Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Krista Mikkonen: Pitkäaikaistyöttömiä vanhusten avustajiksi

Vierailija
03.12.2016 |

Mitä sanotte hoitajat, tykkäisittekö ideasta?
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3118781/Kansanedustaja+pesi+vanhuksen+…

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin löytää Helsingissä asuvalle isälleni jonkun, joka kävisi hänelle kerran viikossa kaupassa. Lähimpään on matkaa noin 600 metriä. Isällä ei ole tietokonetta eikä älypuhelinta, tavallinen vain. Ukko on ihan tolkuissaan, mutta ei jaksa kantaa talvella ostoksia. Miten löytäisin tällaisen luotettavan ihmisen ja mieluiten rahat kouraan ilman koukeroita -tyylillä? Kokemuksia, vinkkejä?

Vierailija
22/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömissä on myös hoitoalan ammattilaisia, joten he varmaan saavat "kunnian" ensin.

Kyllä jotain fiilua on, jos on hoitoalalla pitkäaikaistyötön. Joko täysin käsi tai työhaluton.

Joo, nyt tuli ajatuskatko, siis työttömiä on, kun on lähihoitajia koulutettu niin paljon. Eli ei virkaa, vaan sijaisia pyörii pätkästä pätkään. Olisi varmaan mukavaa saada työtä esim. vuodeksi kerrallaan, eikä viikoksi sieltä täältä.

Tunnen muuten muutaman, joilla on hiukan fiilua. Yksi käy kerran vuodessa "lataamossa", mutta pitävät virassa, kun tekee työnsä hyvin. Olin itse sijaisena pari vuotta, ja esim. tästä tyypistä näin heti, ettei kaikki ollut ihan ok. Työkaverit kertoivat ja sanoin, että huomasin. Pilkkasivat häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mua ärsyttää kun ne ajattelee, että kuka tahansa voi hoitaa vanhuksia. Törkeetä vanhuksia kohtaan ja törkeetä työttömiä kohtaan.

Jutussa sanotaan, että Vaasassa on palkattu pitkäaikaistyöttömiä vanhusten avustajaksi. Vaikka jutusta ei käy tarkemmin ilmi, en usko että kyseessä on varsinaisesti hoitotyö, vaan muunlainen avustus. Eiköhän hommaan ole myöskin valittu sopivia henkilöitä eikä aakkosjärjestyksessä otettu 20 ensimmäistä työtöntä.

Kuulostaa minusta ihan hyvältä ratkaisulta.

Sopiva henkilö: koulutus hoitoalalle, geriatriapuolelta. Syöttäminenkään ei ole ummikon tehtävä.

Kuten sanottu, jutusta ei käy tarkemmin ilmi millaisesta työstä on kyse tarkalleen, mutta vanhusten avustaminen voi tarkoittaa monenlaisia asioita. Eivät kaikki apua tarvitsevat vanhukset makaa sängyssä syötettävänä.

Esimerkiksi minun lähes 90-vuotias isoäitini asuu omillaan, mutta tarvitsee apua kaupassa käynnissä, apteekissa, joidenkin asioiden hoidossa (ei osaa käyttää tietokonetta tms.), siivouksessa.

Hänellä asuu perhettä paljon lähellä, mutta jos ei asuisi, niin kaipaisi varmaan ihan myös seuraa. Sekin olisi minusta arvokasta avustustyötä. Käydä vanhuksen luona kahvilla, jutella, lukea lehteä tai katsoa telkkaria.

Kuolaavan muistisairaan ja 50 km hiihtävän supermummon väliin mahtuu monenlaista ikäihmistä.

Kuka haluaa seuraa ihmisestä joka ei sinusta pidä ja on siellä vaan koska on pakotettu?

Eikö samaa voisi sanoa hoitajista? Kuka haluaa apua hoitajalta, joka ei hänestä pidä ja on siellä vain pakotettuna?

No,käsittääkseni jotkut haluavat tehdä hoito- ja avustustyötä. Osalla on hoitajan koulutus, osalla ei, mutta voi silti olla halu auttaa.

