Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä ei ole ollut ikinä ongelmaa lasten rytmien kanssa? Sekä vanhemmat, että kyläpaikat ovat tarpeen tulleen joustaneet rytmeissä. Lisäksi vanhemmilla on ollut lapsille mukana pikku välipaloja kaiken varalta.
"Meidän Pena-Petterin ja Marja-Liisan pitäisi syödä reilun tunnin sisällä vähintään jotain pientä. Mihin aikaan te yleensä syötte lounaan? Voinko auttaa sen kanssa tai annanko täältä mun laukusta heille välipalaa?"
Ainoa kenellä oli ollut ongelmia, oli se majoittaja joka täällä kiukutteli ettei ikinä enää ota laosiperhettä yökylään.
Lapsiperheethän täällä nimen omaa oli niitä sopeutujia jotka ovat pyrkineet ennakoimaan ja varautumaan sekä sopeutumaan.
Kyllä me vapaaehtoisesti lapsettomat säälimme teidän elämäänne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me vapaaehtoisesti lapsettomat säälimme teidän elämäänne.
Älä turhaan. Huomenna on lapseni väitöstilaisuus ja karonkka. Ihana päästä juhlimaan. Lahjaksi annamme lasten ( siis lapsen lastemme) hoitoviikonlopun , jotta väittelijä ja puolisonsa saavat levätä ja me nauttia lasten seurasta hetken. Kyllä me olemme onnekkaita.
Yhteen ystäväpiiriini (äiti ja lapsiryhmä) kuului nainen jolla oli kaksi pientä poikaa, alle kouluikäisiä. Tavattiin vuorotellen ryhmäläisten kodeissä. Ryhmä tuli meille ja toisella pojalla oli pitkä paksu keppi mukana. Hän veti sitä perässään ja heilutteli. Meillä oli monta pientä ryhmäläisten lasta käymässä ja omat lapset päälle. Menin ottamaan keppiä pois pojalta koska heiluttelu näytti vaaralliselta. Pojan äiti sanoi että keppiä ei saa ottaa pois. Sen voi poistaa sitten kun poika lakkaa leikkimästä sillä. Mitä helkkaria? Talo täynnä pieniä lapsia ja yksi viuhtoo kepillä ympäriinsä! Menin kuitenkin houkuttelemaan pojan päästämään kepistä.
Myöhemmin huomasin että tämä äiti kasvattaa lapsensa niin että mitään ei kielletä. Kaiken pitää olla kivaa. Auton turvaistuin oli kiva kun siitä näkee paremmin maisemia. Mutta ei tarvitse laittaa istuimen turvavöitä päälle kun se ei ole kivaa. Mehu juotiin tuttipullosta vielä 5 vuotiaana. Ym. Ym. Kävi sääliksi lapsia. Mutta kukin tietysti kasvattaa lapsensa haluamallaan tavalla. Ärsytti vaan suunnattomasti että hänen lapsenkasvatustapansa aiheuttivat vaaraa muille lapsille. Kuten myös omilleenkin.
Ehkä menee vähän aiheen vierestä. Ei ihan kamalin vieras kodissani kun vertaa täällä muihin tarinoihin. Mutta rassasi hirveästi kun monta pientä lasta oli vaarassa mun kodissani.
Törkein vieras on ollut meidän lapsiperheessä yökyläillyt vapaaehtoisesti lapseton, joka äksyili kun lapset heräsivät normaaliin aikaansa klo 7-8, söivät hiljaa aamupalan ja pesivät hampaat sekä sen jälkeen katselivat rauhassa muumeja telkkarista.
Vela kiukutteli, kun oli herännyt myös. Voi vela parkaa kun änkesi itse yökylään eikä sitten kestänyt normaalia elämää. Olisi varmaan halunnut nukkua klo 12 saakka ja kuvitteli isäntäväen hyppivän hänen kauneusuniensa rytmissä. (Hän kutsui itse itsensä yöksi ja tiesi huonejärjestyksen sekä perheemme päivärytmin etukäteen).
Vela sentään teki itse ruokansa ja söi milloin söi- mutta outo oli hänen päivärytminsä lapsiperheen näkövinkkelistä katsottuna. Kukin tavallaan mutta kenenkään kotona ei kiukutella sen perheen päivärytmistä, varsinkaan kun siitä on tiennyt etukäteen.
Voi ostaa pienen purkin pikakahvia vieraita ajatellen jos ei itse tarvitse kahvinkeitintä
Vierailija kirjoitti:
Miksi meillä ei ole ollut ikinä ongelmaa lasten rytmien kanssa? Sekä vanhemmat, että kyläpaikat ovat tarpeen tulleen joustaneet rytmeissä. Lisäksi vanhemmilla on ollut lapsille mukana pikku välipaloja kaiken varalta.
"Meidän Pena-Petterin ja Marja-Liisan pitäisi syödä reilun tunnin sisällä vähintään jotain pientä. Mihin aikaan te yleensä syötte lounaan? Voinko auttaa sen kanssa tai annanko täältä mun laukusta heille välipalaa?"
Näinhän se normaaleilla ihmisillä meneekin, että keskustellaan jo etukäteen ja ennakoidaan kaikenlaista. Joustoa se silti vaatii kaikilta osapuolilta ja isäntäväenkin tulee hyväksyä että jos eivät itse ole tottuneet syömään klo 8, 11, 14, 17 ja 20- vaan haluavat syödä brunssin klo 10 ja myöhäisen lounaan kello 14 sekä illallisen klo 19, antaa silloin sen vieraan tehdä lapsilleen vaikka puuron omassa keittiössään ja koittaa ymmärtää että aikuiset on eri asia kuin lapset- se on sitä joustoa. (Tietysti voi olla myös pöllöjä vieraita jotka vaativat sitä kokkailua isäntäväeltä oman rytminsä mukaan.)
Valitettavasti joskus voi se majoittaja olla täysin ulapalla lapsiperheen normaaliarjesta eikä halua joustaa mistään eikä lainata keittiötään. Silloin voin kuvitellla, että se yökyläily ei ole kenellekään osapuolelle mukava kokemus nälkäisten, kiukuttelevien ja huonoilla unilla olevien lasten sekä siitä stressaantuneiden aikuisten kanssa.
Siksi airbnb, suosittelen lämpimästi lapsiperheille.
Vierailija kirjoitti:
Yhteen ystäväpiiriini (äiti ja lapsiryhmä) kuului nainen jolla oli kaksi pientä poikaa, alle kouluikäisiä. Tavattiin vuorotellen ryhmäläisten kodeissä. Ryhmä tuli meille ja toisella pojalla oli pitkä paksu keppi mukana. Hän veti sitä perässään ja heilutteli. Meillä oli monta pientä ryhmäläisten lasta käymässä ja omat lapset päälle. Menin ottamaan keppiä pois pojalta koska heiluttelu näytti vaaralliselta. Pojan äiti sanoi että keppiä ei saa ottaa pois. Sen voi poistaa sitten kun poika lakkaa leikkimästä sillä. Mitä helkkaria? Talo täynnä pieniä lapsia ja yksi viuhtoo kepillä ympäriinsä! Menin kuitenkin houkuttelemaan pojan päästämään kepistä.
Myöhemmin huomasin että tämä äiti kasvattaa lapsensa niin että mitään ei kielletä. Kaiken pitää olla kivaa. Auton turvaistuin oli kiva kun siitä näkee paremmin maisemia. Mutta ei tarvitse laittaa istuimen turvavöitä päälle kun se ei ole kivaa. Mehu juotiin tuttipullosta vi
No kepin kieltäminen on kyllä aika överiä, jos ei tahallaan hakkaa toisia. Mitä muuta kiellät lapsilta, saa kävellä vain asfaltilla, ei saa koskea ulkona mihinkään, ei saa keksiä itse leikkejä vaan vain aikuisen johdolla leikitään?
Kaveripariskunta Nu**i kovaäänisesti
Vierailija kirjoitti:
Törkein vieras on ollut meidän lapsiperheessä yökyläillyt vapaaehtoisesti lapseton, joka äksyili kun lapset heräsivät normaaliin aikaansa klo 7-8, söivät hiljaa aamupalan ja pesivät hampaat sekä sen jälkeen katselivat rauhassa muumeja telkkarista.
Vela kiukutteli, kun oli herännyt myös. Voi vela parkaa kun änkesi itse yökylään eikä sitten kestänyt normaalia elämää. Olisi varmaan halunnut nukkua klo 12 saakka ja kuvitteli isäntäväen hyppivän hänen kauneusuniensa rytmissä. (Hän kutsui itse itsensä yöksi ja tiesi huonejärjestyksen sekä perheemme päivärytmin etukäteen).
Vela sentään teki itse ruokansa ja söi milloin söi- mutta outo oli hänen päivärytminsä lapsiperheen näkövinkkelistä katsottuna. Kukin tavallaan mutta kenenkään kotona ei kiukutella sen perheen päivärytmistä, varsinkaan kun siitä on tiennyt etukäteen.
Uskotaan, uskotaan.
Vierailija kirjoitti:
No ei varmana väkisin tunkenut ihteensä ykskaks teille yökylään, ja oisitte kieltäneet tulemasta, jos ei sovi. Plus teidän on tehtävä selväksi omat elämänrytmit/tavat, eikä alentuu vieraan - kiukutteluun? Hänen päivärytminsä on vain erilainen verrattuna perheen arkirytmiin, mikä on ihan ymmärrettävää, ei kaikki oo aina "outoa." Eikä sinunkaan käytös ole ihan asiallista, tekstin perusteella.
jotain sellaista mitä ei voi ikinä tajuta, kait annoit kenkää. oliko päissään,,toiko tuliaisia, tajusiko mitä teki,ei edes sun, lasten jutut, korvasiko, tajusiko mitään, tuleeko mälli vielä kylään. meillä vieraita ollut jotka vetää tuolin seisovan pöydän ääreen, sekoittaa kahvetta sokurilla niin että loiskuu pöytäliinalle, vetää mättää ikäänkuin kaikki hänelle tarkoitettu. jätkä, aikuinen n 40 v. aina toiminut noin, hän varmaan ihmettelee miks tuolit puuttuu tai että miks muut ei tule, vai ihan vaan mukavuudenhaluinen taukki, tyhjennys käy kätevimmin.
Minä olisin työntänyt sen kepin sinne minne päivä ei paista:D oppispahan kakara olemaan.
Kesämökillämme ollessaan sukulaispariskunta minimoi vaivan ja meni tarjoilupöydän ääreen syömään meitä kohden selin. Sama pariskunta joi väitöskaronkassani itsensä kaatokänniin, miespuolinen alkoi kovaäänisesti haastaa riitaa toisen kutsumani vieraan kanssa. Kerran he kutsuivat meidät kotiinsa. He olivat kuitenkin kutsuneet "parempaa väkeä" samanaikaisesti, ja istuimme peräkammarissa kaksistaan. Kahvit sentään saimme. Ymmärrettävästi yhteydenpito on jäänyt viimeaikoina varsin vähäiseksi.
Setäni vaimon hautajaisissa lestadiolaisvieraat Keski-Pohjanmaalta kiittivät vuolaasti perheen alaikäistä tytärtä kestityksistä ja upeista järjestelyistä. Äitini oli todellisuudessa tehnyt aivan kaiken, mutta häntä "lessut" eivät suostuneet vääräuskoisena edes tervehtimään, saati silmiin katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän enää saa henkilöstä käyttää sanaa MIES tai NAINEN. Sehän voi loukata/horjuuttaa ihmisen ns. identiteettiä. Tätähän meille on nyt hoettu tässä vuoden aikana. Itse käytän termiä: ulokkeellinen henkilö ja reijällinen henkilö.[/quote]
🤣🤣🤣🤣🤣
niinpä, mutta ei noinkaan,,kun me emme voi tietää onko reikee tai ulkonevaa. , kassalla ei saa huhuilla perään-rouva jäikö teiltä käsineet, herra unohuiko xxxx.. miltä kuulostaa huudella -henkilö tulisitteko tänne. vaikeeks menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leivoin vaivalla hienot tarjoiltavat ja tarjosin muutamille tyypeille lupaamani kakku- ja leivoskahvit. Yksi ahtoi sitten napaansa kakkua ja leivosta niin paljon kuin jaksoi, tyrkytti tarjoiluja kaikille muillekin (tyrkkäsi lautaselle ison kasan ja käski syödä), ja kaiken lisäksi vaati vielä saada viedä herkkuannokset kotiinkin, omalle perheelle viemisiksi. (Pitkän matkan päähän ilman jäähdytystä: näinköhän saivat kermaleivonnaisista mahataudin?) :D
En käsitä, mikä hätä hänelle tuli tuhota äkkiä kaikki tarjoiltavat kokonaan parempiin suihin?! Minä kun olin ajatellut säästäväni herkkuja vähäsen itsellekin pakkaseen, myöhempien päivien välipalaksi... Mutta hämmennyin niin, etten edes älynnyt pitää puoliani. :(
No tämä on nyt vähän outoa; kutsua väkeä kylään, leipoa ne hienot tarjottavat ja sitten o
mulle usein tyrkytetään mitä jää, ota tytölles tätä ja tätä,tuliaispussi. no miksei. itse en ottaisi ikinä. jos noin lähetetään tuliaisterkkuja ukolleni tai tytölleni ja muka jää niin paljon yli ja ei tiedossa rääppiäiskahveille tulijoita,silloin otan.
Käyttäjä2875 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ällikällä lyöty kun ystäväparistkunta tuli kylään ja naisoletettu alkoi viestittelemään heille seuraavaksi päiväksi vieraita heidän mökilleen.
Olimme ilmeisesti ihan sairaan tylsää seuraa, kun ei heitä haitannut yhtään että käytöstavat unohtuivat ;)
Naisoletettu? Etkö tiedä onko ystäväsi nainen vai ei?
Eihän enää saa henkilöstä käyttää sanaa MIES tai NAINEN. Sehän voi loukata/horjuuttaa ihmisen ns. identiteettiä. Tätähän meille on nyt hoettu tässä vuoden aikana. Itse käytän termiä: ulokkeellinen henkilö ja reijällinen henkilö.
Olet kuvottava.
ei ole, pitää sanoa hajullinen ja ei niin hajullinen
Vierailija kirjoitti:
Tulin vessasta ja nyt jo entinen ystävä penkoi keittiön kaappeja! Etsi kuulemma keksejä kahvin kaveriksi.
Ssama henkilö myös livahti vaatehuoneeseeni ja koetti pölliä yhden askin tupakkaa kun isäni oli tuonut niitä Tallinnasta isomman määrän,ilmeisesti kuvitteli etten huomaa yhden askin puuttuvan.. (vaatehuone oli eteisen yhteydessä eli hänen ei tarvinnut edes hiipiä makuuhuoneeseeni).
Ai halvattu tästä tuli mieleen kun oltiin just muutettu uuten asuntoon ja käly oli ekaa kertaa kylässä. Tulin keittiöön niin hän availi keittiön yläkaappeja yksi toisensa jälkeen (siis lieden ja mikron päällä olevaa kaappia, jääkaapin päällä olevaa jne). Kysyin, mitä etsii niin kuulemma lusikkaa.. joo niitähän ihan joka kämpässä säilytetäänkin yläkaapeissa.
Minä tarjosi viikonloppuisin kuukausittain ns. perhelounaita, jolloin lasten puolisot ja lapset pääsivät suoraan ruokapyötään. Ja minä nauttimaan suuresta perheestäni! Vai kuinkas sitten kävikään? Suoraan ruokapöytään, ei autettu pöydän siivoamisessa, kännykässä roikuttiin, jopa ruokapöydässä, ei jälkiruoka kattaukseen apua, joskus jopa muutaman kanssa en vaihtanut sanaakaan koko käynnin aikana. No, onneksi osasin päästää irti, sitä sanotaan myös rakkaudeksi: nyt kaikki saavat syödä missä haluavat, eikä tarvitse vaivautua perhelounaalle, ei tarvitse viipyä luonani norkoilemassa ruokaa ja kaikki saavat just sitä ruokaa mitä haluavat! Arvelen, että tästä en luovu vielä muutamaan vuoteen, vaan jään odottamaan lounaskutsuja, jospa sellaisia tulee...