi jokainen päätellä mikä se oikea vaihtoehto silloin on.

Nii-in. Minä vaan kun en pysty sitä päätöstä tekemään. Ainoa mitä voin tehdä, on puhua. Onkin sitten eri asia, kuunteleeko.

Ap

Vierailija
12/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö maksaa lapsensa kulut ja miettii mistä saa rahat siihen, elämän realiteetit tulee hyvin äkkiä tutuksi.

Vanhemmat elättävät omat lapsensa. Eli alaikäisen äidin elatus kuuluu hänen omille vanhemmilleen, ja oman lapsen lapsilisillä ja elatusmaksuilla huolehditaan lapsesta. EI tuo siis rahasta jää kiinni. Vielä. Sitten kun elää omillaan ja on itse vastuussa kaikesta, ei ehkä enää olekaan niin kivaa...

Vierailija
13/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttäresi haluaa pitää lapsen ja sinä painostat häntä aborttiin, voin vannoa että hän tulee myöhemmin vihaamaan sinua.

Aina on mahdollisuus antaa lapsi adoptioon. Adoptioperheitä on Suomessa jonossa enemmän kuin adoptoitavia lapsia.

Vierailija
14/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt.puhut sille tytölles järkeä päähän. Noin nuori ei ole vielä edes kypsä äidiksi.

Vierailija
15/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

sulla on hyvä asenne, meni päätös miten vain, niin pärjäätte. ONhan näitä, esim. Anni Sinnemäki, sai vauvan kesken lukion ja hyvin on elämä ja ura mennyt silti. Paljon vaatii perheen tukea tietysti, koska on itsekin vasta lapsi, mutta mahdollista on pärjätä ja olla onnellinen erilaisilla elämänkuluilla.

Nuo haukut ja neuvot, että laitat yksin vaan pärjäämään, voi jättää ihan omaan arvoonsa. Minkään ikäistä ihmistä eikä äitiä saa jättää yksinään pärjäämään. TOdella katkera täytyy olla, että sellaista toisille toivoo...

Vierailija
16/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö ei ainakaan seurustele. Joten siitä en tiedä, tuleeko tämä poika olemaan kuvioissa. Täytyy puhua tytön kanssa huomenna.

Olen vain koko päivän miettinyt, miten tähän on tultu ja olenko nyt epäonnistunut äitinä, vaikka ties kuinka monta kertaa olen paasannut ehkäisyn tärkeydestä. :(

Ap

Hei, et sinä mitenkään epäonnistunut ole. Joskus näin vaan käy, ei sille mitään voi. Ole iloinen, että tyttö pystyi kertomaan sinulle asiasta, kaikilla ei ole yhtä hyvää äitisuhdetta.

Vierailija
17/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tyttäresi haluaa pitää lapsen ja sinä painostat häntä aborttiin, voin vannoa että hän tulee myöhemmin vihaamaan sinua.

Aina on mahdollisuus antaa lapsi adoptioon. Adoptioperheitä on Suomessa jonossa enemmän kuin adoptoitavia lapsia.

En tietenkään painosta lastani aborttiin. Missään vaiheessa ei ole käynyt edes mielessä tehdä niin. Olen vain yrittänyt rauhallisesti kertoa, mitä tämä pieni tulokas tuo elämään ja mitä vastavuoroisesti poissulkee elämästä. Paljon ollaan tänään puhuttu ko. aiheesta. Tytär hieman vaitonainen, mutta edelleen lapsen pitämisen kannalla. 

Ap

Vierailija
18/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta isä on kuitenkin tiedossa? Entä onko isä tietoinen raskaudesta?

Vierailija
19/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kasvatus ollut kohdillaan? Tuossa iässä pitäisi levitellä haaroja vain jumppatunnilla. Oi niitä aikoja, kun äidit vetelivät tyttöjensä jalkojensa väliä katajan oksalla ja kysyivät perään että vieläkö kutiaa. 😂

Vierailija
20/82 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että. Toivottavasti tyttäresi sisäistää sen, että jos pitää lapsen niin sen mukaan sitten eletään. Vaikka kuinka kaverit elävät vapaasti ja bilettävät, perheellinen pistää lapsensa aina etusijalle. Liian usein näkee sitä, että teinivanhempi jaksaa vuoden pari ja sitten alkaa menojalka vipattaa. Eikä tarvitse olla edes mikään ihan teini, nuorikin riittää.

Itse sain lapsen kun olin juuri täyttämässä 21v. Opiskelin yliopistossa ensimmäistä vuotta. Lapsen isän kanssa erosimme lapsen ollessa 1,5v. Tuosta on nyt jokunen vuosi. Olen aloittanut uudet amk-opinnot ja käyn töissäkin. Lapsen kanssa ollaan edelleen kaksin ja näin on hyvä. Ollaan onnellisia. Mutta täytyy sanoa, että ennen koulu- ja työpaikan saamista mietin usein, että mitä ihmettä teen elämälläni. Olin aina unelmoinut opiskelevani mahdollisimman pitkälle eivätkä lapset kuuluneet suunnitelmiin. Henkisesti oloni helpottui todella paljon, kun sain konkreettisen suunnan ja tavoitteen tulevaisuudelle.