Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka haluaa kasvattaa tyttömäisiä tyttöjä?

Vierailija
30.11.2016 |

Ällöttäviä pinkkipuunaajia, lässyttäjiä, glitterfaneja. Oikeasti miksi kaikki tytöille suunnattu on ihan hirveän kaupallista ja turhaa? Poikien lelut liittyvät maailmaan konkreettisesti. Autot ovat osa infrastruktuuria, sankari osaa toimia, miekkailu kehittää motorisia taitoja. Tyttöjen lelut ovat kaupallisia, houkuttelevuudella kyllästettyjä ja tyhmentäviä.

Oma tyttölapseni ei saa yhtäkään pinkkiä vaatetta, nukkea tai vauvaa. Hän tulee leikkimään autoilla, pulma-, ja tiedetehtävillä, ei-kaupallisilla figuureilla, kielellisillä tehtävillä. Hän saa piirtää, lukea kirjoittaa. Hän tulee katsomaan televisiosta sarjoja jotka kehittävät hänen osaamistaan, ei ulkonäköä tai materianhimoa. Miksi antaisin lapselle jotain koska hän "haluaa"? Vanhempana tehtäväni on ohjata lasta ja tehdä päätökset. Tyttömäisyys ja tyttöjen lelut eivät vie mihinkään vuonna 2016, eihän täällä enää edes synny lapsia. Miksi siis ohjata pikkutyttöjä johonkin vauvaleikkeihin?

Miksi kasvatatte jo pikkutyttöjä kuluttajiksi ja tuotefaneiksi? Aivan käsittämätöntä millainen mania on jo jonkun pinkin värin ympärillä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai mitäkö haittaa nukeista on? Barbit, bratzit ym. valmentavat jo ulkonäköihanteisiin, materialismiin ja ulkonäön tärkeyteen. Tätä on ihan tutkittu.

Että kyllä niistä haittaa näyttää olevan, suosittujakin ovat.

Barbit ja Bratzit ovat oma lukunsa. Nukkeja on muunkinlaisia.

Vierailija
42/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsena leikkiä leluilla joilla halusin ja pukeutua sen värisiin vaatteisiin, joista pidin. Tykkäsin barbeista, prinsessoista, koiranpennuista, pupuista ja glitteristä. Tykkäsin myös lukemisesta, urheilusta ja pianon soitosta, kotona vanhemmat rohkaisivat oppimaan ja oivaltamaan, mutta antoivat toteuttaa sisäistä prinsessaa, jos niin halusin. Koska kasvoin isoveljen rinnalla, barbit lähtivät välillä seikkailemaan veljen lelujen kanssa ja pidin kovasti Pokemonista, jääkiekkokorteista ja Turtleseista. Eivät lapsuuden kiinnostuksen kohteet ja prinsessaleikit ole määrittäneet mun tulevaisuuttani. Kirjoitin 3xL 4xE-paperit, opiskelen kauppatieteitä ja välivuoteni vietin useampaa paskaduunia tehden. Pidän naisellisesta ulkonäöstä, välillä innostun laittautumaan enemmän ja useimmiten päälläni näkee mekkoja. Tekevätkö ne minusta ap:n silmissä huonomman ihmisen? Akateeminen menestykseni on ollut lähes moitteetonta ja olen täysin omalla menestykselläni ja kovalla työllä päässyt opintojen ohella oman alan töihin, ei musta tullut mitään bimboa kosmetologia tai Instagram-tyrkkyä, joka roikkuu viikonloput Namussa jahtaamassa rikkaita miehiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää tommonen tyttömäisyyden tuputtaminen. Tai siis lähinnä se, että yritetään väkisin kasvattaa semmoseks prinsessaks ja tungetaan jotain rusetteja kaljuun päähän jo synnärillä ja sitä pinkkiä niin maan perkeleesti, röyhelöitä ja muuta diipadaapaa... Tottahan toki sitä sitten ostaa lapselle mielellään tämmöisiä kun itse osaa päättää asioista mitä haluaa, mutta kyllä mä siihen asti katson vaatteissa käytännöllisyyttä ja hyvää materiaalia sekä leluissa opettavaisuutta.

Vierailija
44/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lettheguiltgo kirjoitti:

Muakin ärsyttää tommonen tyttömäisyyden tuputtaminen. Tai siis lähinnä se, että yritetään väkisin kasvattaa semmoseks prinsessaks ja tungetaan jotain rusetteja kaljuun päähän jo synnärillä ja sitä pinkkiä niin maan perkeleesti, röyhelöitä ja muuta diipadaapaa... Tottahan toki sitä sitten ostaa lapselle mielellään tämmöisiä kun itse osaa päättää asioista mitä haluaa, mutta kyllä mä siihen asti katson vaatteissa käytännöllisyyttä ja hyvää materiaalia sekä leluissa opettavaisuutta.

Miksi alapeukut? Näkeehän noita tyttölapsia joille tungetaan päähän rusettipantaa heti synnytyslaitoksella ja taaperoita joille pakkoängetään todella epäkäytännöllisiä rusetteja ja hiuslaitteita jotka lähinnä vain haittaavat leikkiä.

Ja miksi sitä pinkkiä pitää tunkea kaikkialle? Tajuatteko että kasvatatte tytöistä pienistä asti vaatteisiin ja materiaan orientoituneita? Sitten ihmetellään kun teineinä on paine hankkia tonnin puhelimet, merkkivaatteet ja uusimmat laitteet. Ja sitten taas ihmetellään miksi nämä teinitytöt myyvät seksiä ostoskeskuksissa saadakseen lapsuuden pinkkirikkaushattarakauneusunelmansa täytettyä. Sitähän heille on aina opetettu, materiaa, kauneutta ja ulkonäköä.

Vierailija
45/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alba kirjoitti:

lettheguiltgo kirjoitti:

Miksi alapeukut? Näkeehän noita tyttölapsia joille tungetaan päähän rusettipantaa heti synnytyslaitoksella ja taaperoita joille pakkoängetään todella epäkäytännöllisiä rusetteja ja hiuslaitteita jotka lähinnä vain haittaavat leikkiä.

Ja miksi sitä pinkkiä pitää tunkea kaikkialle? Tajuatteko että kasvatatte tytöistä pienistä asti vaatteisiin ja materiaan orientoituneita? Sitten ihmetellään kun teineinä on paine hankkia tonnin puhelimet, merkkivaatteet ja uusimmat laitteet. Ja sitten taas ihmetellään miksi nämä teinitytöt myyvät seksiä ostoskeskuksissa saadakseen lapsuuden pinkkirikkaushattarakauneusunelmansa täytettyä. Sitähän heille on aina opetettu, materiaa, kauneutta ja ulkonäköä.

Jotenkin voin ymmärtää tuon pinkin kun lapsi on sen verran pieni ettei osaa vielä ilmaista omaa mielipidettään vaatteista ja toisaalta myös tytöille ei kauheasti löydy muuta kuin pinkkiä, lilaa yms. Kiitos Frozenin, vaaleansininen tuli myös valikoimiin. Mutta sama ongelma on kyllä poikienkin vaatteissa. Tummaa sävyä hirviö/auto/supersankarikuvilla. Eli värien monipuolisuus molemmilla sukupuolilla uupuu. Jossain kalliimmissa merkeissä lienee tilanne eri mutta rehellisesti sanottuna en halua maksaa omaisuutta paidasta joka todennäköisesti menee rajummissa leikeissä rikki tai suttaantuu peruuttamattomasti.

Ja nuo hameet/mekot, oli sitten hörmelöä tai ei....olin juuri perhekerhossa jossa oli noita juuri konttaamaan oppineita lapsia. Se mekko/hame oli jatkuvasti polvien alla ja sitten oltiin naamallaan lattialla. Tästä syystä meillä ei mekkoja/hameita löydy vauvalta ainuttakaan. Ne ovat todella epäkäytännöllisiä.

Voisin näitä listoja jatkaa niin tyttöjen hiuksista kuin korviksista mutta jätetään toistaiseksi tähän.

Vierailija
46/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

184 2180 12490 6138 2509 3803 38015 19562 2284 9627 5928 218949 3147 35298 335983 BB R FJEJ 32985 KFEAK 329835 FEUAO AÖEOR RIJ 999 99 99 99 99 9 9 9 99 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9 9  9 

Vierailija
47/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostais miksi kirjoitukseni keräsi alapeukkuja? Eikö se nyt ole itsestäänselvyys että hyvät materiaalit ja käytännöllisyys ennen ulkonäköä, sehän on lapsenkin parhaaksi? :D Harmittavaa katsella kun äidit noilla nettikirppareillakin metsästää vaatteita jotka ovat mahdollisimman röyhelöisiä ja epäkäytännöllisiä, lähinnä juhlatamineiksi sopivia...? Joku just myi tommosia lapsosensa rusetti/kukkahörhelöpantoja koska HARMILLISESTI LAPSI REPI NE AINA PÄÄSTÄÄN MUT VOIKU HARMITTAA KOSKA NE ON NIIN SÖPÖJÄ!

Vierailija
48/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tuollainenki aikamoista henkistä väkivaltaa lasta kohtaan jos hänet pakotetaan esim. leikkimään autoilla vaikka hän ei niistä ollenkaa pitäisi, meillä tyttö(4v) leikkii mielellään nukeilla ja barbeilla, autot ja vaikka junarataki kyllä kelpaa mutta emme todellakaa pakota, pojat(6 ja 8v) leikkii mieluummin omilla leluilla kuten siis autot, autorata ja legojen rakentelu jne., eivät edes pidä nukeista jne.mutta sekin heidän oma valinta, lapset saavat myös itse valita esim. vaatteensa, tyttö tykkää nimenomaan kaiken maailman prinsessa mekoista ja tiaroista, tyttö ei niinkään välitä väreistä että kaiken pitäisi olla juurikin vaalean punaista, on paljonki esim. vaalean sinisiä tyttöjen vaatteita, pojat taas on tarkempia väreistä, valitsevat sinistä, mustaa, harmaata, beigeä.

Vierailija
49/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti lapset valitsevat sitä mitä heidän sukupuolelleen markkinoidaan. Lähi-Idässä lapset haluavat rukoilla koska näkevät sitä kaikkialla. Jehovalapset haluavat paratiisiin.

Mikäs siinä jos haluaa kasvattaa lapsestaan kakkoskansalaista ja turhamaista. Ei kannata ihmetellä jos me muut emme halua. Lasten mielet ovat täysin manipuloitavissa eivätkä lapset osaa arvioida asioita kriittisesti. Tyttöydestä ja prinsessahömpästä on useille myöhemmin vain haittaa. Ja oikeasti, mikä siinä pinkissä on? Onko vaikeaa ostaa vaikka yksi sininen paita? Värikoodattaisiinko juutalaiset ja turvapaikanhakijatkin?

Miksi haluaisin että tyttö ei opi esimerkiksi avaruudellista hahmottamista vain koska niitä kehittävät lelut on pojille? Se että tytöt "rakastavat" pinkkiprinsessaa ei tarkoita että niin tulee olla. Minä opetan tytölleni että hän on erilainen ja parempi kuin muut tytöt.

Vierailija
50/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten lapsilla tämä tyttö-poika, pinkki-sininen on niin mustavalkoista eikä vastaa millään lailla aikuisten elämää? En näe jokaista miestä harmaassa ja naista pinkissä. Miksi haluatte tytöistä lauma-ajattelujoita jo lapsesta? Kaikki pikkutytöt ovat vain pinkkiä merta, ei mitään omaa persoonaa.

Vierailija
51/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

WraithTodd kirjoitti:

Alba kirjoitti:

lettheguiltgo kirjoitti:

Jotenkin voin ymmärtää tuon pinkin kun lapsi on sen verran pieni ettei osaa vielä ilmaista omaa mielipidettään vaatteista ja toisaalta myös tytöille ei kauheasti löydy muuta kuin pinkkiä, lilaa yms. Kiitos Frozenin, vaaleansininen tuli myös valikoimiin. Mutta sama ongelma on kyllä poikienkin vaatteissa. Tummaa sävyä hirviö/auto/supersankarikuvilla. Eli värien monipuolisuus molemmilla sukupuolilla uupuu. Jossain kalliimmissa merkeissä lienee tilanne eri mutta rehellisesti sanottuna en halua maksaa omaisuutta paidasta joka todennäköisesti menee rajummissa leikeissä rikki tai suttaantuu peruuttamattomasti.

Ja nuo hameet/mekot, oli sitten hörmelöä tai ei....olin juuri perhekerhossa jossa oli noita juuri konttaamaan oppineita lapsia. Se mekko/hame oli jatkuvasti polvien alla ja sitten oltiin naamallaan lattialla. Tästä syystä meillä ei mekkoja/hameita löydy vauvalta ainuttakaan. Ne ovat todella epäkäytännöllisiä.

Voisin näitä listoja jatkaa niin tyttöjen hiuksista kuin korviksista mutta jätetään toistaiseksi tähän.

Ööh, miksi vauva pitäisi pukea "tytöksi"? Pojat ja tytöt ovat vauvana samankokoisia, miksi pitää edes olla jotain liilaa, olisiko ihan hullua ostaa tytölle vaikka se sininen jumpperi? Annas kun arvaan, jokaisen ohikulkijankin on tiedettävä vauvojen sukupuoli ettemme homoudu ja muutu telaketjufemakoiksi?

Siis miksi vauvoillekin pitää tunkea värikoodit? Lapset oppivat jo synnäriltä keinotekoiset värikoodit.

Jos pojat ja tytöt ovat luontaisesti jotain erilaista, miksi tarvitsemme värikoodeja osoittamaan ne? Ettette vaan tajuaisi sisimmässänne kuitenkin ympäristön merkityksen?

Vierailija
52/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-vuotiaan tytön äitinä voin kertoa, että ei meillä mitään prinsessajuttuja tuputettu, mutta jossain vaiheessa tuli prinsessakausi (ehkä kavereilta) ja ostettiin hörhelömekko, taikasauva ja kruunu. Muuten pukeutuminen oli päiväkoti-iässä aika reipasta js käytännöllistä. Tyttö leikki myös eläinleluilla. Ja on ihana nuori nainen tänään. Ei muuten käytä pinkkiä enää. Se on ohimenevä vaihe.

Vierailija
53/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko henkistä väkivaltaa kieltää pojilta pinkki ja prinsessamekot? Tiedän useita poikia joilta kielletään nämä eikä sitä kutsuta henkiseksi väkivallaksi vaan järjeksi. Pojista ei haluta vässyköitä, miksi tytöstäkään pitäisi haluta?

Vierailija
54/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri tytölleni pinkit glitterkengät, koska ne olivat hänestä maailman kauneimmat kengät. Hän saa leikkiä poneillaan ja kulkea kruunu päässä hörhelömekossaan, jos haluaa, koska hän todella ne ovat hänestä ihania. Lapsen pitää saada toteuttaa itseään. Hän rakastaa myös puissa kiipeilyä, pyöräilyä ja skeittaamista. Hän tykkää sinisestä ja pukeutuu siihen mielellään. Legoilla hän jaksaa leikkiä vaikka tunteja. Hän on kiinnostunut numeroista ja kirjaimista ja osaa nyt kolmevuotiaana kirjoittaa oman nimensä ja laskea helppoja laskuja. Viaplayssa lempiohjelma on yksi matikkaohjelma. Hän on kiinnostunut tietokirjoista, teatterista ja rakastaa museoita. Meidän tytöllä on niin monta puolta ja tapaa katsella tätä maailmaa, etten en tuomitsisi hänen rakkauttaan pinkkiin ja glitteriin. Uskon, että muillakin tytöillä on paaaljon eri puolia sen ihanan pinkin prinsessahörhellyksen alla. Ei se tee kenestäkään heikkoa. Itse olen ollut poikatyttö enkä pysty pahemmin samaistumaan lapsen prinsessahehkutukseen, mutta silti lapsen pitää mielestäni ennen kaikkea saada olla oma itsensä.

Vierailija
55/55 |
01.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WraithTodd kirjoitti:

Alba kirjoitti:

lettheguiltgo kirjoitti:

Ööh, miksi vauva pitäisi pukea "tytöksi"? Pojat ja tytöt ovat vauvana samankokoisia, miksi pitää edes olla jotain liilaa, olisiko ihan hullua ostaa tytölle vaikka se sininen jumpperi? Annas kun arvaan, jokaisen ohikulkijankin on tiedettävä vauvojen sukupuoli ettemme homoudu ja muutu telaketjufemakoiksi?

Siis miksi vauvoillekin pitää tunkea värikoodit? Lapset oppivat jo synnäriltä keinotekoiset värikoodit.

Jos pojat ja tytöt ovat luontaisesti jotain erilaista, miksi tarvitsemme värikoodeja osoittamaan ne? Ettette vaan tajuaisi sisimmässänne kuitenkin ympäristön merkityksen?

Totta kai voi ostaa vaikka sinisen jumpperin. Itse asiassa meidän kuopuksella taitaa olla tällä hetkellä eniten juuri ns. poikamaisia värejä. Valitettavasti ympäristö ei ole yhtä suvaitsevainen vapaata värikoodia kohtaan. Aikoinaan puin pojallekin kivan vaaleanlilan bodyn päälle ja kun selvisi ettei lapsi olekaan tyttö, alkoi puhina, ettei pojan päälle sovi moisia pukea. Tai kun tytölle laitettiin Star Wars-aiheiset vaatteet niin kauhisteltiin että ei noin söpön tytön pidä tuollaisia pitää, ihan kamalia tuollaisia aikuisten kuosit. Hassua, samojen tyyppien mielestä kyseiset vaatteet olivat oikein passelit pojan päällä. Juu, ei sitä muiden pillien mukaan tulisi mennä ja nyt kolmannen lapsen kohdalla olen ottanutkin sen linjan. Puen hänen päälleen mitä haluan. Ja kyllä noita pinkkejä vaatteita löytyy vauvan vaatekaapista mutta ei kovin paljoa. Ihan söpöjä ne ovat pienissä määrin. Keskimmäisen tytön kaappi pursuaa kaikkea pinkkiä ja kimaltelevaa ja ne vaatteet ovatkin aika pitkälti lapsen itse valitsemia. Itse suosin punaista, limenvihreää, keltaista ja oranssia mutta meillä ei oikein tuon tytön kanssa vaatemaku mene yksiin.

Itse inhoan noita värikoodattuja vaatteita, varsinkin isommilla lapsilla, joilla yleensä on jo ihan oma makunsa vaatteiden kanssa. Poika tykkäsi pinkistä ja Hello Kittystä ja hänelle sitten ostettiin tuollaisia vaatteita. Halusi ne myös päiväkotiin ja mietin hyvin pitkään ja hartaasti miten selittää että häntä saatetaan kiusata asian takia. Huoli oikeastaan aika turha. Vähän jotain tirskahtelua tuli asian tiimoilta mutta itse asiassa seuraavalla viikolla oli parilla muullakin pojalla Hello Kittya päällään =)

Mutta kuten tuli viime viikolla todettua, asenteet ovat aika syvällä. Siskoni oli poikansa kanssa (4v.) tutustumassa päiväkotiin ja siellä harjoiteltiin jotain esitystä johon myös siskonpoika pääsi mukaan. Erottelu esityksessä oli selvä. Tytöille annettiin tyllihameet, pojille triangelit. Siskonpoikani olisi halunnut mieluummin sen hameen kuin triangelin mutta se ei päikyn työntekijöille sopinut. Sanoivat suoraan lapselle etteivät pojat käytä hameita. Siskoni mukaan lapsi oli vielä kotonakin harmissaan asiasta eikä ymmärtänyt alkuunkaan, miksi hän ei saanut sitä hametta. Mutta oli siellä kuulemma pari tyttöäkin harmistuneita, olisivat mieluummin soittaneet sitä triangelia.

Olen sitä mieltä, että lapset eivät erottele tyttöjen ja poikien juttuja jos heille ei sitä opeteta.