Auttakaa. Mistä ja miten aloitan kodin raivauksen?
Kotini on kauhea läävä. Tarvitsen jotain neuvoa ja tsemppausta että pääsen tästä eteenpäin. Olisin tosi kiitollinen neuvoista. Arvostella, soimata ja nimitellä osaan itseäni erinomaisen hyvin itsekin, joten jos mitenkään pystytte, pyydän jättämään sellaiset kommentit lähettämättä.
Olin nuorempana viitisen vuotta määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveyssyistä. Nyt olen terapian myötä päässyt elämän syrjään kiinni, olen saanut vuosikausia kituuttamani yliopisto-opinnot valmiiksi ja päässyt töihin ja muutenkin tulevaisuus näyttää valoisammalta. Olen nyt noin 30-vuotias.
Kotini on sotkuinen ja likainen ja tilanne stressaa ja aiheuttaa järkyttävää häpeää. Pahin painajaiseni on, että joku työkavereistani joutuisi jostain syystä käymään ovellani vaikka tuomassa jotain asiakirjoja tms ja näkisi edes vilauksen elämästäni. Asun kaupungin vuokra-asunnossa, joka ei ollut kovin siisti edellisen asukkaan jäljiltä 7 vuotta sitten tähän muuttaessani. Tein jonkinlaisen sisäänmuuttosiivouksen, mutta sen jälkeen olen siivonnut kunnolla ehkä 4 kertaa vuodessa. Imuroin ehkä kerran kuussa päällisin puolin, mutta se ei riitä koska minulla on 2 kissaa joista lähtee karvaa. Myös kissanhiekkaa kulkeutuu kissojen tassuissa ympäri kämppää. Tavaraa on ihan liikaa, lattialla on pahvilaatikoissa kirjoja ja papereita ja ties mitä roinaa. Minulla on noin 5 000 kirjaa ja DVD- ja CD-levyjä en kehtaa edes laskea. Asuntoni on 50 neliön kaksio.
Tiedän, että moni asia on omaa syytäni (tavaroiden hamstraus, kissat jne.) ja että nytkin kannattaisi tehdä jotain sen sijaan, että istun tässä ja kirjoitan tänne. En vain tiedä mistä aloittaisin, olen jotenkin lamaantunut.
Kommentit (50)
Päätä, että imuroit aina viikonloppuisin, joko lauantaina tai sunnuntaina. Näin imurointi ei veny epämääräisen pitkäksi ajaksi, ettet edes muista, koska on viimeksi imuroitu.
Siksi lauantai tai sunnuntai, koska voit valita, kumpana päivänä on enemmän energiaa ja viikonloppuimurointi on helppo muistaa (mikäli olet arkipäivisin töissä). Useimmilla on paremmin aikaa toteuttaa se viikonloppuna.
Toinen juttu on lakanat, vaihda nekin aina viikonloppuisin kahden viikon välein.
Hommaa kissanhiekka-astian eteen vaikka pieni eteisen kuramatto, joka ottaa tassuista pahimmat hiekat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää niksejä? Miten pääsee kaikista kasoista eroon?
Jätesäkkiin. Lajittele myöhemmin.
Mulla on vaan jätesäkin jälkeen taipumus heittää rojut roskiin. Tänään lähti jo yksi jätesäkki!
Hyviä vinkkejä tässä on jo tullut, enkä ala niitä toistamaan.
Tuota vielä täsmentäisin, että tosiaan asia kerrallaan eteenpäin. Ei ehkä niinkään kaappi/laatikko kerrallaan vaan tavararyhmä kerrallaan. Käyt läpi vaikka kaikki paperisi. Otat ne esiin joka paikasta: keittiöstä, tasoilta, lipaston laatikoista jne. Turhat tietty paperinkeräykseen, kaikki tärkeät paperit lajittelet esim. pankki, vakuutus, todistukset, vuokrasopimus jne. Katsot mitä jää säilytettäväksi ja minkälaisen tilan ne tarvitsee. Riittääkö yksi mappi vai lajitteletko ne vaikka muovitaskuissa yhteen lipaston laatikkoon jne.
Sitten keräät kodistasi kaikki koriste-esineet, kynttilät, tuikkukupit jne yhteen. Rikkinäiset roskiin, turhat kiertoon. Mitä jää jäljelle? Minkälaisen tilan ne tarvitsee? Riittäkö se, että lipaston päällä on muutama tuikkukuppi vai säästätkö muutaman laatikossa/kaapissa vaihtelun vuoksi?
Keittiötarvikkeet ja astiat. Kaikki samaan läjään. Onko sinulla vaikka neljä kauhaa ja viisi paistinlastaa? Tarvitsetko niitä kaikkia? Vai riittäisikö yksi isompi ja yksi isompi kauha ja kaksi lastaa? Muut kiertoon. Sama kaikkien astioiden kanssa, säilyät vain ne, mitä oikeasti käytät ja tarvitset. Itse en leivo juuri koskaan. Äitini on himoleipuri ja osatnut minulle vuosien varrella jos minkälaista taikinakulhoa ja hilavitkutinta. Kun kävin tällä ajatuksella keittiön kaappeja läpi, tajusin miten paljon tilaa vie nämä minulle täysin turhat tavarat. Keittiön kaappeihin ja laatikoihin tuli kummasti tilaa kun kiertoon lähti kaikki, mitä en oikeasti käytä. Meillä oli esim. viisi erilaista kaulinta! Viisi! Säästin kaksi, yhden ison ja yhden pienen puikulan. Ainoa kerta, kun olisin tarvinnut useampaa kaulinta oli kun lasten serkut olivat meillä leipomassa pipareita ja jokainen lapsi tietysti halusi kaulita yhtä aikaa. Tilanne ratkaistiin ottamalla käyttöön lasiset glögipullot. Itse asiassa nöin miettien meillä ei tarvitsisi noita kahtakaan kaulinta...
Kun käyt kaikki tavarasi ja vaatteet näin läpi, sinulle hahmottuu miten paljon kodissasi on mitäkin tavaraa. Ja miten paljon niiden säilyttäminen vaatii tilaa. Suunnittelet jokaiselle tavararyhmälle oman säilytyspaikan. Kaikki kunttilät samaan paikkaan, kirjat samaan paikkaan jne. Tavarat tulee vietyä helpommin paikalleen kun niillä on selkeä paikka. Ja kun tilaa on sen tietyn verran, pitää havahtua tekemään uutta karsintaa jos vaikka ne kirjat ei mahdukaan niille varattuun hyllyyn tai kynttilät ja tuikkukipot niille varattuun laatikkoon. Koska tasoille ja muihin kaappeihin/laatikoihin et ala niitä enää tunkemaan.
Olisi mielenkiintoista kuulla, saiko ap urakkansa hoidettua.
Netflix-sarjassa Consumed kerrotaan tällaisista ihmisistä. Katsoin muutaman jakson ja näillä perheillä oli aina kissa/kissoja ja ehkä koira siihen päälle. Hirvittää ajatus, ettei kämpässä mahdu edes imuroimaan!
Sarjassa heiltä viedään ensin kaikki tavarat ulos ja he saavat pitää vain pienen matkalaukullisen parin viikon tarpeisiin plus kymmenen haluamaansa tavaraa. Kahden viikon päästä vain 25 % tavaroista saa tuoda takaisin kotiin. Lopuksi katsotaan vielä tilanne kolmen kuukauden päästä. Osa on jo silloin palaamassa vanhoihin tapoihinsa eli ovat sairaita ihmisiä. osa taas on saanut elämänsä haltuun.
Oliko tämä jo täällä?
Suosittelen 4 LAATIKON METODIA.
Eli otat 4 isoa jätesäkkiä, tai laatikkoa, ja nimeät ne seuraavasti:
- PIDÄ
- ANNA POIS
- HEITÄ POIS (=roskiin)
- ??? (tai en tiedä tms.)
- PIDÄ-laatikkoon laitat tavaran, jonka koet tarpeelliseksi tai jolla on oikeasti niin paljon arvoa, että haluat myydä sen (ja huomioi siinä voimavarai, onko niitä).
ANNA POIS -laatikkoon laitat KIERRÄTETTÄVÄT materiaalit (itse lajittelen ne tässä vaiheessa suoraan omiin pusseihinsa) ja niin hyväkuntoisen tavaran, jolla on vielä jollekin käyttöä, mutta josta haluat itse eroon.
- HEITÄ POIS -laatikko on sanan mukaisesti ROSKILLE, eli kaatopaikkajätteelle
- ??? -laatikkoon voit laittaa tavarat, joista et lajitteluhetkellä osaa päättää (niin saat prosessia eteenpäin)
Näin voit raivata aika pieniäkin alueita kerrallaan kun vain pidät laatikot odottamassa.
Itselleni hyviä iskulauseita ovat:
Et kaipaa sitä kuitenkaan! (Esim. tavara, jota ei muistanutkaan, kun se tulee vastaan)
Vähemmän on enemmän!
Haluan elämäni olevan helppoa ja mutkatonta ja tämä tavara on tiellä siinä
Etc.
Ai niin, ja voit perustaa "aarrelaatikon" eli laatikon, jonne keräät muistoja, joista on vaikea luopua. Ilahduttavia tai muuten tärkeitä asioita. Niitä voi myös kuvata.
- Vielä tärkeä asia: selvitä, mikä taho ottaisi tavaraasi vastaan. Esim. Fida ottaa kaikkea tavaraa samoin kierrätyskeskus. Hope ottaa valikoidummin ja mitä näitä on. Mutta ettet vain kerää tavaraa mutta se ei lähde ulos talosta! Ajattelet, että joku ilahtuu saatuaan tavaraasi niitäkin tahoja on, vaikka itse ajattelen inakin, että ei näillä kukaan mitään tee. Eläintalot ovat kiitollisia tekstiileistä.
- Mieti, minkä kokoisen tilan voit (haluat) varata millekin tavararyhmälle. Esim. kirjat, liinavaatteet, vaatteet, astiat, käsityöt, paperit...
Sitten karsit sen tavararyhmän määrän siihen. Ja jatkossa, jos tila uhkaa täyttyä, karsit, ennen kuin sinulla on taas uusi kaaos käsissäsi.
Jos mietit järjellä, laske montako tuntia vaatii 5000 kirjan ja x dvd:n käytääminen. CD:tkin menevät överiksi jos ovat sadoissa, vaikka voikin käyttää taustamusiikkina, koska netistä kuulee mitä tahansa.
Jo tuo noihin tavaroihin potentiaalisesti imeytyvä aikamäärä on omiaan imemään elinvoimasi ja uuvuttaa sinut. Eli aloittaisin niistä. Niistä on pakko luopua ja säästää vain järkevä ja hallittavissa (materiaalin säilöminen ja ajanhallinta) oleva osa.
Olen itse kärsinyt myös ongelmista. Minulla on ollut röykkiöittän lehtia, joita olen tilannut enkä lukenut. Annoin periksi, kun tajusin kuinka monta tuntia/ päivää/ viikkoa/ kuukautta minulla menisi siihen, että ihan ajatuksella nauttisin lehdet läpi. Vein hyviä, lukemattomia lehtiä paperinkeräykseen ja annoin ystävälleni, joka otti niitä mielihyvin vastaan. Jätin toki paljon jäljelle ja ehkä perkaan aikanaan vielä lisää, mutta tämäkin huojensi ja vapautti.
Virheostos, josta kärsimisen voi lopettaa tähän eikä rankaista itseään pakottamalla löytämään niille aikaa vielä myöhemmin. Olisihan se ollut kivaa, että olisi ollut aikaa ja voimia lueskella ne ajallaan, kuten joskus oli, mutta kun nyt ei vaan ollut.
Projekti aloitettu, jo siitä voittajafiilis.
Silloin kannattaa vähentää tavaran määrää.