Koulun itsenäisyyspäiväjuhla huomenna eikä varaa juhlavaatteisiin
Tulikin tieto, ettei huomenna saa mennä kouluun farkuissa tai verkkareissa/collegehousuissa, kun on itsenäisyyspäiväjuhla. Meillä nyt ei ole parempaa, eikä rahaa ostaa, kun juuri lisäverotkin maksoin. Pitää lapsen sitten varmaan pysyä kotona huominen päivä, ettei mene rähjävaatteissaan juhlia pilaamaan.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Älkää lisätkö ap n kuormaa vaan yrittäkää auttaa! On hirveätä tölviä toista tuossa tilanteessa. Voisitteko lainata vaikka tai vaikka ottaa yhteyttä että voitaisiin auttaa?
Miten lapsiperhe voi olla niin tiukoilla, ettei ole muutamaa euroa kirppisvaatteisiin? Ja miten tieto juhlista ja soveliaasta pukeutumisesta voi tulla vasta edellisenä päivänä? Jos tarina on totta, niin koululle voisi ainakin laittaa palautetta.
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän lapsille aina juhlavaatekerran kaapissa (poikia). Suorat housut ja valkoinen kauluspaita 1-2e/kpl kirpparilta. Näitä yhdet juhlat nähneitä. Kengät kalleimmillaan 3-5e. Ei paljoa kukkaroa rasita. Jos löytyy seuraavaa kokoa sattumalta niin ostan kaappiin odottamaan. Kravatti/solmio käy useamman vuoden. Jos halvalla osuu eteen niin olen ostanu kuviollisiakin kauluspaitoja farkkujen kanssa.
Yhden pojan juhlavaatesetti on 5-10e/vuosi.
Kavereiden tytöille olen ostanu näitä tyttöjen juhlamekkoja (ei mitään hellekolttuja) 5e luokkaa, kenkiä paljon tarjolla, ballerinoja parilla eurolla.
Jos kirpparilta meinaa ostaa koko setin, niin oikean kokoisten vaatteiden ja pukineiden metsästämiseen voi hyvinkin mennä useampi vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on todella vaikea uskoa (ja ymmärtää), että kouluikäisellä ei ihan oikeasti muka ole siistiä vaatetta, joka menisi juhlavasta. Ei kenelläkään voi olla vain farkkuja tai verkkareita?!?
Myöskään ei pitäisi tulla yllätyksenä Itsenäisyyspäivä tai joulujuhla, jotka juhlitaan molemmat loppuvuodesta.
Miksi me pidettäisiin kaapissa henkarilla juhlavaatteita ja ostettaisiin sinne joka vuosi uudet pieneksi jääneiden tilalle?
En ymmärrä ihmisiä jotka sanoo näin. Siis miten teillä ei ole käyttöä juhlavaatteille, ettekö käy juhlissa? Meillä 3 lasta ja kaikilla siistit vaatteet on käytössä useita kertoja vuodessa. Pojilla yleensä kaapissa aina yhdet sopivat siistit tummat housut ja pari paitaa, tytöllä yhdet housut tai hame ja pari paitaa tai mekko. Kaikilla yhdet kengät.
On hautajaisia, häitä, rippijuhlia, valmistujaisia, kihlajaisia, ristiäisiä, joulu, syntymäpäiviä (esim. 60 tai 80, kaverisynttäreille menty toki arkisemmin). Sitten vielä nämä koulun juhlat eli itsenäisyyspäivä, joulujuhla, kevätjuhla. Joskus on käyty myös konserteissa lasten kanssa.
Joten kyllä on siisteille vaatteille käyttöä, ei tietenkään kaikkia noita joka vuosi, mutta useammat tilaisuudet kuitenkin ennen kuin vaatteet jää pieneksi.
Kaikilla ei ole juhlia joka vuosi. Meillä on, mutta ymmärrän silti niitä, joilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Älkää lisätkö ap n kuormaa vaan yrittäkää auttaa! On hirveätä tölviä toista tuossa tilanteessa. Voisitteko lainata vaikka tai vaikka ottaa yhteyttä että voitaisiin auttaa?
Minä en tarvitse kenenkään rahoja. Voisivat vain opettajatkin tulla tälle vuosituhannelle ja ymmärtää, että Suomessa on jokunen työtönkin vanhempi tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun on todella vaikea uskoa (ja ymmärtää), että kouluikäisellä ei ihan oikeasti muka ole siistiä vaatetta, joka menisi juhlavasta. Ei kenelläkään voi olla vain farkkuja tai verkkareita?!?
Myöskään ei pitäisi tulla yllätyksenä Itsenäisyyspäivä tai joulujuhla, jotka juhlitaan molemmat loppuvuodesta.
Mulla ei ole juhlavaatteita ja olen aikuinen. Oikeastaan mulla ei ole farkkujakaan (paitsi yhdet vanhat jotka tuskin enää mahtuvat)
Juhlavaatteita vai edes juhlavia vaatteita?
No sinä et varmaan sitten kauheasti poistu kotoasi.
Oon töissä kirppurorilla ja näyttihän tuolla tänäänki olevan juhlavaatteita myynnissä pilvin pimein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi me pidettäisiin kaapissa henkarilla juhlavaatteita ja ostettaisiin sinne joka vuosi uudet pieneksi jääneiden tilalle?
En ymmärrä ihmisiä jotka sanoo näin. Siis miten teillä ei ole käyttöä juhlavaatteille, ettekö käy juhlissa? Meillä 3 lasta ja kaikilla siistit vaatteet on käytössä useita kertoja vuodessa. Pojilla yleensä kaapissa aina yhdet sopivat siistit tummat housut ja pari paitaa, tytöllä yhdet housut tai hame ja pari paitaa tai mekko. Kaikilla yhdet kengät.
On hautajaisia, häitä, rippijuhlia, valmistujaisia, kihlajaisia, ristiäisiä, joulu, syntymäpäiviä (esim. 60 tai 80, kaverisynttäreille menty toki arkisemmin). Sitten vielä nämä koulun juhlat eli itsenäisyyspäivä, joulujuhla, kevätjuhla. Joskus on käyty myös konserteissa lasten kanssa.
Joten kyllä on siisteille vaatteille käyttöä, ei tietenkään kaikkia noita joka vuosi, mutta useammat tilaisuudet kuitenkin ennen kuin vaatteet jää pieneksi.
Kaikilla ei ole juhlia joka vuosi. Meillä on, mutta ymmärrän silti niitä, joilla ei ole.
No Itsenäisyyspäivä ja joulu nyt ainakin tulevat joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsiperhe voi olla niin tiukoilla, ettei ole muutamaa euroa kirppisvaatteisiin? Ja miten tieto juhlista ja soveliaasta pukeutumisesta voi tulla vasta edellisenä päivänä? Jos tarina on totta, niin koululle voisi ainakin laittaa palautetta.
Voi olla ettei noilla kummallakaan kirppiksellä nyt ole juhlavaatteita oikeassa koossa. En ole jaksanut käydä katsomassa joka hyllyä läpi, niin että varma en voi olla.
Meillä ei läheskään ole joka vuosi juhlia jotka vaatisivat juhlapukeutumista, joten en todellakaan roikota kaapissa vaatteita joita ei tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ettei noilla kummallakaan kirppiksellä nyt ole juhlavaatteita oikeassa koossa. En ole jaksanut käydä katsomassa joka hyllyä läpi, niin että varma en voi olla.
Eli ilmeisesti varaa sittenkin olisi, jos kerran olet katsellut kirppikseltä? Ei vaan tainnut olla hirveästi halua löytää mitään, kun et katsonut koko tarjontaa...
Ihanko tosissaan juhlasta ja pukeutumisohjeista tuli ilmoitus vasta tänään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Itsenäisyyspäivä ja joulu nyt ainakin tulevat joka vuosi.
Mutta kaikissa perheissä ne eivät pukeutumisen suhteen poikkea vapusta tai juhannuksesta. Paitsi sään puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juhlisit vähemmän ja seuraisit aikaasi enemmän, voisit ymmärtää. Meillä on vuonna 2016 paljon yksinäisiä, syrjäytyneitä, työttömiä tai muuten vähävaraisia jo toisessa tai jopa kolmannessa sukupolvessa. Ei kaikilla ole sukulaisia, jotka järjestäisivät suvulle syntymäpäiväjuhlia tai muitakaan juhlia. Kihlajaisia ei taideta viettää suurimmassa osassa suvuista enää lainkaan. Moni ei kuulu enää kirkkoon, joten ristiäisiäkään ei ole. Sama koskee rippijuhlia. Avoliitot ovat yleistyneet, joten kutsuja häihinkään ei kaikille tule. Monissa perheissä kaikki vuoden juhlapäivät ovat samanlaisia kuin vuoden muutkin päivät. Ainakin pukeutumisen suhteen. Vaikka itse kuulunkin sukuun, jossa juhlitaan suurinpiirtein kissan synttäreitäkin, niin silti ymmärrän, että kaikki eivät ole samanlaisia kuin minä. Kannattaa joskus tulla pois omasta kuplastaan ja mennä vaikka vapaaehtoistyöhön vähäosaisten pariin, niin silmät aukeavat kummasti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei läheskään ole joka vuosi juhlia jotka vaatisivat juhlapukeutumista, joten en todellakaan roikota kaapissa vaatteita joita ei tarvii.
Teillä ei siis ole koululaisia, joilla on joka vuosi kevät- ja joulujuhlat?
Ei kyllä meidän koulussa ikinä mihinkään juhliin pukukoodeja jaeltu. Ihmiset tuli niissä vaatteissa kun tuli, ei se juhlallisuuksiin vaikuttanut.
Tieto juhlasta tuli vasta tänään = koululainen kaivoi repun pohjalta rypistyneen ja repaleisen, aikoja sitten jaetun tiedotteen juhlasta tänään?
Teillä varmaan vietetään kaikki mahdolliset juhlat verkkareissa jos ei entuudesta löydy kaapista yhden ainoata juhlavaatetta...
Itse olen ostanut lapsilleni ja välillä myös itsellenikin juhlavaatteet kirpparilta. Muista vaatteista poiketen etenkin juhlavaatteet ovat käytettyinä hyväkuntoisia vähäisen käyttömäärän ansiosta.
Ei voi koulu kieltää farkkuja. Lapsella oikeus mennä kouluun ilman juhlapukua. Haluaisin nähdä, kuinka kielto on esitetty. En usko.
Vierailija kirjoitti:
Teillä ei siis ole koululaisia, joilla on joka vuosi kevät- ja joulujuhlat?
Vaatetus oli ainakin 80 ja 90 luvuilla ihan arkinen noihin juhliin.
Ainoastaan jotkut harvat pistivät vähän
juhlavampaa päälle.
Meidän poika 12v on pukeutunut viimeksi 3 vuotiaana suoriin housuihin. sen jälkeen juhlissa aina farkuissa jotka on tietysti siistit puhtaat. Isänsä käyttää myös aina farkkuja juhlissa. Jotenkin ihan turhaa hankkia puvun housuja kaappiin. Sitä paitsi ne on RUMAT!
Mulla ei ole juhlavaatteita ja olen aikuinen. Oikeastaan mulla ei ole farkkujakaan (paitsi yhdet vanhat jotka tuskin enää mahtuvat)