Vanhahtavia sanoja, joista tulee huvittunut olo.
Esim. soma, viehkeä, kaino, impi,..........................
Kommentit (109)
Eriskummainen (vrt. eriskummallinen).
Hyvinvointivaltio
Poliittinen vastuu
Vanha rintaliivi mainos,jossa myytiin tyrkyttimiä.
Tuota leninki-sanaa pitäis mun mielestäni käyttää edelleen.En tiedä typerämpää kuin mekko.Pikkutytöille se vielä käy,mutta onkoiltapukukin iltamekko.Tietysti käy iltapuku,mutta se ei välttämättä kerro,onko miehen vai naisen asu.Miksi mekko-sana on vallannut leningin.Onhan leninki paljon arvokkaampi ja asua ilmentävämpi sana.Mua aina naurattaa tuo mekko.
Ja mitäs pahaa siinä on,että sukupuoli kuuluu sanassa,ompelijatar,laulajatar,myyjätär,johtajatar.Minusta se ei ole sovinismia vaan kertoo vain sen,kummasta henkilöstä on kysymys.
jalkavaimo
susipari
nuorukainen
neitokainen
palvelustyttö
juoksupoika/-tyttö
kassaneiti
nuorikko
perillinen (kuka tahansa lapsi siis, vaikka ei perisi mitään)
paheellinen
Läninki, eilissäpäivänä, öylön, laavantak´kylöpy, juska, rihveli, rikkalapio,
kammari, limukka, rintakuva, lyökki, asu.
Asu = leikkikalu
Vierailija kirjoitti:
Salavuoteus
Kalmo, kalmisto
Astalo
Kalmisto ei ole vanhahtava sana vaan käytössä vanhoista hautausmaista esim. arkeologiassa ja kansatieteessä.
Astalo on myös ihan nykyaikainen sana, ollut ennen rikoslaissa, joten edelleen käytössä poliiseilla.
Vierailija kirjoitti:
Ylioppilas. Hassu titteli.
Jaaa, ei tuo kovin vanhahtava ole. Mikäs nimitys sun alueen lukioissa annetaan ylioppilaskokeen suorittaneelle? Miksi kutsut yliopisto-opiskelijaa ennen kuin hän on suorittanut tutkinnnon?
Joskus kysyttiin vauvasta : onko se hyvänpysynen. Siis kiltti tai ei kovin vaativa/itkeskelevä.
Mennä/lähteä rimpsalle. Vanhemmat sukulaiset joskus kyselleet olenko menossa illalla rimpsalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piironki
= senkki.
Tämä sana on tullut uudelleen käyttöön. Saattaa joskus tarkoittaa keittiön kaappia. Mieleeni tulee vaatelipastoa raskaampi ja jähmeämpi kaluste. (Sana "huonekalu" on itsessään naurettava, kun sitä oikein miettii.)
Mun mielestä piironki on lipasto =laatikot ja senkki kaappi =ovet.
Ruukata, hantuuki, verhat, kahveli, tassi, älä muuta virka, kraana, kooli, porstua, puori...
Olen etelä-pohjanmaalta ja isäni sekä jotkut sukulaiset puhuvat kunnon murteella ja vanhanaikaisesti. Se on kivaa vaihtelua, kieli on rikkaus :)
Venttaa