Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikä suomessa tarvitse enää käydä koulua?

Vierailija
07.04.2025 |

Iltasanomien mukaan suomessa on tuhansia nuoria jotka eivät käy koulua. Aikanaan olisi varmaan poliisi tullut hakemaan jos olisi jäänyt kotiin makoilemaan. Mikä tämä homman nimi on?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole koskaan tarvinnut, jos ei halua. Eräs erityisryhmä on laistanut koulunkäyntiä jo 80 vuoden ajan.

Vierailija
2/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on edelleenkin oppivelvollisuus, ei koulunkäyntivelvollisuus.

On siis ihan sama miten ja missä opiskelee kunhan kaikki tulee suoritettua.

Kotikoulua saa käydä ja onhan niitä nuoria niissä laitoksissakin joskus ja opiskelevat siellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti on keksitty kaikenlaista nyky nuorille . Millainen on terve ja normaali ihminen  ? Ennen oli erilaisia ihmisiä , nyt on jos jonkinlaista kirjainyhdistelmää selittämässä sitä ja tätä. 

Vierailija
4/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi. Jos on syntynyt rahasukuun niin mitä sillä koulutuksella tekee??? Voihan sitä huvikseen käydä jos siltä tuntuu mutta pakkoa ei ole.

Vierailija
5/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla syrjäseudun paikkakunnalla olen nyt ainakin muutamista nuorista kuullut että kun lähikoulua ei enää täällä ole (amista) niin ovat jääneet peruskoulun jälkeen kotiin syrjäytymään! En tiedä onko miten yleistä, mutta kamalaa, elämän oppirikkaimpia ja muutenkin parhaita pitäisi olla nuo nuoruuden opiskeluvuodet, mutta pitkänmatkalaisille voi näköjään olla liikaa asuntolaelämä sadan kilometrin päässä kotoa, tai vaihtoehtoisesti älyttömän aikaiset herätykset bussiin ja siitä matkakulut jos omalta paikkakunnalta käsin haluaisi käydä jatko-opiskelut.

Vierailija
6/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mä ajattelin aikoinaan niin että jos mulle ei makseta tästä paskasta mitään, niin en tee mitään.

Ne halus syöttää mulle valheellista propagandaa ja rakentaa musta halvalla tuottavan. En suostunu siihen.

Perustulo tänne, niin käyn peruskoulun. Orjaksi en ala tai palvelemaan muita

Vierailija
7/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen opittiin lukemaan ekalla luokalla. Nykynuoriso ei osaa yläasteella lukea eikä osaa kellotaulusta aikaa, tajuavat vain digitaalisen kellon. Suomen tulevaisuuden toivot.

Vierailija
8/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen opittiin lukemaan ekalla luokalla. Nykynuoriso ei osaa yläasteella lukea eikä osaa kellotaulusta aikaa, tajuavat vain digitaalisen kellon. Suomen tulevaisuuden toivot.

Mitä ne saa siitä hyvästä?

Ennen oli tarjolla hyviä työpaikkoja ja ei mitään syyllistystä.

Ennen oli ennen ja nyt on nyt.

Missä on perustulo nuorille?

Minkä takia ne opiskelisi, kun ei ole edes töitäkään?

Vierailija
9/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille ei näköjään voida mitään. Koulu voi vain tehdä lasun, mutta ne eivät johda mihinkään. Pelkkä koulua käymättömyys ei enää ole huostaanoton peruste. 

Nykykoulussa on kyllä kuraattoreja ja kouluvalmentajia ja joitakuita yritetään jopa käydä koulusta hakemassa. Mutta ei täällä väkisin voi ketään pitää. On niitäkin, jotka tuodaan aamulla kouluun, mutta jotka häipyvät paikalta viimeistään ekalla välkällä. Ja on niitä, jotka ovat käytävillä, mutta eivät suostu tulemaan tunnille. Ja jos saadaan tunnille, he lähtevät pian vessaan, eivätkä tule enää takaisin. Ei meillä ole töissä ketään, joka voisi kaikki tunnit partioida käytävillä ja läheisessä kauppakeskuksessa ja kantaa teinejä tunnille.

Neloset voivat silti uhata, vaikka olisi tunnillakin, jos oppilas ei tee tunnilla mitään. Jos oppilas ei edes puhu, eikä kirjoita koepapereihin mitään eikä suostu tehtäviin, niin minkäs teet. Opettajan on mentävä eteenpäin ja opetettava koko luokkaa, ei voi istua yhden vieressä pakottamassa.

Aika turha on myöskään määrätä jälkkää, koska he eivät tule niitä ikinä istumaan. 

Luokalle jäämiset yläkoulussa eivät johdu oppimisvaikeuksista tmv. vaan tuossa kuvaamastani kieltäytymisestä. Mikään määrä tukiopetusta tai muita koulun keinoja ei auta näihin.

T. Yläkoulun ope

Vierailija
10/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi. Jos on syntynyt rahasukuun niin mitä sillä koulutuksella tekee??? Voihan sitä huvikseen käydä jos siltä tuntuu mutta pakkoa ei ole.

Eipä Suomessa kannata opiskella kuin lääkäriksi. Kaikki muut alat on onnenpotkuja jos lykästää. Lääkärin palkalla elää just ja just silleen että kannattaa edes opiskella. Muiden alojen palkat on niin paskoja että ihmisiä pitäisi pakottaa aseellisesti kouluihin opiskelemaan hukkaan elämäänsä.

Vierailija
11/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin .

Vierailija
12/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovasti on keksitty kaikenlaista nyky nuorille . Millainen on terve ja normaali ihminen  ? Ennen oli erilaisia ihmisiä , nyt on jos jonkinlaista kirjainyhdistelmää selittämässä sitä ja tätä. 

Arvaan että sun kirjainyhdistelmän etukirjain on P niinkuin paska.

Vierailija
13/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nää äitillään asuvia traumalapsia?

Vierailija
14/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mä ajattelin aikoinaan niin että jos mulle ei makseta tästä paskasta mitään, niin en tee mitään.

Ne halus syöttää mulle valheellista propagandaa ja rakentaa musta halvalla tuottavan. En suostunu siihen.

Meillä on käytännössä oppivelvollisuus tai velvollisuus tualla kiusatuks päivittäin koulumatkoilla ja koulussa. Kukaan ei tee mitään. 9 vuotta kidutusta.

Vierailija
15/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan osaa selittää näille nuorille että he eivät selviä elämästä ilman luku-, kirjoitus- ja laskutaitoa? Nyt luodaan ihmisiä, jotka päätyvät kadulle ja eivät tule pääsemään sieltä pois.

Vierailija
16/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näille ei näköjään voida mitään. Koulu voi vain tehdä lasun, mutta ne eivät johda mihinkään. Pelkkä koulua käymättömyys ei enää ole huostaanoton peruste. 

Nykykoulussa on kyllä kuraattoreja ja kouluvalmentajia ja joitakuita yritetään jopa käydä koulusta hakemassa. Mutta ei täällä väkisin voi ketään pitää. On niitäkin, jotka tuodaan aamulla kouluun, mutta jotka häipyvät paikalta viimeistään ekalla välkällä. Ja on niitä, jotka ovat käytävillä, mutta eivät suostu tulemaan tunnille. Ja jos saadaan tunnille, he lähtevät pian vessaan, eivätkä tule enää takaisin. Ei meillä ole töissä ketään, joka voisi kaikki tunnit partioida käytävillä ja läheisessä kauppakeskuksessa ja kantaa teinejä tunnille.

Neloset voivat silti uhata, vaikka olisi tunnillakin, jos oppilas ei tee tunnilla mitään. Jos oppilas ei edes puhu, eikä kirjoita koepapereihin mitään eikä suostu tehtäviin, niin minkäs teet. Opettajan on m

mun aikana vanhemmat lahjoi rahalla että saan kiitettäviä kokeista. Se kannusti mua. Ehkä köyhillä perheillä ei ole antaa yhtään rahaa hyvistä kokeista, joten nuoria ei kiinnosta.

Ei minuakaan oliisi kiinnostanut yhtään, jos en olisi saanut tyyliin 200 markkaa kiitettävästä kokeesta.

Vierailija
17/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos viittaat tähän Ylen juttuun https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011151196.html niin taitaa moni olla tämän inkluusion uhri. Kaikki päästetään luokalta läpi ja survotaan isoon kouluun ja luokkiin. Heikoimmat putoaa kelkasta ja eivät enää halua mennä kouluun. Mä olen aina sanonut, että inkluusio ei ole kenenkään etu. Ei niiden hyvien oppilaiden, joilla ei ole oppimisrauhaa eikä niiden heikompien, joilla opetus menee viheltäen yli hilseen. Jos ei osaa kunnolla lukea, niin ei myöskään pysty sisäistämään lukemaansa. Ei opi mitään eikä osaa mitään. Turhautuu ja joko rettelöi tai muuttuu näkymättömäksi olemalla poissa.

Vierailija
18/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nää äitillään asuvia traumalapsia?

En tiedä. Nyppäsin just pihtiotteella kuusi nenänkarvaa kerralla irti. Vähän kirvelsi.

Pitäiskö antaa lapsille porkkanaa siitä että tulee kokeista hyviä numeroita?

Vierailija
19/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan osaa selittää näille nuorille että he eivät selviä elämästä ilman luku-, kirjoitus- ja laskutaitoa? Nyt luodaan ihmisiä, jotka päätyvät kadulle ja eivät tule pääsemään sieltä pois.

Aika huonosti tuotetaan ihmisiä ja sinähän sen paljastit. Alkuperäinen ajatus oli laittaa nuoret kouluun mahdollisimman edullisesti kasvamaan tuottaviksi ja voittoa tekeviksi lihapaloiksi yhteiskunnalle... Ja siitä hyvästä he menettää lapsuuden enimmät päivät ja tunnit näihin laitoksiin lähes ilmaiseksi.

Joku aikoo kerätä voitot heistä. Nyt harmittaa kun ei heistä saa voittoa.

Vierailija
20/27 |
07.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käytännössä oppivelvollisuus tai velvollisuus tualla kiusatuks päivittäin koulumatkoilla ja koulussa. Kukaan ei tee mitään. 9 vuotta kidutusta.

Herkkänä ja epävarmana lapsena etenkin koulu oli ihan helvettiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme