Olen 27 vuotias ja tuntuu että olen ihan ikäloppu hankkimaan lapsen.
Tekis mieli hankkia kolmas lapsi mutta tuntuu että oon jo niin vanha siis fyysisesti että miten jaksan raskauden, synnytyksen ja vauvavuoden. Silloin 24 kun sain ekan niin oli niin nuorekas ja skarppi olo.
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän niiden 40v ensisynnyttäjien päässä liikkuu, olin teini kun oma äiti täytti 40v ja muistan että mietin että onpa siinä ikäloppu kääkkä :D
Mieleesi ei ole juolahtanut, että olit vähän näköalarajoitteinen teininä ja ilmeisesti vieläkin? Tulet suvusta, jossa lapset tehdään nuorena ja se nähdään jonkinlaisena kyseenalaistamattomana luonnonlakina? Olet käynyt ammattikoulun ja luokkakaverit alkoivat kaikki tehdä vauvoja heti valmistuttuaan, koska niin kuuluu tehdä? Sillä lailla ne kulttuuriset käytännöt välittyvät. Asioista, usein täysin toisarvoisistakin, syntyy "totuuksia", jotka perustuvat vain siihen, että näin meidän suvussa, tuttavapiirissä ja naapurustossa on "aina" toimittu.
Jos tunnet itsesi liian vanhaksi ei ehkä kannata hankkia lisää lapsia. Jotkut tosiaan rapistuvat ja mummoutuvat ennenaikaisesti jos eivät syystä tai toisesta jaksa tai pysty pitämään itsestään riittävästi huolta. Sinulla on jo lapsia, keskity heihin.
Itse olen 36v ja odotan esikoistani. Ja tunnen itseni ihan nuoreksi :)!
Kyllä nuorikin voi tuntea itsensä elähtäneeksi, jos on väsynyt eikä huolehtinut itsestään kunnolla (esim.ei säännöllistä liikuntaa, huonot yöunet, omat harrastukset jääneet). Toisin kuin vanhuuden krempoille noille asioille voi tehdä paljonkin itse. Jo pelkkä yleisskunnon nostaminen liikunnalla tekee valtaosalle ihmeitä.