Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei hyväksy opiskeluani

Vierailija
01.12.2016 |

Olen työtön 39 vuotias nainen, meillä yksi lapsi jota olen nyt hoitanut kotona kun en ole saanut töitä. Hain opiskelemaan ja pääsin, opinnot alkaisivat jo tammikuussa. Kyseessä sairaanhoitajan opinnot, terveydenhoitajaksi hain myös mutten pääsyt joten haluaisin aloitta sh opinnot ja myöhemmin vaikka jatkaa terveydenhoitajaksi (haavealani).

Mies ei hyväksy että menen opiskelemaan. Sanoi ettei aio maksaa vuokraa tuona aikana eikä käydä ruokakaupassa ja että minun tulisi mennä mielummin hyväpalkkaisiin töihin ja maksaa osuuteni. Haukkui koulun, mielestään sh on paska tutkinto johon pääsee ne jotka eivät pääse muualle. No en välitä tuossa asiassa hänen mielipiteestään, sillä itse tiedän mitä haluan ja missä olen hyvä, mikä kiinnostaa enkä hänen arvostustaan tarvitse. Sinänsä se merkitsee kuitenkin käytänössä että sen vuoksi ei aio minua ja lastamme"elättää" opintojeni aikana kun moista paskaa menisin opiskelemaan.Lapsi on minun ja miehen yhteinen ja olemme naimisissa.

Mutta. Jos mies ei suostu maksamaan enemmän menoista tuona aikana (saisin omaehtoisen opiskelun tuen joten tulot olisivat sama kuin nyt, mutta mies haluaa että menisin mielummin vaikka siivoojaksi kuin opiskelemaan) en tule lapsen kanssa toimeen. Emme saa asumis- tai muita tukia miehen tulojen takia (brutto n. 3500 e kk) ja päivähoitomaksut olisivat n. 270 ekk ja se miehen mukaan minun tulisi maksaa yksinäni.

Käytännössä siis maksaisi varmasti vuokran kuten tähän asti (vaikka on tehnyt velkaexceliä pari vuotta lapsen ollessa vuoden ikäinen, ja koko ajan velkani hänelle kertyy) mutta minä joutuisin maksamaan netin, ruuat ja lapsen päiväöhoidon. Ei tule tuo 650 ekk riittämään kun bussilippuunkin menee 100 e kk (koulu on toisella paikkakunnalla). Tällä hetkellä kieltäytyi menemästä ruokakauppaan loppuvuonna joten sitkuttelen peruspäivärahalla tämän kuun ja myyn kirppiksellä tavaraa. Tilanne kuitenkin ahdistaa aika tavalla.

Olen puhuntu erosta monta kertaa mutta mies sanoo ettei suostu muuttamaan eikä hyväksy eroa, haluaa olla kanssani mutta haluaa minun menevän töihin.

Mitä tekisitte tilanteessani? Ero tälläisen takia tuntuu väärältä lasta kohtaan, mutta tarvitsen miehen taloudellista tukea tuona aikana (opinnot kestävät 3,5 vuotta) sillä nyt katsotaan että kun yhdessä ollaan en saa mitään muita tukia ja lapsen päivähoitomaksukin on sen vuoksi noin korkea.

Mielipiteitä/vinkkejä miten edetä? Ja ei, en uskonut miehen muuttuvan tälläiseksi kun oli ennen naimisiinmenoa ja lapsen syntymää kuin eri ihminen. Todella moni asia on tullut yllätyksenä mutta tämä talousasia nyt on päällimäisenä tällä hetkellä.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies vaikuttaa kontrollifriikiltä. Pelkää, että menettää otteensa sinuun, jos kouluttaudut ja saat töitä.

Vierailija
62/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös avioliitossa ole puolisoilla elatusvelvollisuus vai olenko ihan väärässä? Ja lisäksi, tuo sairaanhoitaja on siitä hyvä valinta että ei sinun tarvitse seuraavaa 3,5 vuotta olla edes työttömänä vaan voit ekan harkan jälkeen aloittaa tekemään keikkaa. Ja lisäksi esim. kesät voit olla töissä. Näin ainakin itse tein sairaanhoitajaksi opiskellessa. Niitä keikkahommia tuolla alalla löytää ihan varmasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin mainitsemasi ketjun aiemmin, mutta en ole sama henkilö. Oli aika samantapainen tilanne, ja sai miettimään sillä meilläkin on kalliit hoitomaksut. Meillä vain erona siihen ketjuun on se että mieheni haluaa minun menevän töihin johonkin hyväpalkkaiseen siis, eikä ymmärrä ettei se ole omasta viitsimisestäni kiinni.

