Häissä vain kahvitarjoilu?
Pitäisittekö outona? Vieraat tulevat läheltä ja tottakai etukäteen heillä olisi tieto ettei tarjota ruokaa. Lyhyt seremonia kirkossa tai maistraatissa, jonka jälkeen jossain kakkukahvit..?
Kommentit (56)
Minun mielestäni pelkät kakkukahvit on just juhlavammat kuin se ruokailu. Suoraan jälkiruokana ikään kuin, miksi syödä leipää kun voi ottaa kakkua. Hauskaa ja kepeää.
Meillä oli vihkiminen maistraatissa 12 lähimmisen todistaessa, siitä käveltiin parin korttelin päähän kahvilaan kakkukahville.
"Jälkiruokaan". Voi luoja, vannon että hetkenä minä hyvänsä nakkaan tämän älylaitteen menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaisi ihanalta olla häissä, missä olisi vain kahvitarjoilu, vaikka tulisi kauempaakin. Nykyisin kaikki on niin mahtipontista ja se asettaa vaatimuksia myös kutsuvieraille..
Mitä vaatimuksia häät aiheuttaa vieraille, oli sitten kahvitarjoilu tai ruoka. ja kahvitarjoilu?[/quote
Ruokahäät on ok. vain silloin, kun ruoka tarjoillaan pöytään ja ruoka tulee kaikille yhtä aikaa eli on varattu riittävästi tarjoilijoita.
Seisovapöytä on yhtä jonotusta ja sähellystä, eikä vieraiden seurustelusta tule mitään.
Ikävää, jos hääjuhlasta jää sellainen mielikuva.
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa! Meillä ensi vuonna samalla kaavalla: maistraattihäät joiden jälkeen kakkukahvit (täytekakku, voileipäkakku ja jotain pientä suolaista). Vain lähimmät sukulaiset. Ollaan myös miehen kanssa aika vaatimattomia, ei tykätä ns. olla parrasvaloissa. 😄
Meillä oli ihan kirkkohäät, tosin pienessä kappelissa,. ja sitten kahvit asunnollamme lähisuvulle. Mun yksi kaveri on mennyt naimisiin kirkossa, ihan oikea hääpuku ja kaikki, mutta paikalla ollut vain kaksi todistajaa. Tutustuin kun oli jo naimisissa, musta tuo kuulosti niin ihanalta, mutta itse en iljennyt olla kutsumatta perheenjäseniä.
Minusta juhlan luonne tulee ottaa huomioon ja se, että jos vieraat eivät ole aivan lähipiiriä, odottavat yleensä parempaa tarjoilua HÄÄjuhlan vuoksi! Jos vieraat tulevat verkkareissa siideri tai kaljapullo kourassa, tilaisuus voi olla epämuodollinen. Juhlien, tarjottavien ja perinteiden kunnioittamisen halveksiminen näkyy näissä ketjuissa. Jos ei osaa eikä halua järkestää kunnon tarjottavaa, miksi pitää edes pitää HÄÄ juhlan nimellä mitään tilaisuutta?
Ei kahvitarjoilu vihkimisen jälkeen ole mikään uusi asia. Koittakaas mammat muistaa, että nämä jenkkityyliset prinsessahäät on aika uusi juttu (etenkin te, jotka pidätte kakkukahveja jotenkin vääränä). Mun vanhemmilla oli häissään vain kahvi ja pientä syötävää 80-luvulla, ei sitä kukaan pitänyt outona. Jos joku taas valitsee häälahjan juhlien budjetin perusteella, on tainnut unohtua myös lahjan idea. Ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko niitä häitä edes pitää, jos menee maistraatissa naimisiin? Eikö riitä, että juhlii kahdestaan? Tai sit syömään ravintolaan pienemmällä porukalla, jos haluaa vaatimattomasti juhlia. Vieraat joutuu kuitenkin samalla tavalla tälläytymään ja tuomaan lahjan, vaikka saisivat pelkkää kahvia.
Eli ainoa oikea tapa on prinsessapäivä ja loppuillasta kaljat + yrjöt rinnuksilla?
Vierailija kirjoitti:
Minusta juhlan luonne tulee ottaa huomioon ja se, että jos vieraat eivät ole aivan lähipiiriä, odottavat yleensä parempaa tarjoilua HÄÄjuhlan vuoksi! Jos vieraat tulevat verkkareissa siideri tai kaljapullo kourassa, tilaisuus voi olla epämuodollinen. Juhlien, tarjottavien ja perinteiden kunnioittamisen halveksiminen näkyy näissä ketjuissa. Jos ei osaa eikä halua järkestää kunnon tarjottavaa, miksi pitää edes pitää HÄÄ juhlan nimellä mitään tilaisuutta?
Jos nyt perinteistä haluat, niin pirtissä pidetty kahvitilaisuus on hyvin tyypillinen suomalainen jääjuhla.
Meillä ei ollu edes kakkukahveja. Maistraatissa mentiin naimisiin ja siellä oli todistajat viran puolesta. Sieltä lähdettiin suoraan häämatkalle Tampereelle.
Minulle ihan riitti se naimisiinmeno ja häämatka ihanan miehen kanssa. En kaivannut mitään ulkopuolista hössötystä siihen. 25 vuotta ollaan nyt oltu naimisissa.
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko niitä häitä edes pitää, jos menee maistraatissa naimisiin? Eikö riitä, että juhlii kahdestaan? Tai sit syömään ravintolaan pienemmällä porukalla, jos haluaa vaatimattomasti juhlia. Vieraat joutuu kuitenkin samalla tavalla tälläytymään ja tuomaan lahjan, vaikka saisivat pelkkää kahvia.
Tarvitseeko häitä juhlia vaikka menee kirkossa naimisiin?
PS. DVV:ltä voi kutsua virkailijan myös paikalle vihkimään
Kahvi, voileivät ja kakku sekä pulla/pikkuleivät oli aika yleinen hääjuhlatarjottava menneinä vuosikymmeninä.
Omissa häissä ei ollut lämmintä ruokaa 20v sitten. Oli täytekakkua, kuivakakkua, pullaa, leipäjuustoa ja pikkuleipiä sekä kahdenlaista voileipäkakkua ja suolaista piirakkaa. Ei niistä kukaan valittanut eikä meillä olis ilman lainan ottamista ollut muuhun varaakaan.
Sitten ei kyllä voi olla kovin pitkät häät. Puolustaa paikkaansa, jos häät ovat muutenkin pienet. Jos taas paljon vieraita, vaikuttaa rahastukselta. Ja vieraiden tulee toki myös saada olla rennosti, ettei mene juhlavaatteisiin ja kampauksiin omaisuuksia.
Ihan ok, mulla oli 2 voileipäkakkua ja täytekakku kahvin kanssa, kuitenkin vieraita yli 30.
Tuossa on ideaa !