Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksityisautoilua halutaan vähentää - Itse en aio!

Vierailija
01.12.2016 |

Syy on se että autoilu on parantanut omaa elämän laatua.

Aiemmin asuimme keskustassa ja töihin tuli kuljettua julkisilla. Se jos mikä oli karmeeta. Haisevat deekut ratikoissa, täydet bussit itkevine lapsineen, junien perumiset jnejne. Never again.

Nyt muuton jälkeen hyppään omaan lämpöiseen autoon, laitan hyvää musiikkia ja ajelen nautiskellen työpaikan autohalliin. Ei haittaa sateet eikä lumentulo eik ärsyttävät kanssamatkustajat.

Jos vaan itse pystyn vaikuttamaan, en aio enää palata julkisen liikenteen käyttäjäksi. Metrokin tulossa joskus mikä ehkä vähentää autojen määrää, mikä jälleen kerran pelkkää plussaa minulle :)

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöhköpölöttäjä kirjoitti:

Jos ajelet vaikkapa kymmenen kilometriä bensamoottori 'ekoautolla' on jo kilon verran hiilidioksidi päästöjä ja sadan kilometrin matkalla on jo vähintään 10 kg, sitten kun on vähänkin isompi vekotin nuo luvut ovatkin jo kolminkertaiset . Uusiutumattomilla polttoaineilla käyvät autot lisäksi kuluttavat luontoa.

Mitä sitten? Mieluummin ajan omalla isolla ja erittäin tehokkaalla autollani kuin kävelen ja hengittelen katkerana muiden saasteita.  Money talks and bullshit walks.

Vierailija
42/48 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kykene vähentämään koska julkisilla ei  ehdi röipaikalle ajoissa. Lisäksi julkisilla menisi odotusaikoineen yms niin monta tuntia päivässä että jopa TE-toimiston mukaan ei tarvitsisi ottaa sellaista paikkaa vastaan.

Lisään vielä  että käytän autoa 100 % vain työmatkoihin, en ajele edes huviajelua viikonloppuisin. Kauppakäynnit yms. tapahtuvat arkena kotimatkalla ja mieluummin niin ettei tarvitse niiden takia kierrellä missään.

Miksei autolla saisi ajaa huviajoa?

Minua ei huvita huviajella koska istun työmatkan takia 4h autossa päivittäin. Auto on vain väline joka kuljettaa minut töihin ja takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasmus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasmus kirjoitti:

Minusta yksityisautoilu pitäisi kieltää sillä se eriarvoistaa ihmiset ja saastuttaa maailman pilalle. Jos yhteiskunta antaa kaikille kansalaisille vähäpäästöisen auton, niin sitten yksityisautoilu on hyväksyttävä.

Eriarvoistaa miten? Ja ympäristöhitlerille tieodksi en tarvitse sinun lupaa mihinkään. 

Kuuluuko työttömien, maahanmuuttajien ja muiden köyhien mielestäsi matkustaa vain julkisilla ja itsensä kapitalismille myyneet matkustavat yksityisautoilla? 

Kyllä juuri noin. Se bussissa oleva nuori näkee vilkauksen paremmasta elämästä ja ahkeroi itsensä siihen tilanteeseen ettei bussilla tarvitse matkustaa.

Vierailija
44/48 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kykene vähentämään koska julkisilla ei  ehdi röipaikalle ajoissa. Lisäksi julkisilla menisi odotusaikoineen yms niin monta tuntia päivässä että jopa TE-toimiston mukaan ei tarvitsisi ottaa sellaista paikkaa vastaan.

Lisään vielä  että käytän autoa 100 % vain työmatkoihin, en ajele edes huviajelua viikonloppuisin. Kauppakäynnit yms. tapahtuvat arkena kotimatkalla ja mieluummin niin ettei tarvitse niiden takia kierrellä missään.

Miksei autolla saisi ajaa huviajoa?

Minua ei huvita huviajella koska istun työmatkan takia 4h autossa päivittäin. Auto on vain väline joka kuljettaa minut töihin ja takaisin.

Niin minäkin, silti tykkään ajella huviajoa ja tutustua vieraisiin paikkoihin jne.

Vierailija
45/48 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauttikaa vaan vielä kun voitte. Kehitys menee vääjäämättä siihen suuntaan että jonkin ajan päästä syntyy se sukupolvi joka ei tule koskaan ajamaan itse autoa muuten kuin korkeintaan suljetulla radalla. Ja hyvä niin.

Elä vaan utopiaasi. Ennen oli vapaalla miehellä tärkeää olla oma hevonen, nykyään auto. Liikennevälineet tulevat  muuttuvat ja etenkin niiden voimalähteet. Mutta siihen ei tule muutosta että iso osa ihmisistä haluaa säilyttää vapautensa ja liikkua milloin/mihin haluaa. Sitä nämä massojenkuljetusmuodot eivät pysty koskaan korvaamaan. 

Vierailija
46/48 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauttikaa vaan vielä kun voitte. Kehitys menee vääjäämättä siihen suuntaan että jonkin ajan päästä syntyy se sukupolvi joka ei tule koskaan ajamaan itse autoa muuten kuin korkeintaan suljetulla radalla. Ja hyvä niin.

Enää pitäisi tietää mikä tässä on nyt sitten hyvää?

Ja individualistinen liikkuminen tavalla tai toisella ei katoa ikinä.

Hyvää on mm. alentuneet teiden kunnossapitokustannukset, moninkertaistunut tieverkon kapasiteetti, onnettomuuksien vähentyminen, päästöjen ja energiankulutuksen vähentyminen, ruuhkattomuus ja matka-aikojen lyhentyminen. Ja henkilökohtaisella tasolla tietysti se, että matka-ajan voi käyttää johonkin hyödyllisempään kuin ratinvääntämiseen.

Jokainen voi liikkua individualistisesti vaikka fillarilla jos siltä tuntuu ja toki varakkaammat varmaan istuksivat edelleen yksin omassa autossaan, mutta ajamisen hoitaa tekoäly eikä ihminen.

Tuohon on onneksi pitkä matka.

Ja minusta tuntuu että hoidan omat individualistiset liikkumistarpeeni omalla viritetyllä urheiluautollani edelleen.

Vierailija
47/48 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan auto joissakin tilanteissa kiva, mutta tällä hetkellä en ainakaan sitä kaipaa. Autottomana ensinnäkin säästää rahaa, ei tarvitse murehtia katsastuksista, huollosta, tankkaamisesta, vakuutusmaksuista, parkkipaikasta, mahdollisesta ilkivallasta yms.

Paljon huolettomampaa on hypätä bussiin tai kulkea kävellen tai pyörällä. Samalla saa raitista ilmaa. Itselleni tuo raikas ilma ennen työpäivää on aika olennainen asia. Siinä herää mukavasti ja päivä lähtee pirteämmin käyntiin. Huomaa kuinka autolla töihin tulleet heräilevät vasta siellä työpaikalla, kun me pyörällä tulleet olemme hereillä jo kun ovesta astumme sisään. 

Ei täällä Tampereella ainakaan ole mitään häiriköitä busseissa juuri koskaan. Lähinnä yöaikaan häiriköitä näkee ja silloin minun ei tarvitse matkustella. Asun myöskin lähellä keskustaa ja työpaikkaa, joten bussia minun ei työmatkoihin tarvitse edes käyttää kuin ääritapauksissa.

Kaupungissa autoilu on sen verran ikävää puuhaa, että en sitä miksikään nautinnoksi sanoisi. Maalla asuessani varmaankin hankkisin auton, koska siellä autoilu on paljon mielekkäämpää ja se tuo olennaisesti lisää, kun voi vierailla kätevästi lähikunnissa.

Voi olla, että jos autoiluun olisi tottunut, niin siitä voisi olla hankala luopua, mutta olen koko ikäni kulkenut polkupyörällä ja päivittänyt jatkuvasti parempaan pyörään, niin en näe tuota missään määrin rasittavana asiana paitsi ehkä vesisateella. Voin kuitenkin ottaa reppuun vaihtovaatteet ja polkea töihin urheiluvaatteissa. Kunnon pyörällä ja hyvällä kunnolla ei tule edes hiki. 

Vierailija
48/48 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vähensin sekä yksityisautoilua että julkisilla liikkumista ryhtymällä tekemään etätöitä. Tunnen myötätuntoa kaikkia kohtaan, jotka joutuvat aamuisin lähtemään kotoa työpaikalle. 

Harmi, ku bussia ei voi ajaa etänä. Kohta jään äippälomalle, ni vähenee autoilu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan