Omituisinta/törkeintä mitä vieraat ovat tehneet ollessaan teillä kylässä?
Itsellä ei tule mieleen muuta kuin se kun kaveri tuli kerran Joulukuussa käymään kylässä ja valitti että hänellä tekee mieli suklaata ja hetken oltuamme olohuoneessa ja kaverin valitusta kuunnellessa päätin keittää meille kahvit ja häippäisin keittiöön ja kun olin laittanut kahvin porisemaan, tulin takaisin ja huomasin että kaveri oli ottanut lasten suklaakalenterit jotka oli olleet olohuoneen tietokonepöydällä ja luukku luukun jälkeen aukoi ja pisteli suklaat suuhunsa
Kommentit (2728)
Vierailija kirjoitti:
Noin pitääkin tehdä jos räkänokka alkaa kiskoa johtoja seinästä
Tuollaisten rikollisten "lapsenvahtien" varalta kodissa pitäisi olla kameravalvonta käytössä.
Toivottavasti pahoinpidelty lapsi on uskaltanut paljastaa ex-teinit edes aikuisina. Koska mihin ne rikolliset taipumukset katoaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Pihalla olivat kysymättä vetäneet kasvimaalta mansikat ja herneet. Kun pääsin keittiöstä pihalle kyselivät että missä vois nää porkkanat (multasia nippuja pyöritellen) huuhtoa otetaan näitä ja kurkkuja kotiin. Niin ihmettelivät kun karjuin että ei niitä omine nokkine saa mennä repimään. Ketutti ihan hitosti kun itselle ei jäänyt mitään ja koko kesän hoivannut ja esikasvatellut. Mansikkakakkua en tarjolle laittanut.
Nuo on kyllä ne pahimmat tuholaiset! Koko kesän taistellut ensin punkkeja vastaan, sitten tulee kirvat ja sitten nämä kaupunkivieraat jotka vievät sadon mennessä. Eikä ole mitään halpaa hommaa kun omaksi iloksi kasvattelee pienin määrin uutuuksina sitä ja tätä. Kyllä siinä "erikois" kurkku tai tomaatti maksaa jo lähemmäs 10euroa kpl. Sitten tullaan ja popsitaan poskeen ihan kuin ne simsalabim olis siihen heitä varten päivässä kasvanu. Anteeksi avautuminen mutta nyt osui arkaan paikkaan.
Kurkkutäti
Tullaan joka loma ja kysellään voiko olla pitempään. Heille ei tule kutsua koskaan. Enää en ota vastaan.
Reissussa ollessamme appivanhemmat kävivät tyhjentämässä sovitusti postilaatikon ja kastelemassa kukat- anoppi tonki kaikki kaapit ja ihan itse kertoi että oli valoa vasten katsonut kirjekuorien sisältöä ja laskujen summiakin. (Tuolloin tuli laskut kirjeenä, nykyään sähköisenä).
En ota enää koskaan lapsiperheitä yövieraiksi. Nää jotkut kuvittelevat, että isännöivä perhe alkaa pomppia Esko-Jennican iltapalojen mukaan. Nyt Essi-Petterille ruokaa yms. Me päätämme tarjoilusta ajankohtineen. Ei vieraat. Huvitti ja ärsytti että odotimme miehen kanssa noin 45 min kun kyläilevä pariskunta rauhoitteli Emmi-Jooseppia nukkumaan. Voi luoja pysykää kotonanne ja jättäkää itseänne fiksummat rauhaan.
Asun itse Helsingissä ja tutut vähän ympäri Suomea pienemmillä paikkakunnilla, ja monesti joku ystävä on halunnut yöpyä mun luona jos on ollut jotain menoa täälläpäin (esim. menossa ulkomaanmatkalle ja pitänyt lentää ensin Helsinkiin ja siitä seuraavana päivänä sit etelään). Tää oli mulle ihan ok, mutta pari kertaa on käynyt niin että kun oon antanut luvan yöpymiselle niin vieraat on ottanut jonkun mahdollisimman halvan lennon ja ilmoittaa sit vasta lentojen varaamisen jälkeen että tulee mun luokse tyyliin tiistaina puoli kahdelta yöllä :D Eikä mitään ymmärrystä siitä että joudun sit työpäivinä valvomaan tai heräämään yöllä heitä vastaan. Parhaimmillaan yks kaveri sekä saapui että lähti joskus aamuyöllä, meni siinä sit kaksi työpäivää aika koomassa.
Vierailija kirjoitti:
En ota enää koskaan lapsiperheitä yövieraiksi. Nää jotkut kuvittelevat, että isännöivä perhe alkaa pomppia Esko-Jennican iltapalojen mukaan. Nyt Essi-Petterille ruokaa yms. Me päätämme tarjoilusta ajankohtineen. Ei vieraat. Huvitti ja ärsytti että odotimme miehen kanssa noin 45 min kun kyläilevä pariskunta rauhoitteli Emmi-Jooseppia nukkumaan. Voi luoja pysykää kotonanne ja jättäkää itseänne fiksummat rauhaan.
Ymmärrän osittain pointtisi mutta kysyn kuitenkin:
- syöttekö aamupalaa klo 10 jälkeen, jotain lämmintä ruokaa sitten kun on seuraavan kerran nälkä klo 14 ja illalla joku leipä yömyöhään? Se ei toimi lapsille vaan tarvitevat tiheämmän rytmin ja säännöllisempää syömistä...
Teillä ei ilmeisesti ole lapsia joten kerron: lasten kanssa on huomattavasti mukavampaa kun pitää kiinni rutiineista ja etenkin nukkumaanmenoajoista sekä syömisajoista. Useimmat lapset heräävät aamulla aikaisin (ihan normaalia jos nousee jo vaikka 7 aikaan ylös tai jo aiemmin), joten aamiainen on noin 8 aikaan ja siitä eteenpäin noin 3 tunnin välein on aika hyvä rytmi. Leikki- ja kouluikäiset syövät n 5 krt/vrk.
Toki se ei ole majoittajien ongelma eikä isäntäväen kuulukaan pomppia vieraiden mukaan- olen itse joskus satunnaisesti reissatessamme ja yökyläillessämme ostanut, kokannut ja huolehtinut lasten ruuat ajallaan. Nukkumaan ovat aina asettuneet ihan hyvin vaikka vieraassa paikassa se uni ei tule samalla tavalla kuin kotona.
Mahtoi olla stressaavaa yöpyä teillä. Eivät varmaan olisikaan enää tulossa. Tästä syystä olen oman perheeni kanssa suosinut airbnb majoituksia, kun saa tehdä itse ruuat ja aikatauluttaa lasten ehdoilla kaiken.
Vierailija kirjoitti:
simo767 kirjoitti:
Anoppi tuli usein kylille kun vaimo oli töissä, minä sairaslomalla. Halusi päästä vessaan. kävi aina siellä kakalla ja piti jopa ovea auki koko käyntinsä ajan, haju levisi asuntoon. sentään veti vessan.
saattoi käydä meidän luona tuota tekemässä pari kertaa viikossa, mutta ei oltu sen kummemmin asiasta
vihastuttu kun meillä ei oikein ketään käy.
vaimo on miettinyt että kehtaisiko hän äidilleen sanoa että vessan oven voisi sulkea kun siellä on.
syykin selvisi miksi piti ovea aina auki, vessapelko, jumiin jäämisen trauma.
i
Mä olen juurtunut muutaman kerran vessaan kun lukko meni rikki ja hissiin kun se jumittui kerrosten väliin. Niistä jäi kauhu ahtaita lukittuja paikkoja kohtaan. Hissejä en enää käytä. Vessojen oven kyllä suljen ja lukitsen silloin kun on pakko mutta en kotona paitsi jos on vieraita. Mun lähimmät ys
Fobiat kannattaa käsitellä. Itsekin olen jäänyt kahdesti lukkojen taakse vessaan. Jäi pieni pelko. Ajamista kohtaan jäi isompi pelko vakavan kolarin takia, vaikken edes itse ajanut. Siksi kokemuksesta sanon, että on todella vapauttavaa päästä fobioistaan yli. Elämä muuttuu paljon kevyemmäksi. Jos ei itse saa käsiteltyä, niin vaikka ammattilaisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Törkeimpiä ovat kyllä nämä, jotka tulevat käymään vieraana kuin olisivat kotonaan. Kaikkea tutkitaan ja tongitaan lupaa kyselemättä, ei omata normaaleja käytöstapoja, tullaan lapset ja lemmikit mukana tai ihan vaan yllättäen kutsumatta. Sekin on ihmeellistä, että aina toiset ovat heti jotain vailla - oli kyse sitten ruoasta tai palveluksesta - eikä mitään tietenkään viitsitä tuoda tullessaan. Saamapuolella vain ollaan.
Ja sekin on niiiiiin outoa ettei vieraille uskalleta sanoa: annahan olla penkomatta minun tavaroita/ tykkäisitkö sinä minun penkovan sinun tavaroita/en pidä siitä, että pengot tavaroitani/kuka sinulle antoi luvan penkoa tavaroitani?
Pieni lapsi repi kirjaston lehtiä hyllystäni ja vanhemmat katsoi päältä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri ihan vapaan kasvatuksen oppien mukaan.
Lubricant kirjoitti:
Tuttava pariskunnasta jompikumpi ulosti vessan roskikseen. Molemmat kysyttäessä kiisti teon.
Olisit lähettänyt DNA-tutkimuksiin näytteen.
Pikkusiskon järjestämien kotibileiden jälkeen vieraat oli pöllineet mun meikkejä, hiuspannan ja joku tunkenut käytetyn tamponin suihkun lattiakaivoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän osittain pointtisi mutta kysyn kuitenkin:
- syöttekö aamupalaa klo 10 jälkeen, jotain lämmintä ruokaa sitten kun on seuraavan kerran nälkä klo 14 ja illalla joku leipä yömyöhään? Se ei toimi lapsille vaan tarvitevat tiheämmän rytmin ja säännöllisempää syömistä...
Teillä ei ilmeisesti ole lapsia joten kerron: lasten kanssa on huomattavasti mukavampaa kun pitää kiinni rutiineista ja etenkin nukkumaanmenoajoista sekä sy
Näinhän se on, en ymmärrä mistä alapeukut. Ymmärrän toki isäntäväen ärsyyntymisen, mutta lasten kanssa ne vuorokausirytmit ovat kuitenkin todella tärkeitä myös reissussa.
Vierailta olisi tietysti odottanut omatoimisuutta lasten ateriarytmeihin jos sellainen puuttui ja olisihan se ollut paikallaan sanoa jo etukäteen että Liisi-Petteri sitten herää klo 6.30, toivottavasti on teillekin ok, koska muuten menemme airbnb majoitukseeen tai hotelliin...
Toki isompien lasten kanssa voi vähän joustaa mutta takaan että lapset ovat siedettävämpää seuraa kun ne rytmit on edes sinne päin. Monen aikuisen ja varsinkin lapsettoman on vaikea ymmärtää sitä jos ei ole kokemusta.
Niin , toivottavasti kyläilevä lapsiperhe on tarjonnut tätä mahdollisuutta, eikä vain ilmoittanut tulevansa. Meillä on jälkikasvu niin fiksua, että kun tulevat luoksemme toiseen kaupunkiin , omasta tahdostaan majoittuvat aina hotelliin. Mikä sopii meille kaikille aivan mainiosti. Heillä on oma rytminsä ja meillä vanhuksilla toisenlainen, eikä tilaakaan ole mitenkään runsaasti 4-5 henkisen perheen yöpymiseen. Mielelläni laitan heille lounaat, päiväkahvit ja illallisen mutta sitten menevät hotelliin jossa aamiainen ja kaikki ovat tyytyväisiä. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Niin , toivottavasti kyläilevä lapsiperhe on tarjonnut tätä mahdollisuutta, eikä vain ilmoittanut tulevansa. Meillä on jälkikasvu niin fiksua, että kun tulevat luoksemme toiseen kaupunkiin , omasta tahdostaan majoittuvat aina hotelliin. Mikä sopii meille kaikille aivan mainiosti. Heillä on oma rytminsä ja meillä vanhuksilla toisenlainen, eikä tilaakaan ole mitenkään runsaasti 4-5 henkisen perheen yöpymiseen. Mielelläni laitan heille lounaat, päiväkahvit ja illallisen mutta sitten menevät hotelliin jossa aamiainen ja kaikki ovat tyytyväisiä. Suosittelen.
Näinhän se on. Tuossa ei tosin kerrottu taustoja. En itsekään nuorempana ennen omia lapsia olisi välttämättä hoksannut kaikkia yksityiskohtia lapsiperheen majoittamisesta ja siksi olen ainakin itse pyrkinyt lasten kanssa ennakoimaan tällaiset asiat sekä majoittumaan mahdollisuuksien mukaan vain oman perheen kesken. Kiukun purkaminen ja lapsiperheen syyllistäminen on silti liioiteltua. Kunnon keskustelu ennen majoitusta olisi ollut paikallaan ja vastuuta kehiin. Lapsiperhekin on voinut olettaa että majoittajille nämä asiat ovat tuttuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri ihan vapaan kasvatuksen oppien mukaan.
Nuo vanhemmat on ilmeisesti jo itsekin vapaan (=mielivallan sallivan) kasvatuksen uhreja.
Minä puolestani olen itsekäs ainokainen, ja olen saanut vanhanaikaisen "joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee" -kasvatuksen.
Kuljen muutoin keskitietä, mutta siinä en jousta, että toisen kotia ja omaisuutta kunnioitetaan. Jos vierailija ei osaa tätä, opetan niin lapset kuin vanhemmatkin. Jos siitä loukkaantuu, eikä enää tule, ei haittaa yhtään. :D
Aikoinaan yksi kaveri ryntäsi aina ekana vessaan ja väänsi hirveät ripulit. En ollut ainoa vaan teki samaa muidenkin luona. Siis kirjaimellisesti suoraan vessaan paineli kengät jalassa.
Myöhemmin selvisi että oli ihastunut seinänaapuriin ja pelkäsi tämän kuulevan ripaskan seinän läpi.
Ja maha oli sekaisin kun laktoosi-intolerantti mutta söi suklaavanukkaita ym.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan yksi kaveri ryntäsi aina ekana vessaan ja väänsi hirveät ripulit. En ollut ainoa vaan teki samaa muidenkin luona. Siis kirjaimellisesti suoraan vessaan paineli kengät jalassa.
Myöhemmin selvisi että oli ihastunut seinänaapuriin ja pelkäsi tämän kuulevan ripaskan seinän läpi.
Ja maha oli sekaisin kun laktoosi-intolerantti mutta söi suklaavanukkaita ym.
Tai sit hänellä oli joku suolistosairaus.
Taidetaan tuntea sama jumalan ruoska tai sen kaksoisolento.
Mutta täydellisillä ihmisillä on tehtävänsä ja kutsumuksensa. Ei voi mitään, paitsi yrittää pysyä nyrkin kantaman ulkopuolella, ettei joutuisi voittamattomaan kiusaukseen...