Siis eihän työnantaja voi sanoa näin?
Veljeni soitti mulle, että mitä hän tekee kun on kuumetta ja aamulla pomolle soittaessa sairaudesta, pomo sanoi, että "voithan sä saikulle jäädä, mutta me ei kyllä saada tuuraajaa ja sä oot vielä koeajalla."
Mitä ihmettä oikeesti?!
No mä tietty neuvoin veljen lääkäriin hakemaan pomolle mustaa valkosella, niin ei voi enää väittää vastaan... Silti ihmettelen mitä touhua.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun pomo "pakottaa" tulemaan ripulissa töihin ja lopulta puoli työpaikkaa on saikulla mahataudin takia.
No herranjumala menitkö oikeesti??:D ihan oma vikas
Pienempi paha minulle on muiden sairastuminen kuin potkut koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äh muotoilin ehkä vähän väärin! Siis lääkäriin oli koko ajan menossa, mutta työnantaja alkoi kierrellen vittuilemaan, että nyt jos saikulle jäät niin on työpaikkas vaarassa, kun koeajalla kerta oot.
Veljeni varasi lääkärin omalle terv asemalle, niin kuin pomolle ilmotti ja tämä oli ok, mutta pomo soittelikin perään, että työterveyteen. Tiedän, että pomolla on siihen oikeus, mutta tämäkin kuullostaa silkalta kiusaamiselta, kun oma lääkäri on vieressä, mutta työterveyteen matkaa julkisilla yli tunti ja lisäksi joutuu ostamaan seutulipun Helsinki-Myyrmäki.
Noh koeajalla sen sopparin saa helposti purettua, mutta jos niin käy niin ei tollaselle kannata edes töitä tehdä! Lapsellista touhua tollanen uhittelu ja piilovittuilu, ja kaukana ammattimaisesta käytöksestä ja vielä kauempana hyvän työnantajan tavoista toimia.
ApMeillä mennään aina ensisijaisesti työterveyslääkärille ja jonkun muun lääkärin sairauslomalappu hyväksytään vain poikkeustapauksessa.
Niin on eri tapoja toimia. Tuskin tuo oli mitenkään väärin, jos ensin oli ollut ihan fine mennä sinne omalle terveysasemalle. Sehän ei myöskään maksa työnantajalle mitään.
Meillä mennään omalle lääkärille, ellei työnantaja määrää työterveyteen. Sinne yleensä määrätään kaikki tapasaikuttajat. Itse kun harvoin käyn, niin ihan terkkarinkin todistus on riittänyt jostain flunssasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun pomo "pakottaa" tulemaan ripulissa töihin ja lopulta puoli työpaikkaa on saikulla mahataudin takia.
Lähinnä mietin, että miten sä pystyit tehä töitä ripulissa?:o ehitkö vessaan aina ajoissa?
Miksi oot tollasessa paikassa töissä jos ei kipeenä saa jäädä kotiin...:(
Apua.työantaja siis tarjoaa työterveyslääkärin palvelut jo pelkkään sairaslomatodistuksen vuoksi,jä ei kelpaisi kun pitää maksaa seutulippu ja tunnin matka ?
Terveysaseman vähiä LÄÄKÄRin resursseja ei kyllä pitäis kenenkään laiskuuttaan tuhlata .
Osassa kunnassa tk tavan saikkutodistuksen kirjoittaa hoitaja kaikille työnantajille se ei kelpaa eikä tarvitse kelvatakaan jos kustantavat jo työterveyshuollon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä mietin, että miten sä pystyit tehä töitä ripulissa?:o ehitkö vessaan aina ajoissa?
Miksi oot tollasessa paikassa töissä jos ei kipeenä saa jäädä kotiin...:(
Ei siitä mitään tullutkaan kun työskentelypaikasta oli vessaan muutama sata metriä matkaakin, imodiumia meni tolkuton määrä ja tosiaankin tartutin muutkin vielä. Työpaikka on vaihtunut ajat sitten ja niin on pomokin tuossa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Apua.työantaja siis tarjoaa työterveyslääkärin palvelut jo pelkkään sairaslomatodistuksen vuoksi,jä ei kelpaisi kun pitää maksaa seutulippu ja tunnin matka ?
Terveysaseman vähiä LÄÄKÄRin resursseja ei kyllä pitäis kenenkään laiskuuttaan tuhlata .
Osassa kunnassa tk tavan saikkutodistuksen kirjoittaa hoitaja kaikille työnantajille se ei kelpaa eikä tarvitse kelvatakaan jos kustantavat jo työterveyshuollon.
Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta lähinnä tässä ilmettelin kun ensin oli ok mennä sinne omalle terveysasemalle ja aika oli varattu, niin se jouduttiin sitten perumaan ja lähtemään sinne kauemmas.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koeajalla on oikeus vaatia lääkärintodistus ekastaki sairauspäivästä, mut ei se tietääkseni oo pätevä syy potkia pihalle.
Koeajallahan ei tarvitse pätevää syytä potkia pois
Kyllä sen syyn pitää olla asiallinen.
"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa syrjivillä tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla." (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055#L1P4)
Vierailija kirjoitti:
Mä sairastuin kesken vuoron oksennustautiin tarjoilijana, omistaja /pomo sanoi ettei tähän nyt ketään saada, koita nyt olla.... Juoksin monta kertaa vessaan oksentamaan, sitten taas ruoka pöytään-vessaan-pöytään :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sairastuin kesken vuoron oksennustautiin tarjoilijana, omistaja /pomo sanoi ettei tähän nyt ketään saada, koita nyt olla.... Juoksin monta kertaa vessaan oksentamaan, sitten taas ruoka pöytään-vessaan-pöytään :(
Hyi helvetti. En kyllä ikinä menis tohon ravintolaan jos tietäisin paikan nimen. Käsittämätön pomo. Tonne pitäis ehdottomasti tehdä terveystarkastus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut pitäkää nyt ihmiset hyvät kiinni oikeuksistanne! Potkuja teille ei voida antaa sairastamisen vuoksi! Se on laiton irtisanominen silloin ja voi tulla pomolle kalliiksi.
Kipeenä lääkäriin, tuli sitten palkaton tai palkallinen saikku, mutta kenenkään ei tarvitse olla mahataudissa tai muussa töissä.
Tiedän sen tunteen kun joutuu soittamaan töihin ja ilmottamaan sairaudesta tai vaikka lapsen sairaudesta. Tiedät, että nyt menee siellä hommat kaikilla uusiks ja päivä "pilalle", mutta joskus se vaan on niin. Ihmisiä ollaan, ei robotteja.
Lain mukaan syy tulee esittää, mutta se syy ei saa olla lainvastainen eli syrjivä jne.