Kun pojille alkaa tulla murrosikä päälle (13v, yläaste tms) onko niin että kouluarvosanat laskevat ?
Laskevatko melkein aina kun murrosikä alkaa kunnolla tulla? Meillä poika seiskalla, ei ole vielä juuri finnejä eikä muitakaan merkkejä, eikä kasvupyrähdys alkanut. Mutta jos numerot tästä vielä laskevat...ei ole asiaa ainakaan lukioon.
Kommentit (9)
Yläkoulun aineenopettajana voin sanoa, että koska pojilla kehittyminen ja ns. kypsyminen tosissaan opiskeluun tapahtuu yleensä tyttöjä myöhemmin, numerot eivät todennäköisesti tule ainakaan nousemaan. Monet pojat(kin, myös jotkut tytöt) heräävät huonoihin numeroihinsa vasta ysiluokalla, jolloin yleisen osaamisen ja numeroiden nostaminen alkaa olla jo myöhäistä (hyviin) lukioihin hakemista varten.
Oletko kysynyt pojaltasi hänen jatkosuunnitelmistaan? Seiskaluokkalainen ei toki paljoa tiedä eikä osaa tulevaisuuttaan juuri ajatella, mutta kannattaa hyvässä hengessä kuitenkin kannustaa valmistautumaan toisen asteen kouluihin hakemiseen jo nyt. Siis siten, että tekee läksynsä ja opettelee asiat niin hyvin kuin vain voi. Jokin palkkiosysteemi hyvistä numeroista toimii joillakin. Tuon ikäinen ei ymmärrä, että uusi tieto rakentuu aina vanhan päälle, ja jos ei ole mitään vanhaa minkä päälle rakentaa, oppiminen on tuplasti hankalampaa.
Onko poikana oleminen jokin tauti? Aika monella ne eivät laske, eivätko he olekaan poikia?
Karkeaa yleistystä. Kun kasvattaa lapsensa kunnolla, ja säilyttää hyvän keskusteluyhteyden lapseensa, ei murrosikä välttämättä muuta koulunkäynnissä yhtään mitään. Ainakin meillä numerot ovat vain nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun aineenopettajana voin sanoa, että koska pojilla kehittyminen ja ns. kypsyminen tosissaan opiskeluun tapahtuu yleensä tyttöjä myöhemmin, numerot eivät todennäköisesti tule ainakaan nousemaan. Monet pojat(kin, myös jotkut tytöt) heräävät huonoihin numeroihinsa vasta ysiluokalla, jolloin yleisen osaamisen ja numeroiden nostaminen alkaa olla jo myöhäistä (hyviin) lukioihin hakemista varten.
Oletko kysynyt pojaltasi hänen jatkosuunnitelmistaan? Seiskaluokkalainen ei toki paljoa tiedä eikä osaa tulevaisuuttaan juuri ajatella, mutta kannattaa hyvässä hengessä kuitenkin kannustaa valmistautumaan toisen asteen kouluihin hakemiseen jo nyt. Siis siten, että tekee läksynsä ja opettelee asiat niin hyvin kuin vain voi. Jokin palkkiosysteemi hyvistä numeroista toimii joillakin. Tuon ikäinen ei ymmärrä, että uusi tieto rakentuu aina vanhan päälle, ja jos ei ole mitään vanhaa minkä päälle rakentaa, oppiminen on tuplasti hankalampaa.
Kaikki eivät asu pk-seudulla. Meillä hyvää lukioon pääsevät kaikki halukkaat. Keskiarvosta ei ole kiinni.
Riippuu siitä kuuluuko nörtteihin vai suosittuihin. Itse kuuluin nörtteihin ja mulla numerot vain nousivat. Toki tästä sitten muita haittoja tulevassa elämässä. Olisin mieluummin valinnut tytöt ja huonomman keskiarvon
Vierailija kirjoitti:
Karkeaa yleistystä. Kun kasvattaa lapsensa kunnolla, ja säilyttää hyvän keskusteluyhteyden lapseensa, ei murrosikä välttämättä muuta koulunkäynnissä yhtään mitään. Ainakin meillä numerot ovat vain nousseet.
Noniin! Ottakaapa mallia tästä esimerkkimammasta niin teillä kaikilla ja ennenkaikkea teidän pojilla menee hyvin.
Nerokkaan yksinkertaista, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun aineenopettajana voin sanoa, että koska pojilla kehittyminen ja ns. kypsyminen tosissaan opiskeluun tapahtuu yleensä tyttöjä myöhemmin, numerot eivät todennäköisesti tule ainakaan nousemaan. Monet pojat(kin, myös jotkut tytöt) heräävät huonoihin numeroihinsa vasta ysiluokalla, jolloin yleisen osaamisen ja numeroiden nostaminen alkaa olla jo myöhäistä (hyviin) lukioihin hakemista varten.
Oletko kysynyt pojaltasi hänen jatkosuunnitelmistaan? Seiskaluokkalainen ei toki paljoa tiedä eikä osaa tulevaisuuttaan juuri ajatella, mutta kannattaa hyvässä hengessä kuitenkin kannustaa valmistautumaan toisen asteen kouluihin hakemiseen jo nyt. Siis siten, että tekee läksynsä ja opettelee asiat niin hyvin kuin vain voi. Jokin palkkiosysteemi hyvistä numeroista toimii joillakin. Tuon ikäinen ei ymmärrä, että uusi tieto rakentuu aina vanhan päälle, ja jos ei ole mitään vanhaa minkä päälle rakentaa, oppiminen on tuplasti hankalampaa.
Kaikki eivät asu pk-seudulla. Meillä hyvää lukioon pääsevät kaikki halukkaat. Keskiarvosta ei ole kiinni.
Niin, kuten en minäkään :) Silti omassa kaupungissanikin on muutamia lukioita, joihin vaaditaan selkeästi parempi keskiarvo kuin toisiin. Hyvällä lukiolla aiemmassa tekstissäni tarkoitin esim. ka 8 -rajan lukiota, joka ei sinänsä ole mikään korkea keskiarvo ysiluokkalaisella. Jos keskiarvo päättötodistuksessa on yli 9, saa lähestulkoon aina valita minne menee, mutta heti ka:n pudotessa numeron-puolitoista, vaihtoehdot sen kuin rajautuvat pois yksitellen. Pienet lukiot, joihin "pääsevät kaikki halukkaat" on tässä tietysti asia erikseen, mutta totuus on silloinkin se, että jos on yläkouluajan lusmuillut ja luistanut hommista, on lukioon ja aina vain itsenäisempään opiskeluun siirtyminen usein todella hankalaa.
Ei meillä laskenut. Poika itsenäistyi tekemällä omat päätökset ja pääsemällä itse valitsemaansa lukioon. Piti tasapainoilla niin, että toisaalta kannusti ja neuvoi mutta toisaalta opiskelu oli (ja on edelleen) pojan oma juttu.
Poikien vaikein vaihe ajoittuu usein kahdeksanteen luokkaan. Heillä on usein puolen vuoden - vuoden mittainen jakso, jonka aikana opiskelusta ei tule mitään. Mikään ei kiinnosta (paitsi pelaaminen, tytöt, mopot ja osalla päihteet) eikä opiskelusta tule mitään. Osa ei tuona aikana pysty istumaan paria minuuttia paikoillaan. Heitä myös väsyttää vaikka yöllä olisi nukuttu kohtuulliset unet. Perheen kanssa tulee kränää ja kaveripiiri usein vaihtuu muihin samassa tilanteessa oleviin. Aikuisia pitää uhmata aina kuin vain mahdollista.
Arvaat varmaan, että numerot laskevat. Pahinta on, jos tämä vaihe on ysillä!