Ihmettelen vain sitä, onko tämä meidän tilanteemme niin ennenkuulumaton, että kuullostaa provolta? Ymmärrän itse myös miestäni tietyllä tavalla, ja siksi epäröinkin,onhan tuo 3,5 vuotta pitkä aika ja tavallaan mies on jo meitä 3 v elättänyt.

En tiedä, oma pääkin on ihan sekaisin... pari viikkoa on vielä aikaa miettiä, mitä teen.

Nyt ollaan asian ytimessä. Sinä olet miehesi omituisuuteen niin tottunut, että tilanteenne vaikuttaa sinusta normaalilta. Ulkopuolisella taas hälytyskellot soivat ja kovaa.

Terveessä parisuhteessa ei pidetä mitään velkaexceliä eikä kieltäydytä menemästä ruokakauppaan kun toisella on rahat loppu. Päästään terve ja tasapainoinen mies tukee puolisoaan ura- ja koulutusvalintojen suhteen eikä toivo että vaimo jämähtää loppuiäkseen suorittavan tason töihin.

Sinulla ap on jo sen verran ikää, että jos nyt jätät kouluttautumisen ja työelämään siirtymisen väliin, niin toista tilaisuutta ei välttämättä enää tule. Lapsi on sen ikäinen että selviät yh:na, kymmenen vuoden päästä samassa tilanteessa murrosikäisen kulut ja vaatimukset ovat ihan toista luokkaa.

Mitä sinä saat teidän suhteestanne? Miehesi halveksii sinua aivan avoimesti ja kohtelee kuin piikaa. Sellaisena ilmeisesti haluat pysyäkin, uraputkessa olevan narsun halpana kotipiikana, joka on miehestä täysin riippuvainen. Olet mahdollistanut miehelle väikkärin tekemisen toimimalla ilmaisena lastenhoitajana ja kotipiikana. Mies ei halua erota, koska joutuisi maksamaan elareita. Valot päälle ap, tällaiseennsuhteeseenko haluat oikeasti jäädä?

Vierailija
64/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n mies käyttää henkistä väkivaltaa ja estää ap:tä pääsemästä elämmässä eteenpäin, äkkiä eroon tuollaisesta tyypistä

Vierailija
65/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin hyväpalkkaisiin töihin miehesi haluaisi sinun oikein kävelevän? Selvää nimittäin on että siivoojana et kummoisia tienaisi. Jos tiedossa ei oikeasti ole mitään varteenotettavia työpaikkoja nykyisellä koulutuksellasi niin onhan tuo sairaanhoitajakoulutus sijoitus teidän kummankin tulevaisuuteen.

Älä luovu haaveestasi. Katso jos pankkisi tai lähipiirisi antaisi sinulle muutaman tonnin opintolainaa, sairaanhoitajilla on erinomainen työtilanne eli sen saa aivan varmasti maksettua pois. Pitkällä tähtäimellä tämä on paras ratkaisu, hoitsullahan on paljon parempi liksa kuin siivoojalle. Tuli mieleen, että miehesi varmaan tällä tavalla yrittää rajoittaa itsenäisyyttäsi. Kun olet hoitsu ja saat työpaikan on eroaminen paljon helpompaa. Älä mene  lankaan ja usko miehesi selitystä perheen taloudesta, ajattele itseäsi, olet jo oman osasi hoitanut pysyessäsi lapsen kanssa kotona. Tsemppiä opiskeluun!! ja onneksi olkoon paikasta!!

Vierailija
66/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen puhuntu erosta monta kertaa mutta mies sanoo ettei suostu muuttamaan eikä hyväksy eroa, haluaa olla kanssani mutta haluaa minun menevän töihin."

Et tarvitse miehen suostumusta eroon. Sinun ei tarvitse totella miehen haluamisia. Ota ero, vaadi koti itsellesi oikeusteitse (yhteiselämän lopettaminen) ja mene opiskelemaan. Raha-asiat järjestyvät vaikka sossun avulla kunnes olet päässyt jaloillesi. 

Älä alistu miehen määräysvaltaan. Kyse on sinun elämänvalinnoistasi. 

Vierailija
67/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se mies aikoo syödä, jos ei suostu menemään ruokakauppaan?

Vierailija
68/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko naisten mielipide oikeasti sellainen, että miehen pitää elättää nainen mutta kun vaatimus on toisinpäin tai edes yhteiseen pottiin osallistuminen järkevällä panoksella niin ero vaan vireille ja veronmaksajien rahoilla uusi uljas elämä pystyyn? En nyt sano ettei ap saisi opiskella, mutta eiköhän asioista kannattaisi ensin keskustella miehen vaikka terapeutin avustuksella. Luultavasti mies on kyllästynyt ap:n kotona kykkimiseen ja murehtii jatkuvasti raha-asioita. Laskut on maksettava ja työssä käyvä ei saa sossusta mitään vaikka puoliso opiskelisi.

Vierailija
69/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko naisten mielipide oikeasti sellainen, että miehen pitää elättää nainen mutta kun vaatimus on toisinpäin tai edes yhteiseen pottiin osallistuminen järkevällä panoksella niin ero vaan vireille ja veronmaksajien rahoilla uusi uljas elämä pystyyn? En nyt sano ettei ap saisi opiskella, mutta eiköhän asioista kannattaisi ensin keskustella miehen vaikka terapeutin avustuksella. Luultavasti mies on kyllästynyt ap:n kotona kykkimiseen ja murehtii jatkuvasti raha-asioita. Laskut on maksettava ja työssä käyvä ei saa sossusta mitään vaikka puoliso opiskelisi.

No nythän ap juuri haluaa kotoa neljän seinän sisältä pois!

Tyttöjen/naisten opiskeluoikeus ei ole itsestäänselvyys joka paikassa maailmaa. Tietysti menet opiskelemaan, se on sijoitus tulevaisuuteen. Vai haluatko mieluummin masentua kotona yksinäisyyteen? Minkälaisen esimerkin haluat näyttää lapselle?

Muutenkin taitaa olla äijän aika alkaa ottaa vastuuta lapsestaan.

Vierailija
70/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä luovu unelmastasi miehen takia! Tämä on sinun elämäsi, eikä toista tilaisuutta tule. Miehesi on joko täysi idiootti kun vastustaa kouluttautumista (alalle jossa työllistyminen on taattu), tai sitten pyrkii hallitsemaan sinua (koulutus antaisi sinulle enemmän autonomiaa, eli valtaa suhteessa).

Terveisin mies, jonka mielestä kouluttautuminen kannattaa aina.

Vierailija
71/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliittolain 2. Pykälä: Puolisot ovat keskenään yhdenvertaiset. Heidän tulee avioliitossa osoittaa keskinäistä luottamusta sekä yhteisesti toimia perheen hyväksi.

Kummallakin puolisolla on oikeus itse päättää osallistumisestaan ansiotyöhön sekä yhteiskunnalliseen ja muuhun toimintaan perheen ulkopuolella.

Avioliittolain 46. Pykälä: Kummankin puolison tulee kykynsä mukaan ottaa osaa perheen yhteiseen talouteen ja puolisoiden elatukseen. Puolisoiden elatus käsittää puolisoiden yhteisten sekä kummankin henkilökohtaisten tarpeiden tyydyttämisen.

Valmistuttuasi sinulla on erittäin hyvät työllistymismahdollisuudet. Koulutuksellasi voit myös päästä erittäin hyviin ansioihin myynnin tai hallinnon parissa yksityisellä puolella - jopa parempiin kuin miehesi :)

Kuulostaa tosiaan siltä, että haluaa pitää sinut itsestään riippuvaisena...

Onnea opintoihin!

Vierailija
72/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä on sinisilmäistä porukkaa.

Et itse uskalla erota koska joutuisit puille paljaille koska miehesi elättänyt sinua jo pitkään.

Ymmärrän miestäsi kuinka vituttaa kun toinen loisii 39v.

Vierailija
73/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo on edes  totta, mies on pelkkä persläpi.

Miksi haaskaat elämääsi mokoman kanssa? Kengänkuva persiille! Ei se nilkki pysty estää sinua ottamasta eroa, sen voit varsin hyvin hakea yksin!

Akat on HULLUJA  kaikki tyynni kun roikkuu epätoivoissaan tuollaisissa parisuhteen irvikuvissa. Miksi ihmiset haaskaatte ainoan elämänne jonkun persläven takia? Minäkin opiskelin vaikka oli kaksi lasta, toinen kouluikäinen toinen tarhassa. Ja valmistuin sh:ksi! Vielä haaveilen kätilön koulutuksesta. Rahaa ei paljon ollut mutta oli ja on oma onnellinen pieni perhe lasten kanssa. Äijä sai ja saa mädäntyä tunkiolla. Nainen pystyy ja voi uskomattoman paljon!!

Vierailija
74/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua minä juuri luin? Velkaexcel?????

Vierailija
75/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, sanot että lapsenne takia haluat jatkaa avioliitossa, mutta kannattaa miettiä sitä, millaisen kuvan parisuhteesta lapsi saa kun näkee teidät yhdessä. Oppiiko hän, että toista saa kohdella alistavasti ja halveksuen, vai oppiiko hän, että onnistuneessa parisuhteessa pitää olla toisen mieliksi oman onnellisuuden kustannuksella?

Toivon kovasti, että lähdet opiskelemaan ja tavoittelemaan unelmiasi. Kaikkea hyvää, onnea ja rohkeutta sinulle!

Vierailija
76/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis mutta eikös sh:n tutkinto ole pakollinen etappi terveydenhoitajaksi tullessa? Tai siis voit sitten sen suoritettuasi jatkaa opintoja terveydenhoitajaksi.

Vierailija
77/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis mutta eikös sh:n tutkinto ole pakollinen etappi terveydenhoitajaksi tullessa? Tai siis voit sitten sen suoritettuasi jatkaa opintoja terveydenhoitajaksi.

Ei voi olla totta, että rokottamiseen ja pituus/painotaulukoiden tulkintaan tarvitaan pitempi koulutus kuin sairaanhoitajaksi. Tuohon hommaan sinänsä riittäisi ylioppilastutkinto ja oppisopimuskoulutus.

Vierailija
78/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että et haluaisi myös oman lapsesi olevan eroperheestä. Eroamiseen, aiheelliseenkin, liittyy kaikenlaisia tunteita ja epäonnistumisen tunne on varmasti yleistä. Tilanne on nyt kuitenkin tämä, missä nyt ollaan. Sinulla onkin nyt tilaisuus näyttää lapselle, miten hankalista tilanteista selvitään, ollaan rohkeita ja otetaan omasta elämästä ohjat ja saadaan uusi alku. Kerroitkin jo, että haluaisit näyttää lapselle esimerkkiä siinä, että äiti opiskelee. Sanotaan, että vanhempien parisuhde on lasten koti. Jos kotielämä on huonoa, ei eroamattomuus sitä pelasta.

Vierailija
79/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helkkarin "velkaexcel"? Siis onko tuo ukko sun aviomiehesi vai sun omistajasi? (Vinkki: nämä kaksi eivät ole synonyymeja.)

Ehdottaisin, että lähdet lätkimään (ja opiskelemaan). Suoraan sanottuna tuollainen omistushalu sekä halu määräillä puolison tekemisistä ja tekemättä jättämisistä ei vaikuta terveeltä - turhan monesti se luisuu fyysisenkin väkivallan puolelle.

Vierailija
80/109 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä ei aikoinaan päästänyt äitiäni opiskelemaan, koska tämä olisi valmistuttuaan tienannut enemmän kuin hän. Mutta tämä oli 70-luvulla... Ja tästäkin oli lopputulemana avioero ja kaksi persaukista eläkeläistä :D. Että on ne edellisetkin sukupolvet onnistuneita päätöksiä tehneet.