Ollaan juuri erottu ja nyt ex ja hänen suku (lähinnä appi) vaatii että minun on luovuttava sukunimestäni
mikä on siis ollut minun nimeni 20v siitä asti kun naimisiin mentiin. Olen tunnettu tällä paikkakunnalla tämän nimisenä koska ja olen ollut tällä nimellä siis lähes koko aikuisuuden ajan. Lapsia meillä 2 ja he luonnollisesti myös tällä mieheni sukunimellä.
Mulla ei mitään suurempaa katkeruutta ex-miestäni kohtaan ole ( enkä ajatellut hänelläkään minua kohtaan olevan) ja ajattelin automaattisesti etten nimeäni ala vaihtamaan. Siksi tämä tuli vähän puskista.
Voiko tähän mua pakottaa?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaako asiaa, jos sukunimi on suojattu?
Suomessa ei ole enää vuosikausiin ollut erikseen suojattuja ja ei-suojattuja sukunimiä. Kaikki sukunimet ovat nykyisin suojattua. Kukaan ei voi pakottaa ap:tä vaihtamaan nimeään, jos hän ei itse halua. Toki kannattaa miettiä, minkä nimen haluaa tulevaisuudessa eri tilanteissa. Jos löydät uuden miehen ja muutat yhteen hänen kanssaan, haluatko silti, että sinulla on exän nimi?
No voi voi... Ettäkö mahdollinen uusi mies olisi mustis vanhalle aviomiehelle ja tämän sukunimelle? Älä nyt naurata! :D Jos mahdolliselle uudelle miehelle asia on niin vaikea, niin hänen pitää ottaa joku 16 vuotias neitsykäinen, ei nelikymppinen aikuinen nainen, jolla on historiaa. :)
Enemmän minä ajattelin sitä, että ainakaan minusta ei olisi kiva omistaa exän sukunimi, jos asuisin yhdssä uuden miehen kanssa.
Poikahan on merkannut ap:n suvun omaisuudeksi ja nyt kun ei ole enää suvun omaisuutta, niin olisi kaikkien etu, että ap ei aiheuttaisi hämmennystä pitämällä väärää nimeä.
Olen juuri eronnut enkä ole menossa nyt uudestaan naimisiin tällä hetkellä joten tuon asian miettiminen ei ole ajankohtaista. -ap
Mä henkillökohtaisesti ajattelen niin, että oikeuteni käyttää tätä nykyistä sukunimeä on voimassa avioliiton ajan. Jos ero tulee, otan uudelleen käyttöön tyttönimeni, vaikka 17v aikana olenkin nykyiseen nimeeni sopeutunut ja sillä "mainetta hankkinut". Mutta laki ei sitä edellytä, muutenhan kaikkien pitäisi vaihtaa. Joten ei myöskään exälläsi ja hänen suvullaan ole asiaan mitään nokankoputtamista. Lasten nimeä mun mielestä ei ole mitään tarvetta vaihtaa. Heille on valittu isänsä sukunimi eikä isyys mihinkään häviä avioeron myötä.
Tee lisää jäynää: tee lapsi "ilman miestä" jolloin sekin saa eksäsi sukunimen!
Vo ei nyt ole oikein lapsilla kiristää,eivätkös nuo nyt ole jo sen ikäisiäkin,että miksi tässä nyt sotketaan vanhempien ja lasten välit.Lapset ovat kuitenkin isänsä lapsia eronkin jälkeen,sinä et ole miehesi vaimo enää.
Tämä on juuri tätä vauva-palstaa,että sitten kiristys lapsilla.Voihan se nimi muuttua jos avioidut uudestaan.
Ihmettelen vaan että miehesi näin päin toivoo jos et ole tehnyt mitään joka olisi häntä syvästi loukannut.Yleensähän mies toivoo,että nimi pysyisi samana.
Jos nimi kuitenkin on suojattu,suku voi vaatia,että luovut siitä.Sitä vaatimusta ei mieskään voi yksin estää jos muu suku vaatii.
Puhukaa nyt rakentavasti eikä tässä "mamma"palsta-hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Mä henkillökohtaisesti ajattelen niin, että oikeuteni käyttää tätä nykyistä sukunimeä on voimassa avioliiton ajan. Jos ero tulee, otan uudelleen käyttöön tyttönimeni, vaikka 17v aikana olenkin nykyiseen nimeeni sopeutunut ja sillä "mainetta hankkinut". Mutta laki ei sitä edellytä, muutenhan kaikkien pitäisi vaihtaa. Joten ei myöskään exälläsi ja hänen suvullaan ole asiaan mitään nokankoputtamista. Lasten nimeä mun mielestä ei ole mitään tarvetta vaihtaa. Heille on valittu isänsä sukunimi eikä isyys mihinkään häviä avioeron myötä.
Kummallinen logiikka sulla. Jos ajattelisin noin, pitäisin oman sukunimeni naimisiinmennessä.
Vierailija kirjoitti:
Sano että vaihdat takaisin tyttönimeesi, jos lapsetkin vaihdetaan sille nimelle. Eivätköhän kitinät lopu siihen. :)
Tuttu teki noin. Ex-miehen mukaan exä ei saanut pitää hänen sukunimeä ja kun jatkoi nillittämistä niin tuttuni vaihtoi oman tyttönimen takaisin ja vaihtoi samalla sen nimen myös lapsille 3 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vo ei nyt ole oikein lapsilla kiristää,eivätkös nuo nyt ole jo sen ikäisiäkin,että miksi tässä nyt sotketaan vanhempien ja lasten välit.Lapset ovat kuitenkin isänsä lapsia eronkin jälkeen,sinä et ole miehesi vaimo enää.
Tämä on juuri tätä vauva-palstaa,että sitten kiristys lapsilla.Voihan se nimi muuttua jos avioidut uudestaan.
Ihmettelen vaan että miehesi näin päin toivoo jos et ole tehnyt mitään joka olisi häntä syvästi loukannut.Yleensähän mies toivoo,että nimi pysyisi samana.
Jos nimi kuitenkin on suojattu,suku voi vaatia,että luovut siitä.Sitä vaatimusta ei mieskään voi yksin estää jos muu suku vaatii.
Appiukko saa kyllä sun mielestä kiristää?
Se on valitettavaa, että kun miehet aina kitisevät, että heidän sukunimi on otettava, niin se tarkoittaa sitä, että toisella on oikeus nimeen myös eron sattuessa. Toinen on jo rakentanut elämäänsä tällä nimellä, joten aivan reilua se onkin.
Ja ei, suku ei voi vaatia yhtään mitään. Kaikki nimet ovat yhtä suojattuja.
Minä olen ollut käsityksessä, että ex voi ainakin silloin vaatia nimensä "luovuttamista", jos ei ole yhteisiä lapsia. Olen ilmeisesti ollut väärässä
Vierailija kirjoitti:
Sano että vaihdat sitten, kun menet seuraavan kerran naimisiin.
Jos sittenkään.
T. Hanna Gullichsen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on valitettavaa, että kun miehet aina kitisevät, että heidän sukunimi on otettava, niin se tarkoittaa sitä, että toisella on oikeus nimeen myös eron sattuessa. Toinen on jo rakentanut elämäänsä tällä nimellä, joten aivan reilua se onkin.
Mutta on se silti pervoa että Hanna G n uudetkin pennut on Gullichseneja vaikka isä onkin joku ihan tavis sukuniminen. Harkinta petti Hanna G!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut käsityksessä, että ex voi ainakin silloin vaatia nimensä "luovuttamista", jos ei ole yhteisiä lapsia. Olen ilmeisesti ollut väärässä
Kyllä, olet todellakin ollut väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Joo olet väärässä. Se on ihan yksiselitteisesti se ihmisen oma nimi, jolla se on. Exä voi itkeä ja raivota, muttei auta. Naimisiinmeno antaa oikeuden ottaa puolison nimi, ja jos sen oikeuden käytät, se on sitten sinun nimesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on se silti pervoa että Hanna G n uudetkin pennut on Gullichseneja vaikka isä onkin joku ihan tavis sukuniminen. Harkinta petti Hanna G!
Eivät uudet lapset ole Gulliksia.
Suomessa kaikki sukunimet ovat lähtökohtaisesti suojattuja. - Tarkoittaa, että jos haluat itsellesi, jonkun sukunimen, niin sinun on osoitettava tuohon nimeen riittävä kytkentä, kuten avioliitto, tai vanha aiemmin suvussasi käytössä ollut nimi (esimerkikisi äitisi tyttönimi). Mutta jos avioliitto päättyy, niin kumpikin pitää oman nimensä, ellei itse halua muuttaa nimeään toiseksi. - Ehkä saattaisin, jollain tavalla ymmärtää appiukon kitinän, jos avioliittonne olisi kestänyt parikuukautta ja olisit saanut avioliiton myötä jonkun hyvin erityisen ja tunnetun sukunimen -sanotaan nyt vaikka että Mannerheim ja olisit menossa pian tämän eron jälkeen uuden kumppanin kanssa naimisiin ja haluaisit pitää 1. puolisosi nimen. - Mutta tällöinkin sinulla olisi oikeus niin tehdä, eikä ottaa mitään muuta nimeä tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Sun mielestä asiasta pitäisi varmasti keskustella ns kynnysmatto-hengessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä.
Pervoa on myös se, että kirjailija Anja Kauranen otti sukunimekseen miehensä suvussa kulkeneen suojatun nimen Snellman kun olivat Saska Saarikosken kanssa naimisissa. Saska luopui Snellman-nimestä heidän erottuaan, mutta A piti sen. Miksi suomalaisnimi Kauranen ei kelvannut Kallion työläisjuuriaan korostavalle kirjailijalle?
Lisäksi Helsingissä oli jo toinen Anja Snellman, tunnettu torimyyjä.
Ei muutu A Kauranen Snellmannin veroiseksi, vaikka miten yrittäisi.
Vierailija kirjoitti:
Tee lisää jäynää: tee lapsi "ilman miestä" jolloin sekin saa eksäsi sukunimen!
No, mulla mun ja nykyisen eka oli sairaalassa vauva "exän sukunimi". Jos olisi rumasta sukunimestään vääntään, olisin varmaan pitäny ees hetken :)
Onneksi ei exän suvun kanssa ongelmia...
No voi voi... Ettäkö mahdollinen uusi mies olisi mustis vanhalle aviomiehelle ja tämän sukunimelle? Älä nyt naurata! :D Jos mahdolliselle uudelle miehelle asia on niin vaikea, niin hänen pitää ottaa joku 16 vuotias neitsykäinen, ei nelikymppinen aikuinen nainen, jolla on historiaa. :)