Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Vierailija kirjoitti:
Asun itse Helsingissä ja tutut vähän ympäri Suomea pienemmillä paikkakunnilla, ja monesti joku ystävä on halunnut yöpyä mun luona jos on ollut jotain menoa täälläpäin (esim. menossa ulkomaanmatkalle ja pitänyt lentää ensin Helsinkiin ja siitä seuraavana päivänä sit etelään). Tää oli mulle ihan ok, mutta pari kertaa on käynyt niin että kun oon antanut luvan yöpymiselle niin vieraat on ottanut jonkun mahdollisimman halvan lennon ja ilmoittaa sit vasta lentojen varaamisen jälkeen että tulee mun luokse tyyliin tiistaina puoli kahdelta yöllä :D Eikä mitään ymmärrystä siitä että joudun sit työpäivinä valvomaan tai heräämään yöllä heitä vastaan. Parhaimmillaan yks kaveri sekä saapui että lähti joskus aamuyöllä, meni siinä sit kaksi työpäivää aika koomassa.
Eihän sinun tarvitse heidän lähtiessä herätä? Ellei ideana ole että pitää seurustella heidän kanssaan.
Oltiin ymmärtäväisiä kun lapsi alkaa uhkailla puukolla 😳 sinulla oli eri asia, sinulla se oli itsepuolustusta kirjaimellisesti. Onko puukkojunkkari nyt vankilassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan yksi kaveri ryntäsi aina ekana vessaan ja väänsi hirveät ripulit. En ollut ainoa vaan teki samaa muidenkin luona. Siis kirjaimellisesti suoraan vessaan paineli kengät jalassa.
Myöhemmin selvisi että oli ihastunut seinänaapuriin ja pelkäsi tämän kuulevan ripaskan seinän läpi.
Ja maha oli sekaisin kun laktoosi-intolerantti mutta söi suklaavanukkaita ym.
Tai sit hänellä oli joku suolistosairaus.
Ei ollut. Pisti kahviin laktoositonta maitoa mutta sitten söi juurikin jonkun laktoosittoman suklaavanukkaan aamupalaksi. Turhamainen,ulkonäöstään erittäin tarkka parikymppinen pissis joka oli ihan järkyttynyt että minä kehtasin röyhtäistä poikien edessä. Juuri sellainen tyttö joka herää ennen kundikaveria meikkaamaan ja häpeää vessaääniä,etenkin kakkaa. Paperiseinät ja komea uros naapurissa,pakko mennä kaverille ripaskalle! Ja minä kun asuin samalla kadulla niin oli lyhyt matka rynnätä.
Vierailija kirjoitti:
Useampi lapsiperhe kyläillessä huomautti, kun minulla (lapseton sinkku silloin) oli avohyllyissä kaikkea särkyvää... ai että Minun olis pitäny raivata sisustukseni, kun He tuli kylään. Eivät kauheesti estelleet lapsia koskemasta. Kun minä kielsin, yksi sanoi: meidän janijessikaa ei komenna kukaan muu kuin oma äiti tai isä😠
Mun koti, mun säännöt.
Janijessikasta ehkä tulee kelpo ihminen sitten aikuisena, kun hän aikanaan joutuu työharjoitteluun oppimaan ihmisten tavoille. - Nämä herrantertut on niitä tulevia vajaakykyisiä, joille parhaassa (pahimmassa) tapauksessa pääsee (joutuu) opettamaan kellon merkityksen työelämässä.
Jos nuori on autismin kirjolla tai hänellä on vaikkapa adhd, hänen kanssaan on mahdollista ja mukavaa työskennellä, koska hän haluaa oppia. Ongelmallisia ovat nämä asennevammaiset, joilla menee todella paljon aikaa sisäistää työelämän säännöt ja muiden kanssa yhteen pelaaminen kun vanhemmat ovat jättäneet normaalit itsestäänselvyydet opettamatta.
Teini-ikäiset lapset, 14-16v jotka vieraillessaan vanhempiensa kanssa perheemme luona tyhjensivät kirjahyllystä ulkomailta tuodun konjakkipullon ja yrittivät laittaa vettä tilalle. Onneksi jäivät tässä vaiheessa kiinni. Jälkikeskustelut olivat sen verran ankaria ettei tuon perheen vierailuja enää kaivattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota enää koskaan lapsiperheitä yövieraiksi. Nää jotkut kuvittelevat, että isännöivä perhe alkaa pomppia Esko-Jennican iltapalojen mukaan. Nyt Essi-Petterille ruokaa yms. Me päätämme tarjoilusta ajankohtineen. Ei vieraat. Huvitti ja ärsytti että odotimme miehen kanssa noin 45 min kun kyläilevä pariskunta rauhoitteli Emmi-Jooseppia nukkumaan. Voi luoja pysykää kotonanne ja jättäkää itseänne fiksummat rauhaan.
Ymmärrän osittain pointtisi mutta kysyn kuitenkin:
- syöttekö aamupalaa klo 10 jälkeen, jotain lämmintä ruokaa sitten kun on seuraavan kerran nälkä klo 14 ja illalla joku leipä yömyöhään? Se ei toimi lapsille vaan tarvitevat tiheämmän rytmin ja säännöllisempää syömistä...
Teillä ei ilmeisesti ole lapsia joten kerron: lasten kanssa on huomattavasti mukavampaa kun pitää kiinni rutiineista ja etenkin nukkumaanmenoajoista sekä sy
Minulla on kolme lasta ja ymmärrän hyvin isännöivää perhettä. Vieraat sopeutuvat isäntien rytmiin ja elämäntyyliin. Jos ei miellytä, et tarvitse tulla vierailulle ja voi mennä vaikka siihen Airbnb -majoitukseen tai hotelliin.
Kaikki pitää olla nykyajan nuorille pelkää hauskanpitoa ja iloa, pelkästään positiivista, järkyttyvät viimeistään silloin työelämässä jos joku kieltää tekemästä jotakin. Kuvitelkaa, ei saattaa olla niiden eka kuulema sana esim just työpaikalla tai koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan yksi kaveri ryntäsi aina ekana vessaan ja väänsi hirveät ripulit. En ollut ainoa vaan teki samaa muidenkin luona. Siis kirjaimellisesti suoraan vessaan paineli kengät jalassa.
Myöhemmin selvisi että oli ihastunut seinänaapuriin ja pelkäsi tämän kuulevan ripaskan seinän läpi.
Ja maha oli sekaisin kun laktoosi-intolerantti mutta söi suklaavanukkaita ym.
Tämä on kyllä paras juttu pitkään aikaan! Naurattaa niin, että mahaan sattuu.
Minä en ilahdu, kun vieras valokuvaa kotiamme ilman lupaa. Kuvia otetaan esim. kaapin päällä olevista koriste-esineistä ja kahvipöydän antimista. Eräs henkilö on jopa ottanut kuvia salaa. Hän hämmentyi aika kovasti, kun kuvia meidän kodistamme tuli näkyviin hänen läppäriltään, kun hän näytti meille jotain muita kuvia.
Asun yksiössä niin siihen toisen lähtemiseen herää väkisinkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota enää koskaan lapsiperheitä yövieraiksi. Nää jotkut kuvittelevat, että isännöivä perhe alkaa pomppia Esko-Jennican iltapalojen mukaan. Nyt Essi-Petterille ruokaa yms. Me päätämme tarjoilusta ajankohtineen. Ei vieraat. Huvitti ja ärsytti että odotimme miehen kanssa noin 45 min kun kyläilevä pariskunta rauhoitteli Emmi-Jooseppia nukkumaan. Voi luoja pysykää kotonanne ja jättäkää itseänne fiksummat rauhaan.
- syöttekö aamupalaa klo 10 jälkeen, jotain lämmintä ruokaa sitten kun on seuraavan kerran nälkä klo 14 ja illalla joku leipä yömyöhään? Se ei toimi lapsille vaan tarvitevat tiheämmän rytmin ja säännöllisempää syömistä...
Teillä ei ilmeisesti ole lapsia joten kerron: lasten kanssa on huomattavasti mukavampaa kun pitää kiinni
Ymmärrän talon väen ärtymyksen MUTTA:
Omalta osaltani olen mennytkin juuri siksi airbnb tai vähintäänkin käynyt sen keskustelun ennakkoon onnistuuko lasten päivärytmi kyseisessä majoituksessa.
Ymmärrän että talon tavoilla mennään mutta vaatisiko joku sopeutumaan talon tavoille väsynyttä vanhusta ja valvomaan klo 2 asti yöllä? Tai vastaavasti vaatisiko joku diabeetikkoa olemaan syömättä koska talon väkikään ei syö? Miksi juuri lapset saa jollain verenpaineet koholle? He vasta opettelevat tähän yhteiskuntaan ja reagoivat varmasti kaikkiin tilanteisiin...
Yöpyminen vaatii aina joustoa vähän molemmilta ja lasten vanhempien odottausi huolehtivan lasten syömiset sun muut mutta kyllähän niistä lapsettoman silmiin varmasti on vaivaa- sille ei voi mitään.
Kyllä tuo yöpyminen valitettavasti vaatii edes jonkinlaista joustamista siltä talon väeltäkin. Mielestäni melko empatiakyvytöntä vaatia pikkulapsilta aikuisten rytmiä ja rageta sitten omasta ajattelemattomuudesta vauvapalstalla.
JOS olisin tehnyt tuollaisen virhearvion ja yöpynyt lasten kanssa tuon äksyn kotona, voit olla varma että en menisi uudestaan vaikka pyydettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Useampi lapsiperhe kyläillessä huomautti, kun minulla (lapseton sinkku silloin) oli avohyllyissä kaikkea särkyvää... ai että Minun olis pitäny raivata sisustukseni, kun He tuli kylään. Eivät kauheesti estelleet lapsia koskemasta. Kun minä kielsin, yksi sanoi: meidän janijessikaa ei komenna kukaan muu kuin oma äiti tai isä😠
Ja meidän Markusta ei kiellä kukaan, ei varsinkaan äiti. Eikä sen toisen lapsen äiti, jota Markus hakkaa päähän rikkomallaan keinutuolin käsinojalla. Kun meidän Markukselle ei sanota ei! Markus on niin herkkä. Tiedä se!
Tulin vessasta ja nyt jo entinen ystävä penkoi keittiön kaappeja! Etsi kuulemma keksejä kahvin kaveriksi.
Ssama henkilö myös livahti vaatehuoneeseeni ja koetti pölliä yhden askin tupakkaa kun isäni oli tuonut niitä Tallinnasta isomman määrän,ilmeisesti kuvitteli etten huomaa yhden askin puuttuvan.. (vaatehuone oli eteisen yhteydessä eli hänen ei tarvinnut edes hiipiä makuuhuoneeseeni).
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli ystäväpariskunta koirineen. Koira oli nuori, ok mutta sille ei oltu opetettu mitään. Kun seistiin, se hyppi vaatteille ja likasi ne. Huomautettiin kyllä mutta he he...se nyt on vaan tommonen, ei muuta reaktiota. Minusta tosi törkeää tulla likaamaan meidän vaatteet. Mentiin sitten talleille katsomaan hevosia. Naiset jäi pihalle juttelemaan. Otin leipiä valjashuoneesta hevosille ja jo tää koiranpoika oli hyppimässä rinnuksille. Läväytin nyrkillä kuonoon. Koira oppi uskomattoman nopeasti olemaan hyppimättä.
Oppisitkohan sinä samalla menetelmällä olemaan pahoinpitelemättä eläimiä? Tuommoisella paskalla ei saisi olla hevosia. Kuonoosi olisi saanut, jos olisi ollut minun koirani, ihan sama mikä kuvittelet olevasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei ilmeisesti ole lapsia joten kerron: lasten kanssa on huomattavasti mukavampaa kun pitää kiinni rutiineista ja etenkin nukkumaanmenoajoista sekä sy
Lapsilla on ja pitää olla omat rutiinit. En kutsu silti lapsiperhettä yökylään, koska en halua joutua mukaan lapsiperhesirkukseen. Siitä on kyläilyn ilo kaukana.
Joo ruoka-ajat ja muutenkin rytmi on eri lapsilla kuin aikuisilla.Juttelisin nämä selväksi jo etukäteen puhelimessa ja kompromissiahan se vaatii et tulee kivaa puolin ja toisin.
Ei oo kiva tommonen kurittaminem,mutta kyllä koiran omistajien pitää myös huolehtia koirastaan ja kouluttaa. Vika molemmilla puolilla
Onneksi oma lapsi vuorotyöläisen lapsi,eikä ole koskaan ollut tarkkaa rytmiä. On sitten aina hienosti sopeutunut vallitsevaan aikatauluun. Kun ei ehdi nukkua kuin 7 tuntia,niin pärjäsi sillä ja tilaisuuden tullen nukkui kellon ympäri.
Miksi meillä ei ole ollut ikinä ongelmaa lasten rytmien kanssa? Sekä vanhemmat, että kyläpaikat ovat tarpeen tulleen joustaneet rytmeissä. Lisäksi vanhemmilla on ollut lapsille mukana pikku välipaloja kaiken varalta.
"Meidän Pena-Petterin ja Marja-Liisan pitäisi syödä reilun tunnin sisällä vähintään jotain pientä. Mihin aikaan te yleensä syötte lounaan? Voinko auttaa sen kanssa tai annanko täältä mun laukusta heille välipalaa?"