Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka haluaa kasvattaa tyttömäisiä tyttöjä?

Vierailija
30.11.2016 |

Ällöttäviä pinkkipuunaajia, lässyttäjiä, glitterfaneja. Oikeasti miksi kaikki tytöille suunnattu on ihan hirveän kaupallista ja turhaa? Poikien lelut liittyvät maailmaan konkreettisesti. Autot ovat osa infrastruktuuria, sankari osaa toimia, miekkailu kehittää motorisia taitoja. Tyttöjen lelut ovat kaupallisia, houkuttelevuudella kyllästettyjä ja tyhmentäviä.

Oma tyttölapseni ei saa yhtäkään pinkkiä vaatetta, nukkea tai vauvaa. Hän tulee leikkimään autoilla, pulma-, ja tiedetehtävillä, ei-kaupallisilla figuureilla, kielellisillä tehtävillä. Hän saa piirtää, lukea kirjoittaa. Hän tulee katsomaan televisiosta sarjoja jotka kehittävät hänen osaamistaan, ei ulkonäköä tai materianhimoa. Miksi antaisin lapselle jotain koska hän "haluaa"? Vanhempana tehtäväni on ohjata lasta ja tehdä päätökset. Tyttömäisyys ja tyttöjen lelut eivät vie mihinkään vuonna 2016, eihän täällä enää edes synny lapsia. Miksi siis ohjata pikkutyttöjä johonkin vauvaleikkeihin?

Miksi kasvatatte jo pikkutyttöjä kuluttajiksi ja tuotefaneiksi? Aivan käsittämätöntä millainen mania on jo jonkun pinkin värin ympärillä.

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos annat tyttösi itse valita lelunsa ja ystävänsä? Ainahan tukena pitää olla jo menee väärille raiteille mutta älä nyt sentään tuputa omaa maailmaasi pelkästään jooko?

Vierailija
2/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se,  joka pitää olutmaisesta oluesta ja syö suklaamaista suklaata ja käy välillä hiihtelemässä suksimaisilla suksilla ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä ostan sitä pinkkiä tytölle, jos hän haluaa. Mutta jos hän haluaakin sinistä, niin saa sitten sitä. En aio pakottaa mihinkään.

Vierailija
4/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kaikki ei ole aina mustaa tai valkoista.

terv. äiti, jonka tytär leikkii niin nukeilla kuin miekoillakin

Vierailija
5/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika. Mitä juuri luin?! Järkyttävää.

Vierailija
6/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe mainitsemiasi juttuja tyttömäisinä. Kasvatan tyttöni tyttöinä en poikina enkä sukupuolineutraaleina. he ovat tyttömäisyydestään huolimatta luokkansa parhaita oppilaita olleet jo vuosikausia. Keskustelutaitoa löytyy eivätkä he lyttää sen enempää poikia kuin tyttöjä kumoon. Ovat hyvin suosittuja ja fiksuja. Toinen tykkää glitteristä toinen sporttisuudesta. Nuo ovat maksuasioita mistä tykkää. 

Vierailija
7/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos hän haluaakin leikkiä nukeilla eikä autoilla, pulma- ja tiedeleluilla. Kiellätkö?

Vierailija
8/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään kasvattanut. Hänestä ihan itse kasvoi sellainen. Olen ostanut lelut sen mukaan mikä kiinnostaa, en sen mukaan onko tyttö vai poika. Meillä ei mitkään miekat ole kiinnostaneet poikiakaan. Vauvaleikit sen sijaan ovat kiinnostaneet niin tyttöjä kuin poikia.

Vierailija
9/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis minkä ikäinen tämä tyttölapsesi on?

Vierailija
10/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi antaisin lapsen valita lelut, jos lapset saisivat valita kaiken he söisivät pelkkää karkkia, riehuisivat ja valvoisivat. Miksi antaisin lapsen itse valita omalla lapsenmielellään itselleen sopivia asioita? Itse halusin lapsena kotikaljaa, koska siinä oli joulupukin kuva. Eivät lapset itse osaa arvioida mikä heille on parasta.

Vierailija
11/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytön ja pojan äiti kirjoitti:

Mitä jos hän haluaakin leikkiä nukeilla eikä autoilla, pulma- ja tiedeleluilla. Kiellätkö?

Tietysti kiellän, kuten kiellän muutenkin haitalliset asiat. Kiellätkö sinä lastasi jos hän haluaa syödä karkkia joka aterialla?

Vierailija
12/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö valitsee luonnostaan ns. poikamaisia juttuja ja leikkii mieluiten poikien kanssa niitä niin sanottuja poikien leikkejä. On niinsanottu poikatyttö. Eli poikamainen tyttö. Ehkä säkin tuurilla saat sellaisen.

Vierailija
13/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikin lapsena nukeilla ja tykkäsin tyttömäisistä jutuista, pinkistä ja glitteristä. Nykyään olen kouluni käynyt kolmekymppinen, hyvässä työssä esimiesasemassa ja käytän rahaakin oikein fiksusti, enkä tuhlaa ja törsää turhuuksiin. Ai niin, lempivärini on edelleen pinkki.

Vierailija
14/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tyttö, joka inhosi pinkkiä ja prinsessoita. Aika voimakas oli yhteisön paine olla "tyttömäinen".

Vierailija
15/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaathan ommella ja tehdä muutenkin vaatteita itse? Kaupoista kun ei oikein muuta löydy kuin vaaleanpunaista ja glitteriä sekä Disney prinsessoja täynnä olevia vaatteita.. ;) Mulla on yksi poika ja kaksi tyttöä, ja tytöt leikkii mielellään autoilla isoveljen kanssa ja taistelee miekoilla, mutta hoitavat myös nukkeja. Vanhempi tytöistä kuuli viime kesänä ollessaan 4 v. kutsuttavan itseään prinsessaksi (lastenlääkäri), ja kysyä minulta käynnin jälkeen, että mikä se prinsessa oikein on...!

Vierailija
16/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tytön ja pojan äiti kirjoitti:

Tietysti kiellän, kuten kiellän muutenkin haitalliset asiat. Kiellätkö sinä lastasi jos hän haluaa syödä karkkia joka aterialla?

Ja mitäköhän haittaa siitä nukella leikkimistä on??

Ohis

Vierailija
17/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terhi-Anna Wilska toivoo tyttäriensä olevan tyttömäisiä. Tyttömäisyys on tytöille yhtä arvokasta kuin poikamaisuus on pojille.

Vierailija
18/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin tyttö, joka inhosi pinkkiä ja prinsessoita. Aika voimakas oli yhteisön paine olla "tyttömäinen".

Täysin sama homma.  Oma tyttäreni saa kuitenkin olla sellainen kuin haluaa. Yhtenä päivänä hän on hieno prinsessa, seuraavassa hetkessä hän pelastaa prinssejä lohikäärmeen kynsistä.

Vierailija
19/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on tyyppiesimerkki sellaisesta oksettavasta seksististä, joka ei itse tajua olevansa sellainen.

Miksi pinkki on jotenkin huonompi kuin sininen? Miksei saa pitää glitteristä? Miksi laivalelu kuvaa oikeaa elämää mutta nuket eivät? Miksi stereotyyppiset poikien turhanpäiväiset jutut (vaikka urheiluautot) ovat hienompia ja tärkeämpiä kuin stereotyyppiset tyttöjen turhanpäiväiset jutut (söpöt puput?) Se nyt on ihan sama, mistä lapset sattuvat pitämään, kunhan vanhemmat eivät pelkästään istuta niitä telkkarin ääressä.

Ja ihan yhtä lailla niillä höpöhöpöleluja, glitteriä, kosmetiikkaa jne tekevillä firmoillakin on tehtaat ja toimitusjohtajat, joku tekee niillä miljoonia ja maksaa myös veroja.

Vierailija
20/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, kysypä maailman kaikilta kulttuureilta miksi miehuus on naiseutta parempaa? Kysypä miehiltä, miksi he loukkaantuvat kun heitä kutsutaan naisiksi. Tyttöys on aina huonompaa, turhamaisempaa ja naurettavampaa. Heikkoutta, lässyttämistä ja vinkumista.