Ja eihän jutun työt olleet mitään pakkotyötä?

Vierailija
24/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin löytää Helsingissä asuvalle isälleni jonkun, joka kävisi hänelle kerran viikossa kaupassa. Lähimpään on matkaa noin 600 metriä. Isällä ei ole tietokonetta eikä älypuhelinta, tavallinen vain. Ukko on ihan tolkuissaan, mutta ei jaksa kantaa talvella ostoksia. Miten löytäisin tällaisen luotettavan ihmisen ja mieluiten rahat kouraan ilman koukeroita -tyylillä? Kokemuksia, vinkkejä?

Minä voisin. Olen työtön ollut kesästä asti kun valmistuin koulusta. 

N22

Vierailija
25/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti jää paha maku tuosta lehtijutusta, koska kansanedustaja ei puhu alalle kouluttautumisesta tai koulutettujen palkkaamisestam vaan pitkäaikaistyöttömistä avustajiksi.

Pitkäaikaistyötön ei ole mikään meriitti mihinkään. Täytyyhän jonkinlaista koulutusta olla, kyseessä on sentään ihmisläheinen vastuullinen työ! Ei ole se ja sama kuka siinä syöttää, pesee tukkaa ja pukee. Jos ei ole yhtään kiinnostunut hoitoalasta, ei todellakaan kuulu sellaseen työhön. Nämä puheet pitää lopettaa heti.

Vierailija
26/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo, muutama psykopaatti insuliinimurhaaja kun pääsee taas niittaamaan pari mummoa kun tuonne ketä vaan otetaan niin ehkä loppuu tuollainen hullutus. Vai laitetaanko nämä työttömät ensin jonkun psykologisen seulan läpi? Tuskin. Uhataan karenssilla korkeintaan. En todellakaan kannata.

Vierailija
27/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkäaikaistyöttömissä on myös hoitoalan ammattilaisia, joten he varmaan saavat "kunnian" ensin.

Kyllä jotain fiilua on, jos on hoitoalalla pitkäaikaistyötön. Joko täysin käsi tai työhaluton.

Joo, nyt tuli ajatuskatko, siis työttömiä on, kun on lähihoitajia koulutettu niin paljon. Eli ei virkaa, vaan sijaisia pyörii pätkästä pätkään. Olisi varmaan mukavaa saada työtä esim. vuodeksi kerrallaan, eikä viikoksi sieltä täältä.

Tunnen muuten muutaman, joilla on hiukan fiilua. Yksi käy kerran vuodessa "lataamossa", mutta pitävät virassa, kun tekee työnsä hyvin. Olin itse sijaisena pari vuotta, ja esim. tästä tyypistä näin heti, ettei kaikki ollut ihan ok. Työkaverit kertoivat ja sanoin, että huomasin. Pilkkasivat häntä.

Typeryksiä, kun pilkkaavat. Kuka tahansa voi sairastua! Mitä jos itse kokisivat kovia ja menettäisivät aivan kaiken voisi tulla romahdus. No ehkä se opettaisi.

Vierailija
28/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityinen kotipalvelu? Ei tarvi kunnalliseen hakea, siihen on ne omat byrokraattiset koukerot ja ainakaan meillä ei kunnalta saa kauppa-apua jos se ainoa avuntarve, ohjataan yksityiselle. Ja jos kerran maalla kaupatkin kuljettavat ostokset kotiin niin uskoisin Helsingistä varsinkin löytyvän. Meillä maksaa kaupan kotiinkuljetus 8€, maksu käteisellä ja tilaus soitetaan.

Vierailija
29/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo, muutama psykopaatti insuliinimurhaaja kun pääsee taas niittaamaan pari mummoa kun tuonne ketä vaan otetaan niin ehkä loppuu tuollainen hullutus. Vai laitetaanko nämä työttömät ensin jonkun psykologisen seulan läpi? Tuskin. Uhataan karenssilla korkeintaan. En todellakaan kannata.

