Apua, hätätilanne!! Mieheni aikoo perua häämme ja jättää minut mikäli en suostu ottamaan hänen sukunimeään!
Minä ja pitkäaikainen miesystäväni olemme menossa ensi kesänä naimisiin. Valmistelut ovat jo erittäin pitkällä ja kutsutkin on jo lähetetty. Meille on kuitenkin tullut sukunimiasiasta kiistaa, koska aion pitää oman nimeni niaimisiin mennessämme. Nyt mies on sitten ilmoittanut, että koska hänelle on ensiarvoisen tärkeää se, että hän saa antaa oman sukunimensä tulevalle vaimolleen ja minä en siihen halua suostua, niin hän ei voi enää jatkaa minun kanssani.
En todellakaan halua, että mieheni jättää minut tämän takia! Mies on elämäni suurin ja vahvin rakkaus enkä todellakaan voisi kuvitella loppuelämääni ilman häntä. Auttakaa miten saisin miehen ylipuhuttua jättämään aikeensa häiden perumisesta ja suhteen lopettamisesta?
Ja ennenkuin sanotte, että mies on jokin manipuloiva narsissi tms niin ei, mies ei ole koskaan manipuloinut minua yhtään mihinkään koko kuusivuotisen suhteemme aikana tai kohdellut muutenkaan kaltoin minua. Hän on ollut minua kohtaan maailman ihanin ja huomaavaisin, ja huomioinut minut paremmin kuin yksikään entisistäni.
Kommentit (81)
Miksi sinulle on tärkeää pitää sukusi miesten sukunimi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti asiaa toisinpäin. Sinulle on näköjään ensiarvoisen tärkeää saada pitää oma nimesi, miten mies saisi käännettyä pääsi koska hänelle on tärkeää että otat hänen sukunimen? Miksi naisen vaatimukset ovat aina tärkeämpiä..?
Tässä asiassa on kyse miehen vaatimuksesta ja naisen identiteetistä.
Jeesus mitä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieti asiaa toisinpäin. Sinulle on näköjään ensiarvoisen tärkeää saada pitää oma nimesi, miten mies saisi käännettyä pääsi koska hänelle on tärkeää että otat hänen sukunimen? Miksi naisen vaatimukset ovat aina tärkeämpiä..?
Miksi miehen pitäisi luopua omasta sukunimestään? Hyvin monet nuoret avioparit pitävät kumpikin omansa.
Kumpikin pitää oman sukunimensä tai sitten ero. Tosin jos oma mieheni olisi alkanut uhkailla tuolla tavoin, olisin antanut lähtöpassit. Suhde ei todellakaan ole terve jos toisella on tarvetta tuollaiseen.
Meillä kumpikin piti sukunimensä ja lasten sukunimi arvottiin (saivat minun).
Vierailija kirjoitti:
Koska molemmilla on vahva mielipide asiasta, on ero väistämätön. tai sitten annatte kohtalon määrätä: arpa ratkaisee pidätkö omasi vai otatko miehen. Puolueeton arpoja ja kumpikin sitoutuu tulokseen.
Mitä vittua? Tässä ehdotuksessa olisi edes jotain järkeä, jos yksi arvottava vaihtoehto olisi että naisen nimi tulee molemmille.
Mutta miksi edes arpoa? Molemmat pitävät sen nimen, jonka haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vaadi mieheltä perusteluita, koska jos se on hänelle noin tärkeää, hänellä pitäisi olla myös perustelut. Yritä perustella hänelle, miksi sinulle on tärkeää pitää oma nimesi.
Jos oma puolisoni tekisi moisen tempun, kysyisin häneltä, että onko hänellä muitakin "ensisijaisen tärkeitä vaatimuksia" minua kohtaan.
Hänelle se, että minä otan hänen nimensä on tärkeää koska:
-hänen sukunimensä on hänen mielestään hienompi ja harvinaisempi (harvinaisempi se onkin)
-se on hänelle kunnia-asia, että hän saa jatkaa sukuaan
-hän aluaa perheelle saman nimen eikä missään nimessä voisi luopua omastaan
En itse halua hänen sukunimeäni, koska se ei mielestäni edes sopisi oman etunimeni kanssa yhteen enkä muutenkaan edes osaisi olla muunniminen kuin nyt olen. Minut on tunnettu pitkään juuri tällä nykyisellä nimelläni ja olisi outoa, jos vaihtaisin nimeni. Ja lisäksi kuluisi aikaa ja vaivaa passien uusimiseen jne, enkä jaksaisi ryhtyä siihen. Itseasiassa koko tapa, että nainen ottaa miehen sukunimen naimisiin mennessään on ihan tyhmä mielestäni. Olen kyllä perustellut oman kantani miehelle, mutta tuloksetta. Hänelle ei kelpaa edes se, että minä pitäisin oman nimeni ja lapsemme tulisivat saamaan hänen nimensä. Emme muka olisi siinä tapauksessa riittävän yhtenäinen perhe.
En todellakaan tahdo suhteemme päättyvän tämän takia. :( En kestäisi, mikäli menettäisin mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen kynnyskysymys se tuntuu olevan sullekin.
No on se nyt aika itsekästä vaatia toista muuttamaan sukunimensä. Ap ei ilmeisesti kuitenkaan ole vaatimassa että mies ottaisi hänen sukunimnesä. Molemmat pitävät oman nimensä = reilu peli.
En minä tosiaan vaadi miestäni ottamaan minun nimeäni. Ja tuo, että molemmat pitäisimme omat nimemme ei käy miehelle yhtään enempää kuin sekään, että hän ottaisi minun nimeni. Hän ei tahdo vaihtaa omaa nimeään, joten minun on aika turha edes ehdottaa hänelle kokonaan uutta yhteistä nimeä.
Vierailija kirjoitti:
Kutsut lähetetty ja häät vasta kesällä? Tarkoitit varmaan, että olette lähettäneet vasta ne typerät "varaa tämä viikonloppu tärkeälle jutulle" -kortit.
Laittakaa toiset kortit perään ja niihin teksti, että hups, ennakkovaroitus peruttu. Sitten jatkatte avoparina eikä ongelmia sukunimestä ole.
Ei, kun ihan ne viralliset kutsut olemme lähettäneet vieraille. En oikein ymmärrä, että mitä virkaa niillä save the date-korteilla oikeasti edes on.
Vierailija kirjoitti:
Vai että narsissi oikeen.
Anteeksi, kirjoitusvirhe. Minun piti siis sanoa että NARSISTI...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se nyt aika itsekästä vaatia toista muuttamaan sukunimensä. Ap ei ilmeisesti kuitenkaan ole vaatimassa että mies ottaisi hänen sukunimnesä. Molemmat pitävät oman nimensä = reilu peli.
Naiset eivät myöskään saa vaatia, että mies kosii, koska onhan se nyt itsekästä vaatia jotain kosintaan. Reilu peli.
Yllättäen kukaan ei vastannut tähän mitään, koska "se on perinne!! Miehen kuuluu kosia!!" eikös miehen nimen ottaminen ole perinne..? "nojoo mut se niinku alentaa naista nii sitä ei tarvii noudattaa!"
Vierailija kirjoitti:
Kuules tollero. Nyt ei ollut kysymys siitä, että naisen halu olisi tärkeämpi vaan siitä MITEN asia on tuotu esille. Jos nainen olisi sanonu nuo ehdot niin OMG mikä feministi ja kamala tapaus! ;D
Tosin: trollallalllalllallaleijaa
Kompromissit ovat hyvästä, mutta tuollainen vaatimus on minusta samaa luokkaa kuin vaikka että naisella pitää olla pitkä tukka, tai pitää painaa max 65kg. Kohdistuu toisen identiteettiin ja itsemääräämisoikeuteen ja on siten täysin sopimaton. En suostuisi ja mies saisi vaikka sitten perua häät. Mieti nyt jos suostut tuollaisen uhkailun seurauksena, miltä sinusta tuntuu häissä ja jälkeenpäin??
Jokainen saa päättää omasta nimestään ja vaihtaa tai olla vaihtamatta ihan niinkuin itse haluaa. Kellään toisella ei ole oikeutta vaatia saada puuttua toisen aikuisen ihmisen nimeen.
Jos mies tekee tuosta kynnyskysymyksen pitkälle suhteellenne, se osoittaa häneltä kypsymättömyyttä, rajattomuutta ja vallanhalua. Jo pelkkä tuollaisen tosissaan vaatiminen ja erolla uhkailu jos ei taivu hänen tahtoonsa (oli se sitten miten perusteltu hänen mielestään tahansa) olisi minulle lähdön paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsut lähetetty ja häät vasta kesällä? Tarkoitit varmaan, että olette lähettäneet vasta ne typerät "varaa tämä viikonloppu tärkeälle jutulle" -kortit.
Laittakaa toiset kortit perään ja niihin teksti, että hups, ennakkovaroitus peruttu. Sitten jatkatte avoparina eikä ongelmia sukunimestä ole.
Ei, kun ihan ne viralliset kutsut olemme lähettäneet vieraille. En oikein ymmärrä, että mitä virkaa niillä save the date-korteilla oikeasti edes on.
Jos saan marraskuussa kutsun kesähäihin puolen vuoden päähän, niin kutsu katoaa kyllä ennen kuin ehdin ilmoittaa, että emme pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuules tollero. Nyt ei ollut kysymys siitä, että naisen halu olisi tärkeämpi vaan siitä MITEN asia on tuotu esille. Jos nainen olisi sanonu nuo ehdot niin OMG mikä feministi ja kamala tapaus! ;D
Tosin: trollallalllalllallaleijaa
Toki kaikki ovat trolleja jotka ovat kanssasi erimieltä :) toodoloo mf.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että narsissi oikeen.
Anteeksi, kirjoitusvirhe. Minun piti siis sanoa että NARSISTI...
Mies on siis narsissi mutta ei narsisti?
Vaihdat sitten häiden jälkeen nimen takaisin ja katsot lähteekö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset eivät myöskään saa vaatia, että mies kosii, koska onhan se nyt itsekästä vaatia jotain kosintaan. Reilu peli.
Vilkaisepa mitä tahansa kosintaan liittyvää ketjua täällä. 99% vastaajista tuomitsee naisen, joka haluaa väkisin miehen kosivan. Perinne ei riitä perusteluksi. Tosin miehen sukunimen ottaminen ei edes ole kovin vanha perinne.
Se sanonta pitää paikkansa, että kun pappi sanoo aamen niin sitten vasta totuus paljastuu.
Olette nyt hyvin lähellä sitä ja miehestäsi paljastuu nyt uusia ulottuvuuksia mielipiteineen (ette ole aikaisemmin vastaavista asioista keskustelleet ikinä?).
Se, että kokee asian noin vahvana ja on valmis (ainakin mukamas) eroamaan niin nyt kannattaa harkita tarkoin suostutko vai et. Jos suostut niin mikään ei takaa, että se on silloin happy end ja jos et suostu niin mikään ei takaa etteikö miehesi ole sittenkin ihana edelleen ja antaa asiassa periksi (yhdistelmänimi?) eikä hänkään ole valmis luopumaan sinusta noinkin pienen asian vuoksi.
Ajattele nainen nyt aivoillasi, jookos. Voit ummistaa silmäsi ja suostua ja unelmoida, että kaikki sen myötä kukoistaa jälleen. Vai vaivaisiko asia sinua? Entäpä pitäisitkö itseäsi typeränä jos miehesi muuttuukin naimiisin mentyänne, että et laittanut merkkille varoituksia.
Sitä niin moni yllättyy kumppanistaan.
Tässä taannoin yksi mies toi minulle erään ostokseni kotiin. Oli heti ehdottelemassa kaikenlaista minulle seksistä suhteeseen (en toki suostunut. Iljettävää!). Kävi ilmi, että hän ei ollut vakavaan valmis (itse kertoili viestein), koska ei halunnut lapsia ja minulla on kaksi teiniä. Ihan kun olisin alkanut hänen kanssaan mihinkään! Kertoi olleensa vuosia naisensa kanssa ja olivat menossa vasta silloin naimisiin ja rakenteilla oli yhteinen talo. Miehen unelma oli sen jälkeen matkustella ja elää lapsettoman, mutta nainen ei asiaa tiennyt. He eivät olleet keskustelleet asiasta kunnolla. Tiedossa oli, että nainen halusi lapsia, mutta ei siis tiennyt ettei mies halunnut missään nimessä.
Jotenkin uskoi ihan, että nainen elää hänen päätöksiensä mukaan. Säälitti tuo nainen.
Oli sentään odottanut lapsien tekovaihetta lähes 10 vuotta.
Voin kuvitella papin aamenen jälkeen kuinka mies sanoo ehdot: jos lapsia haluat niin se on ero sitten.
Puistattaa moiset ihmiset ketkä eivät voi ehdottomista vakaumuksistaan puhua ajoissa vaan pitää toisen paremmassa uskossa kunnes on loukossa. Kun kukaan, ei edes puoliso eikä tuleva sellainen, saa päättää asioista yksin ja keskustelematta. Saati sanella ehtoja oman halun läpi saamiseksi.