Mies ei hyväksy opiskeluani
Olen työtön 39 vuotias nainen, meillä yksi lapsi jota olen nyt hoitanut kotona kun en ole saanut töitä. Hain opiskelemaan ja pääsin, opinnot alkaisivat jo tammikuussa. Kyseessä sairaanhoitajan opinnot, terveydenhoitajaksi hain myös mutten pääsyt joten haluaisin aloitta sh opinnot ja myöhemmin vaikka jatkaa terveydenhoitajaksi (haavealani).
Mies ei hyväksy että menen opiskelemaan. Sanoi ettei aio maksaa vuokraa tuona aikana eikä käydä ruokakaupassa ja että minun tulisi mennä mielummin hyväpalkkaisiin töihin ja maksaa osuuteni. Haukkui koulun, mielestään sh on paska tutkinto johon pääsee ne jotka eivät pääse muualle. No en välitä tuossa asiassa hänen mielipiteestään, sillä itse tiedän mitä haluan ja missä olen hyvä, mikä kiinnostaa enkä hänen arvostustaan tarvitse. Sinänsä se merkitsee kuitenkin käytänössä että sen vuoksi ei aio minua ja lastamme"elättää" opintojeni aikana kun moista paskaa menisin opiskelemaan.Lapsi on minun ja miehen yhteinen ja olemme naimisissa.
Mutta. Jos mies ei suostu maksamaan enemmän menoista tuona aikana (saisin omaehtoisen opiskelun tuen joten tulot olisivat sama kuin nyt, mutta mies haluaa että menisin mielummin vaikka siivoojaksi kuin opiskelemaan) en tule lapsen kanssa toimeen. Emme saa asumis- tai muita tukia miehen tulojen takia (brutto n. 3500 e kk) ja päivähoitomaksut olisivat n. 270 ekk ja se miehen mukaan minun tulisi maksaa yksinäni.
Käytännössä siis maksaisi varmasti vuokran kuten tähän asti (vaikka on tehnyt velkaexceliä pari vuotta lapsen ollessa vuoden ikäinen, ja koko ajan velkani hänelle kertyy) mutta minä joutuisin maksamaan netin, ruuat ja lapsen päiväöhoidon. Ei tule tuo 650 ekk riittämään kun bussilippuunkin menee 100 e kk (koulu on toisella paikkakunnalla). Tällä hetkellä kieltäytyi menemästä ruokakauppaan loppuvuonna joten sitkuttelen peruspäivärahalla tämän kuun ja myyn kirppiksellä tavaraa. Tilanne kuitenkin ahdistaa aika tavalla.
Olen puhuntu erosta monta kertaa mutta mies sanoo ettei suostu muuttamaan eikä hyväksy eroa, haluaa olla kanssani mutta haluaa minun menevän töihin.
Mitä tekisitte tilanteessani? Ero tälläisen takia tuntuu väärältä lasta kohtaan, mutta tarvitsen miehen taloudellista tukea tuona aikana (opinnot kestävät 3,5 vuotta) sillä nyt katsotaan että kun yhdessä ollaan en saa mitään muita tukia ja lapsen päivähoitomaksukin on sen vuoksi noin korkea.
Mielipiteitä/vinkkejä miten edetä? Ja ei, en uskonut miehen muuttuvan tälläiseksi kun oli ennen naimisiinmenoa ja lapsen syntymää kuin eri ihminen. Todella moni asia on tullut yllätyksenä mutta tämä talousasia nyt on päällimäisenä tällä hetkellä.
Kommentit (109)
Höpsis, tämä on nyt niin samanlainen aloitus kun yksi mikä oli täällä äskettäin. Ketju oli tosi pitkä. En todellakaan ymmärrä miten joku jaksaa tänne kirjoittaa näitä samoja juttuna. Voin lyödä vaikka vetoa että olet se sama joka aloitti ketjun jossa ongelma oli päivähoitomaksu ja opiskelemaan ei voitu lähteä kun tulisi sitten se päivähoitomaksu kun lapsi laitettaisiin hoitoon ja et tiennyt mitkä olisi omat tulot jne... Kyllä nämä on vain sellaisia sepostuksia että vaikea ihan uskoa todeksi koska paljon on samaa mutta sitten jotkut asiat vaan on muunneltu. Yhtäläisyyksiä siihen toiseen ketjuun: sairaanhoitajaopinnot olisi alkamassa mutta taloudellisessa mielessä et tiedä voitko alkaa opiskelemaan kun mies tienaa ja mies joutuisi maksaa kaikki jne... Toisaalta siinä edellisessä ketjussa etiollut tätä näkökulmaa mukana että mies ei haluaisi sinun ollenkaan opiskelevan vaan surkuttelit vaan sitä että kuinka tulot tulee tippumaan opiskelun myötä jne. Olet satavarmasti sama henkilö. Lähde nyt vaan opiskelemaan ja skippaa vaikka se mies jos estää tekemistä mitä haluat.
Itsellä sama että opiskelen ja mies tienaa mutta se ei ole mikään ongelma vaikka joku voisi luulla että meilläkin on tuollainen tilanne ehkä? Mä olenkin aina ollut sellainen että teen mitä haluan eikä siihen kukaan voi oikein mitään!
Ensinnäkin, mies maksaa puolet lapsen päivähoidosta, koska on lapsen toinen vanhempi. Jos olette naimisissa, miehellä on elatusvelvollisuus sinua kohtaan.
Mutta ihan oikeasti, sinun kannattaa miettiä jättäisitkö miehen ja eläisit vaikka yksin lapsen kanssa. Opiskelet ja menet sitten töihin. Tuollainen mies ei ole minkään arvoinen!
Vaimoni on yhdessäolomme aikana suorittanut kaksi maisterin tutkintoa ja väitellyt tohtoriksi. Tehnyt myös töitä. Jotkut vaan on tehokkaampia kuin toiset ja haluavat elämässään saavuttaa jotakin.
Huh, onneksi meillä ei ole tuollaista. Itsellänikin on vaikeata kun mies on niin kiireinen kun opiskelee ja käy täysipäiväisessä töissä myös mutta en kai mä siitä voi valittaa kun on kyseessä työnteko ja opiskelu eikä mitkään huvitukset. Itse siis opiskelen myös enkä tienaa mitään mutta ei tässä mies ole opiskeluja vastaan kun tietää että vasta sitten se työpaikka odottaa myös minuakin. Joskus vähän vitsinä heittää että "valmistu nyt nopeasti että pääset säkin vähän tienaamaan"
Minä ottaisin eron. Lapsenhoito vuoroviikkosysteemillä. Kun asut itsenäisesti saat asumistuen. Ennen kaikkea saat hyvän koulutuksen ja Suomi saa ammattilaisen jonka työtä oikeasti tarvitaan. Lapsikin ymmärtää tuon joskus. Sinulla on vain tämä yksi elämä!
Tekniikan tohtori haluaa että vaimo on siivoaja? Jepjep. Luulen että ap on sama provoilija joka tarinoi narsumiehestä joka pakottaa ap:n nukkumaan patjalla ja tavarat on mustassa jätesäkissä.
Todellisessa elämässä jos olisi tällainen tilanne niin ehdottomasti ero. Minkälaisen kuvan parisuhteesta saa lapsi, jonka isä haluaa että äiti tekee paskapalkalla duunarihommia? Mites lapsen koulutus peruskoulun jälkeen, menkööt siivoamaan samaan firmaan äidin kanssa?
Sh-opiskelijana voi työskennellä kesät ja heittää keikkaa mahdollisuuksien mukaan opiskelujen aikana ekan vuoden jälkeen, Töitä on tarjolla enemmän kuin tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti miehesi pelkää, että sairaanhoitajaksi valmistuttuasi et ole enää hänestä taloudellisesti riippuvainen ja saatat jättää hänet. Niin kauan kuin sinulla ei ole kunnon koulutusta (tai ainakaan sellaista, jolla Suomessa työllistyisi), et todennäköisesti uskalla jättää miestäsi, kun töiden jatkumisesta ei ole varmuutta.
Älä missään nimessä anna miehesi estää opiskelujasi. Joko jatkatte yhdessä niin, että sinä opiskelet, tai sitten eroatte ja sinä opiskelet.
Tosin tuo, että mies on tehnyt jatko-opintoja kaksi vuotta ja on nyt valmistumassa tekniikan tohtoriksi, saa minut epäilemään provoa. Olen itse tekniikan tohtori ja tiedän ainoastaan yhden tekniikan tohtorin, joka on valmistunut reilun kahden vuoden jatko-opintojen jälkeen.
Mies teki opintojaan työn ohessa, ja kyllä, n. 2 vuotta niihin meni. Oli kai jotain tehnyt jo aiemmin, en tiedä tarkalleen. Sen vuoksi juuri olenkin hoitanut lapsen pääosin yksin, mies ei ole koskaan hoitanut lasta yksinään edes yhtä kokonaista iltaa. Tämän takia olisi kohtuullista että nyt olisi minun vuoroni.
Vierailija kirjoitti:
Höpsis, tämä on nyt niin samanlainen aloitus kun yksi mikä oli täällä äskettäin. Ketju oli tosi pitkä. En todellakaan ymmärrä miten joku jaksaa tänne kirjoittaa näitä samoja juttuna. Voin lyödä vaikka vetoa että olet se sama joka aloitti ketjun jossa ongelma oli päivähoitomaksu ja opiskelemaan ei voitu lähteä kun tulisi sitten se päivähoitomaksu kun lapsi laitettaisiin hoitoon ja et tiennyt mitkä olisi omat tulot jne... Kyllä nämä on vain sellaisia sepostuksia että vaikea ihan uskoa todeksi koska paljon on samaa mutta sitten jotkut asiat vaan on muunneltu. Yhtäläisyyksiä siihen toiseen ketjuun: sairaanhoitajaopinnot olisi alkamassa mutta taloudellisessa mielessä et tiedä voitko alkaa opiskelemaan kun mies tienaa ja mies joutuisi maksaa kaikki jne... Toisaalta siinä edellisessä ketjussa etiollut tätä näkökulmaa mukana että mies ei haluaisi sinun ollenkaan opiskelevan vaan surkuttelit vaan sitä että kuinka tulot tulee tippumaan opiskelun myötä jne. Olet satavarmasti sama henkilö. Lähde nyt vaan opiskelemaan ja skippaa vaikka se mies jos estää tekemistä mitä haluat.
Itsellä sama että opiskelen ja mies tienaa mutta se ei ole mikään ongelma vaikka joku voisi luulla että meilläkin on tuollainen tilanne ehkä? Mä olenkin aina ollut sellainen että teen mitä haluan eikä siihen kukaan voi oikein mitään!
Näin mainitsemasi ketjun aiemmin, mutta en ole sama henkilö. Oli aika samantapainen tilanne, ja sai miettimään sillä meilläkin on kalliit hoitomaksut. Meillä vain erona siihen ketjuun on se että mieheni haluaa minun menevän töihin johonkin hyväpalkkaiseen siis, eikä ymmärrä ettei se ole omasta viitsimisestäni kiinni.
Ihmettelen vain sitä, onko tämä meidän tilanteemme niin ennenkuulumaton, että kuullostaa provolta? Ymmärrän itse myös miestäni tietyllä tavalla, ja siksi epäröinkin,onhan tuo 3,5 vuotta pitkä aika ja tavallaan mies on jo meitä 3 v elättänyt.
En tiedä, oma pääkin on ihan sekaisin... pari viikkoa on vielä aikaa miettiä, mitä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti miehesi pelkää, että sairaanhoitajaksi valmistuttuasi et ole enää hänestä taloudellisesti riippuvainen ja saatat jättää hänet. Niin kauan kuin sinulla ei ole kunnon koulutusta (tai ainakaan sellaista, jolla Suomessa työllistyisi), et todennäköisesti uskalla jättää miestäsi, kun töiden jatkumisesta ei ole varmuutta.
Älä missään nimessä anna miehesi estää opiskelujasi. Joko jatkatte yhdessä niin, että sinä opiskelet, tai sitten eroatte ja sinä opiskelet.
Tosin tuo, että mies on tehnyt jatko-opintoja kaksi vuotta ja on nyt valmistumassa tekniikan tohtoriksi, saa minut epäilemään provoa. Olen itse tekniikan tohtori ja tiedän ainoastaan yhden tekniikan tohtorin, joka on valmistunut reilun kahden vuoden jatko-opintojen jälkeen.
Mies teki opintojaan työn ohessa, ja kyllä, n. 2 vuotta niihin meni. Oli kai jotain tehnyt jo aiemmin, en tiedä tarkalleen. Sen vuoksi juuri olenkin hoitanut lapsen pääosin yksin, mies ei ole koskaan hoitanut lasta yksinään edes yhtä kokonaista iltaa. Tämän takia olisi kohtuullista että nyt olisi minun vuoroni.
Suoraan sanoen kuulostaa vielä enemmän provolta, jos mies on tehnyt jatko-opintoja työn ohessa. Yleensä jatko-opintoihin (joista suurin homma on se väitöskirjan tekeminen) menee täysipäiväisesti vähintään 3-4 vuotta. Yhden tosiaan tiedän, joka teki ne täysipäiväisenä jatko-opiskelijan reilussa kahdessa vuodessa.
Mutta missään nimessä älä anna miehesi estää sinua opiskelemasta, jos vastoin kaikkia todennäköisyyksiä et ole provo.
Miksi edes mietit? Mies tekee itse mitä lystää, mutta kontrolloi rahoillaan sinua.
Nyt pää pois pensaasta ja ala toimimaan! Mies oikeasti pihalle ja tule paremmin toimeen!!
Saat omaehtoisen opisekelun tukea max. 2 vuotta, meinasitko siinä ajassa valmistua?
Kenen lapsi on? Ilmeisesti vain sinun, kun kerran tarhamaksut joudut yksin maksamaan.
Mikä hiton velkaexel? Oletteko yhdessä vai ette?
.
Sinuna eroaisin, et tarvitse taloudellista tukea puolisoltasi opiskeluihisi, mutta jos olet samassa osoitteessa hänen kanssaa, niin hänen tulee maksaa melkein kaikki menosi opiskelujesi viimeisen 1,5vuoden ajan, kun saat kuukaudessa vain lapsilisän 95€ ja opintotuen 300€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan sanoen kuulostaa vielä enemmän provolta, jos mies on tehnyt jatko-opintoja työn ohessa. Yleensä jatko-opintoihin (joista suurin homma on se väitöskirjan tekeminen) menee täysipäiväisesti vähintään 3-4 vuotta. Yhden tosiaan tiedän, joka teki ne täysipäiväisenä jatko-opiskelijan reilussa kahdessa vuodessa.
Mutta missään nimessä älä anna miehesi estää sinua opiskelemasta, jos vastoin kaikkia todennäköisyyksiä et ole provo.
Anteeksi mutta aika ikävää että tulet tähän ketjuun sanomaan noin. Olisin kaivannut ja toisaalta sainkin neuvoja ja vinkkejä, suoraan sanoen en jaksa keskittyä tässä mieheni tekemisiin. En halua kertoa hänen työpikkaansa tässä tai muita tietoja mutta tuolla on useamoikin ihminen tehnyt 2 vuodessa jatko-opinnot kun työskentelee jo tutkijana. Mutta kuten sanoin en halua hänen opinnoistaan tässä jankata. Ikävä että keskityt epäolennaiseen, ihan sama vaikka mieheni olisi putkimies joka nyt opiskelee insinööriksi, fakta on että hän on opiskellut pari vuotta työn ohella ja työssä, ja samassa työpaikassa ollut 10 vuotta. Itsellä taustalla pätkätöitä ja yksi pidempi työsuhde joten kirjoitin miehen tilanteesta sen vuoksi ettei hänellä ole mitää hätää siinä mielessä että hänen uraputkensa on auki ja menestyy työssään.
Ehdottomasti otat koulupaikan vastaan!
Koulun alettua tapaat vähän muitakin ihmisiä (ilmeisesti olet hyvän aikaa ollut kotona, joten ei aikuiskontakteja niin paljoa miehesi lisäksi..?) ja saat uutta perspektiiviä elämään.
Ei tuo mies sinua ansaitse. Muuttakaa erilleen ja aloita koulu. Ainahan sitä voi muuttaa takaisinkin yhteen myöhemmin jos toinen järkiintyy ja molemminpuolista rakkautta riittää..
TSEMPPIÄ!
Tuon velkaexcelil kohdalla tuumasin, että joko tämä on provo, tai sitten jonkun pitää saada sun silmät auki.
Jätä miehesi, hän ei ole mieleltään terve. Et sinä siihen miehesi suostumusta tarvitse.
Tyypillinen narsistiäij'ä, joka ei voi hyväksyä, että saat hyvän ammatin ja saat tietoa ja sivistystä häntä enemmän. En katselisi päivääkään tuollaista älykääpiötä.
Vierailija kirjoitti:
Tekniikan tohtori haluaa että vaimo on siivoaja? Jepjep. Luulen että ap on sama provoilija joka tarinoi narsumiehestä joka pakottaa ap:n nukkumaan patjalla ja tavarat on mustassa jätesäkissä.
Todellisessa elämässä jos olisi tällainen tilanne niin ehdottomasti ero. Minkälaisen kuvan parisuhteesta saa lapsi, jonka isä haluaa että äiti tekee paskapalkalla duunarihommia? Mites lapsen koulutus peruskoulun jälkeen, menkööt siivoamaan samaan firmaan äidin kanssa?
Sh-opiskelijana voi työskennellä kesät ja heittää keikkaa mahdollisuuksien mukaan opiskelujen aikana ekan vuoden jälkeen, Töitä on tarjolla enemmän kuin tekijöitä.
Ei puolison korkeakoulututkinto ja "arvostettu" työ tarkoita sitä, että puolison pitäisi myös olla akateeminen ja pitkälle koulutettu. Oma puolisoni on lääkäri ja hänelle kelpaa varsin hyvin se, että minä olen siivooja. On myös todennut, että hänen mielestään voisin olla kokonaan tekemättä töitä, jos itse niin parhaaksi näen.
Mene kouluun niin sulla on 3,5v päästä työllistävä ammatti ja kohtuullinen liksa. Siivoojan hommia sun ei kannata tehdä jos kerran tiedät että haluat mieluummin kouluttautua.
Mutta tosta miehestä vielä niin sanoisin että koittakaa ratkaista erimielisyydet keskustelemalla eikä eroamalla. Veikkaan että mies ei yritä lytätä opintojasi ilkeyttään vaan on vain oikeasti huolissaan taloustilanteestanne. Ehkä se on salaa haaveillut muutosta omistusasuntoon, haluaisi matkustella, miettii että sopisiko teille toinen lapsi yms. ja on suunnitellut säästävänsä sitä varten vaikka seuraavat kolme vuotta joten nyt sun opiskelusuunnitelmasi ikään kuin "pilaavat" sen suunnitelmat. Tai sitten se kokee että on epäreilua miten se maksaa enemmän elämisestänne kuin sä. Tällä palstalla kukaan ei voi sitä tietää joten sun ei auta kuin puhua miehen kanssa. Se että miehesi ei hyväksy eroa kertoo siitä että se näkee sinut osana tulevaisuuttaan ja on siksi varmaan valmis tekemään jonkinlaisia komromisseja. Toivottavasti.
Tarvitsen miehen taloudellista tukea-tuohan kertoo jo kaiken. Ja ei ,ei se sh-tutkinto takaa mitään hommia, on paljon työttömiäkin. Riippuu kelpaako paskan siivoaminen 3,5 opintojen jälkeen ja sekaiset pätkätyöt, vaikko kunnollinen sh-työ. Tiedän paljon työttömiä hoitsuja, ja ei ole montaa vakituista paikkaa avoinna ,ainakaan oulussa. pätkätöitä ei lasketa oikeaksi työksi.
Olisiko mahdollista että tekisit koulun ohessa jotain osa-aikatyötä tai ottaisit opintolainaa? Itse pääsyin lainan ottamiseen ja jos onnistun valmistumaan tavoiteajassa niin Kela maksaa osan lainasta takaisin pankille (opintolainahyvitys).