Niinpä. Ja muistuu mieleen seksuaalinen hyväksikäyttötapauskin jokin aika sitten. Mies joka käytti hyväkseen useaa vanhusta, hirveää. Pitää ehdottomasti olla soveltuvuustestaukset.

Vierailija
30/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko joku, että tuosta maksettaisiin oikeaa palkkaa? Parhaimmillaan 9€ päivä, tai sitten ilmaiseksi jonkun työkokeilun piikkiin.

Vierailija
31/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea.Minä vihaan vanhuksia ja työnnän mummut rullatuoleineen ensimmäiseen ojaan ja jätän sinne :D

Vierailija
32/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhuksia voi hoitaa melkein kuka tahansa toisesta ihmisestä välittävä ja auttamisenhaluinen ihminen, tekeväthän sitä työtä omaishoitajatkin kaikenaikaa, eikä kukaan tule kysymään koulutuksesta. 😚

No kuka tahansa ihminen ei rupea omaishoitajaksikaan. Ja esimerkiksi minä en ole hankkinut lapsia, sillä en koe hoitamista ja hoivaamista millään lailla omaksi hommakseni. 

Välitän muista ihmisistä ihan mielelläni maksamalla veroja, mutta en halua olla kenen tahansa hoidettavan tai hänen eritteidensä kanssa fyysisesti kontaktissa.

Ja mitä noin yleensä hoitotyöhön tulee niin kyllä siinä amatöörit voivatkin mokailla. Sama muissa hommissa. Melkein kuka tahansa laittaa ruokaakin, mutta ei ketä tahansa silti kokiksi palkata.

Vierailija
33/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallinen suuntaus jota emme saa hyväksyä. Näin murennetaan työn arvoa ja se tulisi laajentumaan kaikille aloille vähitellen. Lattioiden moppaus, postinjakelu, puhelinpäivystys, keittiöapulainen, ruuan jakelija jne. jne.

Kaikki sellaisia, jotka periaatteessa kuka vaan voi tehdä, eihän niistä tarvisi palkkaakaan muka maksaa?

Alamme vaatimaan että jokaikisestä työstä maksetaan oikea palkka, piste.

Vierailija
34/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas järjen jättiläisen ideoita..

Vierailija
35/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhuksia voi hoitaa melkein kuka tahansa toisesta ihmisestä välittävä ja auttamisenhaluinen ihminen, tekeväthän sitä työtä omaishoitajatkin kaikenaikaa, eikä kukaan tule kysymään koulutuksesta. 😚

No kuka tahansa ihminen ei rupea omaishoitajaksikaan. Ja esimerkiksi minä en ole hankkinut lapsia, sillä en koe hoitamista ja hoivaamista millään lailla omaksi hommakseni. 

Välitän muista ihmisistä ihan mielelläni maksamalla veroja, mutta en halua olla kenen tahansa hoidettavan tai hänen eritteidensä kanssa fyysisesti kontaktissa.

Ja mitä noin yleensä hoitotyöhön tulee niin kyllä siinä amatöörit voivatkin mokailla. Sama muissa hommissa. Melkein kuka tahansa laittaa ruokaakin, mutta ei ketä tahansa silti kokiksi palkata.

Ja mitäs tekee omaishoitajat ja äidit kun se hoidettava sairastuu tai tarvitsee krooniseen sairauteensa lisäapua, lääkemuutoksia ym? Aivan, hankkii apua. Ei se omaishoitajuus tai äitiys tee kenestäkään sairaanhoidon asiantuntijaa vaikka perushoitoa tekevätkin. Miksi siis hoitohenkilokuntaan lisättäisiin kouluttamattomia uunoja?

Vierailija
36/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuslaki: Oikeus valita työnsä.

Ihmisoikeus: oikeus kuolla nälkään, jos tarjolla oleva työ ei maistu.

Vierailija
37/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että mua ärsyttää kun ne ajattelee, että kuka tahansa voi hoitaa vanhuksia. Törkeetä vanhuksia kohtaan ja törkeetä työttömiä kohtaan.

Jutussa sanotaan, että Vaasassa on palkattu pitkäaikaistyöttömiä vanhusten avustajaksi. Vaikka jutusta ei käy tarkemmin ilmi, en usko että kyseessä on varsinaisesti hoitotyö, vaan muunlainen avustus. Eiköhän hommaan ole myöskin valittu sopivia henkilöitä eikä aakkosjärjestyksessä otettu 20 ensimmäistä työtöntä.

Kuulostaa minusta ihan hyvältä ratkaisulta.

Sopiva henkilö: koulutus hoitoalalle, geriatriapuolelta. Syöttäminenkään ei ole ummikon tehtävä.

Kuten sanottu, jutusta ei käy tarkemmin ilmi millaisesta työstä on kyse tarkalleen, mutta vanhusten avustaminen voi tarkoittaa monenlaisia asioita. Eivät kaikki apua tarvitsevat vanhukset makaa sängyssä syötettävänä.

Esimerkiksi minun lähes 90-vuotias isoäitini asuu omillaan, mutta tarvitsee apua kaupassa käynnissä, apteekissa, joidenkin asioiden hoidossa (ei osaa käyttää tietokonetta tms.), siivouksessa.

Hänellä asuu perhettä paljon lähellä, mutta jos ei asuisi, niin kaipaisi varmaan ihan myös seuraa. Sekin olisi minusta arvokasta avustustyötä. Käydä vanhuksen luona kahvilla, jutella, lukea lehteä tai katsoa telkkaria.

Kuolaavan muistisairaan ja 50 km hiihtävän supermummon väliin mahtuu monenlaista ikäihmistä.

Täällä työtön 54-vuotias lähihoitaja, joka on työnantajien mielestä liian vanha hoitamaan vanhuksia. Itsellä 83-vuotias isä, joka pärjää hyvin, mutta käyn siivoamassa sekä tekemässä puutarhatyöt keväästä syksyyn. Olen kouluttautunut lähihoitajaksi jouduttuani yt-neuvotteluiden johdosta työttömäksi keski-iässä. Minulle sanottiin että töitä on niin paljon kuin haluaa, totuus on toinen.Muutaman sijaisuuden vanhuspuolella olen tehnyt, mutta siihen se on jäänyt. Eräs työnantaja sanoi suoraan minun olevan liian vanha.

Vierailija
38/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuslaki: Oikeus valita työnsä.

Ihmisoikeus: oikeus kuolla nälkään, jos tarjolla oleva työ ei maistu.

Onko jotenkin vaikea ymmärtää, että on olemassa ihmisiä, jotka eivät sovellu hoitotyöhön tai ovat jopa vaarallisia hoidettavilleen? Eikö sinusta vanhuskin ansaitse olla turvallisissa, osaavissa käsissä?

Vierailija
39/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nyt hallitus kovasti yrittää paikata mokiansa vähäosasten työttömien kustannuksella ,perkele että pistää vihaks ,idiootit saa mennä itse avustamaan vanhuksia

Vierailija
40/80 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarallinen suuntaus jota emme saa hyväksyä. Näin murennetaan työn arvoa ja se tulisi laajentumaan kaikille aloille vähitellen. Lattioiden moppaus, postinjakelu, puhelinpäivystys, keittiöapulainen, ruuan jakelija jne. jne.

Kaikki sellaisia, jotka periaatteessa kuka vaan voi tehdä, eihän niistä tarvisi palkkaakaan muka maksaa?

Alamme vaatimaan että jokaikisestä työstä maksetaan oikea palkka, piste.

Miettimisen arvoista mitä joku orjaksi pakotettu voi keksiä tehdä. En ainakaan söisi missään missä käytetään orjia. Sitä tiedä mitä sellaisesta paikasta suuhunsa saa. Jos ei nyt mitään pahaa tekisi niin motivaatio on orjilla varmasti olematon. Kummallista kun orjuutuksia kyllä kehitellään muttei edes minimi palkalla töitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme