Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADD/ADHD-aikuiset! Kertokaa toimivia opiskelutekniikoita!

Vierailija
03.12.2016 |

Itselläni on vasta epäilys asiasta enkä ole varma haluanko edes enempää tutkituttaa. Olen kuitenkin selviytynyt elämässäni melko hyvin. Suurin ongelmani on sopivan opiskelutekniikan löytäminen. Luennoilla istuminen on yhtä tyhjän kanssa. Parin tunnin luennolta jää vain muutamia asioita päähän ja loput opiskelen itsenäisesti. Ajatuskarttojen tekeminen on mukavaa askartelua, mutta teen varmasti jotakin niiden kanssa väärin, koska asiat eivät kuitenkaan jää kovinkaan hyvin mieleen. Luin juuri ettei miellekartat edes ole hyvä tekniikka, jos on tarkkaavaisuushäiriö. Haasteita on myös kertaamisessa. Välillä tuntuu etteivät asiat vain uppoa.

Joten kertokaa mikä tai mitkä tekniikat teillä toimii! Olen yrittänyt googletella add/adhd-aikuisen opiskelutekniikoista, mutta hakutulokset ovat liittyneet vain lasten koulunkäyntiin.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile itse eri juttuja. Huomaat mitkä toimii. Kaikilla ei varmastikaan samat. En tiedä tarkemmin mitä eri opiskelumetodeja on, mutta varmaan ne on niitä samoja mitä lapsille tarjotaan..

Vierailija
2/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen joko Concertaa tai Stratteraa. Amerikkalaiset opiskelijat käyttävät jompaa kumpaa vaikkei olisi diagnoosiakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee muistiinpanoja sellaisella tavalla, joka toimii sinulle. Jos miellekartta ei ole hyvä, mieti mikä sinulle olisi luontevaa. Piirrä muistiinpanot kuviksi, jos hahmotat sitä kautta paremmin.

Lue aiheesta eri lähteistä. Wikipedian avulla pääsee usein pitkälle. Panosta siihen, että ymmärrät asian etkä yritä vain opetella ulkoa. Mieti, miten selittäisit asian toiselle ihmiselle.

Riippuu paljon sinusta itsestäsi mikä toimii, ja toisaalta myös opeteltavasta aiheesta. ADD/ADHD on vain yksi piirre ihmisessä, eikä kerro sinusta oppijana sen enempää.

Vierailija
4/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liiku samalla kun luet.

Vierailija
5/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiikkutuoli.

Vierailija
6/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti, miten selittäisit asian toiselle ihmiselle.

Hyvä neuvo mutta vaikea toteuttaa massaluentojen ja kirjatenttien suossa. Hidastaa lisäksi opiskelemista aivan tuhottomasti jos jokaisesta aukeamasta tekee slaidin, edes omassa mielessään...

Vierailija
7/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen joko Concertaa tai Stratteraa. Amerikkalaiset opiskelijat käyttävät jompaa kumpaa vaikkei olisi diagnoosiakaan.

Mulla ei ole adhd:ta mutta olen käyttänyt stimulantteja opiskelun tehostamiseen. Concertassa lasten annoskin (18 mg) on älyttömän vahva ja pitää täpinöissä 20 tuntia. Saa ihmettelemään mitä tapahtuu jos tuota käyttää jatkuvasti.

Vierailija
8/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole käsikauppatavaraa. Toisaalta haluaisin tutkimuksiin ja olisin ehkä valmis kokeilemaan lääkehoitoakin, mutta koska add/adhd mielletään lastentaudeiksi en jaksa taistella missään terveyskeskuksessa tutkimuksiinpääsystä.

Vierailija
9/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole käsikauppatavaraa. Toisaalta haluaisin tutkimuksiin ja olisin ehkä valmis kokeilemaan lääkehoitoakin, mutta koska add/adhd mielletään lastentaudeiksi en jaksa taistella missään terveyskeskuksessa tutkimuksiinpääsystä.

Tämä siis oli ap.

Tiedän myös ettei kaikki tekniikat sovi kaikille. Olen kokeillut nuo perinteiset miellekartat ja alleviivaukset ja aloituksen tarkoituksena oli löytää uusia vinkkejä. Siis sellaisia, joita ei tule vastaan joka käänteessä.

ap

Vierailija
10/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mullekin 📖📖📖

Vierailija
11/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luennoilla istuminen oli yhtä tyhjän kanssa. Mitään ei jäänyt päähän. Suoritin tentit lukemalla prujut/materiaalin kolmeen kertaan, eli sen perusteella muistin (tentin ajan) pääkohdat asiasta. Sain yliopistotutkinnon kolmessa vuodessa koska motivaatio oli kova. Gradun tein tutkimusprojektissa, omatoimisesti olisi voinut olla vaikeaa. Mitään stimulantteja tms. en käyttänyt. Enkä tuohon aikaan tiennyt että minulla on ADD. Asia selvisi vasta kun oman lapsen ADHD ilmeni.

Vierailija
12/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liiku samalla kun luet.

Olen tuo 11 ja jatkan vielä. Tosiaan joku muu toiminta saattaa auttaa keskittymään lukemiseen.  Itse olen neulonut ja virkannut samalla kun luen. Monet villapaidat ja päiväpeitteet ovat syntyneet lukemisen sivutuotteina.

Vierailija
13/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateeminen adhd täällä. :)

Mun lukutekniikka tenttiin on sellainen kahden viimeisen illan rykäys, luen siis tuntikausia yötä myöten ja tankkaan tietoa vielä aamulla ennen tenttiä. Asiat pysyy päässä, kun ne iskee sinne. Mulle ei sovi alkuunkaan sellainen "luen joka päivä vähän" opiskelutaktiikka, koska en yksinkertaisesti kykene sellaiseen.

Ongelma tässä on se, että suurimmasta osasta kursseja en sitten muista mitään ja katson suoritusotetta, että mikä hiton kurssi tuo on josta olen saanut 5op. :D Sain kandin kahden vuoden työstön jälkeen.

Tärkeintä yliopistossa opiskelevalle adhd:lle on se, että aihe on mieluinen. Silloin syntyy hienoja tuloksia ja sain kandistani paljon kehua eikä sellaista ole muut tehneet. Pystyin kohdistamaan vahvuuteni työhöni ja käsittelemään asioita laajasti ja otin haltuun aika ison paketin, mutta opettajan ohjauksella typistettiin aihe vaan kolmeen kirjaan ja se helpotti huomattavasti. Eli älä ota liian isoa palaa haukattavaksi ja kysy opelta rohkeasti neuvoa ja kerro ongelmistasi. Mulla oli onni, koska ohjaavalla opettajallani oli samanlaista taustaa ja hän suhtautui moneen asiaan huumorilla eikä nipottanut aikarajoista ja oli hyvin ymmärtäväinen, koska näki että yritän kovasti ja kyseessä ei ole laiskuus.

Lue kolmena edeltävänä iltana tenttiin ja kirjoista etenkin kaikki tiivistelmät, jokaisesta luvusta jotain. Tenttiaamuna rauhoita tilanne ja kertaa, kirjoita ylös avainsanoja. Itse tein lunttilappuja penaaliin, sellainen psykologinen huijaus aivoilleni, että mulla on siellä luntit jos en muistakaan, ja jätin sitten penaalin reppuun ennen tentin alkua, en siis luntannut tentissä. :) Kuulostaa hullulta, mutta tästä oli hyötyä. Hommasin erivärisiä post it lappuja joita rätkin kaikkialle ja kandityössäni olleet kirjat turpoilivat lapuista. :D

Puhu avoimesti opettajalle äläkä jää yksin, koululla on myös velvollisuus järjestää opetus siten, että voit suorittaa sen oman tahtisesti.

Vierailija
14/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on ainakin auttanut visualisointi ,eli kirjoitat luennolla muistiinpanoja ,jonka jälkeen purat asiat osiin esim. piirtämällä. Tai voi tietysti luennoitsijan puhettakin piirtää suoraan paperille.  Tämän pitäisi ainakin hahmottamista parantaa. Ei kannata yrittää syödä koko kakkua , jos vatsa on turvoksissa. Pieninä paloina menee helpommin.

Vierailija
15/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viestistäsi akateeminen adhd! Todella inspiroiva kirjoitus!

Itsellenikään ei oikein sovi tuo hidas lukeminen vaan parhaimmat tulokset olen saanut juuri tuolla viime hetken pänttäämisellä, vaikka aina toitotetaan ettei niin saa tehdä. Haluaisin jatko-opintoihin, mutta nyt on noussut tie noussut pystyyn. Nuo perinteiset lukutekniikat eivät kohdallani toimi enkä pärjää pääsykokeessa. Tähän asti olen eri opinnoissani pärjännyt pelkällä tuurilla...

ap

Vierailija
16/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ADD täällä myös. Sama homma, että koko kouluajan on oikeastaan joutunut itsenäisesti opiskelemaan kaikki asiat, koska tunneilla ei ole jäänyt mitään päähän. Taktiikkana myös tuo viimeisien päivien tai päivän (:-0) paniikki.

Vierailija
17/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeeseen valmistauduin 8kk lukemalla joka päivä 6 tuntia pääsykoekirjaa. Osasin sen ulkoa ja rytmitin päiväni kuten työpäivän. ADHD ihmisellä on mahdotonta sekä lukea menestyksekkäästi pääsykokeeseen, että suorittaa esim. lukion/amiksen viimeistä vuotta. Itsellä oli selkeä välivuosi jonka uhrasin lukemiseen. Tässä vaaditaan perheen tukea. Hain sitten usealle eri linjalle joista pääsin kahteen ja valitsin mieluisamman.

Olin alisuoriutuja yläasteella koska adhd oli diagnosoimaton. Lintsauksien ja huolimattomuuden takia keskiarvoni oli 7.4 yläasteen jälkeen. Lukio jäi haaveeksi joten menin ammattikouluun, mutta koen kanssaopiskelijat jotenkin yksinkertaisiksi ja koin opiskelun liian helpoksi, eikä se stimuloinut mieltä... Myöhemmin kun sain diagnoosin selvisi mullekin, miksi olin aina tuntenut että olen ihan älykäs, en vaan kykene tuomaan sitä ilmi ja kompastun siksi, koska olen laiska/saamaton/luuseri.

-se akateeminen adhd-

Vierailija
18/42 |
03.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
19/42 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä

Vierailija
20/42 |
04.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan aamulla Concertan/Medikinetin. Se on ainoa tekniikka joka oikeasti toimii aina :D

Muuten aiheen pitää olla kiinnostava tai on saatava itseni kiinnostumaan siitä, jotta jaksan paneutua. Esim. tietotekniikan suhteen ratkaisin kiinnostavuusongelman tilaamalla alan lehtiä ja seuraamalla alan julkaisuja, tiedon kasvaessa myös mielenkiinto aihetta kohtaan kasvoi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme