Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei hyväksy opiskeluani

Vierailija
01.12.2016 |

Olen työtön 39 vuotias nainen, meillä yksi lapsi jota olen nyt hoitanut kotona kun en ole saanut töitä. Hain opiskelemaan ja pääsin, opinnot alkaisivat jo tammikuussa. Kyseessä sairaanhoitajan opinnot, terveydenhoitajaksi hain myös mutten pääsyt joten haluaisin aloitta sh opinnot ja myöhemmin vaikka jatkaa terveydenhoitajaksi (haavealani).

Mies ei hyväksy että menen opiskelemaan. Sanoi ettei aio maksaa vuokraa tuona aikana eikä käydä ruokakaupassa ja että minun tulisi mennä mielummin hyväpalkkaisiin töihin ja maksaa osuuteni. Haukkui koulun, mielestään sh on paska tutkinto johon pääsee ne jotka eivät pääse muualle. No en välitä tuossa asiassa hänen mielipiteestään, sillä itse tiedän mitä haluan ja missä olen hyvä, mikä kiinnostaa enkä hänen arvostustaan tarvitse. Sinänsä se merkitsee kuitenkin käytänössä että sen vuoksi ei aio minua ja lastamme"elättää" opintojeni aikana kun moista paskaa menisin opiskelemaan.Lapsi on minun ja miehen yhteinen ja olemme naimisissa.

Mutta. Jos mies ei suostu maksamaan enemmän menoista tuona aikana (saisin omaehtoisen opiskelun tuen joten tulot olisivat sama kuin nyt, mutta mies haluaa että menisin mielummin vaikka siivoojaksi kuin opiskelemaan) en tule lapsen kanssa toimeen. Emme saa asumis- tai muita tukia miehen tulojen takia (brutto n. 3500 e kk) ja päivähoitomaksut olisivat n. 270 ekk ja se miehen mukaan minun tulisi maksaa yksinäni.

Käytännössä siis maksaisi varmasti vuokran kuten tähän asti (vaikka on tehnyt velkaexceliä pari vuotta lapsen ollessa vuoden ikäinen, ja koko ajan velkani hänelle kertyy) mutta minä joutuisin maksamaan netin, ruuat ja lapsen päiväöhoidon. Ei tule tuo 650 ekk riittämään kun bussilippuunkin menee 100 e kk (koulu on toisella paikkakunnalla). Tällä hetkellä kieltäytyi menemästä ruokakauppaan loppuvuonna joten sitkuttelen peruspäivärahalla tämän kuun ja myyn kirppiksellä tavaraa. Tilanne kuitenkin ahdistaa aika tavalla.

Olen puhuntu erosta monta kertaa mutta mies sanoo ettei suostu muuttamaan eikä hyväksy eroa, haluaa olla kanssani mutta haluaa minun menevän töihin.

Mitä tekisitte tilanteessani? Ero tälläisen takia tuntuu väärältä lasta kohtaan, mutta tarvitsen miehen taloudellista tukea tuona aikana (opinnot kestävät 3,5 vuotta) sillä nyt katsotaan että kun yhdessä ollaan en saa mitään muita tukia ja lapsen päivähoitomaksukin on sen vuoksi noin korkea.

Mielipiteitä/vinkkejä miten edetä? Ja ei, en uskonut miehen muuttuvan tälläiseksi kun oli ennen naimisiinmenoa ja lapsen syntymää kuin eri ihminen. Todella moni asia on tullut yllätyksenä mutta tämä talousasia nyt on päällimäisenä tällä hetkellä.

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olette naimisissa toistenne kanssa?

Vierailija
82/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa on ymmärtääkseni elatusvelvollisuus, siis puolisoakin kohtaan.

Älä ikinä jätä toteuttamatta haavettasi/unelmaasi/opiskeluja miehen takia.

Toivon sinulle rohkeutta ja voimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei ole ongelma. Hoidin itse 5 vuoden opinnot ja ei tullut mieleenkään pyytää kumppanilta, että hän olisi jossain maksanut enemmän. Tein opiskelujen ohella töitä ja otin opintolainaa. No olen mies. Vaikuttaako asiaan?

84/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut lukea koko keskustelua, mutta itse opiskelevana pienen lapsen äitinä sanon, että jos mies on tuolla linjalla niin sitten asumusero.

Koska teillä on lapsi, niin miehesi tulot vaikuttavat mm. asumistukeen ja ph-maksuun. Minulla esimerkiksi tuet laskivat lapsen myötä, kun asumislisä muuttui koko ruokakuntaa koskevaksi asumistueksi 👌

Muutenkin kyllä miettisin, että haluaisiko sitä olla tuollaisen miehen kanssa.

Vierailija
85/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuohan on henkistä väkivaltaa: taloudellinen alistaminen, kontrollointi, mitötöinti, halveksunta. Menepä kysymään joltain parisuhdeneuvojalta tms, miten normaalilta tuo kuulostaa, ni ei kuulosta..

Yhteinen lapsi ei todellakaan tarkoita sitä, että vain toinen kantaa vastuun ja maksaa kulut.

Lähde sinne kouluun!!

Vierailija
86/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on aina mies joka joutuu kantamaan vastuun kun neidit kouluttelee ja kurssittelee. Voiko loinen lopettaa olemasta loinen?

Vierailija
87/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn oikea ammatti on maksullinen nainen. Perseellään hän laskunsa maksattaa.

Vierailija
88/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen ei tarvitse hyväksyä eroa, koska voit hakea sitä yksinkin.

Vierailija
89/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti miehesi pelkää, että sairaanhoitajaksi valmistuttuasi et ole enää hänestä taloudellisesti riippuvainen ja saatat jättää hänet. Niin kauan kuin sinulla ei ole kunnon koulutusta (tai ainakaan sellaista, jolla Suomessa työllistyisi), et todennäköisesti uskalla jättää miestäsi, kun töiden jatkumisesta ei ole varmuutta.

Älä missään nimessä anna miehesi estää opiskelujasi. Joko jatkatte yhdessä niin, että sinä opiskelet, tai sitten eroatte ja sinä opiskelet.

Tosin tuo, että mies on tehnyt jatko-opintoja kaksi vuotta ja on nyt valmistumassa tekniikan tohtoriksi, saa minut epäilemään provoa. Olen itse tekniikan tohtori ja tiedän ainoastaan yhden tekniikan tohtorin, joka on valmistunut reilun kahden vuoden jatko-opintojen jälkeen.

Mies teki opintojaan työn ohessa, ja kyllä, n. 2 vuotta niihin meni. Oli kai jotain tehnyt jo aiemmin, en tiedä tarkalleen. Sen vuoksi juuri olenkin hoitanut lapsen pääosin yksin, mies ei ole koskaan hoitanut lasta yksinään edes yhtä kokonaista iltaa. Tämän takia olisi kohtuullista että nyt olisi minun vuoroni.

Suoraan sanoen kuulostaa vielä enemmän provolta, jos mies on tehnyt jatko-opintoja työn ohessa. Yleensä jatko-opintoihin (joista suurin homma on se väitöskirjan tekeminen) menee täysipäiväisesti vähintään 3-4 vuotta. Yhden tosiaan tiedän, joka teki ne täysipäiväisenä jatko-opiskelijan reilussa kahdessa vuodessa.

Mutta missään nimessä älä anna miehesi estää sinua opiskelemasta, jos vastoin kaikkia todennäköisyyksiä et ole provo.

Provo kun provo mutta miksi se olisi kiva tietää. Tässä on epäloogisuutta  asioiden kanssa esim. tuntuu ettet oikein tiedä kaikkea ihan sh tai terveydenhoitajankoulutuksesta vaikka se on ollut unelmasi aina jne..Lisäksi se miten kerrot miehestäsi tuntuu kyllä aika väritelty, tekniikan tohtori joo ja tuollainen. Ehkä minulta on mennyt ohi mutta miksi mies olettaa että voisit lähteä hyväpalkkaisiin töihin opiskelun sijaan? Onko tuo siis jokin realistinen mahdollisuus sinulle nyt jonka sijaan kuitenkin lähtisit opiskelemaan? Ja Aika paljon kuitenkin yhtäläisyyksiä siihen toiseen ketjuun jossa oli myös paljon vali vali valituksia tähän samaan tyyliin, outo ukko, pähkäilyä opintojen aloittamisessa ja kaikkea ristiriitaista tietoa.

Vierailija
90/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat vain opiskelemaan, otat opintolainaa ja toivot että mies häipäsee. Varmaan jo sääsätnyt rahat omistusasuntoon, voi käteisellä ostaa.

Teette sitten excelillä aina isänpäiväkortin, jossa velkasaldo ylätunnisteessa.

Kyllä hän lie ylpeä kun tämmösen kortin saa!

Vierailija
91/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on aina mies joka joutuu kantamaan vastuun kun neidit kouluttelee ja kurssittelee. Voiko loinen lopettaa olemasta loinen?

Edelleen, mitä AP:n sitten pitäisi tehdä? Jos on työtön ja töitä ei ole tiedossa, niin pitäisikö sitä sitten istua kotona perse homeessa ja toivoa että ehkä niitä töitä vain ilmaantuu jostain tässä vuosien mittaan, samalla kun AP:n mies maksaa kaiken? Jos AP aloittaa opiskelut niin sentään tunneli päässä on jotain valoa muutaman vuoden jälkeen. 

Vierailija
92/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apn oikea ammatti on maksullinen nainen. Perseellään hän laskunsa maksattaa.

Ja mies on sitten sutenööri...

Vierailija
93/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalla miehet sanoo, että naisen koulutuksella ei ole mitään väliä. Tuntuuhan sillä olevan.

Vierailija
94/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoittele unelmaasi, opiskele. Vielä ehdit tehdä pitkän työuran hoitotyössä.

Minun ensimmäinen mies torppasi opiskeluhaaveeni, minulla ei ollut ammattia kun menin naimisiin. Hänen kanta oli että opiskelut on opiskeltu kun on naimisissa. Tein työtä mm.  kaupassa ja kioskissa.

Suhde ei ollut muutoinkaan toimiva ja lopulta päädyin eroamaan miehestä.

Sen jälkeen hain opiskelemaan ja tein töitä omalla alallani. Myöhemmin olen koulttautunut lisää ja nyt olen opettaja. Tyytyväinen.

Pidä puolesi äläkä anna miehen talloa sinua niin kuin minä nuorena annoin tapahtua. Olin tuolloin vähän yli 20 vuotias ja vailla elämänkokemusta. Meillä kyse oli miehen mustasukkaisuudesta.

Vierailija
95/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailijax kirjoitti:

Asia ei ole ongelma. Hoidin itse 5 vuoden opinnot ja ei tullut mieleenkään pyytää kumppanilta, että hän olisi jossain maksanut enemmän. Tein opiskelujen ohella töitä ja otin opintolainaa. No olen mies. Vaikuttaako asiaan?

Millä välillä sinä ehdit hoitaa teidän lasta? Vai menikö sinun aika opiskeluun ja töihin ja jätit kaiken muun vaimon vastuulle?

Vierailija
96/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä olen kohtuullisen kompromissinhakuinen ihminen, mutta nyt on pakko sanoa: jätä se!!

Mikä velkalista? Avioliitossa (tai edes avo-sellaisessa)? Yhteinen lapsi, jonka kulut kuitenkin kuuluvat vain sinulle. Henkistä kiristystä ja havaittavissa myös henkistä alistamista (paska-ala, mihin ei kannata opiskella). Eihän tuosta hyvä seuraa.

Vierailija
97/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Vierailija
98/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä äärimmäisen kummallista, että nelikymppinen nainen on elänyt ilmeisesti ilman koulutuksia ja joillakin pätkätöillä koko ikänsä! Ja jos vielä lapsikin tehty vasta vanhempana, niin herää kysymys, onko mies sittenkään niin kohtuuton kuin mitä ap antaa ymmärtää.

Kyllä muakin vituttaisi elättää noin näköalatonta naista vuosikymmeniä. Kyllä naisella pitää olla koulutusta, latu auki työelämään ja edes pikkaisen kunnianhimoa!

Hyvä tietenkin, että se herääminen työnteon tarpeellisuuteen on tapahtunut edes kypsällä iällä, mutta silti ap:n teksti vaikuttaa todella alistuvan ja perässävedettävän kirjoittamalta. On jo moneen kertaan sanottu, että nosta kytkintä ja opiskele, mutta aina löytyy joku vinkumisen aihe.

Epäilen provoksi. Toisaalta aika onnistunut sellainen.

Vierailija
99/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta voi automaattisesti olettaa, että puoliso elättää toista opiskelun aikana, jos kuitenkin johonkin töihin on nykyiselläkin koulutuksella mahdollista päästä. Entä jos mies yhtäkkiä haluaisi nyt alkaa opiskella? Kyllä tällaisista koko perheen talouteen vaikuttavista asioista pitää voida yhdessä keskustella ja sopia.

Vierailija
100/109 |
02.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistata paskat sille sen velkaexcelille, tottakai se maksaa enemmän kun sinä hoidat hänen lastaan. Mä eroaisin miehestä. Yh saa enemmän tukea, ja mies joutuisi maksamaan myös elarit. Selvästi mies ei kunnioita ja rakasta sua, ei haöua sun parasta. Sulla on vain yks elämä, tee se mitä oot unelmoinut ettet joudu joskus sitten katumaan kun jätit miehen takia elämäsi elämättä.