Suomen historia on rakennettu orjatyövoimalla
http://blogit.iltalehti.fi/tuomas-enbuske/2016/12/02/et-sina-tarvitse-v…
"Guggenheim-museon kannattajan, kunnallispoliitikko Laura Kolben mielestään Guggenheim olisi pitänyt rakentaa, sillä “miltä Suomen taidekenttä näyttäisi, jos Ateneumin taidemuseo olisi jätetty rakentamatta 120 vuotta sitten”.
Puretaanpa tuota väitettä. Minkälaiseen Suomeen Ateneum syntyi, ja miksi Suomella oli varaa rakentaa se?
Siksi, että suomalaisessa työläisellä ei siihen aikaan ollut juuri minkäänlaisia oikeuksia, työvoima oli käsittämättömän halpaa, eikä meillä ollut ikäviä asioita kuten demokratiaa estämässä eliittiä tuhlaamasta kansalaisten rahoja. Toisaalta siihen suuntaan vaihdevuosikiukuttelustaan kärsivän pääministerin hallitus on nyky-Suomeakin sysäämässä.
Suomeksi sanottuna siis 1800-luvulla Helsinkiin rakennetut monumentit revittiin suoraan aikansa duunareiden selkänahasta. Vain parikymmentä vuotta ennen Ateneumin valmistumista Suomessa oli suuret nälkävuodet, jolloin kahdeksan prosenttia suomalaisista kuoli nälkään. Mutta ei heidän ruokkimisensa eliittiä kiinnostanut, he halusivat mieluummin kivoja museoita. Kukapa ei haluaisi nähdä mieluummin taidetta kuin nälkää.
Totta kai on nyt kiva katsella Senaatintorin kirkkoa tai Ateneumia. Mutta se, että meillä on oikeus katsella niitä, tarkoittaa, että 1800-luvun duunarit joutuivat kärsimään ihan helvetisti niiden valmistumisen takia. Ne tehtiin nykymaailman valossa suoraan sanottuna orjatyövoimalla.
Mutta koska historia kirjoitetaan aina eliitin näkökulmasta, tuntuu ikään kuin siltä, että koko Suomen kansa yhdistyi jonkun Ateneumin taakse. Pyramidien hienous tuskin oli päällimmäisenä mielessä Egyptin orjilla, vaikka faaraoiden ja nykyturistien mielestä ne olivatkin aika kliffoja."
Kommentit (64)
Taide oli sen ajan ilmaisumuoto, onhan meillä elokuvateattereita, netti tarjontaa. Silloin moni teki töitä nikkaroiden kehyksiä ja ikoneita ja maalaillen muotokuvia. Enimmäkseen aateliset mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismi ainoastaan kätkee riiston paremmin, ei se sitä miksikään muuta. Mutta mitä helvettiä joku anakronismi tähän liittyy? Orjatyöllä rakennettu on orjatyöllä rakennettu, ihan sama vaikka olisi kuinka ollut joskus normaalia. Oikeastaan tuo valkopesu on suorastaan kusipäistä kun ottaa huomioon, että ei sen riiston avulla kerrytetty varallisuus ole mihinkään kadonnut, päinvastoin se on koko nykyisen järjestelmän perusta. Mutta tätähän ei porvari tykkää ajatella, kaikki on Jumalalta saatua ja se oli hyvä.
Jos kaipaat rahaa niin mikset tee mitään sen eteen?
Opiskele ja tee työtä. Perusta yritys ja sinlla on mahdollisuus.
Porvareista itkeminen ei tuo sinulle yhtään mitään!
Minä en kaipaa rahaa, kaipaan luokatonta yhteiskuntaa. Ja opiskelen ja teen työtä kyllä, nimittäin sellaisen yhteiskunnan luomiseksi.
Aika monella mammalla taitaa olla termit hukassa. Tiedättekö todella, mitä orja tarkoittaa? Ei oikein näytä siltä. Suomessa ei ole ollut orjia, mutta Venäjällä maaorjuus oli tavallista.
Hyppään keskelle enkä puutu historiaan kun en ole sitä lukenut, muttamutta.
Marxin "Pääoman" lukeminen ja soveltaminen nykyiseen rajoitettuun kapitalismiin verrattuna entistä1800-luvun rajatonta kapitalismia on vaarallista. Lisäksi Marx ja Engels olivat vaarallinen yhdistelmää faktaa ja romantiikkaa: heidän analyysinsa silloisesta tilanteesta saattoi olla paikkansapitävä, mutta teoriat tulevaisuudesta ja ihmisluonteesta ovat osoittautuneet toivottoman romanttisiksi. Marxin teoria ei yksinkertaisesti toimi sellaisenaan nykymaailmaan, joten siihen vetoaminen ei kannata argumentissa.
Näyttää siltä että Enbuske yrittää päteä väärällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Hyppään keskelle enkä puutu historiaan kun en ole sitä lukenut, muttamutta.
Marxin "Pääoman" lukeminen ja soveltaminen nykyiseen rajoitettuun kapitalismiin verrattuna entistä1800-luvun rajatonta kapitalismia on vaarallista. Lisäksi Marx ja Engels olivat vaarallinen yhdistelmää faktaa ja romantiikkaa: heidän analyysinsa silloisesta tilanteesta saattoi olla paikkansapitävä, mutta teoriat tulevaisuudesta ja ihmisluonteesta ovat osoittautuneet toivottoman romanttisiksi. Marxin teoria ei yksinkertaisesti toimi sellaisenaan nykymaailmaan, joten siihen vetoaminen ei kannata argumentissa.
Näyttää siltä että Enbuske yrittää päteä väärällä alalla.
Paskanmarjat, Marx on ajankohtaisempi kuin koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismi ainoastaan kätkee riiston paremmin, ei se sitä miksikään muuta. Mutta mitä helvettiä joku anakronismi tähän liittyy? Orjatyöllä rakennettu on orjatyöllä rakennettu, ihan sama vaikka olisi kuinka ollut joskus normaalia. Oikeastaan tuo valkopesu on suorastaan kusipäistä kun ottaa huomioon, että ei sen riiston avulla kerrytetty varallisuus ole mihinkään kadonnut, päinvastoin se on koko nykyisen järjestelmän perusta. Mutta tätähän ei porvari tykkää ajatella, kaikki on Jumalalta saatua ja se oli hyvä.
Porvareista itkeminen ei tuo sinulle yhtään mitään!Minä en kaipaa rahaa, kaipaan luokatonta yhteiskuntaa. Ja opiskelen ja teen työtä kyllä, nimittäin sellaisen yhteiskunnan luomiseksi.
Ei meillä ole varsinaisia yhteiskuntaluokkia. Kuka vaan voi opiskella, kuka vaan voi ryhtyä mihin tahansa ammattiin. Kenestä tahansa voi tulla kansanedustaja, ministeri, presidentti, lääkäri, poliisi, pappi, tuomari jne.
Kysyn ihan tosissani, miten aiot saada haaveilemasi yhteiskunnan?
Vierailija kirjoitti:
Näin väität, mutta sinulla ei ole todisteita tai lähteitä väitteesi tueksi. Tuet väitettäsi vain kiroilemalla ja omalla vakaalla, vankkumattomalla mielipiteelläsi. Ergo: Marxismi on sinun uskontosi.
T. 25.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvareista itkeminen ei tuo sinulle yhtään mitään!Minä en kaipaa rahaa, kaipaan luokatonta yhteiskuntaa. Ja opiskelen ja teen työtä kyllä, nimittäin sellaisen yhteiskunnan luomiseksi.
Ei meillä ole varsinaisia yhteiskuntaluokkia. Kuka vaan voi opiskella, kuka vaan voi ryhtyä mihin tahansa ammattiin. Kenestä tahansa voi tulla kansanedustaja, ministeri, presidentti, lääkäri, poliisi, pappi, tuomari jne.
Me elämme kapitalistisessa markkinataloudessa ja kun minulla ei ole pääomia, olen työläinen. Se jolla on pääomia ja jolle minä työskentelen, on omistaja. Siinä ovat yhteiskuntaluokat tässä järjestelmässä.
Mitenkö minä aion saada haaveilemani yhteiskunnan? No esimerkiksi tunnistamalla kapitalismin kriisit, keskustelemalla ihmisten kanssa niistä oikeilla nimillä, tutustumalla menneiden aikojen teoreetikkojen ajatuksiin ja yhdistämällä niitä siihen mitä itse olen pohtinut, seuraamalla politiikkaa, jakamalla ihmisille tietoa sosialismista jos he kysyvät, suosittelemalla heille sosialismiin liittyvää kirjallisuutta jne jne jne...
Nämä ovat niitä asioita, jotka ovat minun tehtäväni. Kapitalismi kaataa lopulta itse itsensä, sitä minun ei sentään tarvitse tehdä. Sosialismi on jo internetissäkin ja se ei sieltä tule koskaan pois.
Vierailija kirjoitti:
(jatkuu)
myös suurin osa alaluokasta uskoi tämän kaiken olevan luonnollinen asiantila ja Jumalaan määräämää.
Näinhän se onkin, edelleen. Uskot Jumalaan ja pääset yläluokkaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin väität, mutta sinulla ei ole todisteita tai lähteitä väitteesi tueksi. Tuet väitettäsi vain kiroilemalla ja omalla vakaalla, vankkumattomalla mielipiteelläsi. Ergo: Marxismi on sinun uskontosi.
T. 25.
Todisteita? Me elämme tällä hetkellä ennennäkemättömässä systeemin kriisissä, josta ei nähdä tietä ulos. Siinä sinulle todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me elämme kapitalistisessa markkinataloudessa ja kun minulla ei ole pääomia, olen työläinen. Se jolla on pääomia ja jolle minä työskentelen, on omistaja. Siinä ovat yhteiskuntaluokat tässä järjestelmässä.
.
Kuinka pihalla sä oikein olet? Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, jotka ovat nouseet ryysyistä rikkauksiin, jopa ihan omin avuin ja lyhyessäkin ajassa. Ei niillä ole ollut merkittäviä pääomia, on vain ideoita, tahtoa ja halua menestyä. Ne on ihmisiä, jotka ei odota, että joku tulee ja antaa niille kaiken valmiina. Ne on ihmisiä jotka luo tätä maailmaa. Jumalan työläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Kuinka pihalla sä oikein olet? Maailma on täynnä tarinoita ihmisistä, jotka ovat nouseet ryysyistä rikkauksiin, jopa ihan omin avuin ja lyhyessäkin ajassa. Ei niillä ole ollut merkittäviä pääomia, on vain ideoita, tahtoa ja halua menestyä. Ne on ihmisiä, jotka ei odota, että joku tulee ja antaa niille kaiken valmiina. Ne on ihmisiä jotka luo tätä maailmaa. Jumalan työläisiä.
No sepäs on kiva juttu, että sellaisia ihmisiä on ollut ja varsinkin että ihan tarinoita, mutta valitettavasti se ei minun tilannettani auta tai liity siihen muutenkaan oikeastaan yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkö minä aion saada haaveilemani yhteiskunnan? No esimerkiksi tunnistamalla kapitalismin kriisit, keskustelemalla ihmisten kanssa niistä oikeilla nimillä, tutustumalla menneiden aikojen teoreetikkojen ajatuksiin ja yhdistämällä niitä siihen mitä itse olen pohtinut, seuraamalla politiikkaa, jakamalla ihmisille tietoa sosialismista jos he kysyvät, suosittelemalla heille sosialismiin liittyvää kirjallisuutta jne jne jne...
Nämä ovat niitä asioita, jotka ovat minun tehtäväni. Kapitalismi kaataa lopulta itse itsensä, sitä minun ei sentään tarvitse tehdä. Sosialismi on jo internetissäkin ja se ei sieltä tule koskaan pois.
Oletetaan että olet saanut haaveilemasi yhteiskunnan.
Minä asun siinä ja haluan perustaa yrityksen. Haluan työllistää ihmisiä ja ansaita ison kasan rahaa. Onnistuuko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kaipaa rahaa, mutta et ilmeisesti halua että kukaan muukaan kaipaa? Kaikkien oltava samanlaisia kuin sinä? Oletko kateellinen? Mitkä sinun virheesi ihmisenä ovat?
Aiemmin "minua ei motivoi kuin palkankorotus", nyt "en kaipaa rahaa". Just joo.
Ja toisekseen: se, että sinun tilanteesi on huono, ei tarkoita sitä että kaikkien olisi. Et voi tehdä yhden ihmisen tilanteesta suoraa päätelmää koko systeemistä. Entäs jos minä olen sitä mieltä että kaikkien pitää käyttää vasemassa jalassa koon 42 kumisaapasta, oikeassa koon 39 sandaalia panssarisukalla ja syödä ruoka vanhasta Piltti-purkista, koska niin minun mielestäni on järkevää tehdä, voinko päätellä että kaikki tekevät niin? Tai että kaikkien pitää tehdä niin?
Onnea vaan hankkimaan sosialismia Suomeen. Mutta naapurissa neukut kokeilivat jo kommunismia, kysy sieltä miten onnistui. Kiinalaiset kokeilevat kommunismin ja kapitamismin yhdistelmää, ja vaikka se talousmahtina jyrää, kysypä niiltä lähes palkatta työskenteleviltä tai oikeilta orjilta miltä maistaa. Kysypä esimerkiksi Punakhmerien uhreilta tai itse entisiltä punakhmereiltä. Mutta onhan se helvetin kivaa hengata työttömänä kotona kirjoittelemassa nettiin kapitalismin inhosta, kun suomalainen nykyinen rajoitettu kapitalismi maksaa työttömyyskorvauksesi. Tai hengata yliopiston filosofian TDK:ssa kahdeksatta vuotta haaveillen kommunismista, kun valtio maksaa toimeentulotukea opintotuen loputtua. Sieltä muuten löytyy kovia kommunisteja, jotka siirtyvät kovan luokan kapitalisteiksi heti kun perivät omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
No sepäs on kiva juttu, että sellaisia ihmisiä on ollut ja varsinkin että ihan tarinoita, mutta valitettavasti se ei minun tilannettani auta tai liity siihen muutenkaan oikeastaan yhtään.
Paitsi että se sähkö jota sä käytät, internetti jonne kirjoitat ja jopa ne kirjat ja paperi jolle se on painettu on tuollaisten ihmisten ansiota. Toki kaikkia asioita ei ole keksitty menestyksen tai rahan takia, vaan pikemminkin raha ja menestys on tullut tuloksena. Maailmalla on tapana palkita. Miten kommunistit palkittiin?
Et tiedä mitään tilanteestani, aion opiskella juurikin sen yliopistotutkinnon, elää opintotuilla ja muuttua sitten kapitalistiksi. Siihen asti olen kommunisti.
Mielestäni 0-tuntityösopimuksia voi verrata orjuuteen. Pelkona karenssi ja elät aina valmiina töihin, et voi kieltäytyä tai niitä ei tule.
Ohoh. Viiimeksi kirjoitin viestin 13. Onpas ollut kiirettä täällä :)
Peräänkuulutan samaa kuin kirjoittaja 26: haluaisin myös nähdä ne lähteet, joita sinä ja Enbuske tarjoilette todistaaksenne kuinka orjat rakensivat Helsingin. Ne nimittäin mullistaisivat koko Suomen historiankirjoituksen. Suunnittelen juuri väikkäriä mutta jos toimitat (tai Enbuske toimittaa) ne aidot ja oikeat lähteet todisteeksi suomalaisista orjatyöläisistä kahleineen niin vaihdan heti aihetta!
Siitä olen samaa mieltä että Marx on ajankohtainen, mutta en siitä syystä kuin resident kommunistimme uskoo: se nimittäin toimii hyvin varoituksena siitä, mihin rajaton kapitalismi johtaa. siis RAJATON kapitalismi 1800-luvun tyyliin, ei nykyinen rajoitettu ja kontrolloitu markkinatalous (esimerkkeinä 1800-luvun Englanti ja Yhdysvallat). Marxin haaveilema sosialismi nyt ei vaan yksinkertaisesti toimi, koska ihmisille jo biologisestikin on aivan ominaista se, että aina löytyy tietty pieni prosentti, jolle on henkilökohtaisesti kannattavaa käyttää hyväkseen yhteisön työpanosta ja rikkoa lakeja. Kun ja jos tuo prosenttimäärä hyväksikäyttäjiä ylittyy, systeemi kaatuu, mutta vakaassa tilanteessa hyväksikäyttäjiä ja itsekkäitä on aina, kun taas Marxin ja Engelsin ruusunhohteisissa unelmissa kommunismi on se välttämätön kehityskaaren päätepiste kohdassa, jossa ihmisrotu jalostuu epäitsekkääksi. Marx ei ota huomioon sitä, että kehitys voi edetä koko ajan, ja ettei mikään ole välttämättä sen kehityksen lopullinen päätepiste (ellei sitten ihmislajin massasukupuutto).
Sipilä olisi tuomassa Suomeen rajatonta kapitalismia 1800-luvun USA-malliin, ja se on torpattava hinnalla millä hyvänsä. Mutta rajoitetulle markkinataloudelle ei kannata toivoa loppua, koska se saattaa lopettaa hyvinvoinnin kaikilta niiltä jotka tällä hetkellä kyyristelevät työttöminä tai opintotuella kotona.
Vastriune kirjoittajalle 17:
Orjuus = työtä josta ei makseta tai maksetaan vain sen verran että orjuutettu elää jotenkuten. Orjuudesta ei voi kieltäytyä eikä voi lähteä pois.
Sinä ET ole orja. Sinulla on mahdollisuus olla tekemättä työtä ja olla työtön, kuten monella muullakin: valtio maksaa työttömyysturvaa ja esim. hoitaa terveyttäsi. Sen riittävyydestä voi olla montaa mieltä: jos eläisit orjuudessa, sinut tultaisiin hakemaan töihin ruoskan ja kahleiden kanssa. Sinulla on myös mahdollisuus muuttaa pois: orjalla ei ole poispääsyä tilanteestaan, se on eräs orjuuden tunnusmerkkejä. Voisit vapaasti muuttaa pois. Se että päätät olla tekemättä niin on SINUN VALINTASI. Se, ettet työttömänä tienaisi mielestäsi tarpeeksi rahaa ei myöskään ole orjuutta: se on kaupankäyntiä. Orjuus on työtä josta ei voi kieltäytyä.
Helsingin keskustan monumentaalirakennukset rakennutettiin työläisillä jotka saivat ajan mittakaavaan nähden huomattavan hyvääkin palkkaa, kun vertaa esim. renkeihin tai piikoihin. He myös saivat päättää tekevätkö työtä vai eivät. He saattoivat lopettaa koska tahansa. He olivat käsityöläisiä ja ylpeitä työstään, eivät orjia. Rahat tulivat valtion kassasta, mutta valtion kassan varat tulivat etenkin rakennustöihin suoraan Venäjältä ja keisarilta, eivät duunarilta. Venäjän valtionkassaa kartuttivat toki maaorjat, siis VENÄLÄISET MAAORJAT, eivät suomalaiset orjat. Lisäksi keisari sai tulonsa porvareiden tulleista, aatelilta, virkanimityksistä ym ym ym. Ennen kuin vetoat orjuuteen yhtä ainoaa kertaa enempää, ole hyvä ja esittele lähdeviitteesi. Esittele yksikin luotettava historiallinen lähde jossa todistettaisiin Helsingissä työskennelleen orjia, ja yksikin lähde, jossa todetaan että rakennustyöhön rahat vietiin suomalaiselta duunarilta.
Vaikka lienee turha kinastella typerän ja oppimattoman ihmisen kanssa. Jotkut eivät halua uskoa ja kuunnella...