Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisko joku Hesalainen vastata

Vierailija
03.12.2016 |

Miksi Hesassa asutaan niin ahtaasti, vertauskuvallisesti kuin mehiläiset kennostossa tai sillit purkissa? Neliöitä on vähän ja naapurit on 10 cm päässä seinän takana vasemmalla, oikealla, edessä ja takana, sekä ylä- ja alapuolella.

Oletko itse tyytyväinen Hesaan asuinympäristönä?

Vaihtaisitko isoon omakotikartanoon Hesan ulkopuolella, jos se olisi mahdollista? Kadehditko niitä, ketkä asuvat omakotitaloissa ja on hyvä toimeentulo, autot, pihasaunat, moottoripyörät ja isot huolitellut pihat, sekä perhe-elämä kukoistaa?

Kiitos etukäteen vastauksista

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi ketään. Asun täällä työn sanelemana, muuten en todellakaan olisi tänne muuttanut. Asuisin mieluiten jossain Lapissa, asumismuodolla ei niin väliä.

Vierailija
2/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on hesalainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtaisi, elämä kukoistaa, kaikki, myös lapset, ovat onnellisia, kaikki on lähellä, Helsingin keskusta rocks!

Täähän oli joku nolo provoyritys, eikö totta?

Vierailija
4/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käytät  isoa alkukirjainta ilman pätevää syytä keskellä virkettä? Oletko jostain pöndeltä?

Vierailija
5/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, asuntojen hinnat menee kysynnän ja tarjonnan lain mukaan. Mitä halutaan eniten, maksaa myös eniten. Asunnot on kalliimpia Helsingin keskustassa, joten sinne ihmiset eniten haluavat. Eli voisi päätellä, että eivät haaveile asumisesta "omakotikartanossa".

Jaa että miksi näin... Ihmiset on erilaisia, joku tykkää jalkapallosta, joku tanssista ja jotkut haluaa asua maalla ja jotkut Helsingin keskustassa. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole.

Vierailija
6/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Meillä on 100 neliötä Helsingin keskustassa. Saisin useammankin maaseudun omakotitalon sillä hinnalla halutessani. En halua.

Vierailija
7/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtaisi. Rehellisesti omakotitalo olisi painajainen.

Kaupunkiasuminen on sellaista

Vierailija
8/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtais. En pidä omakotiasumisesta, enkä isoista pihoista.

Mulle riittää tää meidän rivarineliö. Tämän rivaripläntissä on ihan tarpeeksi räpellettävää. En sauno, enkä ajele autoilla tai moottoripyörillä ja perheonni kukoistaa silti. :)

Vierailija
9/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erittäin tyytyväinen asumaan "ahtaasti". Mulle olisi painajainen joku iso kartano isolla pihalla kaukana kaikesta.

Ensinkin: kamala, miten paljon aikaa tuollaisen lukaalin ylläpitoon menisi! Siivoaminen, pihanhoito, talon huoltotyöt...  Mieluummin asun itselleni juuri sopivissa neliömäärissä ilman oman pihan vaatimaa huoltotyötä ja annan taloyhtiön huoltomiehen hoitaa kaikki seinien maalausta monimutkaisemmat asiat.

Työmäärän lisäksi omakotitalon etäisyys kaikesta ahdistaisi. Minusta on ihana, kun kaikki on lähellä. Astun ovesta ulos ja ei tarvi kävellä kuin muutamia askeleita, niin pääsen lähimpään ruokakauppaan, ravintolaan, baariin, kampaamoon, pariin erikoisliikkeeseen ja kauneushoitolaan. Nämä kaikki löytyy siis joko oman talon kivijalasta tai välittömästi naapuritalojen kivijaloista. Mun ei tarvitse omistaa autoa, vaan voin kulkea kaikkialle kävellen, pyörällä tai julkisilla. 

Viimeinen iso plussa tälle tiiviydelle on sen tuoma anoniimiys. Musta on ihana, että "kaikki ei tunne kaikkia", vaan voin hukkua massaan. Asuin lapsuuteni ja nuoruuteni vähän pienemmässä kaupungissa, jossa tämä ei ollut mahdollista ja siksi arvostan tätä entistä enemmän.

Eli joo. En ole kateellinen niille kauempana kartanoissaan asuville. Jos olisin, niin pystyisin helposti vaihtamaan oman elämäntyylini tuollaiseksi. Keskustakaksioni hinnalla nimittäin saisi kivan omakotitalon jostain Nurmijärven etäisyydeltä melko helpostikin. Ei kävisi silti ikinä mielessä tehdä tällaista vaihtoa. Etäisyys työpaikallekin kasvaisi sen lisäksi, että menettäisin kaiken tässä viestissä kuvailemani.

Vierailija
10/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kyllä ihan mukavasti 90 neliön kämpässä yksin. Kaipa se riippuu monesta seikasta, itse tykkään stadista.

Vierailija
11/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en vaihtaisi, olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni "isossa omakotikartanossa" Helsingin lähiössä enkä suoraan sanottuna ymmärrä, mikä sellaisessa asumismuodossa keskellä ei mitään voi ketään kiinnostaa. Kerrostaloasuminen sopii minulle paljon paremmin.

Vierailija
12/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kadehditko niitä, ketkä asuvat omakotitaloissa ja on hyvä toimeentulo

Kadehdin vain niitä, joilla on hyvä toimeentulo ilman työntekoa, riippumatta missä asuvat.

13/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on n. 120m2 + lasitettua terassia Etelä-Helsingissä. En koe, että se on 4 hengelle ahdas. Asuimme itse pienemmässä kun olin lapsi ja meitä oli paljon enemmän lapsia kuin 2 :D Naapureita toki on joka puolella, mutta en koe sitä häiritsevänä. 

Toisessa maassa meillä on aika isokin omakotitalo, jonka koen itse hankalana - monta kerrosta ja turhia huoneita :/ Kiva on se, että naapureita ei ole "mailla ei halmeilla", mutta lasten kanssa pitää aina mennä jonnekin leikkimään, kun taas Helsingissä on kaikki leikkikaverit heti vieressä. Ruohonleikkuuta inhoan.

Vierailija
14/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perhe-elämä kukoistaa vain jossain harakanpesässä korvessa? Eikö just siellä tapa toisiaan eniten, kun aina joutuu samoja naamoja katselemaan. Minä viihdyn kerrostalossa, siellä seinän takana on toinen ihminen, ja hyvin sovimme samaan taloon. Kesämökki on ok, mutta kaupunkikoti paras.

Vierailija
15/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadehdi. En mistään hinnasta voisi asua muualla Suomessa kuin Helsingissä. Olen alunperin kotoisin pikkukaupungista ja on luojan kiitos että olen päässyt sieltä pois. Helsinkikin toki tuntuu välillä liian pieneltä, kun matkustaa maailman metropoleihin, mutta kyllä tämä nyt sentään jonkinlaiselta kaupungilta tuntuu. 

Vierailija
16/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinkin: kamala, miten paljon aikaa tuollaisen lukaalin ylläpitoon menisi! Siivoaminen, pihanhoito, talon huoltotyöt...  

Minusta on aina jotenkin outoa, että ihmiset osaavat kuvitella ison talon, mutteivat sitä, että heillä olisi rahaa palkata joku sitä hoitamaan.

Vierailija
17/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ahdistu tästä ahtaasta asumisesta. Jos ahdistuisin, niin varmaan asuisin toisin. En ole ihan varma haluaisinko asua jossain luonnonhelmassa hiljaisuudessa. Lomailen mielelläni niin, mutta muuten tykkään ympärillä olevasta elämästä. Olen asunut Helsingissä omakotitalossakin, mutta itselleni sopii että huoltoyhtiö hoitaa piha- ja lumityöt. Kaikki puutarhakasvikset saan torilta. En näe, että itse kasvattaisin jotain. Olen asunut ihan pienessä kylässä (Kolari) ja Helsinkiä isommassa (Lontoo). Lontoo luonnistui Kolaria paremmin. Olenko kateellinen...  ehkä siitä rahasta joka menee pihasaunaan yms. Itse sen rahan kyllä sijoittaisin toisin. En ole kateellinen omakotitalosta tai autosta, mutta hyvästä toimeentulosta olen. Mutta oma kaksioni (minä+lapsi) maksaa maaseutuomakotitalon verran.

Vierailija
18/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi asua omakotitalossa koska en jaksaisi tehdä mitään pihatöitä tai maalailla ikkunankarmeja. Samasta syystä en myöskään haluaisi asua rivitalossa. Toisaalta en pidä Helsingistä ja unelmani olisi asua jossain metsän keskellä, jossa ei muita ihmisiä juuri näkyisi. Vähän ristiriitaista. Jos olisin monimiljonääri, niin varmaan löytyisi jonkinlainen kompromissi, jossa saisi juuri sen mitä haluaisi.

Vierailija
19/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksinäinen ihminen. En haluaisi asumaan omakotitaloon. Pelkäisin kokoajan, että joku tiiraa pusikossa ja pyrkii sisälle. Kerrostalossa tunnen oloni turvalliseksi.

Vierailija
20/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on hesalainen?

Hesalainen on muualta (yleensä maaseudulta) muuttanut Helsinkiläinen. Paljasjalkaiset stadilaiset kutsuvat itseään Stadilaisiksi tai Helsinkiläisiksi.

Joskus tosin hesalainen voi olla myös itä-Helsingissä asuva.

Meinaan aina oksentaa suuhuni tuosta hesa sanasta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi