Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisko joku Hesalainen vastata

Vierailija
03.12.2016 |

Miksi Hesassa asutaan niin ahtaasti, vertauskuvallisesti kuin mehiläiset kennostossa tai sillit purkissa? Neliöitä on vähän ja naapurit on 10 cm päässä seinän takana vasemmalla, oikealla, edessä ja takana, sekä ylä- ja alapuolella.

Oletko itse tyytyväinen Hesaan asuinympäristönä?

Vaihtaisitko isoon omakotikartanoon Hesan ulkopuolella, jos se olisi mahdollista? Kadehditko niitä, ketkä asuvat omakotitaloissa ja on hyvä toimeentulo, autot, pihasaunat, moottoripyörät ja isot huolitellut pihat, sekä perhe-elämä kukoistaa?

Kiitos etukäteen vastauksista

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En 48-vuotiaana koko ikäni Helsingissä asuvana sinkkuna voisi kuvitellakaan asuvani Helsingin ulkopuolella.

Jos myisin asuntoni Malmilta, niin saisin varmasti kaksiostani moninkertaisen hinnan verrattuna johonkin omakotitalo -rähjään landelta. En halua jäädä vangiksi johonkin tönöön keskellä ei mitään.

N48

AUTs

Osui ja upposi?

Ap

Vierailija
42/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Meillä on 100 neliötä Helsingin keskustassa. Saisin useammankin maaseudun omakotitalon sillä hinnalla halutessani. En halua.

Tuo on jo harvinaista. Olet onnekas!

Tuntemillani Hesalaisilla on yleensä jotain 25-50 neliötä... Sen verran, että juuri ja juuri mahtuu kääntymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Hesassa asutaan niin ahtaasti, vertauskuvallisesti kuin mehiläiset kennostossa tai sillit purkissa? Neliöitä on vähän ja naapurit on 10 cm päässä seinän takana vasemmalla, oikealla, edessä ja takana, sekä ylä- ja alapuolella.

Oletko itse tyytyväinen Hesaan asuinympäristönä?

Vaihtaisitko isoon omakotikartanoon Hesan ulkopuolella, jos se olisi mahdollista? Kadehditko niitä, ketkä asuvat omakotitaloissa ja on hyvä toimeentulo, autot, pihasaunat, moottoripyörät ja isot huolitellut pihat, sekä perhe-elämä kukoistaa?

Kiitos etukäteen vastauksista

Helsinginssä asutaan ahtaasti, koska täällä asunnot ovat kalliita, koska ihmiset tarvitsevat pieniä asuntoja (yksiö, kaksio) ja näitä rakennetaan vähän. Siksi myös yksityiset vuokraajat voivat ottaa pienestä rupusesta yksiöstä kovaa hintaa.

Varakkaammat ja perheelliset asuvat toki väljästi.

Itse olen vähävarainen, asun vuokralla, mutta onneksi mulla on edullinen vuokra ja mielestäni passelin kokoinen asunto eli 33 neliötä ihan vaan mulle.

Itse en koe ongelmaksi että on naapureita (ellei ole häirikkö) vaan meidän talossa ihmiset tuntevat toisensa ja mulla on siitä syystä aika turvallinen olo.

En haluaisi asua omakotitalossa saati kartanossa, koska en kykene reuman takia lapiohommiin tms. Pelottaisi myös kaikki kustannukset ja työt mitä sellainen vaatii. Plus ikävä olla yksin jossain metsän keskellä ja asua maan tasalla. Ei viehätä. En omista auta enkä ajokorttia, joten elämä jossa aina pitäisi lähteä autolla kauppaan ja saastuttaa luontoa tuntuu vieraalta.

Nyt kiinteistöfirma hoitaa ulkotyöt ja tulee apuun jos sisällä vaaditaan putkitöitä tms. Ekologisempi ajoneuvo eli bussi (pian vaihtunee sähköbussiksi) tulee aivan talon viereen. Keskustaan pääsee 20 minuutissa. Asun 4. kerroksessa, talo on mäellä, joten ikkunastani ovat hyvät näköalat. Lähellä on uimaranta, koski jossa kalastaa, metsää, pururataa, ja puistoaluetta. Palvelut ovat lähellä nekin.

Munlaiselle ihmiselle tämä on aika ihanteellinen paikka asua.

"Kadehditko niitä, ketkä asuvat omakotitaloissa ja on hyvä toimeentulo, autot, pihasaunat, moottoripyörät ja isot huolitellut pihat, sekä perhe-elämä kukoistaa?"

Tämä nyt todella naivi ja ennakkoluuloinen käsitys - aika monet perhemurhat on tehty omakotitalossa eli ei se onni taida rahan ja vaurauden keskellä välttämättä kukoistaa. Onni on ihan muusta kiinni.

Itse en siis valitsisi edes vaikka rahaa olisi sun materialistista käsitystä onnesta. Jokainen fiksu ihminen tajuaa kehittyesään henkisesti, että onni ei tule tavoitellessa jotain muiden ulkoa-antamia kaavoja vaan siitä, että tutustuu itseensä ihmisenä ja elämään sen mukaan. Silloin on turha kadehtia ketään, koska kateus on turhaa, monihan vaan kadehtii muiden tavaroita tai saavutuksia, muttei haluaisi tehdä niitä uhrauksia ja töitä joita se toinen on tehnyt saavutusten eteen, saati otta vastaan sen toisen ihmisen elämän vaikeuksia.

Sulla tämä pitkä itsetutkiskelun tie on vielä edessä. Ehkä ensiksi kannattaisi lopettaa tuo trollaaminen AV:llä, siitä se alkaa.

Materialistinen käsitys?

Enpä sanoisi niin. Mutta jos omaisuutta on suotu, niin miksi ei niistä nauttisi?

Vierailija
44/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naah. En vaihtaisi. Naapurit eivät haittaa, kun talossa on äänieristykset kunnossa. Ei tarvitse huolehtia pihan hoidosta. Moottoripyörälle ja autolle on talli alhaalla, sinne pääsee suoraan hissillä. Laadukas korttelikapakka samassa korttelissa, ja kaikki palvelut kirjastosta, terveysaseman ja kirkon kautta alkoon 200 m säteellä. Venesatamaan 500m. Lentoasemalle pääsee bussilla ja junalla puolessa tunnissa.

Ehkä ostamme sen omakotitalon joskus eläkkeellä. Tosin tuskin. Parempi sijoitus tämä kämppä on kuin joku omakotitalo skutsissa.

Vierailija
45/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

HEL-NYC kirjoitti:

Meillä on n. 120m2 + lasitettua terassia Etelä-Helsingissä. En koe, että se on 4 hengelle ahdas. Asuimme itse pienemmässä kun olin lapsi ja meitä oli paljon enemmän lapsia kuin 2 :D Naapureita toki on joka puolella, mutta en koe sitä häiritsevänä. 

Toisessa maassa meillä on aika isokin omakotitalo, jonka koen itse hankalana - monta kerrosta ja turhia huoneita :/ Kiva on se, että naapureita ei ole "mailla ei halmeilla", mutta lasten kanssa pitää aina mennä jonnekin leikkimään, kun taas Helsingissä on kaikki leikkikaverit heti vieressä. Ruohonleikkuuta inhoan.

Se on kyllä jo ihan hyvän kokoinen asunto Hesassa :)

Ap

Vierailija
46/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi käytät  isoa alkukirjainta ilman pätevää syytä keskellä virkettä? Oletko jostain pöndeltä?

Siksi ku Hesa nyt vaan kirjoitetaan niin, kato hei. Oletko itse Hesalainen?

Vierailija
47/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Meillä on 100 neliötä Helsingin keskustassa. Saisin useammankin maaseudun omakotitalon sillä hinnalla halutessani. En halua.

Tuntemillani Hesalaisilla on yleensä jotain 25-50 neliötä... Sen verran, että juuri ja juuri mahtuu kääntymään.

Mihin yksinasuva tarvitsee 100 neliötä?

Vierailija
48/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä muuta omakotitaloon. Kerrostalossa on hyvä asua kun taloyhtiö huolehtii kaikesta. Neliöitä voi hankkia tietysti tarpeensa mukaan.

Vierailija
49/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 100 neliötä ydinkeskustan tuntumassa. Maaseudulla autoillessa tulee aina mieleen, millaista siellä olisi talvella. En pystyisi asumaan niin. Minulla ei myöskään olisi hyvinhoidettua pihaa eikä moottoripyörää, en jaksaisi nimittäin hoitaa pihaa enkä pidä moottoripyöristä.

Vierailija
50/51 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolensa kummassakin. En kuitenkaan haluaisi asua missään, missä autolla kulkeminen on elinehto jossain lähikaupassa käymiselle.

Ja ihan ystävällisenä huomautuksena: tällä meidän kerrostalokaksion hinnalla saisi helposti ison omakotitalon pihoineen maaseudulta/pieniltä paikkakunnilta. Eli kyse ei ole siitä, etteikö se olisi mahdollista.

Vierailija
51/51 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin yksinasuva tarvitsee 100 neliötä?

Jos ei harrasta mitään niin ei mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi